Varför allt så dyrt?

lakrits

Trådstartare
Jag fick mig en liten tankeställare när jag kikade i tråden om haltergrimmor....vilka priser det är på "vår" utrustning, är det värt det?
Egentligen är det väl så inom alla discipliner inom ridsporten men efter att ha gått över från engelskt till western så ser jag skillnaderna.

Det det handlar om är väl tävlingsutstyrsel för både häst och ryttare som jag tycker är riktigt dyrt. Eftersom jag mest är intresserad av ridgrenarna tex. så är det ju den utrustningen jag tittat mest på; tex. träns 2500-4000:-, slinky -> 4000:-, chaps 3000:-, osv.

Nu är jag inte på någon högre nivå som de flesta av er vet och kommer säkert inte hamna där heller men även om man tävlar på lägre nivå så ska du ju dock ha "snygg" utrustning och klädsel.

Givetvis får man vad man betalar för och det är bra kvalitet m.m men en vanlig svensson, som jag, får ju nästan avstå tävlandet bara för att utrustningen är så dyr, bara för att man inte har råd att "synas" i de klasser där det krävs.
Det är klart att hästen är ju A och O men tycker det känns som att man "inte finns" om du inte har de rätta sakerna.

Alla gör ju egna val, vad de vill lägga pengarna på, om man vill satsa rejält men ärligt.....tycker ni det är värt att lägga dessa pengar på allt...bara för tävling?
Vill man tävla VM och EM så kan jag förstå och om man vill bli ett namn så fine...är helt med på att då får man betala men det räcker om du kommer upp på C-B nivå så "bör" det vara dom rätta grejorna.
 
Sv: Varför allt så dyrt?

Jag håller med dig!!

Kommer från hoppningen och visst det e dyrt, MEN jämfört med western så tycker jag nästan hopputrustningen är billig. :angel:

Vi hobby/amatör ryttare har ju inte råd att köpa rätt utrustning för tävlingarna. :cry:
Håller med Lakrits om att man vill ju synas även i de lägre klasserna, men det har man inte råd med. Får välja mellan att lägga pengarna på träninging eller tävlingsutrustning :crazy:
 
Sv: Varför allt så dyrt?

Jag som inte tävlar, utan bara rider hemma, vet inte så mycket om priset på tävlingskläder. Däremot är allt annat väldigt dyrt, hästens utrustning. Bara en sadelgjord kostar flera hundra..
Men jag kan inte undgå att lägga märke till att många tycks tänka "ju dyrare desto bättre, oavsett häst, ryttare och användningsområde". Det är väl så det är antar jag, inom alla dicipliner.

Det känns väldigt konstigt att ha en sadel som kostade mer än dubbelt så mycket som hästen :crazy:
 
Sv: Varför allt så dyrt?

jag tycker inte att western är speciellt mkt dyrare än engelskt...

tex hur dyra är inte märkestävlingskläder, märkeshjälm, måttbeställda kalvskinnsstövlar, sadlar för 30.000kr och uppåt osv.
 
Sv: Varför allt så dyrt?

Det är en tanke som har slått mig också, hur har folk råd? På något sätt verkar ju alla andra utom jag (känns det som i alla fall) att få ihop pengar till att köpa en hel hög med hästar och utrustning och fortfarande ha råd att åka långväga för att tävla!! Om jag inte haft turen att ha en man från USA, vilket innebär att vi åker dit ganska ofta och har svärföräldrar som hälsar på ibland och kan ta med sig grejer därifrån så skull jag aldrig ha råd att köpa det jag har nu, jag har nog inte handlat en pinal i Sverige de senaste 10 åren i varje fall. Jag vet inte hur det jämför sig med den engelska utrustningen, men jag tror att det finns många fler prislägen på engelsk utrustning i Sverige och betydligt hårdare konkurrens bland dem som säljer, det är den känslan jag får i alla fall.
 
Sv: Varför allt så dyrt?

Jag är också ny inom western och kommer från engelsk ridning och jag har också reagerat på priserna!

Främst på träningar!!! Clinicar är ju svindyra, inte många som tar sånna priser inom hoppning och dressyr tex.

Och tävlingskläderna är ju rena ockerpriserna! Så länge jag är på D-nivå kör jag med vit stretch skjorta från Lindex och vill jag va snyggare om det behövs, så ska jag nog fråga någon händig om att sy upp efter mitt eget tycke och smak... Köpa en j-kla skjorta för 4000:- att tävla i... *huuaa* rena rama rånet!!!
 
Sv: Varför allt så dyrt?

hur mkt tar inte kyra kyrklund för en träning, eller lussan eller någon annan i "landslaget" då? de med mindre tävlingsmeriter kostar mindre...

mkt kan man sy själv, och ändå bli snyggt. en dressyrfrack kostar ju ett antal tusen de med.. å deras hattar :eek:
 
Sv: Varför allt så dyrt?

Hur har folk råd? På något sätt verkar ju alla andra utom jag (känns det som i alla fall) att få ihop pengar till att köpa en hel hög med hästar och utrustning och fortfarande ha råd att åka långväga för att tävla!!

Men jag tror att det finns många fler prislägen på engelsk utrustning i Sverige och betydligt hårdare konkurrens bland dem som säljer.

Håller med!
 
Sv: Varför allt så dyrt?

jag tycker inte att western är speciellt mkt dyrare än engelskt...

tex hur dyra är inte märkestävlingskläder, märkeshjälm, måttbeställda kalvskinnsstövlar, sadlar för 30.000kr och uppåt osv.

Håller med helt... är ett fd märkesfreak! Iof är det 13 år sen jag tävlade i hoppning men gillar man märkes saker så kostar det.
 
Sv: Varför allt så dyrt?

hur mkt tar inte kyra kyrklund för en träning, eller lussan eller någon annan i "landslaget" då? de med mindre tävlingsmeriter kostar mindre...

mkt kan man sy själv, och ändå bli snyggt. en dressyrfrack kostar ju ett antal tusen de med.. å deras hattar :eek:


Nja... jag håller inte riktigt med! Du kan tävla bra högt upp i klasserna och klara dig utan frack och hatt ;)

Dessutom vet jag inte vad just Kyra och Lussan tar, men det finns många andra... Kanske just därför, konkurrensen är hårdare och priserna pressas!?

Men inom western verkar priserna börja på 1500 ungefär för en clinic och att få tag i någon som bara håller regelbundna träningar verkar ju svårt...

Och även där om man lyckas hitta någon så är priset högre!!!! Kanske på grund av att konkurrensen är lägre!?!? Eller?

Dessutom kostar det mer att ligga på låg nivå inom western än inom ridsport får jag en uppfattning om... ? Kanske har fel?

Seriositeten och kvalitén har jag tyvärr erfarit varit bristfällig inom western träning jämförelse vis med traditionell ridsport, kanske även det beroende på bristande konkurrans???
 
Sv: Varför allt så dyrt?

Men inom western verkar priserna börja på 1500 ungefär för en clinic och att få tag i någon som bara håller regelbundna träningar verkar ju svårt...

Och även där om man lyckas hitta någon så är priset högre!!!! Kanske på grund av att konkurrensen är lägre!?!? Eller?

Inser att jag kan skratta mig lycklig som har hittat en toppentränare som tar rimligt betalt och bryr sig om mig och inte tittar på klockan utan slutar när vi är klara. Håller för övrigt med om att mycket utrustning är dyr. Ska köpa träns och det är ju svindyrt!
 
Sv: Varför allt så dyrt?

Instämmer helt.

Hatt, slinky, jeans, bälte+buckla, sporrar+rem, boots, chaps. Huvudlag och sadel till hästen, tävlingsfilt.

Superdyrt. Jag upplever att det är dyrare än motsvarande engelsk tävlingsutrustning. Antagligen på att utbudet är så mycket större och man kan välja mer lågpris?

Vad ska man först satsa på i utrustning till tävling? Folk pratar om att man måste ha en hatt av bra kvalitet men de är ju skitdyra?
 
Sv: Varför allt så dyrt?

jag tycker inte att western är speciellt mkt dyrare än engelskt...

tex hur dyra är inte märkestävlingskläder, märkeshjälm, måttbeställda kalvskinnsstövlar, sadlar för 30.000kr och uppåt osv.

När du kommer upp i de klasserna där du köper/behöver ha en sadel för 30.000:- kr i engelsk ridning så talar vi kanske MSV/Svår klass och uppåt.
I den engelska ridningen har du också en dresscode, alla ser likadana ut. Här är urvalet större så man kan välja dyrt eller billigare, men det är ändå bra och ingen behöver "blinga" mer än den andra för att synas.

Det jag känner är att om du rider på C/B nivå inom western så börjar det "krävas" viss utstyrsel, både för ryttare och häst och för att köpa den så kostar det skjortan.

Jag känner att det dyra krävs längre ner i nivåerna på western är inom den engelska samt att det inte finns billigare varianter att välja på, det skulle jag önska att det fanns.

Visst är det så att den engelska ridningen är större än westernridningen och att då utbudet av butiker och varor är större men jag hoppas westernridningen också kan komma dit där det finns fler val.

Ett vitt schabrak tex. som man använder på tävling många gånger...tja..det kan du köpa för 250 kr och då är det snyggt. En filt som ska duga till tävling kostar kanske det dubbla och lite till och sen ska du ha pad på det som man inte hittar för under 1000:- lappen idag.
Jag vill ha ett snyggt träns att ha på tävling som är lite utsmyckat men det får jag ge 1300 kr för kanske, och då är det inte så mycket utsmyckat. Ett vanligt arbetsträns idag ligger ju runt 5-700 kr.

Ja,ja...oavsett vilket så kommer jag ju inte överge westernridningen men ibland önskar man att det kunde vara lite "lättare" ;).

P.S Det var delvis ett litet knapplån ;)
 

Liknande trådar

Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 985
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 179
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 138
Senast: tuaphua
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 304
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp