Våra lodjur

"Rekordstor jakt på lo väcker förvåning​

... "på Världsnaturfonden WWF väcker årets jakt förvåning.

– Det är omfattningen av licensjakten vi är kritiska till. Årets jakt är den största på mer än tio år och vi har svårt att se att den är förenlig med EU:s art- och habitatdirektiv, säger Benny Gäfvert, rovdjursexpert på WWF.

I det södra och mellersta förvaltningsområdet är de skador som lodjuren orsakar förhållandevis små och står inte i proportion till antalet djur som får skjutas, menar han.

– Jag är själv fårägare, och får man problem med angrepp är skyddsjakt en möjlig förvaltningsåtgärd. Länsstyrelserna motiverar också jakten med den rädsla och oro som lodjuren innebär för människor. Rädsla för björn eller varg är vanligt, men lodjur? Tvärtom brukar ju lodjuren ständigt röstas fram som det mest populära viltet av dem alla."

https://www.dn.se/sverige/rekordstor-jakt-pa-lo-vacker-forvaning/


Sanslösa motiveringar. Sprid länkarna vidare och stå upp för våra lokatter! :heart
 

"Rekordstor jakt på lo väcker förvåning​

... "på Världsnaturfonden WWF väcker årets jakt förvåning.

– Det är omfattningen av licensjakten vi är kritiska till. Årets jakt är den största på mer än tio år och vi har svårt att se att den är förenlig med EU:s art- och habitatdirektiv, säger Benny Gäfvert, rovdjursexpert på WWF.

I det södra och mellersta förvaltningsområdet är de skador som lodjuren orsakar förhållandevis små och står inte i proportion till antalet djur som får skjutas, menar han.

– Jag är själv fårägare, och får man problem med angrepp är skyddsjakt en möjlig förvaltningsåtgärd. Länsstyrelserna motiverar också jakten med den rädsla och oro som lodjuren innebär för människor. Rädsla för björn eller varg är vanligt, men lodjur? Tvärtom brukar ju lodjuren ständigt röstas fram som det mest populära viltet av dem alla."

https://www.dn.se/sverige/rekordstor-jakt-pa-lo-vacker-forvaning/


Sanslösa motiveringar. Sprid länkarna vidare och stå upp för våra lokatter! :heart
Jag skulle verkligen önska att jakt med fälla blev förbjuden, det har ju forskats på det och hur dåligt där är för djuren. Samtliga lodjur som observerats har löst sönder klorna och har träflis i magarna. 😢
 
Jag skulle verkligen önska att jakt med fälla blev förbjuden, det har ju forskats på det och hur dåligt där är för djuren. Samtliga lodjur som observerats har löst sönder klorna och har träflis i magarna. 😢
Hur kan jägare med.:rage: Fällor när de anser sig måna och förvalta djur och natur. Jag blir kräkfärdig hur ojust det är. Sätta ut fällor, locka med mat för lo, och sitta inne i värmen och titta på TV , vad hände med det de vill åt med jakten, alltså naturupplevelserna? Nä rovdjuren ska bort med alla och vilka medel som helst.:mad:
 
Du menar den om att rävskabben kan läka ut? Så man ska låta en stackars räv som ser ut så här leva vidare, för att det kanske kan läka ut? Idioti.

Det finns rävar som inte blir så särskilt hårt angripna, så ja de kan föda sig och leva vidare och få antikroppar mot rävskabb men det vill inte jägarna för då försvinner deras stora ursäkt för rävhatet att de måste skjutas för att hålla skabben stången när de istället förstör för rävens egen förmåga att få skydd.
Men visst kan man skjuta skabbisar som är riktigt illa åtgångna.
 
Jägare gör massor av bra saker för naturen. T ex betalar alla jägare jaktkort, vilket genererar mängder med pengar till olika organisationer - bla Jägareförbundet - och forskningsinsatser.
Utöver det stödutfodrar svenska jägare för enorma summor varje år, svenska jägare tar hand om alla trafikeftersök, inventerar våra viltstammar och gör övrig naturvård som att anlägga viltvatten och återställa biotoper för fältvilt. Med mera, med mera.

Men det stödfodras ju för att ni ska få mer att skjuta och då även på områden där ex rådjur egentligen inte klarar av att föda sig under vintern.
 
Förvaltning igen, detta underligt positivt klingande men fortsatt mycket vaga ord. Vad förvaltas? Åt vem? På vilka grunder menar du att jakt är att förvalta? Vem hjälps av jakten?

Jägarna tänker sig att de förvaltar naturen så den passar deras egna syften. Vilket givetvis blir skit och pannkaka rent generellt, se bara hur de skött och fortfarande "sköter" älgjakten- fina djur skjuts, skräpet blir kvar -avelsförbättringen backar. Det är förvaltning det, det finns nämligen gränser för en god förvaltning och den är att någon annan kan ju komma åt och skjuta det fina djuret så bäst att vara först.
 
Men det stödfodras ju för att ni ska få mer att skjuta och då även på områden där ex rådjur egentligen inte klarar av att föda sig under vintern.

Men, är det bättre att dessa rådjur dör i svält? En lång, plågsam och utdragen död? Att stödutfodra och sen skjuta viltet efterföljande höst ser jag inga bekymmer med. Om man inte är vegan, förstås. Då förstår jag ju att man har en helt annan syn på saken.
 
Men, är det bättre att dessa rådjur dör i svält? En lång, plågsam och utdragen död? Att stödutfodra och sen skjuta viltet efterföljande höst ser jag inga bekymmer med. Om man inte är vegan, förstås. Då förstår jag ju att man har en helt annan syn på saken.
Det behöver absolut inte handla om veganism, utan att se på rådjuren som en invasiv art i ett ekosystem där de inte hör hemma. Inte ska vi väl hålla på och försöka utrota lidande ute i naturen, genom att utöva någon slags 'matning & avlivning' av alla djur som kan tänkas ha det svårt i ett opåverkat ekosystem? Om det är förvaltning så handlar det ju verkligen bara om en idé om att allt i naturen finns till för människans njutning och väl (och människans behov av att tycka att de gör något bra genom att "ta hand om" de stackars djuren) snarare än om en realistisk och 'hands off-approach' till det vilda. Vad är romantiserande om inte att tro att människan har någon slags ansvar eller rätt att utrota lidande i vilda ekosystem?
 
Släktingar till mig bedriver älgsafari "med garanterad älg" för turister. :D De är naturligtvis helt och hållet beroende av matningsplatserna.
Det är för övrigt en himla trevlig typ av vilt-turism tycker jag. Sedan jagar de själva under den tillåtna säsongen men inte vid foderplatserna.
 
Rubbat är det redan i största delen i Sverige. Matat småfåglar gjorde även min farmors mamma här för över 120år sedan så det är redan rubbat totalt.
Och därför ska vi fortsätta med det istället för att försöka få till ett fungerande ekosystem igen? Trots att vi vet att fungerande, stabila ekosystem är bokstavligen livsviktigt för människans överlevnad, särskilt i klimatkrisen?

Sen klarar sig faktiskt de flesta småfåglar utan matning, dvs matningen handlar mer om att få se dem än att understödja stora populationer som annars inte funnits. annat är det med den mycket extensiva matning av större vilt som sker på många platser i landet, särskilt i kombination med flera andra faktorer. Det är just den stora samverkan av påverkansfaktorer som är problemet, mer än ett enstaka delar totalt rubbar systemet - men det betyder inte att vi kan fortsätta med varje del hur som helst.
 
Och därför ska vi fortsätta med det istället för att försöka få till ett fungerande ekosystem igen? Trots att vi vet att fungerande, stabila ekosystem är bokstavligen livsviktigt för människans överlevnad, särskilt i klimatkrisen?

Sen klarar sig faktiskt de flesta småfåglar utan matning, dvs matningen handlar mer om att få se dem än att understödja stora populationer som annars inte funnits. annat är det med den mycket extensiva matning av större vilt som sker på många platser i landet, särskilt i kombination med flera andra faktorer. Det är just den stora samverkan av påverkansfaktorer som är problemet, mer än ett enstaka delar totalt rubbar systemet - men det betyder inte att vi kan fortsätta med varje del hur som helst.
Skulle vi gå mot att reparera ekosystemet i hela eller delar av Sverige så skulle jag jubla. Men så länge det inte är så så ser jag inte problem med att mata djur, förstört är det ju redan och iallafall här är det svårt att förstöra mer.
 
Det behöver absolut inte handla om veganism, utan att se på rådjuren som en invasiv art i ett ekosystem där de inte hör hemma. Inte ska vi väl hålla på och försöka utrota lidande ute i naturen, genom att utöva någon slags 'matning & avlivning' av alla djur som kan tänkas ha det svårt i ett opåverkat ekosystem? Om det är förvaltning så handlar det ju verkligen bara om en idé om att allt i naturen finns till för människans njutning och väl (och människans behov av att tycka att de gör något bra genom att "ta hand om" de stackars djuren) snarare än om en realistisk och 'hands off-approach' till det vilda. Vad är romantiserande om inte att tro att människan har någon slags ansvar eller rätt att utrota lidande i vilda ekosystem?

Så du tänker att vi t ex inte ska kalla ut eftersöksjägare när vi kört på rådjuret, utan det ska naturen sköta själv? Eller vart går gränsen?

Jag matar även småfåglarna på vintern. Men det anser du att vi alltså inte ska göra?
 
Skulle vi gå mot att reparera ekosystemet i hela eller delar av Sverige så skulle jag jubla. Men så länge det inte är så så ser jag inte problem med att mata djur, förstört är det ju redan och iallafall här är det svårt att förstöra mer.
Men någonstans måste vi ju börja, om alla rycker på axlarna och väntar på att någon annan tar tag i saken så händer det ju aldrig. Och, det finns massor med svenskar (organisationer och privatpersoner) som faktiskt jobbar på att reparera ekosystem i Sverige.
Så du tänker att vi t ex inte ska kalla ut eftersöksjägare när vi kört på rådjuret, utan det ska naturen sköta själv? Eller vart går gränsen?

Jag matar även småfåglarna på vintern. Men det anser du att vi alltså inte ska göra?
Det är skillnad på om vi påverkat djuret (genom att köra på det) och att hjälpa djur som lider av naturliga variationer (som vintern).

Angående småfåglar se inlägg 153. Men för att förtydliga så ja, där extensiv matning sker i samband med andra påverkansfaktorer så anser jag att det är åtminstone onödigt. Det bättre hade ju varit att se till att rätt biotoper finns tillhanda istället.
 
Det är skillnad på om vi påverkat djuret (genom att köra på det) och att hjälpa djur som lider av naturliga variationer (som vintern).

Angående småfåglar se inlägg 153. Men för att förtydliga så ja, där extensiv matning sker i samband med andra påverkansfaktorer så anser jag att det är åtminstone onödigt. Det bättre hade ju varit att se till att rätt biotoper finns tillhanda istället.

Men vi påverkar ju bara genom det sätt vi existerar. Både skogsbruk och jordbruk och det kapitalistiska sätt vi lever på. Vi påverkar ju bara genom att anlägga en väg?
 
Men vi påverkar ju bara genom det sätt vi existerar. Både skogsbruk och jordbruk och det kapitalistiska sätt vi lever på. Vi påverkar ju bara genom att anlägga en väg?
Så för att vi har negativ påverkan så ska vi inte försöka bevara eller återställa något alls? Vad är det för konstigt argument? Det är väl klart att vi ska försöka minska vår påverkan så mycket som möjligt, bevara det som går att bevara, återställa det som går att återställa? Eller menar du att allt djur och växtliv på planeten nu existerar endast för vår skull och inte för sin egen?
 
Just matning, i alla fall i den skala jag växt upp med där det hängs ut frön och nötter till fåglar och ekorrar och vi slängde ut lite potatis i ett tråg till rådjuren, tycker jag kan vara positivt på flera sätt. De här djuren hade med största sannolikhet klarat sig ändå, även om en kanske hjälpte några fåglar över tröskeln när vädret var riktigt bistert, men som det skrevs förut är det ju nöjet i att Se djuren. Veta vilka typer av småfåglar som finns i närheten och tycka det är spännande när någon art man inte känner igen dyker upp. Oroa sig när någon saknas. Iaktta hur förbaskat smarta och pillriga kråkfåglar och ekorrar kan vara. Se spåren efter rådjuren i snön och kanske ana dem hänga ute på lägdan. Sånt får folk att bry sig, hur tramsigt det än kan låta. Det är rätt abstrakt för många att prata om vilt och djur och bevaring när det inte är någonting som finns runtomkring.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 149
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund På söndag för exakt fem år sedan bilade jag och familjen ner för att hämta hem min alldeles första egna vovve, en liten bulleherre vid...
Svar
3
· Visningar
1 198
Senast: Jenka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 537
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp