Vårdköer

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag är remitterad till MR, remiss skickad för 2 månader sedan och märkt som prioriterad. Kontaktade kliniken idag för att fråga om väntetid och fick veta att det sannolikt kommer ta 1,5 år innan jag blir kallad. 😱 Undersökningen ifråga ingår tydligen inte i vårdgarantin. 🙄
Jag känner att jag inte kan vänta så länge på den undersökningen, men måste i så fall be min vårdcentral skicka remiss någon annanstans (och hoppas att de gör det...)
Men jag tänkte luska själv först vilka ställen som kan vara rimliga för mig att åka till, för att komma med förslag?.

Så, min fråga är: finns det någon nationell sammanställning över väntetider till vården (i mitt fall magnetkameran, men ävengenerellt)?
Jag har för mig att jag har sett något sånt men är visst kass på att googla idag...
 
Du kan även kontakta dem igen och be dem sätta upp dig på kort varsel-listan. De vill inte stå med tomma tider och just nu är många sjuka, så du kan då få tid ganska snart - förutsatt att du är beredd att komma samma dag/dagen efter.
Jag är uppsatt på den listan. Men med tanke på den långa kötiden lär jag inte vara ensam där heller...
Oj, här gick det ca 2 veckor från remiss till röntgen (förvisso dt, men mr har iaf tidigare haft ungefär samma väntetid).

Tror det du söker är denna sida

https://skr.se/vantetiderivarden/vantetidsstatistik/uppskattadvantetidochledigkapacitet.54353.html
inte ens i närheten av sanna kötid på CT som MR i min region. Tid för CT har jag fått inom några veckor.

Men det är bedrövligt med så extremt långa kötider rill MR, tillgången är uppenbart långt ifrån att täcka efterfrågan.

I mitt fall är det nog så att jag kommer hinna bli långtidssjukskriven om jag skulle vänta in en kallelse.

Tack för länken. Kollar där
 
Prioriterad innebär inte nödvändigtvis med kort varsel dock. Hos oss var det inte så.
Jag satte upp mig på återbudslistan när jag pratade med dem. Det är den listan jag finns med på! Utöver vanliga kön.
Men jag lär inte vara ensam på återbudslistam heller.
 
Jag är remitterad till MR, remiss skickad för 2 månader sedan och märkt som prioriterad. Kontaktade kliniken idag för att fråga om väntetid och fick veta att det sannolikt kommer ta 1,5 år innan jag blir kallad. 😱 Undersökningen ifråga ingår tydligen inte i vårdgarantin. 🙄
Jag känner att jag inte kan vänta så länge på den undersökningen, men måste i så fall be min vårdcentral skicka remiss någon annanstans (och hoppas att de gör det...)
Men jag tänkte luska själv först vilka ställen som kan vara rimliga för mig att åka till, för att komma med förslag?.

Så, min fråga är: finns det någon nationell sammanställning över väntetider till vården (i mitt fall magnetkameran, men ävengenerellt)?
Jag har för mig att jag har sett något sånt men är visst kass på att googla idag...
Det går att köpa en MR-undersökning på privata marknaden. Det är inte billigt så frågan är väl vad som mest kostsamt - en långtidssjukskrivning eller en privat MR-undersökning. (Jag vet ju naturligtvis inte heller om denna undersökning är vad du behöver för att inte bli sjukskriven.)
 
Det går att köpa en MR-undersökning på privata marknaden. Det är inte billigt så frågan är väl vad som mest kostsamt - en långtidssjukskrivning eller en privat MR-undersökning. (Jag vet ju naturligtvis inte heller om denna undersökning är vad du behöver för att inte bli sjukskriven.)
MR-undersökningen ska förhoppningsvis ge svar på ifall det som orsakar smärta och utstrålande nervsmärta i/från ländryggen är något som går att åtgärda. (Just nu närmar sig punkten där det är svårt att fortsätta jobba pga smärta. Har hittills inte hittat något som funkar tillräckligt bra mit smärtan, letar vidare där också.)
Det finns inga pengar i min ekonomi till att köpa det privat. Men jag är definitivt flyttbar om jag kan göra den i någon annan region.
 
Jag är remitterad till MR, remiss skickad för 2 månader sedan och märkt som prioriterad. Kontaktade kliniken idag för att fråga om väntetid och fick veta att det sannolikt kommer ta 1,5 år innan jag blir kallad. 😱 Undersökningen ifråga ingår tydligen inte i vårdgarantin. 🙄
Jag känner att jag inte kan vänta så länge på den undersökningen, men måste i så fall be min vårdcentral skicka remiss någon annanstans (och hoppas att de gör det...)
Men jag tänkte luska själv först vilka ställen som kan vara rimliga för mig att åka till, för att komma med förslag?.

Så, min fråga är: finns det någon nationell sammanställning över väntetider till vården (i mitt fall magnetkameran, men ävengenerellt)?
Jag har för mig att jag har sett något sånt men är visst kass på att googla idag...

Du kanske redan har gjort det, men kan annars tipsa om att ringa Vårdlotsen i din region. De har koll på vilka alternativa ställen som finns.
 
MR-undersökningen ska förhoppningsvis ge svar på ifall det som orsakar smärta och utstrålande nervsmärta i/från ländryggen är något som går att åtgärda. (Just nu närmar sig punkten där det är svårt att fortsätta jobba pga smärta. Har hittills inte hittat något som funkar tillräckligt bra mit smärtan, letar vidare där också.)
Det finns inga pengar i min ekonomi till att köpa det privat. Men jag är definitivt flyttbar om jag kan göra den i någon annan region.


Usch nervsmärta är hemskt jag har också det i högrs benet av mitt diskbråck. Fy vad hemskt om du inte kan jobba mer. Förmodar att du redan fått prova Tens?
 
jag har inget diskbråck utan är bara utsliten, typ (degenerativa förändringar heter det i journalen)
Och nej, tens har jag inte haft.


Tens kan lindra smärtorna genom att blockera nervbanor. Det är ju inget som löser själva problematiken i grunden men kan göra att man får en drägligare tillvaro. Jag ska få låna en tensapparat genom regionen men man kan också köpa en kostar runt 500 kronor.
Här kan du läsa mer om tens om du vill veta mer

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland...ng/smartbehandlingar-och-rehabilitering/tens/
 
Jag ska ringa till de två andra sjukhusen i regionen för att kolla väntetider där. Har dock svårt att tänka mig att det inom samma region ska gå att få tid snabbt på något av de andra ställena om det är 1½ års väntetid på länssjukhuset. Men, jag får väl hoppas på att bli överraskad.
Personen på vårdcentralen som jag pratade med trodde inte att det skulle gå att skicka remissen till någon annan region.
*jippi*
Du kanske redan har gjort det, men kan annars tipsa om att ringa Vårdlotsen i din region. De har koll på vilka alternativa ställen som finns.
Hittar inga kontaktuppgifter till någon sådan.
(får söka vidare i morgon, nu dax för dusch och sen jobb)
 
Jag ska ringa till de två andra sjukhusen i regionen för att kolla väntetider där. Har dock svårt att tänka mig att det inom samma region ska gå att få tid snabbt på något av de andra ställena om det är 1½ års väntetid på länssjukhuset. Men, jag får väl hoppas på att bli överraskad.
Personen på vårdcentralen som jag pratade med trodde inte att det skulle gå att skicka remissen till någon annan region.
*jippi*

Hittar inga kontaktuppgifter till någon sådan.
(får söka vidare i morgon, nu dax för dusch och sen jobb)
Nu får jag MR regelbundet sedan min diagnos ställts, men när jag var under utredning så skickade VC remissen till ett Unilabs i regionen, som de antog skulle gå lite snabbare än sjukhus. Jag gissar på att det borde finnas flera regioner med avtal med dem, eller andra liknande privata alternativ. När en inbokad MR fick senareläggas pga. att trasig maskin på sjukhuset så fick jag en tid på Aleris som inte ens var i samma region (men något avtal fanns väl).
 
@ameo jag har fått remiss till Aleris precis som @EmmaBovary . Så kanske kan du kolla om det är en möjlighet. Går på en privat vårdcentral som har avtal med regionen och vårdcentralen har avtal med Aleris.
Kan inte låta bli att skämta till det lite, om man skulle råka bo i Norrbotten och behöva MR på Aleris mobila MR-kamera, så kanske man vill dubbelkolla så inte röntgensjuksköterskan har en viktväst på sig... https://www.svt.se/nyheter/lokalt/n...anks-for-brott-framkallande-av-fara-for-annan
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det har i ca 1,5 år varit massor av problem med mig, saker som att jag fått svårt med balansen, avståndsbedömning, feber som kommer och...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
27 306
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Jag har en vän som ganska plötsligt fått problem med hjärtsvikt. Har passerat 50 med några år. Hen har de vanliga symptomen med väldig...
Svar
8
· Visningar
1 309
Senast: moiran
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 230
Senast: domesticus
·
Kropp & Själ Nu är jag helt lost! Mamma har problem med en höft, hon har skickats hit och dit mellan läkare, röntgen, sjukgymnaster osv i... snart...
Svar
15
· Visningar
1 022
Senast: CillaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp