Vårdköer

Jag är remitterad till MR, remiss skickad för 2 månader sedan och märkt som prioriterad. Kontaktade kliniken idag för att fråga om väntetid och fick veta att det sannolikt kommer ta 1,5 år innan jag blir kallad. 😱 Undersökningen ifråga ingår tydligen inte i vårdgarantin. 🙄
Jag känner att jag inte kan vänta så länge på den undersökningen, men måste i så fall be min vårdcentral skicka remiss någon annanstans (och hoppas att de gör det...)
Men jag tänkte luska själv först vilka ställen som kan vara rimliga för mig att åka till, för att komma med förslag?.

Så, min fråga är: finns det någon nationell sammanställning över väntetider till vården (i mitt fall magnetkameran, men ävengenerellt)?
Jag har för mig att jag har sett något sånt men är visst kass på att googla idag...
Jag blir lite undrande, men ingår inte all vård i vårdgarantin? Det trodde jag :bag:

Finns det en vårdgarantisammordnare i din region? Ring den och fråga om hjälp med att hitta alternativ (dom brukar ha kunskap om var t.ex var du kan göra MR och hur långa köerna är till de olika ställena) så kan VC remittera dit istället.
 
jag har inget diskbråck utan är bara utsliten, typ (degenerativa förändringar heter det i journalen)
Och nej, tens har jag inte haft.
Prova TENS! Hjälpte mig en del iallafall innan jag fick op-tid. Inga mirakel för min del men tog det från nivå outhärdlig till rimlig en stund vilket kan räcka för att få vila från den värsta smärtan en stund.
 
Nu får jag MR regelbundet sedan min diagnos ställts, men när jag var under utredning så skickade VC remissen till ett Unilabs i regionen, som de antog skulle gå lite snabbare än sjukhus. Jag gissar på att det borde finnas flera regioner med avtal med dem, eller andra liknande privata alternativ. När en inbokad MR fick senareläggas pga. att trasig maskin på sjukhuset så fick jag en tid på Aleris som inte ens var i samma region (men något avtal fanns väl).
Exakt samma för mig. Gick var tredje månad under 3 år och sedan var sjätte under ytterligare nåt år och det kunde bli både lite här och där, ofta Unilabs i Gbg. Också där jag gjorde min allra första MR-röntgen. Hörde egentligen till Varbergs lasarett då men gjort röntgen både i Gbg och Halmstad.

Oftast utan medhavd pistol😉
 
Exakt samma för mig. Gick var tredje månad under 3 år och sedan var sjätte under ytterligare nåt år och det kunde bli både lite här och där, ofta Unilabs i Gbg. Också där jag gjorde min allra första MR-röntgen. Hörde egentligen till Varbergs lasarett då men gjort röntgen både i Gbg och Halmstad.

Oftast utan medhavd pistol😉
Jag gjorde också min första på Unilabs i Gbg!

Bara oftast? :D
 
Prova TENS! Hjälpte mig en del iallafall innan jag fick op-tid. Inga mirakel för min del men tog det från nivå outhärdlig till rimlig en stund vilket kan räcka för att få vila från den värsta smärtan en stund.

Jag hoppas det blir så för mig också när jag får låna tensapparat. Var inte så sugen på att köpa egen direkt då jag vill prova först. Fick testa förra veckan på rehabiliteringen och det kändes bra.
 
Haha nä då, har varken pistol till magnetröntgen eller någonsin annars faktiskt.
Glömde mitt halsband på mig en gång, det är nog det ”värsta” jag gjort… such a rebel🙄✌️
Jag glömde att ta av mig mitt halsband i vettig tid innan sist, vilket ledde till att jag fick panik och slet sönder kedjan för tja, det var ju tid strax. :( Så mkt rebell är jag, haha.
 
Prova TENS! Hjälpte mig en del iallafall innan jag fick op-tid. Inga mirakel för min del men tog det från nivå outhärdlig till rimlig en stund vilket kan räcka för att få vila från den värsta smärtan en stund.
Funderar på det där med tens.
Jag har fått akupunktur med ström i de nålar som satt runt ländryggen. Vet inte om det är jämförbart? Det hade typ ingen effekt alls..
 
Jag blir lite undrande, men ingår inte all vård i vårdgarantin? Det trodde jag :bag:

Finns det en vårdgarantisammordnare i din region? Ring den och fråga om hjälp med att hitta alternativ (dom brukar ha kunskap om var t.ex var du kan göra MR och hur långa köerna är till de olika ställena) så kan VC remittera dit istället.
Det hjälper oftast att ringa vc och be dem skicka remiss till den som har kortast tid. Det brukar sekreterarna som skriver remisserna ha koll på. Både vilka som har kortast tid och var man kan skicka till som man har avtal med, både privata och på sjukhusen.
 
Funderar på det där med tens.
Jag har fått akupunktur med ström i de nålar som satt runt ländryggen. Vet inte om det är jämförbart? Det hade typ ingen effekt alls..
Om det är jämförbart vet jag faktiskt inte. För mig tog det lite tid att hitta exakt rätt ställen att att sätta de klisterlappar som sen ger ström och det var dessutom lite meck att hitta rätt program innan det gav max smärtlindring.
Tycker du ska prova iallafall. Allt är ju värt att testa när det gör så ont.

Det som är svårt är väl att hitta rätt ställe att stimulera. Eller det var så för mig. Jag upplevde ju att mitt onda kom från flera olika ställen, inget av dem i närheten av där tumören satt.

Testa dig fram och jag hoppas verkligen du får hjälp. Nervsmärtor är ett helvete att leva med och svårmedicinerat i mitt (och säkert många andras) fall.

Lycka till!

Edit pga stavar nästan imponerande dåligt när jag skriver lite snabbt.
 
Jag ska ringa till de två andra sjukhusen i regionen för att kolla väntetider där. Har dock svårt att tänka mig att det inom samma region ska gå att få tid snabbt på något av de andra ställena om det är 1½ års väntetid på länssjukhuset. Men, jag får väl hoppas på att bli överraskad.
Personen på vårdcentralen som jag pratade med trodde inte att det skulle gå att skicka remissen till någon annan region.
*jippi*

Hittar inga kontaktuppgifter till någon sådan.
(får söka vidare i morgon, nu dax för dusch och sen jobb)

Jag fick remiss till MR av mitt skadade knä och kötiden var då ca 1 år i min region. Via vårdlotsen fick jag istället komma till ett privat lab, bekostat av regionen, kötiden var 1.5 vecka...

Har under senaste året gjort MR två gånger av ryggen (bröstrygg+ländrygg) och fått vänta 2-3 veckor båda gångerna, i min hemmaregion. Det har skaffat ytterligare en kamera och kan tydligen fördela patienterna bättre.
 
Funderar på det där med tens.
Jag har fått akupunktur med ström i de nålar som satt runt ländryggen. Vet inte om det är jämförbart? Det hade typ ingen effekt alls..


Vet inte om det är jämförbart med akupunktur. Men hör med vården om du kan få låna tensapparat då kostar det möjligtvis ett besök hos fysioterapeut för att de ska visa hur den fungerar. Lindrar det något är det värt det.I min region får man låna i tre månader.
 
Vet du vad som hände sen? Jag minns när händelsen var i nyheterna men man fick ingen riktig förklaring till hur det kunde gå så fel.
Åtalet lades ned sen iaf. Och det som hänt verkar vara att sköterskan förberedde inför nästkommande patient, som hade en 13 kg tung viktväst på sig som denne tyckte att sköterskan skulle testa och hängde på honom. Verkar sedan ha blivit lite förvirrat, han fick inte av västen först och det var dags att avsluta pågående röntgen så samtidigt som han öppnar dörren in och försöker ta av västen så kom han för nära magnetfältet... https://www.vardfokus.se/yrkesroller/rontgensjukskoterska/sa-gick-mr-olyckan-i-sunderbyn-till/
 
Funderar på det där med tens.
Jag har fått akupunktur med ström i de nålar som satt runt ländryggen. Vet inte om det är jämförbart? Det hade typ ingen effekt alls..
Lite sent svar men:
Det är överhuvudtaget inte jämförbart enligt mig.
Det känns på väldigt olika sätt för mig och jag har även svårt att jämföra effekt, eftersom jag aldrig provat att få akupunktur flera dagar i sträck. Men TENS kan göra stor skillnad för mig. Men det varierar säkert lite med vad som orsakar ryggvärken.

TENS är ju fördelnn att ha maskinen hemma själv och köra direkt när det behövs som mest och upprepa flera gånger per dag. Du kan även ställa in intensiteten i maskinen själv. Du kanske inte känner jättemycket effekt första gången, men ge inte upp förrån du provat några gånger eftersom jag tycker effekten byggs upp lite över tid.

Sen beror det säkerligen mycket på vad som orsakar problemen vilken effekt det har, men min, makens och mammas erfarenheter är att det är bra och skönt.
Man ska väl inte förvänta sig en mirakelkur som gör en helt smärtfri.
Men lindrar tycker vi absolut det gör.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det har i ca 1,5 år varit massor av problem med mig, saker som att jag fått svårt med balansen, avståndsbedömning, feber som kommer och...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
27 306
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Jag har en vän som ganska plötsligt fått problem med hjärtsvikt. Har passerat 50 med några år. Hen har de vanliga symptomen med väldig...
Svar
8
· Visningar
1 309
Senast: moiran
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 230
Senast: domesticus
·
Kropp & Själ Nu är jag helt lost! Mamma har problem med en höft, hon har skickats hit och dit mellan läkare, röntgen, sjukgymnaster osv i... snart...
Svar
15
· Visningar
1 022
Senast: CillaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp