Bukefalos 28 år!

Var tionde man har någon gång köpt sex

Det är väl ingen som påstår att det är mest frivilliga som säljer, men man ska inte ta bort det faktum att otroligt många normalt fungerande människor säljer sex för att det är ett otroligt enkelt sätt att lyxa till livet på.

Men det är otroligt tröttsamt att det är en sådan stor tro att det inte är otroligt många normalt funtade friska människor som säljer för att lyxa till livet.

Det känns som att du drar till med överdrifter. I gruppen prostituerade, där gruppen "frivilliga" ingår liksom de icke frivilliga, är väl ändå gruppen frivilliga betydligt mindre i antal? Om de frivilliga är den enda grupp du har haft kontakt med, så förstår jag om det för dig verkar vara "otroligt många".
 
Det känns som att du drar till med överdrifter. I gruppen prostituerade, där gruppen "frivilliga" ingår liksom de icke frivilliga, är väl ändå gruppen frivilliga betydligt mindre i antal? Om de frivilliga är den enda grupp du har haft kontakt med, så förstår jag om det för dig verkar vara "otroligt många".
Klart att dom är färre, inte skrivit nånstans att dom frivilliga är fler så få det inte till det. Men det är ändå väldigt många som gör det. Det låter på folk som att det är en ovanlig grej och det är det inte. Förstår inte varför det ska vara så svårt för folk att tro att det är fler än man tror. Det handlar inte om en försvinnande liten grupp som gör det frivilligt.

Det borde handla om hur man får stopp för det övht, inte om att det ska bevisas hit och dit att det är fler av det ena eller det andra. Ska man se det väldigt brett så är ju det otroligt många som använder sig av sex för att få det dom vill, inte bara pengar. Det är ju också en typ av prostitution som många inte tänker på. Och ser man det på det sättet så är dom frivilliga väldigt många som har sex för att få ett liv dom vill ha oavsett om det är pengar eller saker.

Det är väldigt komplext allting med detta, det hade varit "enklare" ifall det var svart eller vitt, nu är det så otroligt brett och det verkar göra männen förvirrade huruvida det är okej eller inte att köpa sex.
 
Senast ändrad:
Med tanke på hur debatten förs om prostituerade just nu kan jag inte låta bli att länka detta:

Jag blir faktiskt beklämd över hur man pratar om sexarbetare faktiskt, särskilt när man anser sig vara feminist och ändå tar ifrån folk rätten till sin egen upplevelse och anser sig veta bättre än personerna själva. Oavsett vad man tycker om prostitution alltså.

Det gäller även den här misärporren som folk delar på fb, med en massa grafiska historier om vad man föreställer sig att kvinnan PR köpt sex med varit med om. Vidrigt.
 
Men alltså om man tror att kvinnorna lever någon sorts lyxliv generellt blir jättekonstigt i sammanhanget.
Tycker många här förklarat bra så det blir ännu konstigare när man drar paralleller till någon slags lyxliv när det handlar om misär, människohandel, organiserad brottslighet där de som lever på sexarbetarna lever goda liv medans de som arbetar inte har några rättigheter och lever under omänskliga förhållanden.
De personer som går till dessa ställen göder människohandeln.
 
och det verkar göra männen förvirrade huruvida det är okej eller inte att köpa sex.

Åh, jaha. Ja, de arma satarna. 🧐

Steg 1 om du inte är 100% säker på att sexsäljandet sker i total frivillighet:

Köp
Inte
Sex

För att återgå till grupperingen angående frivillig vs ofrivillig så är det, som nog redan påpekat i andra inlägg, som så att den i sammanhanget rätt lilla grupp frivilliga inte kan ta över debatten från den rätt stora grupp ofrivilliga.
 
Det finns ett talesätt som jag anser passar väl in i denna (skeva) debatt, som lyder ingen är fri förrän alla är fria.

Enskilda frivilliga eskorters rättigheter kan inte gå före förtrycket av majoriteten ofrivilliga prostituerade.
 
Jag tänker att det blir en poänglös diskussion när man pratar om hur det är, eller hur det inte är, för prostituerade. Givetvis så bör det finnas olika upplevelser och tankar kring det hela inom gruppen. Att då lyfta enstaka individer hit eller dit som det ibland görs i debatten blir därför såklart helt meningslöst. Men att männskohandel är världens tredje största illegala handel säger en hel del, och att den organisation jag volontärarbetade för uppskattade att ungefär 80% av de som arbetar i red light i Amsterdam är utsatta för just människohandel säger också en hel del. Sedan utöver ren och skär människohandel så kommer det ju flertalet nyanser av begreppet frivillighet i relation till både utsatthet, psykisk hälsa osv. Jag skulle inte dra mig så långt som att jag skulle säga att det inte finns någon lycklig prostituerad, det finns det med största sannolikhet, men det är helt irrelevant i sammanhanget. Om du är en sådan som sedan inte får sälja sex lagligt och blir klappad på huvudet av kvinnorättsorganisationer eftersom i princip hela industrin består av människohandel, våldtäkter och annan skit. Ja, snyft då. Så är det när man är en del av ett samhälle, man måste göra det som är bäst för de allra flesta och göra uppoffringar därefter.

Man köper inte sex, och man säljer inte sex om man nu anser sig vara den lyckliga horan, för den stora massans skull som våldtas.
 
Med tanke på hur debatten förs om prostituerade just nu kan jag inte låta bli att länka detta:

Jag blir faktiskt beklämd över hur man pratar om sexarbetare faktiskt, särskilt när man anser sig vara feminist och ändå tar ifrån folk rätten till sin egen upplevelse och anser sig veta bättre än personerna själva. Oavsett vad man tycker om prostitution alltså.

Det gäller även den här misärporren som folk delar på fb, med en massa grafiska historier om vad man föreställer sig att kvinnan PR köpt sex med varit med om. Vidrigt.
Jag tänker att de här lägenhetsbordellerna där PR blev gripen har ganska lite med den "lyckliga horans" liv att göra.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jasmina-man-har-inget-varde-man-ar-som-skrap
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/flera-man-fast-i-sexrazzia-i-jonkoping
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kvinnor-i-sexkopsrazzia-pressas-och-utnyttjas
 
Jag tänker att det blir en poänglös diskussion när man pratar om hur det är, eller hur det inte är, för prostituerade. Givetvis så bör det finnas olika upplevelser och tankar kring det hela inom gruppen. Att då lyfta enstaka individer hit eller dit som det ibland görs i debatten blir därför såklart helt meningslöst. Men att männskohandel är världens tredje största illegala handel säger en hel del, och att den organisation jag volontärarbetade för uppskattade att ungefär 80% av de som arbetar i red light i Amsterdam är utsatta för just människohandel säger också en hel del. Sedan utöver ren och skär människohandel så kommer det ju flertalet nyanser av begreppet frivillighet i relation till både utsatthet, psykisk hälsa osv. Jag skulle inte dra mig så långt som att jag skulle säga att det inte finns någon lycklig prostituerad, det finns det med största sannolikhet, men det är helt irrelevant i sammanhanget. Om du är en sådan som sedan inte får sälja sex lagligt och blir klappad på huvudet av kvinnorättsorganisationer eftersom i princip hela industrin består av människohandel, våldtäkter och annan skit. Ja, snyft då. Så är det när man är en del av ett samhälle, man måste göra det som är bäst för de allra flesta och göra uppoffringar därefter.

Man köper inte sex, och man säljer inte sex om man nu anser sig vara den lyckliga horan, för den stora massans skull som våldtas.

Ja men EXAKT!
 
Tror det blir lättare om en inte blandar ihop eskort som nu mer tar runt 10' för en natt på hotell och sextjänster där hallick är inblandad eller går på gatan.

Ja jag var eskort för pengarna och idag säljer jag mig till ett annat yrke, även där endast för pengar då jag inte skulle jobba alls om jag inte behövde pengar.
 
Tror det blir lättare om en inte blandar ihop eskort som nu mer tar runt 10' för en natt på hotell och sextjänster där hallick är inblandad eller går på gatan.

Ja jag var eskort för pengarna och idag säljer jag mig till ett annat yrke, även där endast för pengar då jag inte skulle jobba alls om jag inte behövde pengar.

Skillnaden är väl att dina nuvarande kunder i befintligt yrke inte våldtar någon om de går över till konkurrent. Sexhandel skapar en efterfrågan som du inte kan kontrollera utanför ditt eget hotellrums väggar.
 
Fast vad är "otroligt många"? 2019 bedömde polisen att det fanns 1000 kvinnor i prostitution i Sverige. 25% av dessa bedömdes vara svenska medborgare. Alltså ca 250 st. Då även inkl eskorter osv, dvs inte gatuprostution eller bordellprostitution enbart

Någon som säljer sex till någon enstaka, till enbart vänskapskretsen eller någon gång då och då via tex dejtingsidor borde falla utanför att fångas upp i den uppskattningen. Men någon som säljer sex i en sådan omfattning eller på sådant vis att denne annonserar ut sina tjänster offentligt i någon form lär vara med. Det är nämligen ofta så man kartlägger om prostitution flyttas från gatan, om antalet prostituerade ökar eller minskar genom att bland annat studera annonser. Inte om annonserna ökar just utan hur många enskilda personer det faktiskt finns bakom annonserna. (många gånger är en annons från Anna, Britta, Cecilia och Doris egentligen från en och samma säljare. Dvs det finns inte fyra olika kvinnor utan det är en kvinna som annonseras ut eller annonserar under flera olika namn)

Så vad är egentligen jättemånga? Eller skulle jättemånga missas så det är ca 1000 uppskattade synliga och sen ett stort antal som är helt osynliga även för kartläggande myndigheter som vet betydligt bättre än medelsvensson var man letar?

Det är en ärlig fråga alltså.
 
Senast ändrad:
Klart att dom är färre, inte skrivit nånstans att dom frivilliga är fler så få det inte till det. Men det är ändå väldigt många som gör det. Det låter på folk som att det är en ovanlig grej och det är det inte. Förstår inte varför det ska vara så svårt för folk att tro att det är fler än man tror. Det handlar inte om en försvinnande liten grupp som gör det frivilligt.

Det borde handla om hur man får stopp för det övht, inte om att det ska bevisas hit och dit att det är fler av det ena eller det andra. Ska man se det väldigt brett så är ju det otroligt många som använder sig av sex för att få det dom vill, inte bara pengar. Det är ju också en typ av prostitution som många inte tänker på. Och ser man det på det sättet så är dom frivilliga väldigt många som har sex för att få ett liv dom vill ha oavsett om det är pengar eller saker.

Det är väldigt komplext allting med detta, det hade varit "enklare" ifall det var svart eller vitt, nu är det så otroligt brett och det verkar göra männen förvirrade huruvida det är okej eller inte att köpa sex.

Enda sättet att få stopp på problemet är ju att få stopp på prostitutionen. Och det brukar vara där de frivilliga välmående kommer in. För de behöver då hitta en annan inkomstkälla.

Det kommer aldrig gå att lösa problemet på så sätt att sexköp enbart kan ske mellan köpare och frivilliga välmående säljare

Men de frivilliga försvarar oftast prostitutionen som företeelse och framförallt att den ska få finnas, samt gärna att köp avkriminaliseras. Men det kommer inte ta bort problemet med ofrivilliga, trafficking etc.

I slutänden anser jag det handlar om huruvida en bransch som för så många innebär sånt otroligt lidande överhuvudtaget kan försvaras. Det hjälper inte hur många frivilliga välmående det finns när det går mångt fler ofrivilliga och lidande på varje frivillig liksom.
 
Fast vad är "otroligt många"? 2019 bedömde polisen att det fanns 1000 kvinnor i prostitution i Sverige. 25% av dessa bedömdes vara svenska medborgare. Alltså ca 250 st. Då även inkl eskorter osv, dvs inte gatuprostution eller bordellprostitution enbart

Någon som säljer sex till någon enstaka, till enbart vänskapskretsen eller någon gång då och då via tex dejtingsidor borde falla utanför att fångas upp i den uppskattningen. Men någon som säljer sex i en sådan omfattning eller på sådant vis att denne annonserar ut sina tjänster offentligt i någon form lär vara med. Det är nämligen ofta så man kartlägger om prostitution flyttas från gatan, om antalet prostituerade ökar eller minskar genom att bland annat studera annonser. Inte om annonserna ökar just utan hur många enskilda personer det faktiskt finns bakom annonserna. (många gånger är en annons från Anna, Britta, Cecilia och Doris egentligen från en och samma säljare. Dvs det finns fyra olika kvinnor utan det är en kvinna som annonseras ut eller annonserar under flera olika namn)

Så vad är egentligen jättemånga? Eller skulle jättemånga missas så det är ca 1000 uppskattade synliga och sen ett stort antal som är helt osynliga även för kartläggande myndigheter som vet betydligt bättre än medelsvensson var man letar?

Det är en ärlig fråga alltså.

Jag förstår inte riktigt frågan. "Otroligt många" av vad? Prostituerade?
 
Det är väl ingen som påstår att det är mest frivilliga som säljer, men man ska inte ta bort det faktum att otroligt många normalt fungerande människor säljer sex för att det är ett otroligt enkelt sätt att lyxa till livet på. Vet inte hur många gånger som jag undrat över hur vissa har råd med saker och ting och lever ett liv dom inte borde ha råd med. Som faktiskt är helt orimligt att dom har råd med.

Det är ett problem helt klart att dom som mår bra och gör det frivilligt och gör det för att kunna sätta lite extra lyx i livet håller på då det uppmuntrar även den illegala delen och ger männen en bild av att det dom gör är okej. Att det gör att dom faktiskt tror att alla det är frivilliga som dom köper av oavsett vem dom går till.

Men det är otroligt tröttsamt att det är en sådan stor tro att det inte är otroligt många normalt funtade friska människor som säljer för att lyxa till livet. Trots allt så är det när man gör det frivilligt och för "skoj skull" inte någon skillnad mot att ragga upp någon på krogen en kväll då dessa faktiskt har en stort val att välja och faktiskt kan neka män som dom inte gillar.

Men som sagt, dom som gör det frivilligt får, verkar det som, förmodligen männen att tro att alla gör det frivilligt och det är ett stort problem.
Jag förstår inte riktigt frågan. "Otroligt många" av vad? Prostituerade?

Citatet kom inte med. Det ligger ovan nu.

Citat Grazing:

"Men det är otroligt tröttsamt att det är en sådan stor tro att det inte är otroligt många normalt funtade friska människor som säljer för att lyxa till livet."
 
Enda sättet att få stopp på problemet är ju att få stopp på prostitutionen. Och det brukar vara där de frivilliga välmående kommer in. För de behöver då hitta en annan inkomstkälla.

Det kommer aldrig gå att lösa problemet på så sätt att sexköp enbart kan ske mellan köpare och frivilliga välmående säljare

Men de frivilliga försvarar oftast prostitutionen som företeelse och framförallt att den ska få finnas, samt gärna att köp avkriminaliseras. Men det kommer inte ta bort problemet med ofrivilliga, trafficking etc.

I slutänden anser jag det handlar om huruvida en bransch som för så många innebär sånt otroligt lidande överhuvudtaget kan försvaras. Det hjälper inte hur många frivilliga välmående det finns när det går mångt fler ofrivilliga och lidande på varje frivillig liksom.

Verkligen. Jag kan dra en parallell och göra ett skamligt erkännande när jag ändå är igång. När jag var yngre tog jag en del partydroger ibland, och jag har fortfarande en handfull vänner som har lite piller eller pulver i fickan när de går ut. Jag har aldrig köpt utan enbart blivit bjuden, och för min egen del har jag aldrig påverkats negativt. Mina vänner (eller bekanta, rättare sagt) håller bruket i schack, beter sig och det gjorde även jag under den tiden. Med andra ord har jag inte sett baksidan av drogbruk och droghandel. Men vetskapen om hur många liv som går åt, i alla led, fram till att en liten påse skulle nå mig på en hipp Stureplanskorg i ett utav världens rikaste länder gjorde mig tillslut fullkomligt spyfärdig. Det tog verkligen tvärstopp en dag. Jag kan för allt i världen inte förstå hur jag kunde bidra till en efterfrågan som skördar och fullkomligt raserar så många liv. Allt från att någon går in med ett automatvapen i en familjevilla i Mexico till att någon ser sin familjemedlem sakta tyna bort här hemma i Sverige.

En måste ta ansvar även för saker som sker utanför sin egen lilla bubbla. Man har makt som konsument, och som prostituerad som lätt kan ta andra vägar att tjäna pengar. Vår empatiska förmåga och våra liberala synsätt skiljer sig väl åt en hel del och det är okej, men vi kan väl åtminstone komma överens om att en inte ska syssla med droger eller sexhandel. Man tycker ju att det vore det minsta lilla liksom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp