Var tionde man har någon gång köpt sex

Ja men likadant kan annonser vara det som gör att en annars laglydig person begår brottte. Man kanske ser annonsen och tycker det låter lockande och tänker ”varför inte prova ”. Medans man om man inte sett annonsen tänker ”det vore spännande men jag vet inte vart man hittar en prostituerad”.

Men tror du verkligen på det här själv? Är det din erfarenhet av människor - att de helt utan någon som helst bakgrund helt plötsligt ser det som en bra idé att köpa sex, bara för att det annonseras?
 
Men tror du verkligen på det här själv? Är det din erfarenhet av människor - att de helt utan någon som helst bakgrund helt plötsligt ser det som en bra idé att köpa sex, bara för att det annonseras?
Jag tror lite på det i förlängningen. Alltså inte så som det är nu, så jag är inte för ett förbud av annonsering (även det verkar oerhört krångligt och att bötfälla någon som bara blir tvungen att prostituera sig mera för att betala dem, och problemen att söka hjälp när man begått brott.).

Men om man drar det till en spets och legaliserar sexköp och tar vägen med sociala avgifter och in på arbetsförmedlingen med bordellerna.

Där tror jag att om många gator i Stockholm hade skyltfönster med prostituerade och annonserade halvsida i Aftonbladet. Då tror jag nog att folk skulle se det som en bra idé att köpa sex bara för att det annonseras och öka handeln.

Men som det är nu tror jag inte det.

Trots allt så spenderar ju Coca Cola och spelsiterna pengar på annonser och reklam för att det fungerar.

(Coca cola hade tydligen (ok supersaknar källa) ett försök där de tänkte att de var så marknadsledande att de skippade reklamen. Men förlorade rejäla andelar till Pepsi ganska direkt.)
 
Senast ändrad:
Eller ok se det såhär då.

En tonårspojke, begår ett misstag i ett desperat behov av pengar, men allt går fel torsken misshandlade honom, polisen kom.

Så blåslagen, misshandlad, i essens våldtagen, på polisstationen ska han nu istället för att få hjälp, stöd, psykolog, ringa socialen, -slängas in i en cell över natten och sedan lagföras, bötfällas och få en prick i straffregistret i flera år?

Beskriv vad samhället och tonåringen vinner på det.
Kommer chansen att han går på gatan igen öka eller minska?
(eller för all del hur torsken vinner på det)

Vilken du än väljer kommer du inte gå samhällsplus på lagföring av offret.
Gissningsvis kan man räkna iskallt ekonomiskt på det om man inte vill vara empatisk.

Ditt exempel är som sådant irrelevant men för att ta det i sin helhet.

Samhället har mycket att vinna på att visa att känslor och sex hör ihop. Det räcker att titta på mängden svaga människor som kommit av den sexuella revolutionen där man gjort sex till en alldaglig handling som man kan ha med vem som helst.

Barn behöver tydliga ramar och sina föräldrar. När de inte får det får vi högre andel svaga människor som knappt kan ta hand om sig själva, ännu mindre en familj. Ökad kriminalitet, ökade kostnader och ökad belastning på övriga i samhället.

Människor som trots detta fördärvar samhället genom destruktiva aktiviteter som exempelvis att köpa eller att sälja sex förtjänar förakt.
 
Jag tror lite på det i förlängningen. Alltså inte så som det är nu, så jag är inte för ett förbud av annonsering (även det verkar oerhört krångligt och att bötfälla någon som bara blir tvungen att prostituera sig mera för att betala dem, och problemen att söka hjälp när man begått brott.).

Men om man drar det till en spets och legaliserar sexköp och tar vägen med sociala avgifter och in på arbetsförmedlingen med bordellerna.

Där tror jag att om många gator i Stockholm hade skyltfönster med prostituerade och annonserade halvsida i Aftonbladet. Då tror jag nog att folk skulle se det som en bra idé att köpa sex bara för att det annonseras och öka handeln.

Men som det är nu tror jag inte det.

Trots allt så spenderar ju Coca Cola och spelsiterna pengar på annonser och reklam för att det fungerar.

(Coca cola hade tydligen (ok supersaknar källa) ett försök där de tänkte att de var så marknadsledande att de skippade reklamen. Men förlorade rejäla andelar till Pepsi ganska direkt.)

Jag tror en legalisering av köp skulle påverka mer än all annonsering i värden.

Coca Cola har lagt enorma summor pengar på reklam för att sopa ut julmust från den svenska julen till förmån för Coca Cola. Utan önskat resultat.

Nu menar jag givetvis inte att jämföra julmust och prostitution. Men en allmän uppfattning om "hur det ska vara/är" ger en enorm motståndskraft mot påverkan. På gott och ont, faktaresistens är en förlängning av det med.

Så enbart mer synlig annonsering tror jag skulle ha betydligt mindre inverkan än en avkriminalisering av köp och därmed signal att det är okej att köpa.

Men inte heller jag vill se halvsidor I Aftonbladet. Att vi inte gör der är nog fortfarande tillbaka till julmusten. Köparna och läsarna av Aftonbladet skulle sannolikt inte ta till sig prostitutionsannonser positivt. Så aftonbladet avstår frivilligt sådana annonser (och intäkt från dem)

Men enbart ökad annonsering utan förändrad samhällssyn osv tror jag inte skulle påverka särskilt i meningen att den som aldrig tänkt tanken innan skulle köpa.
 
Men tror du verkligen på det här själv? Är det din erfarenhet av människor - att de helt utan någon som helst bakgrund helt plötsligt ser det som en bra idé att köpa sex, bara för att det annonseras?

Skulle du ha bordeller i varje gathörn med horor som stod i skyltfönster så kan jag garantera att fler köpt sex. Precis som du får högre försäljning av godis om du ställer det vid kassorna. Det är mänskliga biologiska drifter vi talar om.
 
Ditt exempel är som sådant irrelevant men för att ta det i sin helhet.

Samhället har mycket att vinna på att visa att känslor och sex hör ihop. Det räcker att titta på mängden svaga människor som kommit av den sexuella revolutionen där man gjort sex till en alldaglig handling som man kan ha med vem som helst.

Barn behöver tydliga ramar och sina föräldrar. När de inte får det får vi högre andel svaga människor som knappt kan ta hand om sig själva, ännu mindre en familj. Ökad kriminalitet, ökade kostnader och ökad belastning på övriga i samhället.

Människor som trots detta fördärvar samhället genom destruktiva aktiviteter som exempelvis att köpa eller att sälja sex förtjänar förakt.

Nu är du någon helt annanstans. Ev på 1950-talet. Men försök inte dra in sexuell frihet och frigjordhet i en prostitutionsdiskussion är du snäll.
 
Men tror du verkligen på det här själv? Är det din erfarenhet av människor - att de helt utan någon som helst bakgrund helt plötsligt ser det som en bra idé att köpa sex, bara för att det annonseras?
Nej det skrev jag inte. Jag skrev att någon som har funderat på det kan göra slag i saken om den ser en annons som tilltalar.
Detta beteende gäller alla andra områden, varför skulle det inte också gälla sexköp?
Ex: jag har gått och funderat på en ny cykel och ser ett reklamblad med en bild på en fin cykel. Då kan det hända att jag blir så sugen att jag köper den. Vi fungerar så helt enkelt. Det är egentligen redan bevisat att det gäller sex för sedan porren blir alltmer avancerad ökar kraven på främst unga tjejer att uppfylla fantasier och prova det som visats i filmen. Undersökningar visar detta och jag har även hört det från en anhörig som jobbat på en psykiatrimottagning. Dit kom kvinnor som misshandlats och vittnade om att mannen vidat porrfilm och sedan tvingat dEm att göra samma sak.
Hjärnan är alltså mottaglig för reklam på alla områden, även det sexuella.

Jag vill också förtydliga att mitt resonemang om sexannonser eller ej är ren spekulation och personligt tyckande, jag utgår ifrån att lagstiftningen grundar sig på forskning som visar att de utsatta inte tjänar på ett annonsförbud av samma orsak som försäljning är tillåtet. Då är det väl bra så även fast det känns som om torskarna får hjälp att hitta dem men det gör de väl ändå förstås, precis som ni säger.
 
Skulle du ha bordeller i varje gathörn med horor som stod i skyltfönster så kan jag garantera att fler köpt sex. Precis som du får högre försäljning av godis om du ställer det vid kassorna. Det är mänskliga biologiska drifter vi talar om.

Fast det där är en helt annan sak än annonsering som diskuterades.
 
Nej det skrev jag inte. Jag skrev att någon som har funderat på det kan göra slag i saken om den ser en annons som tilltalar.
Detta beteende gäller alla andra områden, varför skulle det inte också gälla sexköp?
Ex: jag har gått och funderat på en ny cykel och ser ett reklamblad med en bild på en fin cykel. Då kan det hända att jag blir så sugen att jag köper den. Vi fungerar så helt enkelt. Det är egentligen redan bevisat att det gäller sex för sedan porren blir alltmer avancerad ökar kraven på främst unga tjejer att uppfylla fantasier och prova det som visats i filmen. Undersökningar visar detta och jag har även hört det från en anhörig som jobbat på en psykiatrimottagning. Dit kom kvinnor som misshandlats och vittnade om att mannen vidat porrfilm och sedan tvingat dEm att göra samma sak.
Hjärnan är alltså mottaglig för reklam på alla områden, även det sexuella.

Jag vill också förtydliga att mitt resonemang om sexannonser eller ej är ren spekulation och personligt tyckande, jag utgår ifrån att lagstiftningen grundar sig på forskning som visar att de utsatta inte tjänar på ett annonsförbud av samma orsak som försäljning är tillåtet. Då är det väl bra så även fast det känns som om torskarna får hjälp att hitta dem men det gör de väl ändå förstås, precis som ni säger.

Jag tror inte att det är annonsen som får en människa att ta steget till en olaglig handling. Som tippar vågen från laglydig till brottsling i den smutsigare sfären.

Att jämföra med annonsering För fullt lagliga handlingar blir bara helt omöjligt att diskutera om.
 
Ditt exempel är som sådant irrelevant men för att ta det i sin helhet.

Samhället har mycket att vinna på att visa att känslor och sex hör ihop. Det räcker att titta på mängden svaga människor som kommit av den sexuella revolutionen där man gjort sex till en alldaglig handling som man kan ha med vem som helst.

Barn behöver tydliga ramar och sina föräldrar. När de inte får det får vi högre andel svaga människor som knappt kan ta hand om sig själva, ännu mindre en familj. Ökad kriminalitet, ökade kostnader och ökad belastning på övriga i samhället.

Människor som trots detta fördärvar samhället genom destruktiva aktiviteter som exempelvis att köpa eller att sälja sex förtjänar förakt.
Ok låter som mycket att peta i så tar det en bit i taget.

Samhället har mycket att vinna på att visa att känslor och sex hör ihop. Det räcker att titta på mängden svaga människor som kommit av den sexuella revolutionen där man gjort sex till en alldaglig handling som man kan ha med vem som helst.

Samhället har inget att göra med vilka känslor jag känner om jag har sex. Dvs det ska självklart vara helt ok att vara KK och ha dra hem någon från krogen bara för att det är kul och man känner sig lite kåt.

Däremot är det viktigt att det är på lika villkor. Dvs det händer för att båda är lite kåta och vill ha lite kul. Inte att den ena är kåt och mäktig och den andra är pank och hjälplös.

Att säga att man måste ha känslor för att få ha sex är ju lika dumt som att säga att man bara får ha sex för att få barn och ska gifta sig med vem föräldrarna säger åt en att gifta sig med. Och att ligga still och tänka på England/bita ihop, tänka på killen på TV och putta på.

Barn behöver tydliga ramar och sina föräldrar. När de inte får det får vi högre andel svaga människor som knappt kan ta hand om sig själva, ännu mindre en familj. Ökad kriminalitet, ökade kostnader och ökad belastning på övriga i samhället.

Tydliga ramar ger starka människor? 1. vad är det för fel på svaga människor? Är inte alla människor starka i något och svaga i någonting annat.
2.De flesta andra tror att mycket kärlek och att växa in i ansvar ger individer som har någorlunda förutsättningar för att klara sig själva. Men att det självklart inte måste bli så. För alla har ju lite olika förutsättningar.

Maffian har väl starka ramar och föder upp starka söner. Men om det är så himla bra för kriminaliteten vet jag inte. (Bra för sophämtningen i Italien är det i alla fall inte)

Människor som trots detta fördärvar samhället genom destruktiva aktiviteter som exempelvis att köpa eller att sälja sex förtjänar förakt.

På riktigt? "fördärvar samhället genom att sälja sex". Förakta svaga människor? Förakta tonåringar som inte har ordentligt utvecklad hjärna om de begår misstag? (hjärnan är färdigvuxen vid 20+) Vad är det här för något dumt?

Ska man gå runt och förakta fattiga människor som vill ha någonting att äta? För att de förstör samhället?

Vad skulle det vara för ett samhälle som inte snarare föraktar sig självt för att de inte hjälper och stöttar svaga människor.
 
Men inte heller jag vill se halvsidor I Aftonbladet. Att vi inte gör der är nog fortfarande tillbaka till julmusten. Köparna och läsarna av Aftonbladet skulle sannolikt inte ta till sig prostitutionsannonser positivt. Så aftonbladet avstår frivilligt sådana annonser (och intäkt från dem)
Inte frivilligt, att sälja annonser skulle vara koppleri och straffbart. Jag har för mig att den typen av annonser förekom även i Aftonbladet innan lagen mot sexköp kom.
 
Nu är du någon helt annanstans. Ev på 1950-talet. Men försök inte dra in sexuell frihet och frigjordhet i en prostitutionsdiskussion är du snäll.
Håller med! Speciellt som prostitutionen väl snarare blivit lägre än högre sedan 1800-talet. Kan ju ha fel såklart den kanske bara är oförändrad.

Letade källa istället
https://www.nmtsverige.se/faq/har-sexkopslagen-haft-effekt

Den samlade bedömningen som Länsstyrelsen gör är att sexköpslagen haft en normativ effekt och minskat förekomsten av både prostitution och människohandel i Sverige. Jämfört med andra nordiska länder är andelen män som uppgett att de betalat för sexuella tjänster minst i Sverige. Jämför man med andra europeiska länder blir skillnaden ännu större.


Baserat på Länsstyrelsens omfattningskartläggning från 2014 finns det inget som tyder på att omfattningen har ökat men däremot finns tecken på att den minskat på vissa arenor.


Gatuprostitutionen har mer än halverats sedan 1995, idag uppskattas ca 200-250 kvinnor finnas i gatuprostitutionen i Malmö, Göteborg och Stockholm.


Visserligen har antalet eskortannonser på internet ökat men vi vet att samma person kan ha flera annonser och telefonnummer, så antalet annonser överensstämmer inte med antalet unika individer. Att prostitutionen flyttat till internet är ett faktum i de flesta länder i västra Europa. Länder som legaliserat sexköp och bordellverksamhet har idag både en omfattande gatuprostitution och illegal prostitutionsverksamhet på internet.


Stödet för sexköpslagen är stort vilket i sig kan tolkas som att svenskar inte vill ha ett samhälle där sexköp är tillåtet. Enligt den senaste mätningen från år 2014 är 72 procent positiva till sexköpslagen (85 procent bland kvinnorna och 60 procent bland männen)

@Scar
Låter som att vår sexköpslag som den är fyller dina önskningar om färre svaga människor och minskad prostitution.
 
Inte frivilligt, att sälja annonser skulle vara koppleri och straffbart. Jag har för mig att den typen av annonser förekom även i Aftonbladet innan lagen mot sexköp kom.

Ah så kan det säkert vara. Jag minns dock inga som helst öppna prostitutionsannonser från innan heller. Däremot förtäckta. Men det är ju inte förtäckta som diskuteras.

Så även om det vore lagligt tror jag gränsen skulle gå vid öppna prostitutionsannonser för de flesta stora medier. Undantaget de som profilerat sig som obskyra
 
Ah så kan det säkert vara. Jag minns dock inga som helst öppna prostitutionsannonser från innan heller. Däremot förtäckta. Men det är ju inte förtäckta som diskuteras.

Så även om det vore lagligt tror jag gränsen skulle gå vid öppna prostitutionsannonser för de flesta stora medier. Undantaget de som profilerat sig som obskyra
Jag kommer ihåg från när jag var liten hur det fanns en spalt med sexannonser längst bak i tidningen i någon av kvällstidningarna, inga påkostade dock utan mer av typen radannonser. Men jag är dock inte helt hundra på det när jag tänker efter, kan vara att jag minns fel.
 
Paragrafen i Brottsbalken lyder:
"Den som främjar eller på ett otillbörligt sätt ekonomiskt utnyttjar att en person har tillfälliga sexuella förbindelser mot ersättning, döms för koppleri till fängelse i högst fyra år. "

Att sälja annonser borde falla under främja och ekonomiskt utnyttja anser jag men jag har inget rättsfall direkt att peka på.
 
Men tror du verkligen på det här själv? Är det din erfarenhet av människor - att de helt utan någon som helst bakgrund helt plötsligt ser det som en bra idé att köpa sex, bara för att det annonseras?
Det vet man ju hur det är - man går ut för att handla mjölk, och så rätt var det är har man spontanshoppat lite prostitution också som man fick syn på! Eller narkotika. Man tänker ”varför inte?” och så står man där med heroinsprutan i armen.

Eller inte.
 
Paragrafen i Brottsbalken lyder:
"Den som främjar eller på ett otillbörligt sätt ekonomiskt utnyttjar att en person har tillfälliga sexuella förbindelser mot ersättning, döms för koppleri till fängelse i högst fyra år. "

Att sälja annonser borde falla under främja och ekonomiskt utnyttja anser jag men jag har inget rättsfall direkt att peka på.

Det låter fullt rimligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp