Varför bakomhand

S

Suskiv

Varför går så många dressyr hästar bakomhanden? Jag tycker var och varannan häst ser ut som den bara knäckt av i nacken och sen dragits ihop och de till och med i högra klasser, Är det så man ska rida nu för tiden?
 
Sv: Varför bakomhand

bakom hand är det inte många som är, men väldigt många bakom lod! det kanske är det du menar??
 
Sv: Varför bakomhand

Ja, det var väl det jag menade, de har inte nacken som högsta punkt utan halsen.
 
Sv: Varför bakomhand

Bara för att en häst går bakom lod behöver den absoulut inte vara avknäckt i nacken.Jag skulle vilja påstå att en häst som går med nacken som högsta punkt lika troligt kan vara avknäckt i nacken och med sänkt rygg.
Man kan inte alltid rida med nacken som högsta punkt under träning.
 
Sv: Varför bakomhand

bakom hand är det inte många som är, men väldigt många bakom lod! det kanske är det du menar??

Där håller jag inte med dig...tycker det är väldigt vanligt med hästar som är bakom hand (=otillräcklig bjudning fram till handen) oavsett var huvudet befinner sig.
 
Sv: Varför bakomhand

jo det förekommer väl det med, men tycker bakom lod ala ihopdragen är betydligt vanligare...
 
Sv: Varför bakomhand

Där håller jag inte med dig...tycker det är väldigt vanligt med hästar som är bakom hand (=otillräcklig bjudning fram till handen) oavsett var huvudet befinner sig.

Vad är det för skillnad på bakom hand och bakom lod? :angel::o

Tillägger till TS: Det optimala behöver inte vara nacken som högsta punkt. Inte på alla hästar, inte i alla situationer/utbildningsstadier. Man ska och bör variera formen mellan hög och låg/lång.
 
Sv: Varför bakomhand

Vad är det för skillnad på bakom hand och bakom lod? :angel::o

Tillägger till TS: Det optimala behöver inte vara nacken som högsta punkt. Inte på alla hästar, inte i alla situationer/utbildningsstadier. Man ska och bör variera formen mellan hög och låg/lång.

Jag vet, men även under tävlingar ser man hästar som går "fel".
 
Sv: Varför bakomhand

Ok, då förstår jag! :D Tack!


Kom på att ts påstående kanske hör bättre hemma under fördomar om dressyrryttare... :angel:
 
Sv: Varför bakomhand

Visst kan det finnas många svar på din fråga men mitt svar är: För att det är svårt att rida. Väldigt få, om ens någon, klarar av att rida sin häst optimalt 100% av tiden och i tävlingsituationer är det deeeutom extra svårt.
 
Sv: Varför bakomhand

Jag har alltid fått höra att detta beror på att hästen inte går frm till handen:idea:
 
Sv: Varför bakomhand

Varför går så många dressyr hästar bakomhanden? Jag tycker var och varannan häst ser ut som den bara knäckt av i nacken och sen dragits ihop och de till och med i högra klasser, Är det så man ska rida nu för tiden?

hästen kan ju visst gå i rundare djupare form och även få med sej ryggen, jag rider min i uppvärmning och nervärming med manken som högsta punkt och då går han i en väldigt rund form och är lite lite bakom lod men har endå med sej och höjer ryggen med bra bakbensaktivitet och bra framåtbjudning.

sen rider jag ju inte hela passet så givetvis utan han går ju framför lod när jag tränar men inte med nacken som högsta punkt hela tiden, så får han bara gå kortare stunder för att orka.
 
Sv: Varför bakomhand

Mja, bakom lod är den ju hur eller hur, däremot behöver den inte vara bakom hand.
Begreppet "bakom lod" talar ju bara om var hästens nosrygg för stunden befinner sig i förhållande till en tänkt lodlinje - inte om hästen är i ärlig bjudning eller ej.
 
Sv: Varför bakomhand

OK, du har rätt, men det är skillnad på bakom lod beroende på form.Bara för en häst är bakom lod när nacken är högst betyder inte det att den är bakom hand.

jo, och det gäller ju oavsett var nacken är.
bakom lod är alltid bakom lod - sen om det är positivt eller negativt är en annan sak, skillnaden ligger ju i om man valt att rida hästen så eller om det kommer "automatiskt" sas
 

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
11 602
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 220
Senast: Fiorano
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
979
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 109
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp