Bukefalos 28 år!

Varför är inte min katt lika tjock som andra katter?

J

jojjan

Att min siames är smalare än andra visste jag inte förrän jag var på besök hos hans uppfödare och fyra välgödda katter mötte oss i dörren :crazy:
"hemmablind" antagligen.

Min siamespojk är smal över korset tycker jag, så smal som ca 8cm och sen går det ganska mkt inåt om ni förstår?
Jag har funderat och funderat...är det normalt?
Man ser inga revben, men de går att känna. Jag tycker inte att han ser smal ut från sidan, men just uppifrån.

Han är innekatt och har aldrig ätit en råtta, men smakat på lite utegräs. Kan det vara så att lite jord slinkit ner och han kan ha fått mask? Syns det i lådan?

För några månader sedan bytte vi från Mjau torrfoder till Bilanx torrfoder, och jag är osäker men det kan vara efter det han blivit så smal :confused:
Bilanx ska väl vara ett kvalitetsfoder?
Han äter räkor också.
Jag tycker att han äter ganska dåligt, inte ofta jag ser honom äta torrfoder med andra ord. Torrfoder slinker ner ibland, alltid räkor, blöt kattmat slickar han bort såsen ifrån :smirk:

Han är okastrerad ensam hankatt, men verkar må bra och trivas annars. Han strilar icke och har aldrig gjort heller, skriker inte på nätterna eller så.
Kan magerheten ha något med ensam och okastrerad att göra?
Uppfödare trodde att det kan finnas en stress som inte syns på utsidan.

Dessutom så har alla siameser och orientaler jag mött haft silkeslen päls, medans min pojke har lite mer fettig och "sträv" päls.
Sträv om man jämför med andras pälsar alltså.
Uppfödaren trodde att det kan bero på att han är okastrerad och därför helt enkelt har mer fett i pälsen.
Eller kan det bero på näringsbrist?

Sammanfattningsvis:
Hur får jag min Atlas att bli tjock och len? :smirk:
Har ngn tips på ett bra torrfoder pm:a gärna!
 
Fertila hanar har ofta fetare och grövre päls, så det kan de mycket väl bero på. Det kan ju även vara därför han är smal, testa att ge honom ett mer energirikt foder, tex Royal Canins torrfoder för känsliga katter (heter det Sensible kanske)

Jag skulle ha testat kastrering och foderbyte.
 
Eller varför helt enkelt inte prova RC speciellt utprovade Siamesefoder? :angel:
 
Håller med ovanstående, byt till dyrare och bättre foder Royal Canin tex...

Sedan skulle jag avråda å det starkaste att ge räkor! Enligt foderexpert så innehåller typ en räka alla mineraler som en katt bör äta på en dag... särskilt för kattpojkar kan detta ställa till besvär med njurarna i framtiden... vår gamla kattgubbe är uppväxt på fisk och räkor, och han är nu tyvärr väldigt njursjuk och vet. menar att räkorna kan ha stor skuld..
Nu lär ju inte det vara anledningen till att din katt mår som han gör nu, men jag ville bara tipsa inför framtiden..

Som sagt, ett väl anpassat foder tror jag gör susen, fråga vet. om råd när det gäller foder!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp