Varför är det så laddat med mat?

Menade att jag äter det jag tycker är gott, och skiter fullständigt i om det är nyttigt eller inte. På veckobasis är min kost (någorlunda) varierad, men enskilda måltider behöver inte alls vara nyttiga. Ovanpå det äter jag som sagt sällan och oregelbundet. Det jag menade med den skrivningen.
Jag tycker att det finns en poäng i att hålla isär det. ”Jag har en avslappnad inställning till mat, däremot är mina matvanor oregelbundna och skulle behöva förbättras”
 
Finns inget direkt självändamål i sig med "regelbundna matvanor" vad jag vet.

Varför mat ofta blir problematiskt är nog en kombination av att vi MÅSTE äta, det finns folk som vill att vi ska äta mycket/mer/just deras saker (vill sälja mer) och att det även är något som kan "missbrukas" i form av att det känns bra att äta (belöningssystem).
 
Finns inget direkt självändamål i sig med "regelbundna matvanor" vad jag vet.

Ja det finns det. Det är av ganska hög vikt att ha regelbundna matvanor just för att inte hamna i ett sådant "sug", som kan utlösa hetsätning hos personer med ätstörningar. Har hjärnan svultit ett tag så skriker den till slut efter snabba kolhydrater, eftersom glukos är det enda bränslet hjärnan kan tillgodogöra sig. Det finns en anledning till att man får ett sug just efter snabba kolhydrater om man slarvar med maten och regelbundenheten, och det är för att upptaget är så snabbt till hjärnan. Primitivt ja men kroppen är sådan.
 
Ja det finns det. Det är av ganska hög vikt att ha regelbundna matvanor just för att inte hamna i ett sådant "sug", som kan utlösa hetsätning hos personer med ätstörningar. Har hjärnan svultit ett tag så skriker den till slut efter snabba kolhydrater, eftersom glukos är det enda bränslet hjärnan kan tillgodogöra sig. Det finns en anledning till att man får ett sug just efter snabba kolhydrater om man slarvar med maten och regelbundenheten, och det är för att upptaget är så snabbt till hjärnan. Primitivt ja men kroppen är sådan.
Det är mest en vanesak och kroppen klarar sig alldeles utmärkt utan tillförsel av snabba kolhydrater. Om regelbundet fungerar bäst för en själv så är det bara fortsätta men jag syftade mer på att rent hälsomässigt spelar det ingen större roll.
 
Det är mest en vanesak och kroppen klarar sig alldeles utmärkt utan tillförsel av snabba kolhydrater. Om regelbundet fungerar bäst för en själv så är det bara fortsätta men jag syftade mer på att rent hälsomässigt spelar det ingen större roll.

Talar du om "friska" människor nu eller de som har en etablerad ätstörningsproblematik med hetsätning?
 
Jag är intresserad av mat och kost. Kanske inte i så hög grad av att laga den i realiteten, då väljer jag gärna den bekväma vägen med halvfabrikat, men jag intresserar mig mycket för hälso- och miljöfrågor.

Upplever att de som säger sig vara helt ointresserade av mat, helt avslappnade, också är de som lever på skräp. Mat ÄR viktigt och ska få lov att vara det.

Jag har en väldigt avslappnad inställning till mat och ätande. Äter vad jag vill, när jag vill, vilka mängder jag vill och jag äter aldrig "skräp" som hel/halvfabrikat här hemma. Allt lagas från grunden med bra råvaror.

Sen om andra tycker att jag "borde" äta mer/mindre/mer ofta etc, det visar ju på deras egna matnojor det och inte mina.
 
Jag har en väldigt avslappnad inställning till mat och ätande. Äter vad jag vill, när jag vill, vilka mängder jag vill och jag äter aldrig "skräp" som hel/halvfabrikat här hemma. Allt lagas från grunden med bra råvaror.

Sen om andra tycker att jag "borde" äta mer/mindre/mer ofta etc, det visar ju på deras egna matnojor det och inte mina.
Har du verkligen koll på vad halvprodukter är för något?
 
Har du verkligen koll på vad halvprodukter är för något?

Japp.

Jag vore en rätt kass kock med värdelös utbildning inom yrket om jag inte hade koll på det. Och i matväg använder jag inte halvfabrikat. Däremot använder jag vissa kryddblandningar, som är svåra att få till själv även om jag torkar väldigt mycket av de inhemska kryddorna och mixar efter smak och tycke.
 
Japp.

Jag vore en rätt kass kock med värdelös utbildning inom yrket om jag inte hade koll på det. Och i matväg använder jag inte halvfabrikat. Däremot använder jag vissa kryddblandningar, som är svåra att få till själv även om jag torkar väldigt mycket av de inhemska kryddorna och mixar efter smak och tycke.
Tillverkar du egen pasta och sånt från grunden med?
 
Menade att jag äter det jag tycker är gott, och skiter fullständigt i om det är nyttigt eller inte. På veckobasis är min kost (någorlunda) varierad, men enskilda måltider behöver inte alls vara nyttiga. Ovanpå det äter jag som sagt sällan och oregelbundet. Det jag menade med den skrivningen.

När jag vägde 45 kilo åt jag oftast en cheezeburgare på Mc Donalds till lunch. Sen godis eller ngt liknande till middag. Fattar inte att jag orkade dra runt hela dagarna med den kosten. Fortfarande har jag inga problem med att äta oregelbundet. Är hellre hungrig än äter ngt som inte smakar bra. Men skillnaden nu är att jag äter god mat och njuter av det.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 014
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 715
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 284
Senast: SiZo
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 200
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp