Bukefalos 28 år!

Varför beter han sig såhär?

Sv: Varför beter han sig såhär?

Tänker inte alls "vässa till mig", för mig låter det bortom sorgligt att tafsa på och bete sig illa mot sin snubbe för att han ska fatta hur kränkt och sårad man blir när han gör samma sak. När man inte känner sig fredad i sitt eget hem och människan är så totalbäng att han inte fattar när man säger ifrån.

Visst kan man göra som du och påbörja Projekt: "Uppfostra sin partner som om han vore en jävla jycke" men jag hoppas att de flesta vuxna betackar sig för sånt.
 
Sv: Varför beter han sig såhär?

Tänker inte alls "vässa till mig", för mig låter det bortom sorgligt att tafsa på och bete sig illa mot sin snubbe för att han ska fatta hur kränkt och sårad man blir när han gör samma sak. När man inte känner sig fredad i sitt eget hem och människan är så totalbäng att han inte fattar när man säger ifrån.

Visst kan man göra som du och påbörja Projekt: "Uppfostra sin partner som om han vore en jävla jycke" men jag hoppas att de flesta vuxna betackar sig för sånt.


Våra tips/råd blir knappast bättre av att vi kladdar med våra personliga värderingar.

Relationer finns av alla de slag och det är nog få relationer som löper friktionsfritt.
När det krisar, oavsett krisens fula ansikte, kan man komma på sig själv med att göra saker som man aldrig trodde man skulle göra - för att man av någon anledning (kärlek?) vill försöka rädda relationen.


Jag kan inte förstå att någon ens försöker lappa en relation med en otrogen partner, jag hade förgiftat den otacksamme fan i sömnen och sedan hade det varit bra.
Det är dock jag, jag förstår att otrohetsrelationer går att lappa - om man vill, även om jag själv hoppas att de flesta vuxna (ca 50% av befolkningen) betackar sig för sådant.
 
Sv: Varför beter han sig såhär?

[...]Jag har levt med en som behövde fostras.[...]

Jag har hört en del av mina vänner säga ungefär så - hen blir nog bra med lite fostran. För mig är det en stor varningsklocka. Om jag någon gång skall gå in i ett seriöst förhållande igen vill jag vare sig behöva fostra någon eller (hemska tanke!) bli fostrad. Jag tycker det är respektlöst åt båda hållen. Visst, om man skall leva tillsammans (oavsett om man bor ihop) så måste man nöta av vissa kanter. Kompromissa. Men att förändra partnern till något annat är en annan sak.

Framför allt - TS själv tror inte att det funkar att låta honom käka sin egen medicin.

Och som niphrendil också är inne på - om man själv måste bete sig vad man uppfattar som illa för att få partnern att fatta, då är det fel. Då gör man våld på sig själv. Ingen ska behöva behandlas illa, men ingen ska heller "behöva" bete sig illa. Det är väl ändå det ultimata självskadebeteendet?
 
Sv: Varför beter han sig såhär?

Fast TS har faktiskt inte bett om uppfostringstips. Tvärtom har hon skrivit att hon inte vill bete sig som han gör.
 
Sv: Varför beter han sig såhär?

Jag har hört en del av mina vänner säga ungefär så - hen blir nog bra med lite fostran. För mig är det en stor varningsklocka. Om jag någon gång skall gå in i ett seriöst förhållande igen vill jag vare sig behöva fostra någon eller (hemska tanke!) bli fostrad. Jag tycker det är respektlöst åt båda hållen. Visst, om man skall leva tillsammans (oavsett om man bor ihop) så måste man nöta av vissa kanter. Kompromissa. Men att förändra partnern till något annat är en annan sak.


Ja, och som jag skrev...



Framför allt - TS själv tror inte att det funkar att låta honom käka sin egen medicin.


Tror.
Man vet inte förrän man vet.
Om sedan ts inte vill/orkar testa så är det bara att avstå.



Och som niphrendil också är inne på - om man själv måste bete sig vad man uppfattar som illa för att få partnern att fatta, då är det fel. Då gör man våld på sig själv. Ingen ska behöva behandlas illa, men ingen ska heller "behöva" bete sig illa. Det är väl ändå det ultimata självskadebeteendet?

Jag ser personligen inte detta som något allvarligt, som går att jämföra med att ex bli slagen och man slår tillbaka.
Jag tror inte ts sambo fattar att sambon blir kränkt, hade den töntige pubertale sambon fattat att sambon blivit kränkt hade nog inte ts behövt starta denna tråd?

Har ts sambo tidigare haft tjejer som likt vissa i denna tråd uttryckt att några av punkterna inte är så farliga tom "lite roliga"? Sådan erfarenhet saknar inte betydelse för den som då råkar vara lite töntig och pubertal.


Frågan är hur gärna ts vill laga relationen med just denne kille. Blir ts nöjd om bara detta beteende upphör eller är det annat i relationen som dämpar reparationsmotivationen?
 
Sv: Varför beter han sig såhär?

Nej, men TS känner väl ändå sin sambo bäst? Varför ska hon testa något där hon ev måste göra våld på sig själv och som hon bedömer har väldigt liten chans att fungera?

Att bli slagen och slå tillbaka är en sak, att tvingas vara taskig en helt annan. I min värld. Slår tillbaka gör i alla fall jag i direkt affekt. Jag åker inte på en smäll, sticker, kommer tillbaka två timmar senare och ger personen en snyting. Att sitta på Internet och planera att vara taskig tillbaka - ser du skillnaden?

Du skriver att sambon är töntig och pubertal. Tror du att det kommer att förändras för att TS låter honom smaka på sin egen medicin? Slutar han vara pubertal då?

Och vem har tyckt att sambons tilltag är "lite roliga" i kontexten?

Hypotetiskt, om min icke-existerande sambo slår mig halvt till döds, då tycker du att jag ska göra samma sak med henom så att hen fattar att jag inte gillar det?
 
Sv: Varför beter han sig såhär?

Jag tror inte ts sambo fattar att sambon blir kränkt, hade den töntige pubertale sambon fattat att sambon blivit kränkt hade nog inte ts behövt starta denna tråd?

Har ts sambo tidigare haft tjejer som likt vissa i denna tråd uttryckt att några av punkterna inte är så farliga tom "lite roliga"? Sådan erfarenhet saknar inte betydelse för den som då råkar vara lite töntig och pubertal.

Sambon är inte 'töntig och pubertal'.
Sambon är inte ens infantil.

Sambon har degenererat sig till en hanhunds nivå, när det bjuds på löptik.
 
Sv: Varför beter han sig såhär?

Nej, men TS känner väl ändå sin sambo bäst? Varför ska hon testa något där hon ev måste göra våld på sig själv och som hon bedömer har väldigt liten chans att fungera?


Jag ger inga order, det var ett tips, ett tips jag vet fungerar på vissa men inte på andra.


Att sitta på Internet och planera att vara taskig tillbaka - ser du skillnaden?

Ja, det ena är strategiskt utifrån förhoppning om specifikt resultat.
Att handla i affekt har inget med strategi att göra och frågan är om det ger mer framgång, tveksamt.



Du skriver att sambon är töntig och pubertal. Tror du att det kommer att förändras för att TS låter honom smaka på sin egen medicin? Slutar han vara pubertal då?

Jag vet inte om det fungerar på ts sambo men det har fungerat på andra i alla möjliga och omöjliga sammanhang.



Och vem har tyckt att sambons tilltag är "lite roliga" i kontexten?

Några har kommenterat att vissa av punkterna är roliga - i sitt sammanhang har andra dömt ut dem. För att förstå beteendet (dvs kunna lösa problemet) måste man veta hur sambon tänker och hans erfarenheter.
Men vill man inte lösa problemet så är det givetvis inte av intresse.


Hypotetiskt, om min icke-existerande sambo slår mig halvt till döds, då tycker du att jag ska göra samma sak med henom så att hen fattar att jag inte gillar det?

Detta:
Jag ser personligen inte detta som något allvarligt, som går att jämföra med att ex bli slagen och man slår tillbaka.
- var menat att tolkas annorlunda.
 
Sv: Varför beter han sig såhär?

Harmlöst & roligt? Och att 'tafsa lite'...i den kontext, det sammanhang som anges? Jag tar mig för pannan och undrar var världen är på väg? Stackars stackars unga kvinnor som accepterar sånt beteende. :banghead:
Ja, alltså, jag är nog den som tafsar mest av de jag varit tillsammans med...så jag vet inte varför du tycker synd om mig eller tycker att jag är konstig som accepterar ett sådant beteende. Jag klämmer rätt så mycket på min sambo, både privat och offentligt.

Min kommentar var nog mer en reflektion på att många i tråden tyckte att allting ts partner gjorde var hemskt, och javisst sammanlagt är det ett gräsligt beteende. Men benar man upp händelserna och beteendet så tycker jag inte att det är så konstigt att tafsa på sin partner. Det gör jag hela tiden och jag är inte speciellt dominant eller så sexuellt frustrerad att jag agerar utåt.
 
Sv: Varför beter han sig såhär?

*kl*

Helt och hållet oacceptabelt beteende!:mad:

Killen saknar respekt för sin sambo, helt klart.

Om hon nu sagt ifrån och han fortsätter, så betraktar i alla fall jag det som sexuella trakasserier.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 971
Senast: Yrsel
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 872
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 661
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp