Bukefalos 28 år!

Var tionde man har någon gång köpt sex

Har du vetenskapliga studier som visar på det du framför eller är det baserat på annat? Jag gick in på organisationerna som nämndes tidigare i trådens hemsidor och läste och de gjorde för några år sedan en ganska stor undersökning i samarbete med FHM som gav en delvis annan bild än den du ger. Du har säkert läst den, "En annan horisont" heter den. Jag läste också att bl.a. WHO, Amnesty International, Human rights watch, The Lancet och andra tunga organisationer stödjer en avkriminalisering av sexköp, även det låter underligt tycker jag.

Vad är det du vill ha källa på, att majoriteten av de som hamnar i Sverige eller Västeuropa via trafficking inte är från Västeuropa? Då undrar jag om du kanske läste lite för snabbt? Någon annan förklaring kan jag inte se om du känner att du behöver källa på det eller uppfattat att FHM ska ha gett en bild av att det sker omfattande trafficking och människohandel av västerländska kvinnor inom västeuropa??

Eller vill du ha källa på att prostitution föder och göder trafficking, och hävdar att FHM delvis hävdat motsatsen?
 
Vad är det du vill ha källa på, att majoriteten av de som hamnar i Sverige eller Västeuropa via trafficking inte är från Västeuropa? Då undrar jag om du kanske läste lite för snabbt? Någon annan förklaring kan jag inte se om du känner att du behöver källa på det eller uppfattat att FHM ska ha gett en bild av att det sker omfattande trafficking och människohandel av västerländska kvinnor inom västeuropa??

Eller vill du ha källa på att prostitution föder och göder trafficking, och hävdar att FHM delvis hävdat motsatsen?
Jag har uppfattat det som du säger att de här två organisationerna som nämndes, Rose Alliance och F*ckförbundet representerar en liten minoritet av de som säljer sex och därför skall inte deras mening beaktas? Jag undrar om du har någon källa på att det ligger till så, att i princip all sexhandel handlar om människohandel, trafficking. Instagramkonton och liknande som när man går in på dem visar sig ha en klar politisk agenda är inte trovärdiga i mina ögon utan det jag efterfrågar är seriösa vetenskapliga undersökningar jag kan läsa.
 
Jag har uppfattat det som du säger att de här två organisationerna som nämndes, Rose Alliance och F*ckförbundet representerar en liten minoritet av de som säljer sex och därför skall inte deras mening beaktas? Jag undrar om du har någon källa på att det ligger till så, att i princip all sexhandel handlar om människohandel, trafficking. Instagramkonton och liknande som när man går in på dem visar sig ha en klar politisk agenda är inte trovärdiga i mina ögon utan det jag efterfrågar är seriösa vetenskapliga undersökningar jag kan läsa.

Ah du avsåg ett annat meddelande än det du citerade, då blev det mer begripligt.

Men nej eftersom du inte godtar varken myndigheters eller frivilligorganisationers uppgifter som källa så kan jag inte erbjuda någon källa som duger i dina ögon.
 
Ah du avsåg ett annat meddelande än det du citerade, då blev det mer begripligt.

Men nej eftersom du inte godtar varken myndigheters eller frivilligorganisationers uppgifter som källa så kan jag inte erbjuda någon källa som duger i dina ögon.
Var har jag skrivit att jag " inte godtar varken myndigheters eller frivilligorganisationers uppgifter"? Det är ju vad efterfrågade och jag hänvisade dessutom själv precis till en sådan undersökning "En annan horisont".

Så illa läser du inte, jag blir faktiskt lite less på ett sådant svar.
 
Var har jag skrivit att jag " inte godtar varken myndigheters eller frivilligorganisationers uppgifter"? Det är ju vad efterfrågade och jag hänvisade dessutom själv precis till en sådan undersökning "En annan horisont".

Så illa läser du inte, jag blir faktiskt lite less på ett sådant svar.

Därför att det har om och om igen framhållit i tråden vad myndigheter och frivilligorganisationer vittnar om. Att då sitta och eftefråga vetenskapliga källor visar att du inte godtar t ex polisens uppgifter som tillräckligt god källa. Dels för du "hoppat över" den genom tråden, dels för det inte är en vetenskaplig studie.

Det är, av naturliga skäl, väldigt ont om vetenskapliga studier som blir tillförlitliga och heltäckande när en stor del av de prostituerade varken behärskar språket eller blir kvar i landet när polisen ingriper mot köparna, och när även de som är i prostitution frivilligt måste bedriva sin verksamhet under radarn.
 
Därför att det har om och om igen framhållit i tråden vad myndigheter och frivilligorganisationer vittnar om. Att då sitta och eftefråga vetenskapliga källor visar att du inte godtar t ex polisens uppgifter som tillräckligt god källa. Dels för du "hoppat över" den genom tråden, dels för det inte är en vetenskaplig studie.

Det är, av naturliga skäl, väldigt ont om vetenskapliga studier som blir tillförlitliga och heltäckande när en stor del av de prostituerade varken behärskar språket eller blir kvar i landet när polisen ingriper mot köparna, och när även de som är i prostitution frivilligt måste bedriva sin verksamhet under radarn.
Jag har läst det mesta av tråden och anekdotiska uppgifter som någon för fram väger ganska lätt mot seriösa undersökningar. Om myndigheter och polis har de här uppgifterna finns det också rapporter att hänvisa till och det är dem jag är intresserad av.
 
Det finns tydligen en kategori prostituerade som inte lider av det; psykopater.
Saxat från psykopati.se

Sexhandel
Psykopati förekommer oftare bland prostituerade än andra. Dessa prostituerade känner ingen skam för sitt värv, snarare ett nöje att förnedra en ”torsk”. De prostituerar sig inte av tvång, såsom för att finansiera ett missbruk utan drivkraften är snarare att det är spännande, inkomstbringande och lättförtjänta pengar som inte tvingar dem att passa tider och allt annat som hör till vanliga jobb, samt, inte minst betydelsefullt, det roar dem att se att de har makt över sexköparen och de känner att de är bättre än ”torsken”, som inte bara är "torsk" i sexkunsdbetydelse utan han är "torsken" i samhället.

Det finns dessutom en helt annan aspekt att lägga på den prostituerade psykopaten, men det kommer jag till senare.

Denna typ av prostituerade spelar också på en jämbördig nivå med sin hallick. Det blir mera ett kompanjonskap än ett utnyttjande därför att en psykopat går inte att utnyttja i och med att den endast tänker på sig själv. För en psykopat ska kunna ingå ett äkta samarbete med en annan person, krävs att denne också är psykopat och många hallickar har denna störning. De kan ha ett valigt okvalificerat jobb vid sidan om, eller leva på andra kriminella sätt vid sidan om sin hallickverksamhet.

Alltså ser verkligheten ut så att medan de flesta kvinnorna i ”stallet” saknar val och ingår i det på grund av en även i övrigt problematisk livssituation, finns det en del som ingår i det av helt fri vilja och ser sin hallick som en förmedlare för vilket han får sin del av kakan.
Kvinnor som styr trafficking.
Orsaken till att kvinnor ängnar sig åt sexhandel är självklart inte alltid psykopati. Oavsett orsaken bakom att de har hamnat i branchen finns en chans att de gör karriär genom att börja med trafficking. I denna karriär finns en urvalsmekanism som leder till en "anrikning" av psykopater.

Därför är andelen kvinnor och kvinnliga psykopater, som ägnar sig åt människohandel för sexuella ändamål hög, vilket UNODC har kartlagt.”

om man googlar psykopat prostitution så hittar man många artiklar. Tydligen ett känt fenomen sedan länge.
Alla som inte lider av psykopati lär ju ta skada av prostitution.
Det var ju en härligt generaliserande text.. den måste ha blivit skriven av en man. För alla "torskar är ju offer" som inte kan rå för vad dom gör och blir lurade av dom som säljer..härlig text som skyller allt på kvinnorna.

Och att dumförklara alla som säljer oavsett, liksom varför..
 
Senast ändrad:
Antagligen har han fått frågan av polisen om han godtar ett eventuellt strafföreläggande, för som du säger hade det varit rekordsnabb hantering om det redan var klart.

Om det finns grund för att utreda oaktsam våldtäkt kommer åklagaren dock inte utfärda något strafföreläggande för köp av sexuell tjänst eftersom det skulle vara mer gynnsamt för PR att allt tas i en och samma rättegång.

För övrigt kan man dömas för köp av sexuell tjänst och oaktsam våldtäkt i konkurrens, dvs det ena konsumerar inte det andra. Så även om det skulle utfärdas ett strafföreläggande - och det betalas - hindrar det inte ett framtida åtal om oaktsam våldtäkt.

Efter flertalet diskussioner på jobbet ska landet tydligen ligga så att ett utfärdat strafföreläggande för köp av sexuell tjänst skulle innebära hinder mot att senare åtala för oaktsam våldtäkt. Ergo, jag pudlar!
 
Det var ju en härligt generaliserande text.. den måste ha blivit skriven av en man. För alla "torskar är ju offer" som inte kan rå för vad dom gör och blir lurade av dom som säljer..härlig text som skyller allt på kvinnorna.

Och att dumförklara alla som säljer oavsett, liksom varför..

Fast pratas det inte specifikt om hur just psykopater som säljer sex resonerar?
 
Efter flertalet diskussioner på jobbet ska landet tydligen ligga så att ett utfärdat strafföreläggande för köp av sexuell tjänst skulle innebära hinder mot att senare åtala för oaktsam våldtäkt. Ergo, jag pudlar!
Egentligen först efter att strafföreläggandet godkänts och då gäller som en lagakraftvunnen dom, innan dess kan ett utfärdat strafföreläggande ändras eller återkallas av åklagaren om man skall vara noga. Men jag kanske minns fel?
 
Egentligen först efter att strafföreläggandet godkänts och då gäller som en lagakraftvunnen dom, innan dess kan ett utfärdat strafföreläggande ändras eller återkallas av åklagaren om man skall vara noga. Men jag kanske minns fel?

Nej, så är det. Godkännande genom att antingen hela betalningen av böter kommit in på angivet konto eller att skriftligt godkännande kommer in till åklagarmyndigheten.
 
Finns även en P3-dokumentär i fem delar om honom/hans "case" om man är intresserad (och stark som fan). Jag tror att jag tog mig igenom typ halva första delen. Så fruktansvärt vidrig person så det finns inte ord.

Han är onekligen en udda feminist. Finns en dokumentär om honom i tre delar. Tror det var på C more.
 
Det finns även en tv-dokumentär om Kapten Klänning som ironiskt nog producerats av Pål Hollender - den gamle Robinsondeltagaren som blev omskriven när han gjorde "dokumentären" Buy bye Beauty om prostitution, med inslag där han själv köpte sex av lettiska prostituerade. Dokumentären om Lindberg var också ganska besynnerligt gjord med scener som överdrivet och onödigt ingående skulle återskapa och skildra hans övergrepp.
 
Varför ser inte andra dessa kvinnor? Jag tänker nu på de unisona vittnesmål från socialtjänster, polisen, uppsökande organisationer osv. Går dessa eskorter helt under deras radar?
Såklart att de går under myndigheternas radar. Oftast har de varken missbruk eller bakomliggande övergrepp, utan det är helt enkelt ett "enkelt" sätt att tjäna extra pengar på.

Och jag tror att många fler än vad vi tror prostituerat sig, eller i alla fall har haft sex för pengar eller andra saker. Jag vet en tjej när jag var i tonåren som åkte till Stockholm en sommar för att få ihop pengar till en ponny. Hon var nog 15 år då typ. Jag vet en annan tjej som jobbade på Åhléns och hade ett normalt liv som "alla oss andra". Men så gjorde hon och hennes sambo slut och de separerade. Så bestämdes det att tjejgänget skulle åka till Ibiza nu när de var singlar mm, men tjejen tyckte att hon inte hade råd. På en annan utekväll bara någon vecka efter att de bestämt att de skulle till Ibiza dök fd sambons brorsa upp ute på krogen och han bedyrade sin kärlek till henne, att han alltid tyckt att hon var sexig mm mm mm och sa rakt ut på fyllan att han till och med hade kunnat betala henne för att ha sex. På skämt frågade hon vad han hade varit villig och betala och han svarade 5.000:-, sen skrattade alla bort det. Några dagar senare tänkte hon på det där och tänkte att det var ju resan till Ibiza, så hon messade honom och frågade om erbjudandet stod fast. Det gjorde det. Hon hade sex med honom för 5.000:- och åkte glatt till Ibiza och tyckte att det var världens enklaste grej. Sen hörde ju han givetvis av sig och det blev fler gånger. Sen kom en av deras kompisar och frågade om hon kunde tänka sig att ha sex med honom med, och efter många om och men så kom hon väl fram till att hon kunde det. Att det liksom var som en kk, fast de betalade. Det tog väl ett år så sa hon upp sig på Åhléns, köpte en BMW och en massa svindyra märkesväskor. Hon åkte på weekend till NYC var och varannan månad etc. Levde materiellt lyxliv! Hon verkade inte lida ett dugg av det. Droppen var när fd sambons pappa hörde av sig och ville ligga. Då gick det liksom upp ett ljus för henne att det var helt galet. Hon var tvungen att flytta från Göteborg till en annan stad i en helt annan del av Sverige eftersom hon inte kom undan killarna och det hade blivit för enkla pengar. Hon hade blivit beroende av pengarna, eftersom det var så enkelt. Hon hade och har fortfarande inget missbruk, inga övergrepp etc bakom sig. En helt vanlig tjej.

Sen går det ju alltid rykten om att vissa säljer sig för att få extra pengar så de har råd att betala barnens läger, körkort etc. Där är jag helt övertygad om att uttrycket "ingen rök utan eld" stämmer bra. Det är nog vanligare än man tror att sälja sex. Men det är en försvinnande liten del av de prostituerade som går på gatan eller annonserar på Darknet.
 
Ramona - annonsera på Darknet eller gå på gatan, är det den delen av prostitutionen du tror diskuteras främst så förstår jag. De är en liten del ja. Men lägenhetsbordellerna och massagesalongerna och de som annonserar på vanliga nätet etc är desto fler. Och där finns en majoritet som gör det mer eller mindre ofrivilligt (mindre ofrivilligt avser jag de som teoretiskt har ett val men praktiskt inte har det)

Om vi tänker dina två exempel är helt korreka ex på total frivillighet osv så det är två stycken. En försvinnande liten del. Sen kan man om man vill naturligtvis hävda att finns det två så finns det 20 eller 200.

Men bara i Stockholm fanns för några år sedan enligt polisen minst 200 illegala bordeller. När polisen körde en raid I Uppsala så på bara två salonger hade de bevis för långt över 2000 sexköp på ett år.

Det blir sådana siffror att man inser att även om man räknar med 200 exempel som dina så är de i minoritet. Det är det jag menar, att en så stor del av branschen är något helt annat än "den lyckliga Horan". Oftast något helt annat än den "västerländska Horan" med
 
Senast ändrad:
Ramona - annonsera på Darknet eller gå på gatan, är det den delen av prostitutionen du tror diskuteras främst så förstår jag. De är en liten del ja. Men lägenhetsbordellerna och massagesalongerna och de som annonserar på vanliga nätet etc är desto fler. Och där finns en majoritet som gör det mer eller mindre ofrivilligt (mindre ofrivilligt avser jag de som teoretiskt har ett val men praktiskt inte har det)

Om vi tänker dina två exempel är helt korreka ex på total frivillighet osv så det är två stycken. En försvinnande liten del. Sen kan man om man vill naturligtvis hävda att finns det två så finns det 20 eller 200.

Men bara i Stockholm fanns för några år sedan enligt polisen minst 200 illegala bordeller. När polisen körde en raid I Uppsala så på bara två salonger hade de bevis för långt över 2000 sexköp på ett år.

Det blir sådana siffror att man inser att även om man räknar med 200 exempel som dina så är de i minoritet. Det är det jag menar, att en så stor del av branschen är något helt annat än "den lyckliga Horan". Oftast något helt annat än den "västerländska Horan" med
Det är väl ingen som påstår att det är mest frivilliga som säljer, men man ska inte ta bort det faktum att otroligt många normalt fungerande människor säljer sex för att det är ett otroligt enkelt sätt att lyxa till livet på. Vet inte hur många gånger som jag undrat över hur vissa har råd med saker och ting och lever ett liv dom inte borde ha råd med. Som faktiskt är helt orimligt att dom har råd med.

Det är ett problem helt klart att dom som mår bra och gör det frivilligt och gör det för att kunna sätta lite extra lyx i livet håller på då det uppmuntrar även den illegala delen och ger männen en bild av att det dom gör är okej. Att det gör att dom faktiskt tror att alla det är frivilliga som dom köper av oavsett vem dom går till.

Men det är otroligt tröttsamt att det är en sådan stor tro att det inte är otroligt många normalt funtade friska människor som säljer för att lyxa till livet. Trots allt så är det när man gör det frivilligt och för "skoj skull" inte någon skillnad mot att ragga upp någon på krogen en kväll då dessa faktiskt har en stort val att välja och faktiskt kan neka män som dom inte gillar.

Men som sagt, dom som gör det frivilligt får, verkar det som, förmodligen männen att tro att alla gör det frivilligt och det är ett stort problem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp