Bukefalos 28 år!

vår valp svälter sig (?)

M

Missemyran

Vi fick hem vår underbara lilla pudelvalp i lördags. Enligt uppfödaren ska han ha 2 dl välling på morgonen, den lapar han i sig, sedan ska han 4 ggr om dagen ha 1 dl torrt valpfoder som vi blöter upp. Mao totalt 4 dl valpfoder. Det låter ju lite mycket, men nu är det så att vår valp kanske äter totalt 1 dl hundfoder per dag. Han är smal men pigg och glad, kissar och bajsar som han ska. Kan han ha problem att äta valpfodret? Vi har försökt mosa det för att se om han har lättare att äta då. Vad ska vi göra? Vi är ganska oroliga att han inte får i sig det han ska ha och behöver!
 
Sv: vår valp svälter sig (?)

Vår hund matvägrade i början hos oss, ja, hon äter inte mycket nu heller, men var lugn, när de blir hungriga äter de. Nu låter jag jätte-elak men så är det.
Ni kan prova att hälla på lite filmjölk på maten, eller servera den ouppblött, ibland tycker de att det är äckligt när den är blöt.
 
Sv: vår valp svälter sig (?)

Så länge hon är pigg och glad så får hon i sig det hon anser sig behöva. Ta det lugnt och fortsätt som ni gör. Jag skulle ta bort ett av målen. 5 ggr om dagen är lite mkt om hon inte visar intresse för den.

Tänk på att det är en enormt förändring i den lilles liv, bli av med sin trygga mamma och sina syskon, byta miljö och få en ny familj att lära känna. Det tär på krafterna.

Håll ut och börja inte trixa med maten ännu. Det löser sig av sig själv.
 
Sv: vår valp svälter sig (?)

Hej! Har en 10 veckors valp som vi har haft samma problem med. Iofs ska han ha fyra mål om dagen, inte fem, men han har inte velat äta ens fyra.. Vi har gjort så att han fått välling morgon och kväll, i början bara välling, nu blandar jag i valpfoder som han äter lite av. Sedan äter han alltid valpfoder, men uppblött med Filmjölk. Skulle inte äta annars. Kan vara ett bra tips om din valp inte vill äta!
Lycka till med den lilla.
 
Sv: vår valp svälter sig (?)

Skönt att höra att vi inte är ensamma om problemet! Ska testa om han kanske tycker bättre om när hundkulorna är lite "varma", läste om någon som hade värmt kulorna till lagom ljummen temperatur och då hade den hunden gillat det. Jag tycker inte heller det är läge att börja trixa för mycket med maten, men man blir så orolig... ska testa det där med filmjölken också. Vällingen går ju ner så jag ska ringa och rådfråga veterinär om i kanske ska ge välling två gånger om dagen och hundkulor däremellan. För han är SMAL! Känns som ett litet skelett att ta på. Han är i och för sig pigg och glad och bajsar trots allt 2-3 gånger om dagen (det blir ju inte mer för han äter så dåligt). Hade gärna sett att jag fått torka golv lite oftare ;) men...

Han har varit så otroligt lugn, inte gnällt utan sovit hela nätterna (utom första natten då han vaknade en gång och vi fick byta lite tidningspapper och gosa en stund). Nu sover han från 23-7. Han är självständig och framåt men naturligtvis har det på alla sätt och vis ändå varit en stor omställning som tärt på krafterna. Jag tror säkert att han kommer igång att äta när han blir tillräckligt hungri och lär sig äta hundmat (han verkar ha svårt att tugga, det mesta kommer ut igen) men det kommer nog ta sin lilla tid.
 
Sv: vår valp svälter sig (?)

Missemyran skrev:
Skönt att höra att vi inte är ensamma om problemet! Ska testa om han kanske tycker bättre om när hundkulorna är lite "varma", läste om någon som hade värmt kulorna till lagom ljummen temperatur och då hade den hunden gillat det. Jag tycker inte heller det är läge att börja trixa för mycket med maten, men man blir så orolig... ska testa det där med filmjölken också. Vällingen går ju ner så jag ska ringa och rådfråga veterinär om i kanske ska ge välling två gånger om dagen och hundkulor däremellan. För han är SMAL! Känns som ett litet skelett att ta på. Han är i och för sig pigg och glad och bajsar trots allt 2-3 gånger om dagen (det blir ju inte mer för han äter så dåligt). Hade gärna sett att jag fått torka golv lite oftare ;) men...

Han har varit så otroligt lugn, inte gnällt utan sovit hela nätterna (utom första natten då han vaknade en gång och vi fick byta lite tidningspapper och gosa en stund). Nu sover han från 23-7. Han är självständig och framåt men naturligtvis har det på alla sätt och vis ändå varit en stor omställning som tärt på krafterna. Jag tror säkert att han kommer igång att äta när han blir tillräckligt hungri och lär sig äta hundmat (han verkar ha svårt att tugga, det mesta kommer ut igen) men det kommer nog ta sin lilla tid.

Du skriver att hunden skall ha 2 dl välling på morgonen, en dl vardera fyra gånger per dag. Det är mycket för en liten hund. (Är det en dvärgpudel?) Det betyder att den lilla kroppen skall ha i sig 6 dl foder om dagen.

Välling är mättande. Små barn som äter dåligt får ofta välling och barnläkare brukar då råda att man drar ned lite på vällingen för att barnet skall äta annan fast föda också.

Jag är inte kunnig på välling och valpar, mer än att jag har gett mina hundar ytterst lite välling när de var små. Kanske bara en dl delat på två mål som jag då hällde över fodret. Efter någon vecka så har hunden fått bara valpfoder som är uppblött i lite ljummet vatten.

Så jag tror att din lilla vovve skulle äta bättre om han inte fick så mycket välling. Välling är en slags rinnande gröt med bas av majs eller vete eller havre. Majsvällningen är dessutom sötare än den vanliga sk "mild välling". Kan det vara så att din lilla hund tycker att välling är godast och helt enkelt sparar aptiten till den?

Så, för att vara konkret, så hade jag gjort så här:

Jag hade delat upp hundens fyra dl torrfoder på tre mål och dragit ned vällingen till en dl.

Nu vet jag inte storleken på din hund. Jag har en valp som kommer att bli ungefär 35cm som vuxen. Han får 2-2,5 dl torrfoder om dagen. Har du en storpudelvalp så låter mängden foder rimligt i mina öron, ganska normalt - men jag fick för mig att du har en liten hund?
 
Senast ändrad:
Sv: vår valp svälter sig (?)

tillägg:

Du kanske skall prova att avmaska hunden? Jag avmaskade min när han var tio veckor eftersom jag tyckte att han var bukig och smal över revbenen. Nu, ett par veckor senare, är han jämnare i hullet.

Men - gör en sak i taget. Det viktigaste är att få upp aptiten först.

Förresten - hur gick det för Kalaspinglans hund?

Provade inte du att minska antalet fodergivor? Har han blivit mer intresserad nu?

Min egen hund, får tre gånger per dag. Jag tycker att det är bra att han hinner bli hungrig innnan han skall äta. (men å andra sidan är han som en liten rottis, för han är hungrig jämt! ;))
 
Senast ändrad:
Sv: vår valp svälter sig (?)

Jag ger dessutom välling som sista mål på kvällen för att de inte ska lägga sig hungriga och inte vara så bajsnödiga som när de äter foder på kvällen. Jag ger iofs sista målet vid 8 på kvällen. Första månaden får mina bäbisar mat 4 ggr per dag och sen 3 ggr per dag så länge de är hungriga. Kanske upp till 8-10 månaders ålder :angel:
 
Sv: vår valp svälter sig (?)

Ja, det hade ju kanske varit bra att jag sagt vad det är för pudel också: det är en storpudelvalp. Rekommendationerna från uppfödaren var 1 dl torrfoder uppblött 4 ggr per dag, men vi har gett honom mindre än så och han äter i alla fall bara upp en liten del av det.

Jag ska dra ned vällingen till en dl. Problemet är ju att det nästan är det enda han äter (han slickar av äggula och filmjölk från fodret också så det får han i sig lite av varje dag). Och han är verkligen smal! Pigg dock.
 
Sv: vår valp svälter sig (?)

princessfeminist; Han är periodare, fortfarande. Igår åt han super hela dagen, idag har han med nöd och näppe tvingat i sig frukosten. Lunchen har han nosat på... En kollega, hundförare, rekommenderade att blanda i blodmjöl i maten. Mumsigt värre tydligen...?!

Missemyran; som du ser, du är inte ensam... men jag förstår din oro...!
 
Sv: vår valp svälter sig (?)

Du kan prova med att inte blöta maten alls utan ge den torr. Och istället för att hälla nåt på maten eller blanda i nåt så kan du smälta lite smör och pensla över den torra maten. Det har alltid funkat på mina hundar när dom har krånglat med maten.

Mia.
 
Sv: vår valp svälter sig (?)

Kalaspinglan skrev:
princessfeminist; Han är periodare, fortfarande. Igår åt han super hela dagen, idag har han med nöd och näppe tvingat i sig frukosten. Lunchen har han nosat på... En kollega, hundförare, rekommenderade att blanda i blodmjöl i maten. Mumsigt värre tydligen...?!

Missemyran; som du ser, du är inte ensam... men jag förstår din oro...!

Inte bara riktat till Dig. Jag vet inte vad Era hundar får för foder, mattider, mängd eller motion, men en liten tankeställare tänkte jag ge Er i alla fall. :D ;)

Många hänger upp sig på att hunden inte vill äta sina 2-3 mål mat om dagen. Många följer rekommendationerna på påsen till punkt och pricka. Inget fel i det, men hur många ser på sin hund och tänker att hur vill min hund äta? När vill min hund äta? Hur mkt? Hur många mål om dagen?

Nu ska vi inte låta labradorerna välja och vraka, men jag känner många hundar som (visserligen olagligt) äter endast varannan dag. Jag känner många vuxna hundar som äter pyttelite, men 5 ggr/dag. Det finns många olika individer och i lydnadsträningen har alla sina metoder för att motivera hundarna till att tycka det är kul. Med mat är de allra flesta låsta i att en hund ska äta 50% av sin dagliga mängd på morgonen och resterande 50% på kvällen.

Min ena hund har jag haft stora problem med vad gäller maten. Det tog mig lång tid innan jag förstod hur hon ville ha det. Hon äter ca 30% av sin ranson vid 12.30 på dagarna och ca 70% äter hon på natten. Hon vill inte äta på kvällen utan går upp runt 01-02 och äter sin mat. Sommarhalvåret när det är som varmast äter hon varannan dag. Hon bjuds alltid mat, men väljer att inte äta.

Min andra hund har ätit som en häst hela tiden och han är ständigt redo att äta om det bjuds. Han fungerar bäst om han får små mängder flera gånger om dagen. Det håller honom mätt och han slipper bli så hungrig mellan målen.

Så tänkt efter och pröva er fram för att hitta det som passar din hund bäst. Det behöver inte alltid vara fodret som det är fel på, det kanske bara serveras vid fel tidpunkt.

Nu tycker nog några att hunden ska tacka och ta emot och äta när maten väl serveras, men tyvärr fungerar inte alla hundar så och det anser jag att man måste acceptera.
 
Sv: vår valp svälter sig (?)

inte förvånad, har en pudel själv... KRÄÄÄÄSEN ;) dock en dvärg, men känner igen problemet. Hur mkt väger valpen nu? jag hade gett bara uppblött torrfoder utan någonting annat om jag var du... spec då det är en kräsen hund. Jag körde ett tag med metoden att blanda i gosaker åt min pudel, han slutade äta torrfodret helt då.... och han har dessutom känslig mage, vilket verkar vara vanligt pland pudlar... så för mig har det varit att ge uppblött på bestämda tider som funkat och att inte låta maten stå framme och äter han inte så missar han sin chans... låter hårt... men... det funkar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
777
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 680
Senast: Bison
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 212
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Vi köpte valp i somras. Hans lösa avföring nattetid är problemet. Han har tidigare bajsat mjuka korvar men för snart en månad sedan...
Svar
3
· Visningar
1 352
Senast: Ratax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp