Bukefalos 28 år!

Vardagliga saker ni suger på?

Jag är också ansiktsblind. Kan bli lite jobbiga situationer ibland när jag inte känner igen någon jag pratat med en hel kväll och sedan träffar hen på stan dagen efter. Säger någon däremot vad vi pratade om för x-antal år sedan så vet jag exakt vem människan är trots att jag ändå inte känner igen henom :o :rofl: Jag har dessutom svårt för att minnas vad folk heter vilket också kan ställa till det ordentligt.
 
Jag är duktig på att laga mat. Det kommer naturligt för mig att laga god mat. Men jag suger på att koka potatis! Antingen blir dom överkokta eller underkokta. Har förstökt lära mig och göra som man "ska". Men nej. Får leva utan potatis.
 
* Jag har INGET bollsinne. Man får inte kasta något till mig, jag duckar.
* Jag har inget lokalsinne, och vet inte skillnad på höger och vänster.
* Jag har svårt att känna igen människor, och att komma ihåg namn. Skitbra kombo.
*Jag är helt "ansiktsblind" på hästar. Har de bytt box på ridskolan gör jag iordning den som står i boxen. Det kan vara fel färg tom... fast jag gått i samma ridskola i 5 år.
*Jag KAN inte vika lakan. Det blir en rulle, ojämn och knölig, hur jag än anstränger mig. Min man får vika alla själv.
*Jag kan inte göra majonnäs, hur jag än försöker spricker skiten efter 2/3 av oljan hällts i (lååångsamt lååångsamt, vilket gör att jag tillbringat oändligt med tid med skiten innan det spricker :mad: ).

Oj, detta gav ju inte självförtroendet någon positiv skjuts. Finns det någon tråd om det man är bra på? Jag kan behöva radda upp sådant också känner jag... :o
 
Jag kan inte cykla. Bollar duckar jag för. Orientera kan jag absolut inte. Man får skicka ut Missing People innan jag ens börjar leta kontroller typ... :rofl: Kan då naturligtvis inte heller läsa kartor.
Är inte ansiktsblind, men har gått i sammanlagt 8 skolor, varav 6 grundskolor. Och helt ärligt. Idag, flera år senare, kan jag inte längre koppla ihop rätt namn - utseende på alla längre.
Somliga tycker inte att jag kan skriva - läsligt iaf. Fick aldrig lära mig "vanliga" bokstäver från början, utan lärde mig skrivstil först, och "vanlig handskrift" först i 7-8:an. (Ja, man lärde ut skrivstil till stackars ungar under 00-talets första hälft!) Så min handstil är lite egendomlig, om vi säger så.... :angel:
Kan inte höger-vänster. Är lättare om man säger ytter/innersida till mig :p
Matlagning är inte min grej heller, milt uttryckt...
 
Jag kan inte cykla. Bollar duckar jag för. Orientera kan jag absolut inte. Man får skicka ut Missing People innan jag ens börjar leta kontroller typ... :rofl: Kan då naturligtvis inte heller läsa kartor.
Är inte ansiktsblind, men har gått i sammanlagt 8 skolor, varav 6 grundskolor. Och helt ärligt. Idag, flera år senare, kan jag inte längre koppla ihop rätt namn - utseende på alla längre.
Somliga tycker inte att jag kan skriva - läsligt iaf. Fick aldrig lära mig "vanliga" bokstäver från början, utan lärde mig skrivstil först, och "vanlig handskrift" först i 7-8:an. (Ja, man lärde ut skrivstil till stackars ungar under 00-talets första hälft!) Så min handstil är lite egendomlig, om vi säger så.... :angel:
Kan inte höger-vänster. Är lättare om man säger ytter/innersida till mig :p
Matlagning är inte min grej heller, milt uttryckt...
Jag kan också inner- och yttersida helt utan problem! :p Så ridläraren får köra uteslutande de benämningarna och skippa höger och vänster helt.
 
Jag kan inte gå och lägga mej i vettig tid fast jag bestämmer mej varje dag för att göra det. Jag har en "vaggvisa" som spelas på mobilen kl 21.45 för att jag ska börja göra mej i ordning då. Ja, ni ser ju hur framgångsrikt det var. Och jag ska upp 5.35, jag kommer att ångra mej då.
Och jag kan inte skriva protokoll på möten, eller problemet är väl att jag inte kan hålla mej koncentrerad och vaken. Jag somnar och skriver konstiga saker, till exempel: Förordnandet sträcker sig från den 1 oktober och två till tre kilometer. :confused::meh::o
 
Jag kan inte vika kläder. Har aldrig kunnat, trots min mammas envisa lektioner i vikningskonsten så behärskar jag den inte. Så det får pojkvännen sköta helt enkelt. Men jag är rätt bra på att tvätta dem.
Jag saknar förmåga att planera min tid och saker tar alltid längre tid än jag beräknat. Jag hinner aldrig med allt jag har att göra. Märkligt.
 
Höger. Vänster. Säg för fan vädersträcket om du vill att jag ska åt nån bestämd riktning, och inte åt nåt slumpmässigt håll.

Rapa. Märkligt värre.
 
1.Namnteckning (ser fult och kaotiskt ut, ingen är den andra lik)
2.Sifferminne (telefonnummer, datum och liknande faller bort eller mixar upp sig i min hjärna) kommer knappt ihåg min mammas födelsedag.
 
Jag är värdelös på att planera eller räkna saker utan att skissa upp på papper. Detta är jobbigt eftersom denna färdighet hade varit suverän på mitt jobb.
 
Jag är dålig på att koka potatis. Kan inte salta lagom och har svårt att känna om de verkligen är klara. Nu äter jag inte så mycket kokt potatis att det stör mig i vardagen, men det irriterar mig eftersom jag annars känner mig ganska vass och chill i köket.
 
Suger på att koka potatis och har en inneboende vägran till att packa matlådor, vet inte varför. Kan inte höger och vänster, ganska dålig på att känna igen människor utanför rätt kontext. Kan knappt tyda min egen handstil. Har liten mun så kan inte äta utan servett för att torka mig ent munnen varje tugga typ.
 
Jag har absolut inga problem med att komma ihåg en specifik arabhäst från en utställning, hästens stam i typ tre led och hur den såg ut. Be mig bara inte säga vad ägaren heter trots att jag pratat med denne :o
Haha, jag känner igen det där, fast med salukis då :angel: Mitt namnminne är USELT när det gäller människor. Jag är dock proffs på att komma ihåg utseenden och kan med lätthet känna igen folk som jag gick i lågstadiet med trots att de nu är vuxna osv. (som jag alltså inte träffat sedan lågstadieåldern)
 
Jag kom på en till sak som jag är usel på, nämligen att bete mig på "rätt sätt" mot personer som tycker synd om sig själva. Visst om det hänt något som gör att det faktiskt är synd om människan, men när det mer drar åt att personen satt på sig en offerkofta... Jag blir bara irriterad, även när det inte hjälper situationen det minsta.
 
Vad roligt att se att man inte är ensam om att ha sina luckor :D
Svårighet med att minnas saker som namn/ansikten/nummer/datum verkar vara ett ganska så vanligt förekommande problem. Själv kan jag också ha svårt att minnas vissa personer utanför "det rätta" sammanhanget, men det är ändå inom gränserna för vad som ses som "normalt".
Vissa födelsedagar kan jag däremot inte för något i världen lära mig, verkar det som, medans andra kan sitta som berget.

Jag suger dessutom på att laga mat. Med årens lopp och med träning så har jag ändå kunnat ta mig till en hyfsat bra och ätbar nivå, men jag har liksom ingen känsla för det. Har svårt att improvisera, och vet inte riktigt vad som passar med vad. Olika sorts köksregler, som vad som ska i när, vad som tål/inte tål kokning, när man vet om något är klart och liknande så verkar jag aldrig lära mig.
Och när det gäller såser så är jag helt lost. :D
 
Jag suger dessutom på att laga mat. Med årens lopp och med träning så har jag ändå kunnat ta mig till en hyfsat bra och ätbar nivå, men jag har liksom ingen känsla för det. Har svårt att improvisera, och vet inte riktigt vad som passar med vad. Olika sorts köksregler, som vad som ska i när, vad som tål/inte tål kokning, när man vet om något är klart och liknande så verkar jag aldrig lära mig.
Och när det gäller såser så är jag helt lost. :D
För min del löste sig det här när jag slutade oroa mig för att göra fel.
Jag kom fram till att det blev fel, bara lite annorlunda.

Ur detta har egenkreerade maträtter och bakverk uppstått, som t.ex mina wokade ägg eller mitt magnifika bröd.
 
Jag suger på att borsta tänderna. Inte för att jag inte får tänderna rena utan för att jag ganska ofta kräks av det. Alltid härligt att börja dagen med att spy upp frukosten. :wtf:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp