Bukefalos 28 år!

Vård som inte fungerar

Men dels uppfattade jag inte riktigt trådstarten som riktad mot hemtjänst utan mot rehab, så då svarade jag kring det, och dels så är de här väldigt olika bemötandena jag fått inom samma kommun och i samma situation alldeles för olika för att det ska vara patientsäkert. Det borde inte hänga på den enskilde professionella, det är i mina ögon för hög godtycklighet i myndighetsutövandet vilket är problematiskt för alla parter. Att få en ändring i beslut för att biståndshandläggaren får veta att anhörig vet vilka rättigheter som finns är förskräckligt även om det är skönt att ha det privilegiet.
Precis, hemtjänsten är det som fungerat bäst. Största problemet har varit rehab som motarbetat saker och som inte fungerat. Att kommunen inte velat bevilja korttidsboende utan kamp från oss anhöriga är också ett problem. Godtycklig myndighetsutövning är helt enkelt tjänstefel. Vi har tidigare fått höra att från person anställd i denna vårdkedja att de inte får informera om att man har rätt att överklaga.
 
Javisst ja.
Jag glömde ju att du inte kan dra slutsatser på egen hand.

Det innebär att de som kan minst bestämmer över de som kan mest eftersom båda tror att de kaxiga är säkra på sin sak.

Läs mer och djupare och följ olika referenser och länkar så kommer du djupare in i ämnet.

Läs även Hanlons rakkniv
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hanlons_rakkniv


Och Peters Princip
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Peters_princip

Följ länkarna i referenslistan för att komma vidare.

Som förströelse kan du fortsätta med Cykelställsfråga
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Cykelställsfråga
Jag skulle uppskatta om ditt sidospår kunde få en egen tråd.
 
Precis, hemtjänsten är det som fungerat bäst. Största problemet har varit rehab som motarbetat saker och som inte fungerat. Att kommunen inte velat bevilja korttidsboende utan kamp från oss anhöriga är också ett problem. Godtycklig myndighetsutövning är helt enkelt tjänstefel. Vi har tidigare fått höra att från person anställd i denna vårdkedja att de inte får informera om att man har rätt att överklaga.
Men vad är det med obstruerande rehab??? Morr, morr.

Min arbetsterapeut har tex uppgett för mig att vi ”bara väntar på att få en tid med hjälpmedelskonsulent” och samma konsulent har journalfört att ”[manda] nekar utprovning men [kommunens arbetsterapeut] ska försöka tala med henne igen”. Detta efter att han skjutit upp förskrivning av hjälpmedel i snart tre månader. Det går bara inte att förstå varför! Tur att det går att se hjälpmedelscentralens anteckningar på 1177, det var så jag upptäckte vad som blockerade och kunde kontakta dem om det, men kommunrehabens anteckningar finns ju inte att tillgå på 1177, så där blir det mer opakt.

Hoppas ni får fart på rehaben när det blir dags igen.
 
Men vad är det med obstruerande rehab??? Morr, morr.

Min arbetsterapeut har tex uppgett för mig att vi ”bara väntar på att få en tid med hjälpmedelskonsulent” och samma konsulent har journalfört att ”[manda] nekar utprovning men [kommunens arbetsterapeut] ska försöka tala med henne igen”. Detta efter att han skjutit upp förskrivning av hjälpmedel i snart tre månader. Det går bara inte att förstå varför! Tur att det går att se hjälpmedelscentralens anteckningar på 1177, det var så jag upptäckte vad som blockerade och kunde kontakta dem om det, men kommunrehabens anteckningar finns ju inte att tillgå på 1177, så där blir det mer opakt.

Hoppas ni får fart på rehaben när det blir dags igen.
Så bisarrt att upptäcka en sådan journalanteckning!

Jag undrar hur de kring min mamma ser ut, hon var med om en liknande händelse i början av året och nu upprepar de i princip alla misstag från den gången. Vi sa från början att hon behöver en sjukhussäng. Hemtjänsten sa detsamma så fort hon kom hem. Rehab tyckte inte hon behövde det, Hon fick en efter en dryg vecka.
Sjukgymnasten fick min syster leta reda på, den hade inte bokat in några tider med mamma. Hon hade inte heller någon plan för hur hon skulle komma in i bostaden till en sängliggande person. Som hon alltså skulle lära gå. Som om min mamma var den första patienten någonsin i den situationen. Oerhört märkligt att det inte finns några upparbetade rutiner kring detta. Man löste det med att hon skulle komma samtidigt som hemtjänsten, men båda kunde inte utföra sina uppgifter samtidigt så i praktiken var det en dålig lösning.

Man förutsätter att en sådan organisation hade rutiner för olika typer av situationer, men det verkar vara fel.
 
Men det måste också gå att ha en hållbar arbetsmiljö.
Sen ska man inte blanda ihop privata företag med kommunala. Det är mycket stor skillnad på omsorgstagare dessa emellan.Kommunala går även till de som lever i total missär och missbruk. De som privata sållar bort eller inte har råd.
Såklart det ska vara en hållbar arbetsmiljö. Även privata går till total misär och missbruk. Det är brukaren som väljer utövare.
 
Såklart det ska vara en hållbar arbetsmiljö. Även privata går till total misär och missbruk. Det är brukaren som väljer utövare.
Jag har rätt många kollegor som vittnar om stora skillnader. Kommunen har skyldighet att ta hand om alla, oavsett inkomst, betalningsförmåga osv. Det är ingen hemlighet att privata företag har lättare att säga upp avtal och hänvisa vidare till kommunal. Vi tar då och då över vårdtagare från privata företag som sagts upp .Rör sig oftast om att arbetsplatsen stängts ner pga att vårdtagaren inte gått med på hjälpmedel som ska underlätta för personalen. Speciellt sängar är ett känsligt ämne. Men det kan också vara tex att inte röka när personalen är närvarande eller hålla undan husdjur.
 
Jag har rätt många kollegor som vittnar om stora skillnader. Kommunen har skyldighet att ta hand om alla, oavsett inkomst, betalningsförmåga osv. Det är ingen hemlighet att privata företag har lättare att säga upp avtal och hänvisa vidare till kommunal. Vi tar då och då över vårdtagare från privata företag som sagts upp .Rör sig oftast om att arbetsplatsen stängts ner pga att vårdtagaren inte gått med på hjälpmedel som ska underlätta för personalen. Speciellt sängar är ett känsligt ämne. Men det kan också vara tex att inte röka när personalen är närvarande eller hålla undan husdjur.
Men betalningsförmåga är knappast relevant. Man betalar upp till högkostnadsskyddet och det oavsett vem som utför tjänsten. Att man säger upp någon som vägrar hjälpmedel förstår jag. Där behöver det om det är ett problem isåfall bli tydligare vad som gäller för brukaren och går brukaren inte att resonera med får man gå högre upp. När jag äntligen skulle få hemtjänst gicks arbetsmiljön mycket noggrant igenom och det utgår jag ifrån att det görs överallt. Ingen ska behöva bli skadad pga att någon inte förstår/inte vill/vägrar/annat att hjälpmedel behövs.
 
Men betalningsförmåga är knappast relevant. Man betalar upp till högkostnadsskyddet och det oavsett vem som utför tjänsten. Att man säger upp någon som vägrar hjälpmedel förstår jag. Där behöver det om det är ett problem isåfall bli tydligare vad som gäller för brukaren och går brukaren inte att resonera med får man gå högre upp. När jag äntligen skulle få hemtjänst gicks arbetsmiljön mycket noggrant igenom och det utgår jag ifrån att det görs överallt. Ingen ska behöva bli skadad pga att någon inte förstår/inte vill/vägrar/annat att hjälpmedel behövs.
Betalningsförmågan är väl relevant om du saknar förmågan att betala eller har skuld hos Kronofogden?
Gällande brist på hjälpmedel osv så är det inte tydligheten som brister utan viljan till nödvändiga förändringar. Ofta är det anhöriga som lägger sig emellan och försvårar.
 
Precis, hemtjänsten är det som fungerat bäst. Största problemet har varit rehab som motarbetat saker och som inte fungerat. Att kommunen inte velat bevilja korttidsboende utan kamp från oss anhöriga är också ett problem. Godtycklig myndighetsutövning är helt enkelt tjänstefel. Vi har tidigare fått höra att från person anställd i denna vårdkedja att de inte får informera om att man har rätt att överklaga.


Usch så tråkigt att höra jag känner igen allt från när min pappa var som sämst. Så tröttsamt som anhörig att hela tiden bli motarbetad. Har egentligen inget att tillföra du har redan fått många bra råd ville bara uttrycka min förståelse för situationen och förstår frustrationen och vanmakten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 544
Senast: Nepenthe
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 767
Senast: alazzi
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 879
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 449
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp