Bukefalos 28 år!

Varför är det så svårt med medryttare?

Men dressyr och markarbete utgör ju grunden även som hoppryttare, därav är det inte riktigt jämförbart tycker jag.
Hur många dressyrryttare är det som låter en mindre duktig ryttare trimma med deras hästar?
Markarbetet ingår för min häst i hoppningen.
 
En aspekt är ju också vilket område man bor i och hur utbudet ser ut.
Lite OT- jag hade en liknande diskussion med vänner i höstas. En av dem vill ha liknande upplägg som TS och konstaterade att hen fick svar från de som bara ridit något år eller var unga. Det här är då en häst som kräver en erfaren ryttare och är speciell. Och de ryttare som kunde hantera hästen tyckte inte det var tillräckligt utvecklande.
Tillslut hittade personen en medryttare. Det var dock inte på annons utan genom bekanta. Jag tror att den målgruppen med vuxna ryttare som inte är nybörjare ofta redan har kontakter och möjligheter att rida eller har ekonomi till egen häst.
Så jag tror det är naturligt att man får svar från de som är rätt mkt nybörjare eller unga dvs de som inte har kunskap, kontakter eller ekonomi till egen häst.
 
En aspekt är ju också vilket område man bor i och hur utbudet ser ut.
Lite OT- jag hade en liknande diskussion med vänner i höstas. En av dem vill ha liknande upplägg som TS och konstaterade att hen fick svar från de som bara ridit något år eller var unga. Det här är då en häst som kräver en erfaren ryttare och är speciell. Och de ryttare som kunde hantera hästen tyckte inte det var tillräckligt utvecklande.
Tillslut hittade personen en medryttare. Det var dock inte på annons utan genom bekanta. Jag tror att den målgruppen med vuxna ryttare som inte är nybörjare ofta redan har kontakter och möjligheter att rida eller har ekonomi till egen häst.
Så jag tror det är naturligt att man får svar från de som är rätt mkt nybörjare eller unga dvs de som inte har kunskap, kontakter eller ekonomi till egen häst.
Så kan det vara, de jag haft har varit bra tycker jag. Kunnat grunderna, varit modiga och kloka och nog kunnat rida många hästar i form.
 
Hur många dressyrryttare är det som låter en mindre duktig ryttare trimma med deras hästar?
Markarbetet ingår för min häst i hoppningen.
Många? Vill man ha medryttare så brukar man tvingas till lite flexibilitet. De som inte vill att någon annan ska rida dressyr sköter det själva.
 
Helt kasst behöver man inte rida och det är det ingen som gjort heller. Men superduktig behöver man inte vara för att rida ut i sällskap om man vill eller hoppa några små skutt på sin egen nivå. Varför skall jag hitta någon som rider bättre än mig? Jag hänger inte riktigt med 🤔
Därför att då kanske du känner dig mer komfortabel med att låta personen rida på banan nån gång, utan att det förstör hästen. Är man inte så säker i sadeln så skulle jag kanske inte välja en häst som kan bocka och är lite vaken, är man ovan kan det nog vara skrämmande.

Jag är inte säker på att jag förstår problemet? Eller är det inget problem som det är nu?

Det lät på din trådstart som att du skulle vilja ha en fungerande medryttare men har svårt att hitta en?
 
Som medryttare vill jag inte vara beroende av att hitta någon annan att rida med. Jag rider i och för sig helst ut i sällskap, men jag skulle aldrig nappa på att rida en häst jag inte klarar rida ut på själv.
Inte jag heller. Låter superbökigt att å ena sidan förväntas motionera hästen en viss dag, men samtidigt vara beroende av att det finns andra i stallet att rida ut med just den dagen. Vad händer om man inte kan hitta sällskap just den dagen, är det ok att låta hästen stå fast man hade åtagit sig att motionera den? De flesta hästägare jag har träffat skulle inte vara kontanta med det. Har man tagit på sig att rida hästen en dag så ska man göra det.
 
Fast det står ju tydligt i annonsen som ligger längre upp vad det är jag söker. Hade ju varit ganska konstigt att svara på en annons där hoppning och uteritter erbjöds men tro att man skall rida dressyr?

Varför skulle det vara något konstigt att hoppa en häst som är käck att hoppa och snäll att rida ut på? Hästen är inte konstig eller dum bara för att jag valt att satsa på dressyren med den.
Det är inte konstigt, men du behöver ju hitta en lite modigare ryttare som vill göra det. Framförallt om man inte får rida på banan för att lära känna hästen innan man ska ta ut den i terrängen och över hinder. Då behöver man nog vara hyfsat orädd.
 
Det tar jag absolut till mig, bara hoppning kan ju skrämma en del- typ någon som jag själv 😂 Nu var det längesedan jag la ut annons men den såg ut såhär då, dock tog jag aldrig något betalt som jag tänkt mig då det varit yngre personer/personer utan inkomst utan valde att det var bättre att de la sina slantar på lektioner. Jag känner att det varit en annons jag själv kunnat svarat på om jag sökte och ville utvecklas i hoppning/bara rida mer.

”Letar medryttare åt min valack xxx 1-2 dagar i veckan beroende på mitt schema som varierar. Han är 151 cm men ganska stabil och tar mycket längd. Han är 7 år och tävlas/tränas i dressyr av mig. Han söker någon som främst vill rida ut men även ta ett skutt ibland, är träning i markarbete där han står varje vecka om man så vill. Ev kan nån pay and jump eller dyl bli aktuellt beroende på hur det går och vad du vill. Vill man bara rida ut går det självklart utmärkt.

Xxx står i Xxx och du behöver kunna ta dig ut själv. Xxx är trafiksäker och kan ridas ut ensam såväl som i grupp. Ridsällskap brukar finns och det är ett gott gäng i stallet. Xxx är snäll i all hantering men kan ibland ifrågasätta om du menar det du säger med en liten bock. Så han är ingen ren nybörjarhäst. På dina dagar fixar du alt för Xxx såsom mockning/foder/vatten osv.

Bra kommunikation är superviktigt, både vad som är bra men även vad som ev inte känns bra. Du bör vara över 18 år. Kostnad beroende på vad du vill göra osv men runt 500 kr/mån.

Vid intresse smsa: 111-22222 eller skriv i messenger. Då jag jobbar natt svarar jag inte alltid dagtid. Med vänlig hälsning, xxx och xxx”
På den annonsen skulle du bli nedringd i Stockholm. Här finns massor av rutinerade ryttare utan egen häst. Kan det vara så att du bor någonstans där det inte riktigt är lika vanligt att folk kan rida och har massor av rutin, men ändå inte har egen häst? Hästen låter ju mer okomplicerad än en stockholmsk ridskolehäst till och med.
 
Inte jag heller. Låter superbökigt att å ena sidan förväntas motionera hästen en viss dag, men samtidigt vara beroende av att det finns andra i stallet att rida ut med just den dagen. Vad händer om man inte kan hitta sällskap just den dagen, är det ok att låta hästen stå fast man hade åtagit sig att motionera den? De flesta hästägare jag har träffat skulle inte vara kontanta med det. Har man tagit på sig att rida hästen en dag så ska man göra det.
Fast jag har inte sagt att man inte får rida själv, men nyss ”klagades” det över att man förväntades rida själv. Därför lade jag till att ridsällskap fanns nästan varje gång. Om man vill såklart.
 
Det är inte konstigt, men du behöver ju hitta en lite modigare ryttare som vill göra det. Framförallt om man inte får rida på banan för att lära känna hästen innan man ska ta ut den i terrängen och över hinder. Då behöver man nog vara hyfsat orädd.
Fast nu har jag skrivit flertal gånger i tråden att man såklart får rida den på banan några gånger i början och man får gärna ta en lektion innan man ger sig ut eller hoppar. Jag är liksom inte helt galen 😜
 
På den annonsen skulle du bli nedringd i Stockholm. Här finns massor av rutinerade ryttare utan egen häst. Kan det vara så att du bor någonstans där det inte riktigt är lika vanligt att folk kan rida och har massor av rutin, men ändå inte har egen häst? Hästen låter ju mer okomplicerad än en stockholmsk ridskolehäst till och med.
Det är många som svarat när jag annonserat och långt därefter. Många har jag sållat bort. Senaste som ville ha mamma med och den som skall provrida valde jag att fråga själv.

De har varit duktiga tjejer tycker jag. Ingen har heller klagat över upplägget utan det har bara varit här i tråden det varit fel på både mitt tänk och i vissa fall hästen.

Hästen är inte så komplicerad egentligen. Men han har en del åsikter och svarar gärna för sig, han är dessutom otroligt smart och känner av ens svagheter. I dressyren får man vara både tuff men samtidigt väldigt ödmjuk och känslig... en svår balans om man inte känner honom. Som jag fått jobba stenhårt med att hitta. Men som sätyer griller i skallen på honom när han tappar ramarna. Hoppning är superkul och där är han schysst och stabil. Även ute och han är inte rädd för saker eller explosiv. Däremot får man vara övertygad om att det är ut man vill... lite som en förväxt shetlandsponny. En attityd av ”självklarhet”, blir man osäker snappar han gärna upp det och bestämmer själv. Och det blir en ond cirkel.
 
Det är många som svarat när jag annonserat och långt därefter. Många har jag sållat bort. Senaste som ville ha mamma med och den som skall provrida valde jag att fråga själv.

De har varit duktiga tjejer tycker jag. Ingen har heller klagat över upplägget utan det har bara varit här i tråden det varit fel på både mitt tänk och i vissa fall hästen.

Hästen är inte så komplicerad egentligen. Men han har en del åsikter och svarar gärna för sig, han är dessutom otroligt smart och känner av ens svagheter. I dressyren får man vara både tuff men samtidigt väldigt ödmjuk och känslig... en svår balans om man inte känner honom. Som jag fått jobba stenhårt med att hitta. Men som sätyer griller i skallen på honom när han tappar ramarna. Hoppning är superkul och där är han schysst och stabil. Även ute och han är inte rädd för saker eller explosiv. Däremot får man vara övertygad om att det är ut man vill... lite som en förväxt shetlandsponny. En attityd av ”självklarhet”, blir man osäker snappar han gärna upp det och bestämmer själv. Och det blir en ond cirkel.
Ditt tänk är absolut inte fel om du riktar dig till en ungdom som gärna vill hoppa, söker du en mer rutinerad ryttare så blir det svårare. Jag uppfattade det som att du inte fått de napp från den typen av ryttare du önskar och då blir nog valet ett upplägg som passär äldre rutnereade bättre, att inte ha medryttare eller att ha den typ av ryttare som annonsen och ditt upplägg attraherar.
 
Ditt tänk är absolut inte fel om du riktar dig till en ungdom som gärna vill hoppa, söker du en mer rutinerad ryttare så blir det svårare. Jag uppfattade det som att du inte fått de napp från den typen av ryttare du önskar och då blir nog valet ett upplägg som passär äldre rutnereade bättre, att inte ha medryttare eller att ha den typ av ryttare som annonsen och ditt upplägg attraherar.
Jodå, 45 åringen var klockren som flyttade, tjejen med psykiska besvär funkade någorlunda men hade så många andra problem att jag inte orkade och senaste var väldigt väldigt osäker från marken och hade för mycket runt sig i övrigt- men red väldigt bra. Ingen har tyckt upplägget varit dåligt. 2 av 3 hade jag gärna behållt.

Varför skulle inte en äldre ryttare som gillar hoppning/markarbete kunnat nappa? En som rider på ridskola men vill ha in mer hoppning eller uteritt vilket man sällan gör på ridskola. Dock har de flesta av de vuxna som sökt och jag pratat med varit lite för gröna. Typ haft 15 års uppehåll men vill starta igen men inte på ridskola. Av egen erfarenhet vet jag att man inte är speciellt tuff efter 15 års uppehåll. Även om åtminstone jag trodde det tills jag satt upp 😱
 
Hur många dressyrryttare är det som låter en mindre duktig ryttare trimma med deras hästar?
Markarbetet ingår för min häst i hoppningen.

Ingen aning. De som vill ha medryttare måste väl kunna tänka sig att någon annan rider hästen. Ska den vara duktigare än en själv får man nog betala.
 
Jodå, 45 åringen var klockren som flyttade, tjejen med psykiska besvär funkade någorlunda men hade så många andra problem att jag inte orkade och senaste var väldigt väldigt osäker från marken och hade för mycket runt sig i övrigt- men red väldigt bra. Ingen har tyckt upplägget varit dåligt. 2 av 3 hade jag gärna behållt.

Varför skulle inte en äldre ryttare som gillar hoppning/markarbete kunnat nappa? En som rider på ridskola men vill ha in mer hoppning eller uteritt vilket man sällan gör på ridskola. Dock har de flesta av de vuxna som sökt och jag pratat med varit lite för gröna. Typ haft 15 års uppehåll men vill starta igen men inte på ridskola. Av egen erfarenhet vet jag att man inte är speciellt tuff efter 15 års uppehåll. Även om åtminstone jag trodde det tills jag satt upp 😱
Du har ju facit själv när du har haft svårt att hitta rätt typ av medryttare och mest bara fått svar från tonåringar.
 
Du har ju facit själv när du har haft svårt att hitta rätt typ av medryttare och mest bara fått svar från tonåringar.
Vad jag vet är det bara medryttare som var nr:3 som varit tonåring. Att man flyttar, har div skumma diagnoser osv har väl knappast med att folk inte får rida dressyr.
Jag gissar också att de duktigare/äldre ryttare som finns antingen har en egen häst eller redan rider nån annan häst. Att det varit mest yngre personer (under 30) tror jag har att göra med att hästen är liten.
 
Ingen aning. De som vill ha medryttare måste väl kunna tänka sig att någon annan rider hästen. Ska den vara duktigare än en själv får man nog betala.
De jag vet om har hoppat lite om ägaren velat, tömkört eller promenadridit. När det gällt dressyrhästar. Har det varit hopphästar har ägaren själv hoppat, inte medryttaren.
 
I mitt fall har det aldrig varit upplägget som varit fel tex att inte dressyra i paddocken. Det är något som uppkommit här i tråden. De som önskat en dressyrhäst tror jag inte svarat. Och svar bruka jag få gott om.

Medryttare 1 var vuxen och flyttade til annan ort. Där funkade det bra. Hon hör av sig ibland än idag och

Medryttare 2 hade div psykiska problem och det var inte friktionsfritt mellan henne och hästen heller. För fick jag ägna timmar åt att stötta henne i vardagslivet. Och ta hänsyn till diagnoser och jag vet inte allt. Jag orkade faktiskt inte. Men upplägget var inget hon klagade över.

Medryttare 3, hade heller inget emot upplägget och gillade att hoppa och rida ut. Men blev osäker och hade häcken full och behövde ha mamma med sig vilket gick att det aldrig gick att få in några tider.

Så det känns som att alla köpt upplägget, och jag är inte omöjlig heller vid skitväder eller dyl. Jag rider förvisso ut i mörker och storm själv.
Ok. Du har förmodligen haft lite otur.

Jag sitter i en annan sits och har bara haft en medryttare någonsin. Hon är toppen på alla vis och vi samarbetar med allt. Men hon rider bara en dag i veckan, så det mesta sköter jag själv.

Vi har turen att ha ridhus och hon får gärna rida där, men rider hon på helgen brukar vi rida ut ihop. Jag har en häst till, så vi är oftast tillsammans i stallet.
Hennes dressyr skiljer sig från min, men jag inser att så är det bara. Hästen dör inte för att vi rider lite olika.

Det är givetvis annorlunda om man bara "ses" över sms/messenger/telefonsamtal etc.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 507
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 423
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 235
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 291
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp