Bukefalos 28 år!

Vårdslöshet i trafik

Om någon blir påkörd på övergångsställe. Då är det glasklart!
Om någon dundrar in i baken på dig när du står i bilkö. Då är det glasklart
Om någon inte stannar vid stopp. Då är det glasklart
Det blir ändå inte några påföljder vid dessa olyckor.

Dom flesta människor vill ha någon form av upprättelse om dom själva eller en anhörig har råkat ut för någon annans vårdslöshet eller våld (inte alla dock)
Jag tror inte du förstod vad jag menade med att det inte alltid är glasklart. Som personer/cyklister som häver sig ut på övergångsstället utan att se sig för och blir påkörda, egentligen är de vållande då de inte gav bilisten en ärlig chans att hinna se vad de tänkte göra, men ja det blir i 9 fall av 10 bilen som blir vållande, för man får inte köra på en oskyddad trafikant även om den oskyddade trafikanten är den som vållade olyckan. Jag har själv sett oskyddade trafikanter som leker med ödet och utnyttjar det där och det är helt skruvat, är det egna livet så lite värt att det är värt att riskera bara för att man kan?
Jag tar själv alltid det säkra före det osäkra både som trafikant och gående, ska jag korsa ett övergångsställe söker jag kontakt med föraren av fordonen som närmar sig för att försäkra mig att de stannar. Jag tänker inte kliva ut på övergångsstället bara för att jag har företräde, mitt liv är värt mer än så.

Nu är inte alla olyckor den oskyddade trafikantens fel heller, bara för att poängtera att bara dragit ett exempel på hur det kan vara ibland, hur frekvent ofta det sket, det har jag ingen statistik på. Det jag vet är att folk nuförtiden är väldigt självmordsbenägna om man ser på hur de beter sig i trafiken och det skrämmer mig faktiskt lite.
 
Ah, jag hittade artikeln jag tänkte på där cyklisten som blev påkörd faktiskt fick böta.
http://www.jnytt.se/article/krockade-med-bil-tvingas-bota/
Ja, där är lagen också glasklar
Du ska inte cykla på övergångsställe. Skyldighet att stanna vid övergångsställe gäller bara gående

Som bilist är det din skyldighet att även ha koll på dom som " häver sig" gående över övergångsstället

Alltså är det solklart vem som är skyldig till olyckan
 

Liknande trådar

Samhälle Pensionsålder diskuteras hit och dit av både politiker och övrig befolkning. Vissa vill kunna gå i pension före den utsatta lägsta...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 455
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 352
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel
Hästnyheter Varje år får försäkringsbolagen in upp mot 20 anmälningar om hästar som skadats i trafiken. Många ryttare vittnar om vårdslösa...
Svar
0
· Visningar
932
Senast: Gunnar
·
Äldre I samhället där jag bor finns ett gäng med fylltrattar som kör bil när de är såväl påverkade (onyktra) och körkortslösa. Det är äldre...
Svar
17
· Visningar
1 207
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp