Vårda hästben på bästa sätt?

Lotus

Trådstartare
Funderar kring detta med vård av hästben för att de skall hålla så bra som möjligt vid träning. Varianterna verkar vara många - från stallbandage efter träning, med eller utan medikamenter, vissa kyler med diverse produkter och andra värmer - vilket anser ni egentligen är det bästa sättet att sköta benen på om man vill ha en hel och frisk häst?
 
Om man är i behov av det så tycker jag att man vid ridning kan använda strykkappor, lindor, damasker, boots osv. Vill
man bara skydda benen fast man kanske egentligen inte är så
himla nödvändigt så föredrar jag hellre senskydd än lindor.
Lindor måste man tvätta, senskydd är mer praktiskt att använda och är i regel lätta att hålla fräscha, och hästarna
ser mer ut som bodybuilders i lindor tycker jag. Fast vid
enstaka tillfällen ibland om hästen ska se extra prydlig ut
tycker jag allt att lindor går an, men inte jämt om det egentligen inte finns behov av att använda dom..

Ska man rida med lindor, finns det pololindor (?) som är hälften fleece och hälften elastiska. De är jätte bra och
enkla om man ska rida med lindor.


Efter ridningen kan man först kyla hästens ben men någon slags kyl gelé och sedan värma benen med ett värmande liniment - arnika gél är jätte enkelt att använda och fungerar väldigt bra. Alt. kan man spola hästens ben
om man har tillgång till spolspilta.

Över natten kan man linda hästens ben med fleecelindor och vanliga paddar. Min favorit är dock equiline (?) paddar, tjocka och rejäla.. Ev. kan man även använda arnika gél då man lindar hästen under natten. Anledningen till att hästen
ska lindas under natten är för att undvika gallor, eller om
hästen har råkat ut för någon form av skada, då kan det vara
bra om hästens ben är varma under natten.

Är det så att hästen haft tidigare skada men får ridas rel.
normalt, så ska man vara extra noga med att skritta fram
den ordentligt, minst 15 min, gärna 20 min eller mer.. Det är förstås bra om man skrittar av ordentligt också.

För att hästen ska må bra (översiktligt sätt) så är det ju
förstås bra om man kan jobba mkt lösgörande med den och få
den att avlasta frambenen och lägga mer tyngd med bakbenen
och liksom 'trampa under sig'...

Lite mer dyrbara hästar, framför allt, har oftast skydd eller lindor på sig i hagen. Man kan använda t.ex. skydd med fårskinn el. liknande, ej vanliga skydd då de kan 'brännas' om hästen har dom förlänge på sig. Annars
kan man linda (gärna med fleecelindor.)



Ovanstående är i alla fall vad jag fått lära mig.. :)
 
För att få starka och hållbara ben brukar jag med unghästarna börja promenera hästen för hand, detta för att stärka leder, senor ligament mm, naturligtvis i lagom mängd. Jag har aldrig haft några problem med mina hästars ben, det är väldigt sällan jag lindar, och då brukar det vara vid skada/sår som skall hållas rent. Detta är en bra grund för att hästen skall hållas fräsch i benen.
 
Rid på ett vettigt sätt, behöver man benskydd o dylikt så rider man ju i ett ofta för högt tempo. Behöver man kyla eller linda så har man tränat för hårt. så tror jag och det fungerar bra på min häst.
 
Varierat underlag tror jag på, och hellre hårt än mjukt sådant. Skritt på asfalt stärker benen, då brukar jag ha lindade ben på hästen.

Känn igenom benen dagligen för att upptäcka ev svullnad, värme eller sår i tid!

Jag har alltid senskydd vid hoppning och strykkappor bak vid all slags ridning, detta eftersom min häst har en tendens att stryka sig!
 
* Alltid rida i rätt form.
* Alltid anpassa tempot efter underlaget.
* Låta bli att rida i ridhus med sk "dressyrunderlag".
* Låta bli att rida i ridhus där underlaget är halt, då
det förutom att hästen glider åt olika håll, gör att den
blir spänd.
* Alltid skritta fram och av MINST 10 minuter.
* Röra på hästen även vilodagar. Tex skritt vid hand i minst
en halvtimme.
* Endast ge hästen högkvalitativt foder.
* Variera träning och underlag.
* Inte bli en "ridhusråtta" som rider alla eller de flesta
dagar på ridbana eller i ridhus.

Sedan så har jag det "lilla extra" vilket består av att kyla benen efter ridning vår- sommar och höst.
Kyla med lera eller kylgelé efter hård ridning, tex hoppning eller tävling.
Samt dagen efter tävling/hård träning tex tvådagarskurs linda med stallbandage över natten.
Ryktar min häst varje dag för att den ska få massage.

Jag har aldrig haft en förslitningsskada på mina hästar.
Gammelpållen är f-82, köpte honom -89. Han har tävlat upp tom 1,20 hopp och LB dressyr, med runt 10 tävlingar/år.
Han är fortfarande fullt brukbar, har torra ben, och är inte ens "morgonstel".

Övriga hästar jag haft har heller aldrig haft några förslitningsskador. Skador har de haft, men det är olycksskador.
 
Jag måste nog öva mig på att ställa klarare frågor här på nätet....

Tack alla för jättebra svar, men det jag mest undrade över var hur ni sköter om benen på hästen efter att ni ridit och varför ni gör som ni gör. VARFÖR väljer ni att kyla eller värma, och HUR gör ni det isåfall?

Har själv tidigare spolat benen med kallt vatten vid hårdare ridning, en period anv'nde jag kyllera för att benen skulle bli torra och fina och senast var det liniment för att först kyla och sedan värma. Men på senare tid har jag börjat fundera mer och mer över VARFÖR jag gjort som jag gjort - och vilken effekt jag vill uppnå.

Nu är jag mest benägen att vilja värma på den mest naturliga vägen jag kan, med värmande lindor, för att öka blodcirkulationen och öka läkningen. Kyla har såvitt jag förstått senare ingen läkande effekt än den att man vid snabb kylning kan minska en skadas omfattning, men det är ju inte det jag vill uppnå efter daglig träning, känns det som.

Hoppas på flera svarangående detta med kyla/värme och metoder kring det hela, annars får jag väl försöka skapa en tydligare tråd.....
 
Precis som du säger kyla först värma sedan.
Efter "vardaglig" träning gör jag ingenting...
 
Jag kyler inte av, jag använder backontrack för att öka blodcirkulationen, vilket jag tycker passar min häst. Jag masserar (före ridning) och stretchar (efter ridning) hästen noga, det är en jäkligt bra sätt att få den att hålla och må bra!
 
Jag kyler för att OM det av ngn anledning blivit en begynnande överansträngning, så vill jag kyla "skadan" innan den hinner utvecklas till skada.

Sedan vill jag öka blodgenomströmningen, vilket jag gör med stallbandage.

Liniment fungerar ju ungefär så. Först kyler det, sedan värmer det.
 
Kyla är bra för senor och ligament. Har det uppstått en liten skada där kan blödningar förhindras om man kyler och man kan på det viset förhindra att en liten överansträngning utvecklas till en större skada. Värme ökar blodgenomströmningen och håller nere gallor. Värme rekommenderas väl för ledernas skull? Men det måste ju också vara bra att få ökad genomströmmning genom mjukdelarna tycker jag.
 
rider man på ett bra sätt,håller sig benen friska,sen e de ju inte fel att ha skydd när man rider om hästen far i luften
 

Liknande trådar

Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
811
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 152
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 007
Senast: Dimmoln
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 552
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp