Var vill jag bo?

Bukefalos 30 år!

Vad tycker Buke om Kramfors? Har kollat lite nu och tycker att det ser trevligt ut. Verkar gå att pendla till Umeå även om det inte är väldigt nära, men ser definitivt okej ut med tågen. Jag uppskattar starkt möjligheten att ta tåget och slippa köra, visst kan jag köra om det behövs men kan jag ta tåget gör jag gärna det. Finns inte så mycket jobb om man kollar snabbt men det kanske går ändå?

Går jag den utbildningen och klarar den så kan jag jobba och bo lite vartsom, även på distans. Men det är en stund tills dess att jag avslutat utbildningen när jag inte ens påbörjat den.
Har släkt nära Kramfors så har varit där en del. Kramfors i sig är väldigt trist. Men fin natur i området (med små berg! :p). Jag skulle dock hellre titta närmare Örnsköldsvik. Så det blir närmare Umeå och sen verkar Ö-vik i sig trevligt.

Nyfiken på vad det är för utbildning @Sryoqwe ? (Har du skrivit det?)
Juristprogrammet :)

Men eftersom att jag inte är helt säker på att jag klarar av en studiemiljö, samtidigt som jag är säker på att jag klarar av att jobba, siktar jag på ett ställe där jag kan få jobb inom något annat ifall jag av någon anledning inte väljer att studera och bli jurist (eller något annat). Intresset för juridik kommer förresten från diskussioner här på Buke, om vad som gäller vid problematiska hästaffärer.

I Karlstad? Är väl ingen direkt skillnad mot Dalsland. Skog och vatten, typ. 😂 Jag är uppvuxen i Karlstad, har bott ett tag i Dalsland och numer bosatt i Dalarna. Av de tre säger jag utan tvekan att Dalarna är finast när det gäller naturen. Det är mycket skog och vatten här också, men också "berg" (inom citationstecken så slipper @Niyama protestera :angel:), myrar och annat. Plus väldigt mycket bättre vintrar (trevligare årstider överlag skulle jag säga, undantag våren kanske som ofta blir lite väl kort). Karlstad är väldigt fin som stad, men just naturen runtom är ju mest skog och fästingar.
Värmland rent generellt

Vad tycker Buke om Kramfors? Har kollat lite nu och tycker att det ser trevligt ut. Verkar gå att pendla till Umeå även om det inte är väldigt nära, men ser definitivt okej ut med tågen. Jag uppskattar starkt möjligheten att ta tåget och slippa köra, visst kan jag köra om det behövs men kan jag ta tåget gör jag gärna det. Finns inte så mycket jobb om man kollar snabbt men det kanske går ändå?

Går jag den utbildningen och klarar den så kan jag jobba och bo lite vartsom, även på distans. Men det är en stund tills dess att jag avslutat utbildningen när jag inte ens påbörjat den.

Jag är född i kommunen och anser att Kramfors är en håla som gud glömde. Fin natur runtomkring men dålig jobbmarknad och ganska begränsat med fritidsaktiviteter, beroende på intresse. Men jo, bra pendlingsmöjligheter i och med tågstation mitt i smeten så väger det väldigt tungt kanske det övriga inte spelar så stor roll.

Jag är född i kommunen och anser att Kramfors är en håla som gud glömde. Fin natur runtomkring men dålig jobbmarknad och ganska begränsat med fritidsaktiviteter, beroende på intresse. Men jo, bra pendlingsmöjligheter i och med tågstation mitt i smeten så väger det väldigt tungt kanske det övriga inte spelar så stor roll.
Det låter som ett ställe som skulle passa mig förvånansvärt bra :p

Finns det bara pendlingsmöjligheter går det ju att jobba någon annanstans. Fritidsaktiviteter sysslar jag inte med i någon organiserad form och när jag väl har en egen gård att ta hand om och renovera kommer jag knappast ha brist på saker att göra. Fin natur är dock mycket trevligt :up:

Visst, Sveriges berg är inte så imponerande men det är ju ändå rejäl skilllnad på berg som är 300-400 möh och berg som är 1400 möh t ex (där sjön/byn ligger på 300-400 möh). Höjdskillnaden i fjällen är ju mycket större även om omgivningen inte ligger på havsnivå. Så det känns ju lite onödigt att döma ut Sverige bara för att man vill ha mer än Höga kustens små berg.

(Jag tycker Höga kusten är fint och funderar en del på att flytta dit, men bergen är ju små.)
Men jag vet inte när höga berg blev så otroligt viktigt heller?

För mig som upplänning känns det lite udda att döma bort höga kusten för att bergen inte är tillräckligt höga. Där är ju berg, och landskapets höjdskillnader är ju själva grejen med världsnaturarvet. Fjällen är såklart högre, men det är väldigt dåligt med hav där.

Man kan ju liksom inte få allt. Men just naturen är ju grejen med höga kusten. Sen finns det andra nackdelar, såklart, men just naturen känns för mig märkligt att klaga på.

Men jag vet inte när höga berg blev så otroligt viktigt heller?

För mig som upplänning känns det lite udda att döma bort höga kusten för att bergen inte är tillräckligt höga. Där är ju berg, och landskapets höjdskillnader är ju själva grejen med världsnaturarvet. Fjällen är såklart högre, men det är väldigt dåligt med hav där.

Man kan ju liksom inte få allt. Men just naturen är ju grejen med höga kusten. Sen finns det andra nackdelar, såklart, men just naturen känns för mig märkligt att klaga på.
Jag har inte dömt bort Höga kusten? Jag tipsade om Örnsköldsvik i mitt första inlägg i tråden 😅. Men jag kallade det lite kuperat men med små berg. Det tyckte du var en underdrift och sen tyckte du att man inte skulle bo i Sverige alls om man ville ha större.

300-400 möh räknas som små/mindre berg även om naturen är fin och även om du tycker att den är dramatisk.

Höga berg kanske inte alls är viktigt för TS, hen ville ha info och då gav jag en beskrivning.

Tillägg: jag uppfattade inte att hav var viktigt för TS.

Jag har inte dömt bort Höga kusten? Jag tipsade om Örnsköldsvik i mitt första inlägg i tråden 😅. Men jag kallade det lite kuperat men med små berg. Det tyckte du var en underdrift och sen tyckte du att man inte skulle bo i Sverige alls om man ville ha större.

300-400 möh räknas som små/mindre berg även om naturen är fin och även om du tycker att den är dramatisk.

Höga berg kanske inte alls är viktigt för TS, hen ville ha info och då gav jag en beskrivning.

Tillägg: jag uppfattade inte att hav var viktigt för TS.
Vill man ha ordentliga bergsmassiv så är väl alperna att rekommendera?

Om nu stora berg var viktigt. Det finns ju trots allt människor som tycker om havet också.

Vill man ha ordentliga bergsmassiv så är väl alperna att rekommendera?
Poängen var att det finns mellanting. Om man tycker Höga kustens berg är för små, men inte nödvändigtvis måste ha berg på flera tusen meter så finns ju svenska fjäll. Det är märkligt att du dömer ut Sverige om man vill ha mer än 300-400 möh, som om hela fjällvärlden inte existerar.
Om nu stora berg var viktigt. Det finns ju trots allt människor som tycker om havet också.
Va? Jag skrev ju att det kanske inte är viktigt för TS, jag beskrev bara naturen. Ja, givetvis gillar många havet? TS skrev dock "sjöar".

Sen verkar du missat att jag tipsade om just Höga kusten-området och kallar naturen där för fin. Men fakta är att bergen är små.

@Sryoqwe jag kom på, en varning ang. Kramfors. Det finns pappersbruk i trakten, det stinker! I närheten av dessa är husen jättebilliga. Så om man inte har nåt emot stanken så kan man ju göra fynd, men vill man inte ha stanken så bör man hålla sig borta. Men det gäller ju inte hela kommunen.

@Sryoqwe jag kom på, en varning ang. Kramfors. Det finns pappersbruk i trakten, det stinker! I närheten av dessa är husen jättebilliga. Så om man inte har nåt emot stanken så kan man ju göra fynd, men vill man inte ha stanken så bör man hålla sig borta. Men det gäller ju inte hela kommunen.
Tack, sådant är bra att ha koll på :)

Är uppvuxen nära ett pappersbruk, inte såpass nära att man kände lukten men jag vet hur den är. Slipper helst sådant.

@Mabuse och @Niyama: ni behöver inte diskutera huruvida bergen är höga berg eller ej för min skull, de är definitivt tillräckligt :up:

Jag tycker inte direkt om hav, ser det inte som någon bonus att bo nära ett sådant. Har inte helt fattat grejen med saltvatten. Med det sagt kan jag bo nära ett hav, bara det finns riktiga vatten i närheten också. Mörka tjärn är mer min grej :D

@Mabuse och @Niyama: ni behöver inte diskutera huruvida bergen är höga berg eller ej för min skull, de är definitivt tillräckligt :up:

Jag tycker inte direkt om hav, ser det inte som någon bonus att bo nära ett sådant. Har inte helt fattat grejen med saltvatten. Med det sagt kan jag bo nära ett hav, bara det finns riktiga vatten i närheten också. Mörka tjärn är mer min grej :D
Fördelen med hav norrut, det är inte saltvatten. :D

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka