Våra lodjur

Jag är ingen expert så jag kanske har missuppfattat något. Men en växande lodjursstam borde väl vara ett minimalt problem för rådjuren i förhållande till att människan skjuter 100 000 av dem varje år?
Lodjur tar sådär 3 rådjur per månad och med runt 1500 lodjur så blir det 5000 per månad och 60.000 per år.

Så samma storleksordning men jag tänker att lodjuren har företräde i det vilda.
 
Jag är ingen expert så jag kanske har missuppfattat något. Men en växande lodjursstam borde väl vara ett minimalt problem för rådjuren i förhållande till att människan skjuter 100 000 av dem varje år?

Lodjur tar sådär 3 rådjur per månad och med runt 1500 lodjur så blir det 5000 per månad och 60.000 per år.

Så samma storleksordning men jag tänker att lodjuren har företräde i det vilda.

Samtidigt säger vi att vi ska äta mer viltkött, för att dra ner på industrikvarnen och värna mer om miljön. Frågan är då vem som först ska få företräde.
 
Jag tror inte samerna är så glada när lodjuren får härja bland renarna...
Och ja! Det är gott om lodjur nu...

*jenny*
I Västerbotten är tilldelningen 2 lodjur, trots att nivån på lodjursstammen är låg men det gör renägarna nöjda. Nu säger jag inte att alla renägare är tjuvskyttar och djurplågare, men det finns en överrepresentation i framförallt Norrbotten av tjuvskyttar och djurplågare som av någon förvriden och sjuk anledning tycker det är ok att plåga ihjäl, hetsa och olovligen döda rovdjur men även tjuvjaga klövvilt eller plåga renar för att de inte gillar renägare.

Om något så är det väl snarare de typerna det skulle vara "skottpengar" på. Jag hoppas verkligen det är förbjudet numera att jaga lodjur med fälla? Kvalificerat djurplågeri. :rage::banghead:

För övrigt dräller det av rådjur i mina trakter så det behövs varken jakt på räv eller lo här. :mad:
 
Samtidigt säger vi att vi ska äta mer viltkött, för att dra ner på industrikvarnen och värna mer om miljön. Frågan är då vem som först ska få företräde.

Det resonemanget köper jag absolut som sådant. Jag är inte heller emot det faktum att man skjuter och äter rådjur istället för att äta exempelvis nöt eller fläsk.

Men helt ärligt så har jag ingenstans varken i debatten eller praktiken sett något initiativ till att faktiskt få till denna omställning på bredare front? Utan rådjursjakten är (lite drastiskt uttryckt) ett sätt för jakträttsinnehavarna att utöva sitt stora intresse och fylla sina egna frysar.

Dvs jag skulle ha större förståelse för det här argumentet för att hålla rovdjursstammen nere och rådjursstammen stor om det faktiskt bedrevs ett arbete för att få "gemene man" att äta mer viltkött.
 
Lodjur tar sådär 3 rådjur per månad och med runt 1500 lodjur så blir det 5000 per månad och 60.000 per år.

Så samma storleksordning men jag tänker att lodjuren har företräde i det vilda.

Senaste siffran jag såg var väl 115 000 skjutna rådjur så det blir väl mer nästan det dubbla stället för samma storleksordning. Men jag menade inte bara minimalt problem utifrån antalet individer utan frågan i stort med människan jämfört med annat vilt rovdjur som fiende. Men absolut att "minimalt" var lite väl drastiskt uttryckt.
 
Det resonemanget köper jag absolut som sådant. Jag är inte heller emot det faktum att man skjuter och äter rådjur istället för att äta exempelvis nöt eller fläsk.

Men helt ärligt så har jag ingenstans varken i debatten eller praktiken sett något initiativ till att faktiskt få till denna omställning på bredare front? Utan rådjursjakten är (lite drastiskt uttryckt) ett sätt för jakträttsinnehavarna att utöva sitt stora intresse och fylla sina egna frysar.

Dvs jag skulle ha större förståelse för det här argumentet för att hålla rovdjursstammen nere och rådjursstammen stor om det faktiskt bedrevs ett arbete för att få "gemene man" att äta mer viltkött.
Jag kan ju inte mycket om jakt så jag förstår inte i heller. Skjut grisar om man nu vill ha kött på bordet?
Tycker det borde vara mer naturligt att skjuta det som är överflöd av än att skjuta djur (lo) för att sedan i andrahand kunna skjuta rå.
 
Senaste siffran jag såg var väl 115 000 skjutna rådjur så det blir väl mer nästan det dubbla stället för samma storleksordning. Men jag menade inte bara minimalt problem utifrån antalet individer utan frågan i stort med människan jämfört med annat vilt rovdjur som fiende. Men absolut att "minimalt" var lite väl drastiskt uttryckt.
För mig som ingenjör är samma storleksordning inom samma tiopotens, så kanske lite bredare än du tänkte.
 
Det resonemanget köper jag absolut som sådant. Jag är inte heller emot det faktum att man skjuter och äter rådjur istället för att äta exempelvis nöt eller fläsk.

Men helt ärligt så har jag ingenstans varken i debatten eller praktiken sett något initiativ till att faktiskt få till denna omställning på bredare front? Utan rådjursjakten är (lite drastiskt uttryckt) ett sätt för jakträttsinnehavarna att utöva sitt stora intresse och fylla sina egna frysar.

Dvs jag skulle ha större förståelse för det här argumentet för att hålla rovdjursstammen nere och rådjursstammen stor om det faktiskt bedrevs ett arbete för att få "gemene man" att äta mer viltkött.

Sådana projekt har vi här, bland annat när det gäller vildsvin. :) Vi har även flera som säljer viltkött på reko-ringar.
 
För att stammen annars blir för stor, vilket får negativa följder på övrig fauna, ffa för rådjuren.
Kan du utveckla de negativa följder som blir av större lodjursstam? både vad gäller rådjur och övrig fauna, undrar då allt visar på att byten tagna av rovdjur ex blir till nytta även för andra djur vilket inte sker när jägare skjuter och tar med hem, så allt tyder ju på tvärtom.
 
Jag förstår faktiskt inte heller riktigt. Är det så att man skjuter av lodjur för att de annars tar för många rådjur, så människan inte kan jaga lika många rådjur? Det är väl toppen om vi slipper döda massa djur "i onödan" om naturen kan reglera det själv?
Håller med, dessutom generellt sett ät jägarna rätt kassa på , både omedvetet och säkert en del medvetet att skjuta rätt djur. Rovdjuren gör rätt.
 
Folk får väl tycka vad deet vill.
Jag har inget emot jakt.

I den by jag har bekanta i bosatte sig lodjuren. Det blev soprent på katter och även nån mindre hund försvann.
De vandrade bekymmerslöst mellan husen på gatorna. Föga skygga, t.o.m. mitt på dagen.

Oskygga djur ska bort!

Vi har stört balansen i naturen sedan hundratals år och naturen klarar inte att skapa balansen själva. Så jägarna skjuter.
Av alla de jägare jag känner och känt så har ingen varit "skjutgalen" Snarare goda viltvårdare.
 
I min kommun finns en solid lodjursstam på berget Billingen och har funnits i många år. Där har det blivit problematiskt med betet för fårägare på senare år, dom har kulturbetat värdefulla naturmiljöer. Kan tänka mig att det behövs en viss avskjutning där.
Som fårägare ser jag förekomst av lodjur (inklusive lodjursrevir där det föds ungar) som ett rätt litet problem.

I regel dödas ett enstaka lamm/får av lodjur, och sedan händer inget mer.

Till skillnad mot vargangrepp där ett angrepp kan innebära att dussintals, eller betydligt fler djur dödas vid ett och samma tillfälle, eller skadas så svårt att de måste avlivas alternativt traumatiseras. En hel flock kan gå åt i ett angrepp. Dessutom gör vargen ofta "återbesök", både en en och flera gånger.

Det är också relativt lätt att få till stängsel som motar lodjur, medan ett stängsel som motar bort varg är svårt att få till.

Vi som bor i ett område med extremt hög förekomst av Dovhjort, ser inga rådjur längre eftersom dessa motats bort av hjorten (liknande biotopval), och även älgstammarna har minskat ordentligt p.g.a. hjortförekomsten. Vildsvin har vi också gott om.

Men det är tydligen roligare att jaga lodjur än att jobba på att få ner mängden hjort och vildsvin, som ställer till stora, dagliga problem.
 
Folk får väl tycka vad deet vill.
Jag har inget emot jakt.

I den by jag har bekanta i bosatte sig lodjuren. Det blev soprent på katter och även nån mindre hund försvann.
De vandrade bekymmerslöst mellan husen på gatorna. Föga skygga, t.o.m. mitt på dagen.

Oskygga djur ska bort!

Vi har stört balansen i naturen sedan hundratals år och naturen klarar inte att skapa balansen själva. Så jägarna skjuter.
Av alla de jägare jag känner och känt så har ingen varit "skjutgalen" Snarare goda viltvårdare.
Oskygga lodjur?

Så intressant. Finns det någon tidningsartikel eller något annat att läsa om detta?

Jag har läst en del om oskygga vargar, där dessa vandrat runt bland bebyggelse, och även tagit någon enstaka hund och/eller katt, men inte sett något om oskygga lodjur av samma sort.

Jag har bott inom lodjursrevir med förökning i över tjugo år, och ansträngt mig för att spåra för att få se lodjuren, men har endast lyckats se något djur två gånger.
Spåren däremot går att se då och då när det finns snö.
Lodjuren är så skickliga på att "inte synas", så att jag flera gånger fått se en färsk spårlöpa när jag varit runt en stund och passerat samma område.

Hörde förresten lodjurets parningsrop häromnatten, första gången för säsongen. Det låter som en "ostämd räv" ungefär.
 
Senast ändrad:
I den by jag har bekanta i bosatte sig lodjuren. Det blev soprent på katter och även nån mindre hund försvann.
De vandrade bekymmerslöst mellan husen på gatorna. Föga skygga, t.o.m. mitt på dagen.

Oskygga djur ska bort!
Om oskygga djur -läs- katter - ska bort så gör det väl inget att ett lo nyper en del av dem?

Skämt åsido, men invasiva tamkatter gör långt mer skada på djurlivet än vad ett lodjur gör som gör nytta med att ta rådjur av mindre god kvalitee, om diskussionen går ut på att värna om djurlivet.
Och den mindre hunden var nog ute någonstans utan uppsikt.
 
Det resonemanget köper jag absolut som sådant. Jag är inte heller emot det faktum att man skjuter och äter rådjur istället för att äta exempelvis nöt eller fläsk.

Men helt ärligt så har jag ingenstans varken i debatten eller praktiken sett något initiativ till att faktiskt få till denna omställning på bredare front? Utan rådjursjakten är (lite drastiskt uttryckt) ett sätt för jakträttsinnehavarna att utöva sitt stora intresse och fylla sina egna frysar.

Dvs jag skulle ha större förståelse för det här argumentet för att hålla rovdjursstammen nere och rådjursstammen stor om det faktiskt bedrevs ett arbete för att få "gemene man" att äta mer viltkött.
Fast det finns ju att köpa på ICA, eller hur menar du?
 
Fast det finns ju att köpa på ICA, eller hur menar du?
En större viltstam för oss att jaga skulle kunna ses som viktigt och vettigt om det var en del av att få folk att ta avstånd från den ohälsosamma köttindustrin (jag säger inte att all köttindustri är ohälsosam).
Att det finns rådjur att köpa dyrt på ICA bidrar inte till en större viltkonsumtion och ursäktar inte att vår jakt på viltkött ska gå före de inhemska rovdjurens "rätt" till naturligt byte. Om det fanns en jämkning där vi kunde dra ned på importkött och burfåglar och istället sälja mer naturvårdsvilt vore det en sak, men det händer ju inte.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
861
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 187
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund På söndag för exakt fem år sedan bilade jag och familjen ner för att hämta hem min alldeles första egna vovve, en liten bulleherre vid...
Svar
3
· Visningar
1 212
Senast: Jenka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 571
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp