Bukefalos 28 år!

Var tionde man har någon gång köpt sex

Det här inlägget i GP tycker jag är ett tänkvärt.
Runar sögard skrev ett liknande inlägg som vi skrev om tidigare i tråden. Min tanke då är att de flesta av oss har gjort misstag men de flesta av oss har inte sex med någon som vi vet kan vara tvingad till det. Det är inget litet misstag utan visar vad man har för värderingar, människosyn, brist på empati. Och jag tycker det är bra att alla fördömer den som tycker det är okej att ha sex med någon som är tvingad. Så kasta på.
 
Jag (som inte är troende kristen) fattar inte riktigt det där med att den som är utan skuld kan kasta första stenen.
Betyder det att jag, som, i likhet med alla andra människor på jorden, "är en syndare", inte får fördöma eller kritisera andras beteende (och deras brott)? Varför har vi ens lagar och regler och ett rättssamhälle om bara den utan skuld "får" döma, tycka och kritisera? Ingen är ju "utan skuld" i det kristna perspektivet.
Ja den tanken om skuld är så märklig.
Är det en medfödd skuld vi alla har?
Eller skuld för våra misstag typ att någon som slarvat med sopsorteringen får inte dömma pedofiler?
 
Det handlar inte om det, det handlar om hur man pratar om/över personer som faktiskt arbetar med det.


Men är det inte väldigt svårt att inte prata om/över de flesta som jobbar med sexhandel? Om vi bortser från den lilla delen lyckliga prostituerade/ svenska eskorter, så har ju inte alla en egen röst/instagram/vill låta sig intervjuas av media. Av de 28 fall som varit aktuella den senaste veckan har ju samtliga varit utländska medborgare, fem minderåriga. Kvinnan som PR köpte har ju förts till hemlig ort för att hon är så rädd och skäms. Det känns inte som att vi kan kräva att alla dessa kvinnor som kommer hit från andra länder för att sälja sex, enkelt ska kunna föra sin egen talan helt enkelt. Därför känner en del av oss andra ett behov av att prata om vad dessa kvinnor faktiskt arbetar med tänker jag.
 
Enda sättet att få stopp på problemet är ju att få stopp på prostitutionen. Och det brukar vara där de frivilliga välmående kommer in. För de behöver då hitta en annan inkomstkälla.

Det kommer aldrig gå att lösa problemet på så sätt att sexköp enbart kan ske mellan köpare och frivilliga välmående säljare

Men de frivilliga försvarar oftast prostitutionen som företeelse och framförallt att den ska få finnas, samt gärna att köp avkriminaliseras. Men det kommer inte ta bort problemet med ofrivilliga, trafficking etc.

I slutänden anser jag det handlar om huruvida en bransch som för så många innebär sånt otroligt lidande överhuvudtaget kan försvaras. Det hjälper inte hur många frivilliga välmående det finns när det går mångt fler ofrivilliga och lidande på varje frivillig liksom.
Har faktiskt inte hört någon frivillig försvara prostitution på det sättet, det är ett sätt att tjäna snabba enkla pengar ja men där slutar det. Tror dom flesta som säljer frivilligt även vet om att dom bidrar till den dåliga marknaden som jag har skrivit i ett antal inlägg nu.

Sluta vrida på det som att jag försvarar prostitution, även om frivilligheten i sej självt inte är så farlig så bidrar den även till det dåliga med det.
 
Fast vad är "otroligt många"? 2019 bedömde polisen att det fanns 1000 kvinnor i prostitution i Sverige. 25% av dessa bedömdes vara svenska medborgare. Alltså ca 250 st. Då även inkl eskorter osv, dvs inte gatuprostution eller bordellprostitution enbart

Någon som säljer sex till någon enstaka, till enbart vänskapskretsen eller någon gång då och då via tex dejtingsidor borde falla utanför att fångas upp i den uppskattningen. Men någon som säljer sex i en sådan omfattning eller på sådant vis att denne annonserar ut sina tjänster offentligt i någon form lär vara med. Det är nämligen ofta så man kartlägger om prostitution flyttas från gatan, om antalet prostituerade ökar eller minskar genom att bland annat studera annonser. Inte om annonserna ökar just utan hur många enskilda personer det faktiskt finns bakom annonserna. (många gånger är en annons från Anna, Britta, Cecilia och Doris egentligen från en och samma säljare. Dvs det finns inte fyra olika kvinnor utan det är en kvinna som annonseras ut eller annonserar under flera olika namn)

Så vad är egentligen jättemånga? Eller skulle jättemånga missas så det är ca 1000 uppskattade synliga och sen ett stort antal som är helt osynliga även för kartläggande myndigheter som vet betydligt bättre än medelsvensson var man letar?

Det är en ärlig fråga alltså.
Polisen vet inte om dom flesta, dom vet inte om dom som säljer utan hallickar eller utanför bordellen, dom som säljer och åker hem till folk. Dom är inte medräknade i polisens register. Därför jag skriver att mörkertalet är otroligt stort. Och det vet även poliserna om, antar jag iallafall. Frivilliga som inte tar emot kunder hemma och som annonserar med nummer som inte går att spåra osv är enormt svåra att hitta.

Dom flesta frivilliga har aldrig ens gått på gatan, dom är ett mörkertal.
 
Om man odlar för eget bruk då?

Försöker du vara rolig nu?

Odlar man för eget bruk så är det fortfarande brottsligt. Men bortsett från det så man bidrar inte mer till marknaden då än när man har sex med någon utan någon form av ersättning.


Men är det inte väldigt svårt att inte prata om/över de flesta som jobbar med sexhandel? Om vi bortser från den lilla delen lyckliga prostituerade/ svenska eskorter, så har ju inte alla en egen röst/instagram/vill låta sig intervjuas av media. Av de 28 fall som varit aktuella den senaste veckan har ju samtliga varit utländska medborgare, fem minderåriga. Kvinnan som PR köpte har ju förts till hemlig ort för att hon är så rädd och skäms. Det känns inte som att vi kan kräva att alla dessa kvinnor som kommer hit från andra länder för att sälja sex, enkelt ska kunna föra sin egen talan helt enkelt. Därför känner en del av oss andra ett behov av att prata om vad dessa kvinnor faktiskt arbetar med tänker jag.

Och delvis för de ju även sin talan om man bara vill höra det. Man kan läsa Simon Häggströms böcker, man kan läsa artiklar, biografier osv om kvinnor som uttalat sig om hur det var.

Men det verkar inte räknas... För då ylas det om att det är "inte alla"...
 
Och delvis för de ju även sin talan om man bara vill höra det. Man kan läsa Simon Häggströms böcker, man kan läsa artiklar, biografier osv om kvinnor som uttalat sig om hur det var.

Men det verkar inte räknas... För då ylas det om att det är "inte alla"...
Men vilka gör det? Vilka tycker inte det är fruktansvärt och fel? Vilka är alla dessa frivilliga som försvarar prostitution? Jag har inte hört någon.
 
Och delvis för de ju även sin talan om man bara vill höra det. Man kan läsa Simon Häggströms böcker, man kan läsa artiklar, biografier osv om kvinnor som uttalat sig om hur det var.

Men det verkar inte räknas... För då ylas det om att det är "inte alla"...

Även jag och de tjejer och kvinnor jag pratat med (som dessutom tillhör kategorin "svenskor som inte har en hallick eller jobbar på bordell") som delat sina erfarenheter. Och alltså rimligtvis är i samma grupp av "osynliga" i polisens ögon som "den lyckliga horan" men inte delar den uppfattningen.
 
Polisen vet inte om dom flesta, dom vet inte om dom som säljer utan hallickar eller utanför bordellen, dom som säljer och åker hem till folk. Dom är inte medräknade i polisens register. Därför jag skriver att mörkertalet är otroligt stort. Och det vet även poliserna om, antar jag iallafall. Frivilliga som inte tar emot kunder hemma och som annonserar med nummer som inte går att spåra osv är enormt svåra att hitta.

Dom flesta frivilliga har aldrig ens gått på gatan, dom är ett mörkertal.

De du nämner de annonserar ingenstans menar du?

Du läste nog inte vad jag skrev. Polisen uppskattar antalet prostituerade bland annat genom att räkna hur många unika som som annonserar. Dvs dina exempel räknas. Polisen behöver inte veta VEM de är för att räkna in dem i statistiken. Så dina exempel ÄR med i statistiken.

Polisen har inget "register" över prostituerade!

Du verkar enormt dåligt insatt faktiskt?
 
De du nämner de annonserar ingenstans menar du?

Du läste nog inte vad jag skrev. Polisen uppskattar antalet prostituerade bland annat genom att räkna hur många unika som som annonserar. Dvs dina exempel räknas. Polisen behöver inte veta VEM de är för att räkna in dem i statistiken. Så dina exempel ÄR med i statistiken.

Polisen har inget "register" över prostituerade!

Du verkar enormt dåligt insatt faktiskt?
Det finns otroligt många sätt att annonsera på och sidor att hitta kunder på, och dessutom så kan en annons ligga uppe väldigt länge på dessa sidor. Jag är väldigt insatt, tro vad du vill men det är jag. Ingenting blir bättre av att inte lyssna på dom som har koll heller, finns liksom ingen anledning att tracka ner på dom som är i det och vet hur det är och deras upplevelser. Och nej polisen har väl inga register men dom har ju siffror och koll så enligt dig uppenbarligen.

Jag är inte dåligt insatt i den världen, och det är många som inte är det. Dock få som säger något om det då dom blir väldigt kritiserade av "dom som vet bättre". Det är du som verkar dåligt insatt i hur man får kunder osv, vilket iofs kanske inte är så konstigt.
 
Det finns otroligt många sätt att annonsera på, och dessutom så kan en annons ligga uppe väldigt länge. Jag är väldigt insatt, tro vad du vill men det är jag. Ingenting blir bättre av att inte lyssna på dom som har koll. Och nej polisen har väl inga register men dom har ju siffror och koll så enligt dig.

Men vad är det du inte förstår?
Polisen uppskattar antalet prostituerade bland annat genom att mäta antalet annonser. I dessa annonser kommer även frivilliga lyckliga prostituerade, eskorter osv med. Inte bara de som prostituerar sig på gatan eller bordell verksamhet.

Du talar om "otroligt många normalt fungerande människor säljer sex för att det är ett otroligt enkelt sätt att lyxa till livet på."

2019 uppskattades antalet svenska prostituerade till 250 stycken, totala antalet till 1000. Givetvis finns ett mörkertal.

Men hur många (ungefär) är dina otroligt många friska normala kvinnor som säljer sex för att sätta guldkant på vardagen?

Du är i princip den enda i tråden som hävdat att det finns "Otroligt många". Därför frågar jag dig. Och än har du inte svarat.
 
Men vad är det du inte förstår?
Polisen uppskattar antalet prostituerade bland annat genom att mäta antalet annonser. I dessa annonser kommer även frivilliga lyckliga prostituerade, eskorter osv med. Inte bara de som prostituerar sig på gatan eller bordell verksamhet.

Du talar om "otroligt många normalt fungerande människor säljer sex för att det är ett otroligt enkelt sätt att lyxa till livet på."

2019 uppskattades antalet svenska prostituerade till 250 stycken, totala antalet till 1000. Givetvis finns ett mörkertal.

Men hur många (ungefär) är dina otroligt många friska normala kvinnor som säljer sex för att sätta guldkant på vardagen?

Du är i princip den enda i tråden som hävdat att det finns "Otroligt många". Därför frågar jag dig. Och än har du inte svarat.
Ingen ide att skriva något när du ändå inte förstår..vi är faktiskt inte så många i tråden för övrigt..eller menar du på riktigt att det är dom i denna tråden som representerar alla? Så är det inte.
 
Kan du inte bara erkänna att de finns men de är inte otroligt många?
Nej det tänker jag inte skriva för det är inte min erfarenhet. Är det så viktigt för dig att jag skriver någonting inte min egna erfarenhet säger inte är sant? Tänker inte gå emot mig själv i det. Jag ser till skillnad från dig det otroligt stora problemet med just dessa frivilliga då dom ofta antagligen öppnar dörren till dom som är utsatta.

Det finns ingen som helst anledning att förneka problemet med all prostitution och vad det för med sig. Du får hitta någon annan att övertala som går emot sina erfarenheter. Jag har pratat med poliser och många om det och dom håller med mig i stort. Jag håller fast vid det jag skriver av många skäl.
 
Nej det tänker jag inte skriva för det är inte min erfarenhet. Är det så viktigt för dig att jag skriver någonting inte min egna erfarenhet säger inte är sant? Tänker inte gå emot mig själv i det. Jag ser till skillnad från dig det otroligt stora problemet med just dessa frivilliga då dom ofta antagligen öppnar dörren till dom som är utsatta.

Det finns ingen som helst anledning att förneka problemet med all prostitution och vad det för med sig. Du får hitta någon annan att övertala som går emot sina erfarenheter. Jag har pratat med poliser och många om det och dom håller med mig i stort. Jag håller fast vid det jag skriver av många skäl.

Då kan du väl utan problem svara på en ungefärlig summa med vad du avser med otroligt många? Talar du om tio? Hundra?Femhundra? Tusen?

Det är det jag frågat om som du inte svarat på.

"till skillnad från mig" ser du problemet med de frivilliga? Du måste börja läsa tråden. Jag har tagit upp det i säkert tio inlägg. Att även de välmående frivilliga bidrar till misären och eländet för de prostituerade som inte är det.
 
Runar sögard skrev ett liknande inlägg som vi skrev om tidigare i tråden. Min tanke då är att de flesta av oss har gjort misstag men de flesta av oss har inte sex med någon som vi vet kan vara tvingad till det. Det är inget litet misstag utan visar vad man har för värderingar, människosyn, brist på empati. Och jag tycker det är bra att alla fördömer den som tycker det är okej att ha sex med någon som är tvingad. Så kasta på.

Tyvärr håller hela Sverige på att utvecklas till en kvinnligt dominerad arbetsplats där ett gäng högljudda rigida kvinnor agerar moralpoliser.

Det där med att det skulle vara sämre att köpa sex än andra brott är rent strunt, men visar på hur man genom hot om socialutfrysning vill få folk att rätta in sig i ledet och agera efter rådande normer. Rättsväsendet blir i det närmaste irrelevant.

Metoo, here we go again och rättssäkerheten fortsätter sin kräftgång rakt ner i dyn.
 
Tyvärr håller hela Sverige på att utvecklas till en kvinnligt dominerad arbetsplats där ett gäng högljudda rigida kvinnor agerar moralpoliser.

Det där med att det skulle vara sämre att köpa sex än andra brott är rent strunt, men visar på hur man genom hot om socialutfrysning vill få folk att rätta in sig i ledet och agera efter rådande normer. Rättsväsendet blir i det närmaste irrelevant.
Det är strunt att ha sex med någon som är tvingad?
 
Tyvärr håller hela Sverige på att utvecklas till en kvinnligt dominerad arbetsplats där ett gäng högljudda rigida kvinnor agerar moralpoliser.

Det där med att det skulle vara sämre att köpa sex än andra brott är rent strunt, men visar på hur man genom hot om socialutfrysning vill få folk att rätta in sig i ledet och agera efter rådande normer. Rättsväsendet blir i det närmaste irrelevant.

Tolkar jag dig rätt om jag uppfattar dig som att du tror/anser att alla poliser, socialarbetare, stödorganisationer osv som arbetar med såna här frågor anser att det är problematiskt pga "agerar moralpoliser"?
Och att köpa sex är sämre än "andra brott", jag kan ju inte tala för dig men jag tror ganska många är överens om att det är värre med brott som skadar andra personer än brott som skadar egendom. Jag skulle t.ex. mycket hellre få inbrott i bilen eller få cykeln stulen, även om det skulle krångla till min vardag ordentligt, än att bli misshandlad eller så. Till exempel.
 
Det är strunt att ha sex med någon som är tvingad?

Det där är enbart din fördom.

Det är skrattretande att i ett land där det i 50 år pläderats för ökad sexuell aktivitet och fler partners, att samma människor plötsligt inbillar sig att alla tjänster är fula så fort sex är inblandat.

För mig är det lika befängt att köpa en massage på kroppen som att köpa sex. Att det förstnämnda är helt legitimt men det andra är fruktansvärt i Sverige har som sagt bara med normer att göra. I båda fallen säljer vederbörande sin kropp. För att inte tala om alla jobb som sliter ner kroppen.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp