Varför bits hon?

A

Alydiava

Jag har ett fjortonårigt sto som jag haft i ungefär ett halvår. Men några månader efter köpet så började hon bitas och kicka med ena benet i luften, ibland utan att man gjort någonting. Varför gör hon så, och finns det ngt sätt att få henne att sluta?
 
Sv: Varför bits hon?

Har en sköthäst och han håller också på sådär, bits och stampar med frambenen, kickar med bakbenen. Han är 16 år (tror dom) och inte så hanterad. Jag tror han gör så för han är ovan att stå på stallgången och bli omskött. För det är bara då han håller på. När han bits eller nafsar mot mig brukar jag bara höja rösten och säga nej, fast samtidigt fortsätta med det jag gör. Han slutar efter ett tag. Och stampar han med benen gör jag likadant. Han har blivit mycket bättre på kort tid.

Jag tror din häst testar dig eftersom du inte har haft den så länge. Men det är bara att vara bestämd - Höj rösten och fortsätt med det du höll på med. Kan också vara så när hon kickar med benet att hon är otålig och vill fram/ det är tråkigt.
Eller så kan hon rent av ha ont någonstanns. Ta reda på när hon sparkas/bits är det när du ryktar eller när du bara klappar, vart är det du klappar/ryktar? "Oj det är när jag borstar på vänster framben hon bits". Då kan hon ha ont där. Men kom ihåg att hästar kan ju vara kittliga under magen tex.
Hoppas det var lite till hjälp iaf! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
Hundträning Har en omplaceringstik 7 år som vi haft i ett år och hon har successivt börjat vakta sin mat. I början förekom inte detta beteende men...
2
Svar
20
· Visningar
2 257
Senast: dobbis
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 521
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 275
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jag gpr sönder
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp