Bukefalos 28 år!

Våran ögonsten är på Strömsholm

E

eiwo

Mamma ringde mej med panik i rösten klockan halv nio i morse. Hon sa till mej att ta mej hem så fort jag bara kunde och köra henne och våran ett och halvt år gamla tik till Strömsholm. Sagt och gjort, kastade mej in i bilen och var hemma på 10 minuter. Mamma kommer ut med hunden inlindad i en handduk och vi fräser iväg. Under de tio minuter det tar för oss att köra dit berättar hon att hunden varit lite orolig i morse, så hon tog ut henne så att hon fick kissa. Väl ute började hon plötsligt vingla och lade sej ner på gräset. Mamma fick in henne, och hon sprang och bajsade i mammas säng, vilket aldrig hänt förut. Sen stod hon blick stilla på köksgolvet, utan att röra en muskel när mamma petade på henne. Det var då hon ringde Strömsholm som sa åt henne att komma in så fort hon kunde.

När vi kom fram fick vi vänta ett litet tag eftersom det kom in en tik som skulle valpa, men något hade gått fel. Våran hund skulle normalt ha blivit tokig av att sitta där och vänta. Hon borde ha tittat på och försökt hälsa på de andra hundarna som satt där, luktat och sprungit omkring, men hon kröp bara upp i mitt knä och låg där och skakade.

Efter ca 20 minuter fick vi komma in, och veterinären lyssnade på hjärtat. Det slog snabbt och hårt och pulsen var väldigt svag, hunden orkade inte stå utan vi fick hålla upp henne. Slemhinnorna i munnen var väldigt bleka. Både mamma (sjuksköterska) och vet. var överrens om att det tydde på förgiftning, så de tog blodprov, satte kanyl och gav henne två olika sorts dropp (är inte säker på vad för dropp det var, men mamma trodde att det ena var motsatsen till adrenalin?). När första droppet gått in fick hon tillbaka färgen på slemhinorna i munnen, och verkade lite piggare. Lyfte på huvudet när en skötare kom in och skulle ta tempen, som var normal. Pulsen låg på 160, den borde ligga på 120.

För ungefär en halvtimme sen kom vi hem igen, utan våran lilla snutta :( Hon lyfte bara lite på huvudet när vi skötaren gick iväg med henne, inte alls normalt eftersom hon är vääldigt 'mammig'. Nu ligger hon på IVA med mer dropp. Vet. sa att det kunde ta allt från några timmar till flera dygn innan on blir bättre, om hon nu blir det. När vi åkte hade de inte fått svaren på blodproverna än, så vi vet inte vad de visade.

Vi har ingen aning om vad det kan vara hon ev. har fått i sej. Hon hade käkat lite av en blomma och spytt upp det igen, men den blomman är inte giftig och allt hon ätit hade kommit upp. Dessutom hade hon redan symptom när hon åt den. Vi har kollat alla andra blommor i huset, alla är enligt vet. ogiftiga förutom en blomma jag har på mitt rum, men hon är aldrig här uppe och även om hon kom upp, så skulle hon aldrig nå den (står på en bokhylla). Vi funderar på om hon har smitit ner i källaren och hittat något under de tio minuter de varit ensamma hemma i morse (dörren var iofs stängd, som vanligt), eller om hon på något sätt kommit in i badrumsskåpet (där var dörren också stängd iofs).

Nu håller vi i alla fall tummarna att hon blir bättre och att vi snart får hämta hem henne. Våran andra hund är väldigt bekymrad, springer omkring och letar efter henne :( Det känns så tomt!
 
Sv: Våran ögonsten är på Strömsholm

Å gud :S Stackare :S hoppas att hon blir mkt bättre!!!
 
Sv: Våran ögonsten är på Strömsholm

Det hoppas vi med. De har iaf inte ringt än, och det ser jag som ett bra tecken eftersom de skulle ringa om hon blev sämre. Längtar tills i morgon, hoppas hon mår bra då! :)
 
Sv: Våran ögonsten är på Strömsholm

Men usch så hemskt!

Jag ska hålla tummarna för att det ska gå bra med er lilla hund.
 
Sv: Våran ögonsten är på Strömsholm

Men hjälp vad läskigt!
Håller alla tummar jag kan för att det ska bli bra fort!


Håll oss uppdaterade.
 
Sv: Våran ögonsten är på Strömsholm

jag håller tummarna, vet precis hur du känner dig, mitt gullhjärta är på gravkanten också (har egen tråd) och det är vidrigt, denna väntan på om det blir bra eller om det bara är att ge upp :cry: och tanken på hur ens älskling mår.. :(

*kramen*
 
Sv: Våran ögonsten är på Strömsholm

Och Red_Chili:

Tack för tummarna. Vill bara ha hem henne :cry:
 
Sv: Våran ögonsten är på Strömsholm

Eller hur :( Jag kan inte sluta tänka på hur dämpad hon var, hon är normalt ett riktigt yrväder som inte är stilla en sekund. Det enda som känns skönt är att hon iaf inte verkar ha ont, bara väldigt trött. Håller tummarna för att din ska bli bra! *kram*
 
Sv: Våran ögonsten är på Strömsholm

min busar fortfarande stundvis men kan gå undan nån gång på dagen, busar sen igen.. jag har varit helt förstörd hela dagen på jobbet av oro.. när jag kom hem var han bättre än han vart på hela veckan, men klumpen sitter i magen.. döljer han det så bra? och när han går undan, hur ont har han? orkar han? orkar mitt hjärta veta om att han ens har lite lite ont?

kram
 
Sv: Våran ögonsten är på Strömsholm

Nu har mamma pratat med veterinären, jag vet inte exakt vad de sa men veterinären trodde att det var någon sorts algförgiftning. Vi har ingen aning om hur det kan ha gått till isf, båda våra hundar avskyr vatten och skulle inte bada ens under pistolhot. Allt vatten här hemma som de har tillgång till byts minst två gånger om dagen, så det borde ju inte hinna bildas några alger där?

Vet. sa att hjärtat och pulsen var mycket bättre nu i alla fall, hon var pigg och glad och åt som vanligt, men hon har alldeles för höga levervärden, de har dessutom stigit sen i går. Vet. sa att det närmaste dygnet mest troligt skulle avgöra om hon kommer klara det över huvud taget, klara det men att levern blir skadad så hon måste äta medicin resten av livet eller om hon kommer klara det helt utan men. De skulle höra av sej i morgon igen, förhoppningsvis blir värdena bättre. Hon har det i alla fall bra på djursjukhuset och får den bästa vård hon kan få.
 
Sv: Våran ögonsten är på Strömsholm

ja usch, ibland önskar man att man kunde läsa deras tankar. Hoppas verkligen att din blir bra!

Kram
 
Sv: Våran ögonsten är på Strömsholm

Äntligen lite goda nyheter! Veterinären ringde i förmiddags, hennes levervärden är fortfarande för höga men de har inte stigit mer sen i går, vilket är positivt. De har tagit fler tester på levern, och den verkar ha klarat sej utan skador. Hon har inte heller några neneurologiska (stavning?) skador, vilket de var lite oroliga för eftersom hon vinglat och fallit ihop innan vi kom in.

De ska ta nya tester i morgon bitti, om levervärdena är de samma eller har gått ner får vi hämta hem henne :banana: Hon kommer få specialmat och medicier som ska hjälpa levern och vi ska in på återbesök innan veckan är slut. Nu håller vi tummarna stenhårt att hon får komma hem i morgon :D Hon har iaf skaffat sej några nya kompisar på sjursjukhuset, både bland de andra hundarna och personalen ;)
 
Sv: Våran ögonsten är på Strömsholm

Hoppas att allt blir bra!

Jag fick förra sommaren åka akut till Strömsholm (ca 2 timmars bilresa) efter att min unga tik ätit ett fästinghalsband och blivit förgiftad men hon blev bättre efter några månader och nästa vecka ska jag till veterinären o ta prover på min gammla hund som blev ormbiten för 2 veckor sedan och var nära att stryka med... Tänk vad dessa underbara djur kan ställa till med :crazy:
 
Sv: Våran ögonsten är på Strömsholm

ÅH vad härligt att det går åt rätt håll!
Hoppas ni får hem henne snart då :bump:
 
Sv: Våran ögonsten är på Strömsholm

åhh, jag är så glad för din skull! :) vet dom vad det var som orsakat hennes tillstånd då? om man inte vet kan det ju fortfarande vara en risk..
ja jag håller tummarna för att hon inte får några men av de här händelsen..



min är det värre med, blir han inte piggare när det slutar regna så är det torsdag han lämnar oss.. :(
 
Sv: Våran ögonsten är på Strömsholm

skriv till rätt person! jag blev faktisk lite ledsen denna gång :( med tanke på min egen hunds tillstånd..
 
Sv: Våran ögonsten är på Strömsholm

Nej, det vet inte helt säkert, men symptomen stämmer bäst med algförgiftning, så det är det vi tror på.

Nej, vad tråkigt! Lillplutten :(
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 608
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
489
Senast: IngelaH
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 358
Senast: manda
·
Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
687
Senast: JosephineR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp