Våra lodjur

Ja, de flyttar. Men om rovdjursstammarna ska släppas fria, finns det ingenstans att flytta, och då dör de.
Det stämmer inte, det är ett gammalt jägarsnack som försöker förklara för mindre insatta att rättfärdiga sitt rovdjurshat och rovdjursjakt.
Rovdjur utrotar inte sina byten. Det fungerar inte så. Redan långt innan så minskar rovdjuren av olika anledningar och bytesdjuren hämtar sig. Det fungerar dåligt för rovdjuren att jaga och föda sig på de starkaste i gruppen.
 
Men att köra på vilt med bil har väl inget med naturen och naturligt att göra och hör inte egentligen ihop med jakt alls utan är en given handling pga oss människors intrång som här med dödliga bilar.
Det bästa är att skjuta skadade och köra ut dem från vägen i naturen så det gör nytta.

Sedan blir jag rätt trött på det där tjatet om eftersök, alltid som ett allmänt hot om att sluta eftersöka OM de inte får sina licensjakter på listade rovdjur.Om de listade rovdjuren får bli fler så kanske jägarna inte behöver gnälla så om detta betungande eftersöksarbete.

Jag undrade vart gränsen går för vilket lidande som får avslutas och vilket som inte får det, och tog då krock som exempel.

Jag har aldrig skrivit att vi bör sluta med eftersök. :)
 
Vi har bade Bob cat (lika stor som en lo), lo djur, och bergs lejon (Puma) som alla har radjur som byte stammarna har fatt vaxa till sig ganska ordentligt. Nu har vi radjur som bor mitt inne i samhallen, bade i parker och pa enskilda tomter.

De har blivit mycket tama och bryr sig inte om manniskor gar nara eller bilar som kor ... tills det ar dags for "rut season" ... det vill saga "parnings sasong" (kommer inte ihag vad det heter). Da anfaller de bade manniskor och fordon som kommer nara, de skadar bade sig sjalva och manniskor och "property".

Dessutom har Elk (som av nagon anledning de flesta Svenskar tror ar Älg, men faktiskt ar Kronhjort) nu borjat ta sig in i stan. De kan bli riktigt farligan om man kommer for nara.
Och nar alla dessa lampliga byten for rovdjuren befinner sig i stan sa foljer de efter ... och darfor ser vi alla av dem i stan da och da ... aven coyotes finns nu i narheten, jag hor dem var och varannan natt.
Ett sidospår, men svenskar tror att elk är älg därför att på brittisk engelska betyder elk älg. Men när britterna kom till Amerika och såg ett stort djur med horn så hade de inte riktigt koll på hur en älg egentligen ser ut, och kallade djuret elk. Fast det var en kronhjort. Så då fick kronhjort heta elk i USA.

Så det är inte så konstigt att svenskar tror att elk är älg, för det är så älg heter på europeisk engelska. Sen att amerikanarna kallar sina kronhjortar för elk för att de inte kunde se skillnad på en älg och en kronhjort är en annan sak… Samma sak med robin och bison, och, för den delen, ”indians”. Britterna hade inga ord för de nya människorna och djuren och växterna i Amerika, så då fick de låna engelska ord som egentligen betydde något annat. En bison är ingen buffel, och en native american ingen indier, men de fick heta så ändå. Och samma sak för kronhjorten.

Källa:

https://www.svd.se/a/15vOmB/britters-brist-pa-algkansla-ror-till-det

Men frågan är väl om det är svenskar som är dumma som tror att älg heter elk, eller om det kanske snarare är folk i USA som har dålig koll på brittisk engelska och språkhistoria, och därför inte känner till att älg heter elk i Europa och moose i USA?
 
Ett sidospår, men svenskar tror att elk är älg därför att på brittisk engelska betyder elk älg. Men när britterna kom till Amerika och såg ett stort djur med horn så hade de inte riktigt koll på hur en älg egentligen ser ut, och kallade djuret elk. Fast det var en kronhjort. Så då fick kronhjort heta elk i USA.

Så det är inte så konstigt att svenskar tror att elk är älg, för det är så älg heter på europeisk engelska. Sen att amerikanarna kallar sina kronhjortar för elk för att de inte kunde se skillnad på en älg och en kronhjort är en annan sak… Samma sak med robin och bison, och, för den delen, ”indians”. Britterna hade inga ord för de nya människorna och djuren och växterna i Amerika, så då fick de låna engelska ord som egentligen betydde något annat. En bison är ingen buffel, och en native american ingen indier, men de fick heta så ändå. Och samma sak för kronhjorten.

Källa:

https://www.svd.se/a/15vOmB/britters-brist-pa-algkansla-ror-till-det

Men frågan är väl om det är svenskar som är dumma som tror att älg heter elk, eller om det kanske snarare är folk i USA som har dålig koll på brittisk engelska och språkhistoria, och därför inte känner till att älg heter elk i Europa och moose i USA?

Jag har aldrig uttryckt att nagon ar dum for att Svenskar tror att elk ar alg, sa det far sta for dig. Jag forstar dessutom inte alls varfor Amerikaner skulle ha koll pa Brittisk Engelska och sprakhistoria. Det racker val att ha koll pa sitt eget lands sprakhistoria och veta vad saker heter pa sitt modersmal om man inte gor som jag och emigrerar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 163
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund På söndag för exakt fem år sedan bilade jag och familjen ner för att hämta hem min alldeles första egna vovve, en liten bulleherre vid...
Svar
3
· Visningar
1 204
Senast: Jenka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 558
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp