Våra Övningar

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Tibra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 682

Tibra

Trådstartare
Kan vi inte dela med oss av våra superduper övningar? Har du en bra och rolig övning att visa och förklara? Kanske kunde visa på film? Eller förklara på ett lätt sett i ord. Förklara vad syftet med övningen är. Givet är det svårt att lära sig via nätet men kunde vara intressant att läsa och se ändå.

Vad har du att dela med dig?:)

Sv: Våra Övningar

Haha ja den är ju tom än så länge, folk här kanske inte tränar sina hästar ;) har inte fått sett så mycket ridbilder eller filmer i någon annan tråd heller:devil:

Kontraställda volter! Gammal favorit.

Såhär gör du: rid på en volt, exempelvis i vänster varv med hästen lagom ställd och böjd. När du rider över mitten på ridbanan (så dur har utrymme) rider du en volt till höger med hästen fortfarande böjd åt vänster. Se till att hästen håller upp den nya innerbogen! Rid ett varv, och släpp sedan ut hästen på volten till vänster igen.

Tränar: balans, styrka. Detta går sedan att göra i galopp, men börja i skritt och trav. Det viktiga är alltså att hästen håller upp bogarna och inte faller innåt i volten.

Den övningen måste jag prova! Låter skitbra för oss (har problemet att hästen faller inåt i ena varvet och utåt i andra... måste träna balansen och styrkan...)

ibland undrar jag bara varför man inte kan komma på sånt själv...:D

Wow vilken bra tråd! Jag har inte så många bra övningar, så jag kommer verkligen följa den här tråden... Men en jag kan är i alla fall:

Övning för att träna backning utan tygeltag:

Lägg ner tyglarna vid manken
Sätt dig djupt i sadeln och lägg tryck i stigbyglarna
Ge eftergift så fort hästen backar - men var noggrann med att eftergiften inte kommer i tyglarna utan i sitsen (d.v.s. låt tyglarna vara helt stilla under hela övningen).

Om hästen inte reagerar så kan man förstärka med:
-rösten ("backa")
- "skramla" lite med stigbyglarna, alltså ruska lite med dem
- ta ett lätt tygeltag

Och så är det förstås viktigt att träna lite då och då, jag gjorde det här tre gånger per dag första veckan och nu blir det bara några gånger i veckan, eftersom jag vet att det sitter.

Kontraställda volter! Gammal favorit.

Såhär gör du: rid på en volt, exempelvis i vänster varv med hästen lagom ställd och böjd. När du rider över mitten på ridbanan (så dur har utrymme) rider du en volt till höger med hästen fortfarande böjd åt vänster. Se till att hästen håller upp den nya innerbogen! Rid ett varv, och släpp sedan ut hästen på volten till vänster igen.

Tränar: balans, styrka. Detta går sedan att göra i galopp, men börja i skritt och trav. Det viktiga är alltså att hästen håller upp bogarna och inte faller innåt i volten.

Aaah, det låter som den övning jag brukar göra. Alltså han går böjd åt "fel" håll. Eller hur jag ska förklara. Man brukar ju böja dom in i volten, nu blir det ut i volten.
Det är iaf en jättebra övning som du säger. Bitter har verkligen fått till det där nu:laugh:

Det kan vi ha som månadens mål :D
Det första vi måste göra då är att lära oss gå på volt, hästen brukar tröttna efter max ett varv och börja krångla (ponny!! han brukar kallas förväxt shettishjärna).
Att han dessutom lider av selektiv skänkeldövhet gör saken inte bättre... Så fort han tycker det är trist slutar han lyssna, det enda kommando som verkligen funkar är stopp :angel:

Några tips på vad man kan göra? För mer aktiva gångarter, bättre respons på skänkel, mer motivation...?

Det kan vi ha som månadens mål :D
Det första vi måste göra då är att lära oss gå på volt, hästen brukar tröttna efter max ett varv och börja krångla (ponny!! han brukar kallas förväxt shettishjärna).
Att han dessutom lider av selektiv skänkeldövhet gör saken inte bättre... Så fort han tycker det är trist slutar han lyssna, det enda kommando som verkligen funkar är stopp :angel:

Några tips på vad man kan göra? För mer aktiva gångarter, bättre respons på skänkel, mer motivation...?

Hmm ja döv för skänkeln var ju min herre förut med men där har jag själv att skylla. Nu är han väldigt lyhörd :love: Men motivationen har han alltid haft.

Hmm men annars rid mycket övningar som kräver att han måste lyssna på dina skänklar, gör mycket förflyttningar ja men typ sidepass, fram-bakdelsvändning o.s.v eller han kanske inte gör detta heller?

Han gör det, och riktigt sjujäkla snyggt, men bara när han är på humör (oftast långt ut i skogen, mycket sällan på banan). Han använder det dessutom emot mig när han är på dåligt humör :angel:

Vi har en övning där man flyttar sidepass i en fyrkant, med antingen framdel eller bakdel först runt hörnen. Han funkar som sagt kalas bara han vill....

Han gör det, och riktigt sjujäkla snyggt, men bara när han är på humör (oftast långt ut i skogen, mycket sällan på banan). Han använder det dessutom emot mig när han är på dåligt humör :angel:

Vi har en övning där man flyttar sidepass i en fyrkant, med antingen framdel eller bakdel först runt hörnen. Han funkar som sagt kalas bara han vill....

Motivation är jättesvårt tycker jag om hästen inte har det.
Men du kanske måste tänka från ett annat håll:

*Ha fler vilodagar- han kanske lätt lessnar.
*Kräv mindre av honom
*Träna och gör sådant som han kan bäst på mera
*Variera ridningen ännu mer- kanske börja träna lite saker från marken

Ja detta är ju några punkter som faktiskt kan få tillbaka motivationen igen. Även om du kanske tycker att han har tillräckligt med vilodagar så kanske inte han tycker det. Testa. Eller du kanske inte tycker du kräver särskilt mycket av honom men förminska det ändå, gör lättare saker o ta fram lite svårare någon gång i veckan.

Man måste testa sig fram.

Några av dessa punkter fick fram min killes motivation.

Han både rids, körs (mest med vagn, men ska komma igång och släpa stock igen när vi har en hel svängel), tricktränar, klickertränar, NH-tränas... Största delen ute i skog och mark, men ibland på "ridåker" med hinderpark.

Vill inte gärna ge helt arbetsfria dagar, han är under bantning. Men ett par dagar i veckan gör vi väldigt lite, bara lite trick och lek. Det gillar han :)
Han har blivit bättre sen jag ökade kraven rätt drastiskt. Det är en jäkligt tuff kille, så fort han ser minsta lilla möjlighet till att komma undan tar han den även om det innebär att han måste "slåss" för det. Det är inte så farligt längre, men den där "förväxt shettis"tjurigheten sitter djupt rotad i hans personlighet :D

Heehe okej =) Ja då har jag tyvärr inte fler förslag, kanske nån annan har:)

Jag har faktiskt suttit och kliat mig i skallen flera gånger när jag läst dina trådar/inlägg, men kommer inte på nånting som kan hjälpa dig och din häst! Jag har aldrig haft en häst med dålig framåtbjudning, snarare tvärt om... Jag får väl svara som alla andra; Hitta en bra tränare! :D

Som föredetta isismänniska vet jag precis vad du pratar om. (Du har väl en isiskorsning?). Min isis var precis likadan, tog varje tillfälle han kunde till att smita och gjorde absolut inte mer än vad som ABSOLUT var nödvändigt.

Jag löste det på så sätt att jag ökade kraven och satte press på honom. Det är INTE okej att smita och jag stängde alla tänkbara vägar för honom så att han verkligen inte kunde smita ifrån. Efter att ha bråkat i typ en vecka la han helt plötsligt av. Han förstod att det inte var lönt att bråka för det blev bara jobbigare för honom själv då. Sen blev han som en dröm att rida!:love: Motivationen hade han alltid svårt med men han gjorde det man bad honom om utan att tjaffsa. Självklart får man inte ställa orimliga krav men har man sagt att vi ska gå på volten så SKA vi gå på volten, det tycker inte jag är för mycket begärt. Förutsatt att hästen inte har ont någonstans men handlar det om vanlig lathet och att hästen har kommit på att det går att komma undan så gör jag på det här sättet.

Jag känner lite så här angående träning. Vi gör i princip allt för att hästarna ska ha det bra och ägnar otaliga timmar i stallet med att mocka, fixa mat, städa osv. Vi anstränger oss verkligen för att de ska få ett så bra liv som möjligt. De står och gör i princip ingenting 23 timmar om dygnet, då tycker jag fan att de ska ställa upp på det vi ber dom om den TIMMEN per dygn som vi vill rida eller göra sånt som vi faktiskt har köpt hästen för. Så länge man inte säller för höga krav eller gör saker som är skadligt för hästen så tycker inte jag att det är för mycket begärt. (hukar mig för bukemaffian ;))

Lycka till!:)

Senast ändrad av en moderator:

En grej som jag alltid brukar träna på för att få runda volter är att tänka sig volten som en sexhörning. Då får man en jättefin rund volt.:laugh:

Sen håller jag med Elanor om att kontraställning är en superbra övning! De blir otroligt smidiga och lösgjorda i bogen av det.

Hehe, ja det är nog lite ponnysyndrom det där. Han är hälften island hälften fjording, med det värsta från varje sida.

Jag har en duktig tränare, men även han sliter sitt hår varje gång vi kommer och tränar :D Han är nog inte så van vid ponnyer tror jag. Men det går bättre och bättre sen vi började.
Jag kör samma linje som du, inte alls tillåtet att smita undan. Men han har ett helt jäkla uppslagsverk med hur man gör för att maska och jag har inte ens kommit igenom förordet än.. Har trots allt haft det lilla kräket i snart åtta år, ridit in honom själv (7 år, nykastrerad). Han kan en hel massa saker, men vill inte om man frågar om det.
Med sporrar har han börjat lyssna grymt mycket bättre, och jag behöver inte jobba riktigt lika hårt.

Kom på en liten övning, en väldigt lätt men ändå väldigt bra!
Man rider på en ått-volt, men i "korsningen" mellan de båda volterna ska hästen gå rakt fram två tre steg innan man ställer över på nästa volt.
Det kluriga är att inte ta för många raka steg, då blir åttan skev, och att faktiskt rakrikta emellan volterna.

Var ändå glad för att stopp fungerar :D
Bara att fortsätta fundera och testa er fram, har tyvärr inte några bra tips på det där mer än tränare som du redan har.

Kl*

Jag vet inte vad denna övning heter eller vad jag riktigt ska kalla den.

Jag säger 90 graders övningen:p Jag är sämst på att förklara men ska försöka:

Man travar o svänger i 90 grader. Frambenen skall korsas. Man vill få fram att de tillslut ska vila en stund på baken vid svängningen, de korsar fortfarande frambenen i 90 grader men i ett mycket lägre tempo- det kommer så småningom. När man fått en 90 graders sväng med korsade framben låt hästen springa rakt fram en bit och kör 90 graders igen, så kör man så åt båda hållen.

Genom denna övning måste de använda mer av bakpartiet då de inte kommer att orka lägga vikten på bogarna hela tiden, hästen kommer att få en mycket bättre balans, blir lättare o smidigare i bogarna. Har man en häst som är rätt pigg/het är denna övning KANON. Dom blir som filbunkar!! Samma om man har en häst som har lätt att gå på bogarna o lägga sig väldigt innåt. Bästa övningen hitills och rolig:D

:bump:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 806
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 251
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
777
Senast: Glimra
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år... 2
Svar
34
· Visningar
4 645
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈