Var Venus en planet när ni gick i grundskolan?

Fick ni lära er i grundskolan att Venus är en planet i vårt solsystem?

  • Ja

    Röster: 170 98,8%
  • Nej

    Röster: 2 1,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    172
  • Omröstning stängd .
Kollade på Smartare än en femteklassare och en deltagare räknade upp solsystemets planeter inklusive Venus.
När jag var barn fanns ingen planet i vårt solsystem som hette Venus :confused: Eller minns jag så fel? Inte heller när jag läste inom komvux 2003-2004 fanns Venus med bland planeterna.
Det var nog en brist i undervisningen. Pluto har det varit diskussioner kring men Venus har "alltid" varit en planet, en av de 9 (om man inkluderar Pluto) och det har nog varit lite tal om en 10:onde också. Förutom att det är en planet så omnämns den ibland som aftonstjärnan (eller morgon stjärnan). Jag antar det blev en planet när man började studera himlen med hyfsat ljusstarka teleskop om inte tidigare. Vet inte riktigt när men det var lääänge sedan.

Hur många planeter nämndes i undervisningen och vilka? Jag har alltid hört 9 planeter (och lite krångel kring dem).
 
Hur många planeter nämndes i undervisningen och vilka? Jag har alltid hört 9 planeter (och lite krångel kring dem).
Jag minns inte :o men jorden, mars, Merkurius, Pluto, Saturnus, Neptunus, Jupiter …?
Vet bara att jag blev jätteförvånad när jag som vuxen hörde att Venus är en planet.
 
Jag minns inte :o men jorden, mars, Merkurius, Pluto, Saturnus, Neptunus, Jupiter …?
Vet bara att jag blev jätteförvånad när jag som vuxen hörde att Venus är en planet.
Fick ni inte se några bilder på solsystemet? Jag vet inte när vi lärde oss om Planetern först men senast när jag gick i mellanstadiet. Jag minns tydligt när jag kallade Jorden för Celsius istället för Tellus vilket ledde till en del skratt från andra. och jo Venus fanns med både på bilder som visade förhållanden mellan planeterna och på deras banor.
 
Fick ni inte se några bilder på solsystemet? Jag vet inte när vi lärde oss om Planetern först men senast när jag gick i mellanstadiet. Jag minns tydligt när jag kallade Jorden för Celsius istället för Tellus vilket ledde till en del skratt från andra. och jo Venus fanns med både på bilder som visade förhållanden mellan planeterna och på deras banor.
Kommer bara ihåg en modell med solen, jorden och månen. När man vevade på nån vev snurrade jorden runt solen och månen runt jorden.

Kan ju säga att jag bara gick halva grundskolan så de kanske visade hela solsystemet nån gång när jag var frånvarande (fast då borde jag ju inte minnas någon planet :cautious:)
 
Förlåt men tack för dagens fniss :D

Min gissning är att antingen så har din hjärna av nån skum, och ganska intressant hur det kan fungera, anledning raderat allt om Venus ur ditt minne. Eller också hade du en (eller flera) lärare som hade nåt personligt med Venus och verkligen gjorde sitt yttersta för att eleverna inte skulle känna till dess existens.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 571
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 412
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 820
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 118
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp