Bukefalos 28 år!

varannan helg,vad gäller?

Sv: varannan helg,vad gäller?

HUR kommer man på tanken att dela på syskon???

Därför att barnen slåss och inte står ut med varandra.
Vi delade på våra stora för att de behövde få ha en förälder och ett hem för sig själva.
Och inte alltid behöva dela.
Tack vara det så är de kompisar och inte ovänner i dag.
 
Sv: varannan helg,vad gäller?

anledningen till att de är delade(syskonen) är att pappan flyttade till en annan stad och ena sonen ville flytta med,den andra ville bo kvar hos mig.
 
Sv: varannan helg,vad gäller?

Hur lång isär bor ni?
Är det en mil eller två och du kan ställa upp med bil och köra så att sonen inte behöver ställa in om han har planer med kompisar, då får sonen finna sig i att komma till dig varannan helg.
Är det längre blir de svårare, har han inga kompisar hos dig kan jag förstå honom om han inte vill. Även om han vill träffa sin mamma finns de "viktigare" saker. Jag hade hatat att bli tvingad att åka, men vad kul kan det vara att vara kvar hos pappan som vill vara "barnledig" och kanske suckar över att behöva ha barnet?

KL

Det jag inte kan förstå är det här med skilda föräldrar som plötsligt ska ha "barnledigt" och egen tid. Helt okej att göra vad man vill när man är barnledig pga att barnen är hos den andra föräldern eller att man skaffar barnvakt och åker iväg för att ha lite tid för sig själva.
Men att tvinga barn som inte vill att vara hos den andra föräldern för att man ska kunna vara hemma med nya partnern, det är fel.
Skaffar man barn är det ett 24h-om-dygnet-jobb i 18 år, oavsett om man är skild eller gift med den andra föräldern.
Förstår inte hur fan man ens kan skaffa barn om man inte tänker ta hand om dom tills dom är 18, för de e först när barnet fyllt 18 som det kan börja pratas om privatliv för föräldrarna. Egen tid och ny partner visst, men aldrig på barnets bekostnad. Skaffa barn och ta hand om det.
 
Sv: varannan helg,vad gäller?

I en familj så är det helt normalt att man som föräldrar turas om att ta hand om barnen.
Det samma gäller när föräldrarna är skilda.
Man turas om.

Och barnen får faktiskt finna sig i att föräldrarna bestämmer vem som har vakten och när.
Man tar hand om.
Men kanske inte alltid som det passar tonåringen.
 
Sv: varannan helg,vad gäller?

Pappan tycker inte det utan har nu bestämt att sonen måste åka till mig varannan helg och de helger pappan bestämt,utan att lyssna varken på mig eller sin son.....

Fast lyssnar du och din son på pappan och tar hänsyn till vad han vill och behöver, eller ska lyssnandet och hänsynstagandet bara komma från pappan :confused:
 
Sv: varannan helg,vad gäller?

vill att alla ska komma överens,fast sonen känner sig överkörd just nu och verkar vilja bli kvar här på heltid så då kan ju pappans hem användas till annat som inte ung skrev,så trött på vuxna som vill ha egentid,har man skaffat barn går man efter deras bästa inte sitt egna bästa....
 
Sv: varannan helg,vad gäller?

/.../ så trött på vuxna som vill ha egentid,har man skaffat barn går man efter deras bästa inte sitt egna bästa....
Oj då! Antar att jag är riktigt hemsk eftersom jag väntar barn och iskallt ändå räknar med att kunna få egentid utan barn ibland. Inte jämt och i samråd med min partner och hur barnet fixar det, men tid för mig själv vet jag att jag kommer att vilja ha, och behöva.

I övrigt har jag inga åsikter i ursprungsfrågan.
 
Sv: varannan helg,vad gäller?

.... har man skaffat barn går man efter deras bästa inte sitt egna bästa....

Att låta tonåringar dominera familjen med sin vilja är inte barnens bästa.
I en familj så skall allas behov tillgodoses.
Även de vuxnas.
Det är en bra förberedelse för vuxenlivet att inte hela världen snurrar runt tonåringen som centrum.
 
Sv: varannan helg,vad gäller?

Men herregud, man har ju vart med och skaffat barnet, ska man då ha såna aktiviteter som inte är lämpliga för en fjortoåring får man väl ta dem en annan gång. Det går ju faktiskt att prata med fjortonåringen och förklara läget
 
Sv: varannan helg,vad gäller?

.... ska man då ha såna aktiviteter som inte är lämpliga för en fjortoåring får man väl ta dem en annan gång.
Vilken annan gång då?
När den andra föräldern skall ha umgänge är väl en alldeles utmärkt gång.

Med ditt resonemang så skulle ju inte en enda förälder kunna hålla igång en tävlingsverksamhet med häst t.ex.
Det blir varianten "livet är slut" av det.

Det går ju faktiskt att prata med fjortonåringen och förklara läget
Visst.
Men sedan så är det en helt annan sak om den lyssnar, förstår eller bryr sig.
Tonåringar är duktiga på att sätta sig på tvären.
 
Sv: varannan helg,vad gäller?

Går man till domstol så ska barnet lyssnas på när det är i mogenhetsgrad som en tolvåring vart det vill bo och om de vill ha umgänge och i viken form.

Jag själv skulle aldrig tvinga mina barn att åka till sin pappa när de var 14 år. Tvingade var jag tvungen att göra i många år och jag tyckte att det var väldigt skönt när ingen kunde tvinga mej att tvinga dem längre.

Mina barn slutade åka varannan helg när de var runt 12 år. Redan tidigare fick de så långt pappan tillät vara hemma om det var något särskilt.

En fjortonåring ser jag ingen andledning att tvinga, det är en nästanvuxen som ska respekteras vad de vill och inte vill precis som en vuxen, dem kan man inte köra över bara för att man råkar vilja vara ensam.

Jag tycker att dina barns pappa gör fel som inte ens diskuterar detta med sonen, öppen komunikation är a och o i alla lägen och att köra över en fjortonåring skapar bara sorg.

Om man har ett behov av att vara barnledig så måste barnet vara införstådd med vad som gäller. Barnet måste veta att varannan helg är det dags att åka till den andre föräldern.

Jag tror egentligen inte att det är just åkandet som är problemet i ert fall utan det faktum att pappan bestämmer utan att ta hänsyn och ni andra får rätta er efter det oavsett om ni är 14 eller 33.

Att kräva egentid är ju så modernt nu så jag kan kräkas, så även detta att vissa ska vara förmer och klarar minsann av att ta hand om sina barn 24/7 tills barnen är studenter och helst några år till.
Det handlar inte om varken det ena eller andra utan att om att alla ska må bra i sitt liv, en bra öppen komunikation som gör att alla känner sig lyssnade på även om man kanske inte får sin egen vilja fram alltid så har man blivit lyssnad på och hänsyn har tagits. Ge och få respekt helt enkelt och se vad som är viktigt just nu.
 
Sv: varannan helg,vad gäller?

Men alla människor måste få ha egna aktiviteter.
Även föräldrar.
Om det nu går att ordna.
Att vara hos den andra föräldern är väl en utmärkt lösning.
 
Sv: varannan helg,vad gäller?

Men alla människor måste få ha egna aktiviteter.
Även föräldrar.
Om det nu går att ordna.
Att vara hos den andra föräldern är väl en utmärkt lösning.

Ja precis som jag har skrivit ovan. Man får inte köra över människor utan man måste lyssna och respektera och ta beslut utifrån det. Med en familj på fler än en så är det ju alltid så att någon kan vara mer eller mindre missnöjd med ett beslut som tas, det viktiga är att alla har fått komma till tals och fått gehör för sin åsikt och inte bara körs över. Komunikation!
 
Sv: varannan helg,vad gäller?

Men det är klart att alla ska få ha egna aktiviteter, men det får inte vara så att en förälder säger: " Åk till mamma/pappa nu, för nu orkar inte ja ha dig här längre. Jag behöver egentid." Och det verkar ju vara lite så TS ex tänker, tyvärr.
Klart att barn ska lära sig att världen inte kretsar kring dem, men samtidigt får ju inte barnen känna sig som ngt oönskat som föräldern bara går och väntar på att dem ska flytta ut.
Egentid är när barnen är hos den andra föräldern eftersom barnen VILL TRÄFFA DEN ANDRA FÖRÄLDERN, inte eftersom den första föräldern tycker att den har bättre saker att göra och barnen får ta och åka någonannanstans.
 
Sv: varannan helg,vad gäller?

Du anser alltså att föräldrar är livegna inför sina tonårsbarns önskningar.
Det anser inte jag.
Även som förälder så har man kvar vissa friheter.
Faktiskt.
 
Sv: varannan helg,vad gäller?

Nej, men det är skillnad på att göra vad man vill när barnet är borta och att tvinga bort barnet för att man ska kunna göra vad man vill.
Det handlar inte om att man ska gör allt som ens barn önskar, men som du lägger fram det är barn mest problem och att dom ska vara tacksamma att föräldrarna fött dom. Ett barn på 14 år är så pass vuxet att det förstår när det blir bortskickat för att föräldern vill göra annat. Hur mår det barnet?
Föräldrar har friheter, men när barnet är såpass gammalt att det går att prata med kan man komma överens och planera ihop vad båda ska göra. Både tillsammans och var och en.
 
Sv: varannan helg,vad gäller?

Det jag är irriterad på är om nu de båda ff bott ihop. Då skulle de ha haft aktiviteter då med som kanske inte passar en 14 åring, men vart skickar man den stackarn då?
Vi lyckades ha ett ganska bra liv med egentid jag och mitt ex trots hans tonårsbarn. Visst blev det lite sura miner och pinsamma situationer för dem när de inte respekterade en stängd dörr, men på det hela taget löste det sig.
Visst ska ma ha egentid men inte genom att säga åt sitt barn att du är ivägen , åk härifrån, då kanske man ska boka in sin egentid på nåt mysigt hotell och han kan vara kvar hemma.
 
Sv: varannan helg,vad gäller?

..... då kanske man ska boka in sin egentid på nåt mysigt hotell och han kan vara kvar hemma.

Egentid kan vara helt andra saker än det som sker bakom en stängd sovrumsdörr och går att flytta till ett hotell.

Röja ur huset utan protester.
Fixa bokföringen.
Studera.
O.s.v. med sådant som måste göras just hemma.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 818
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 869
Senast: Lhas
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 748
Senast: Nixehen
·
Övr. Barn Sedan en tid tillbaka är vår snart åttåriga son extremt konfliktsökande i hemmet. Det är alltså med mig och hans far som dessa bråk...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
12 815
Senast: Imogen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp