Varför dra med hunden överallt?

Immer

Trådstartare
Efter en dag på Falsterboområdet måste jag återigen ställa frågan: Varför måste folk ha med sina hundar precis överallt? Idag hörde jag tre hundar yla till efter att de blivit trampade i trängseln. En av dem var en väldigt ung valp...

Så, varför har ni hundarna med er i sådan trängsel som det är på Falsterbotävlingarna, eller på exempelvis marknader? Själv skulle jag hellre stanna hemma i de fall jag inte hade någon hundpassning!

Immer
 
Några bar ju faktiskt runt på dem i väskor idag, men det var ju lite mindre hundar... ;) och det var nog för att de inte skulle bli smutsiga. :idea:
 
Säkert var det för att de inte skulle bli smutsiga. :D

De jag såg bli trampade var en labbe, en mellanstor blandras och en collie. Sådana bär man inte runt på....

Immer
 
nä jag undrar oxå det. Hundarna tycker inte att det är kul och se en massa ben :(

Låt dom vara hemma eller fixa en hundvakt! :bow:
 
Jag har ju frågat ett par gånger och alltid samma svar: hunden tycker det är så roligt att vara med.

De flesta hundar jag ser på tävlingsområden ser taggade/förvirrade/stressade ut - inte ser de ut som att det tycker att det är toppen att vara på stora tävlingsområden med stort hund och publiktryck.
 
Det där har jag oxå funderat på. Måste vara bättre för hundena att stanna hemma.... Misstänker att dom skiter högaktingsfullt i om Malin, Peder å gänget lyckas eller ej.

Hmmmmm kanske att en 35 kilos schäfer får plats i en hockeybag.... någon som vet. Helst en med hjul på... på bagen alltså, inte hunden. :D Liiiiiiite jobbigt att bära kanske :smirk:
 
I vissa fall kan det ju vara så att ägaren vill miljötränar hunden och ser det som en bra chans? Eller vad vet jag... :)
 
Vid så stora tillställningar lämnar jag hunden hemma, alternativt stannar hemma själv.

För miljöträning, eller något speciellt ändamål skulle hon få följa med dock.
 
Tror jag inte ett dugg på. Folket har med sina hundar för att de är en "piffig" accesoar = liten hund, "häftig" accesoar = stor hund, "moderiktig" accesoar = hund med scarf, keps osv osv osv

Inte en käft tänker på hundens bästa när man som publik tar med sin hund på dylika stora evenemang.

Miljötränar gör man på andra sätt, där man sätter hunden i främsta rummet och inte själv vill kunna tränga sig fram till bästa publika utsiktsplats med hundstackarn i släptåg.

Själv har jag så gott som alltid med mig hundarna dit jag skall, men inte på just marknader, valborgskvällen, hästtävlingar där det är trångt och mycket publik och andra liknande ställen.
 
Jag har med min hund på större tillställningar av 3 olika skäl,

Största skälet är att det är bra miljöträning, sedan så tycker han att det är roligt att komma ut och titta på nya saker och så vill jag lämna han ensam så lite som möjligt.

Däremot så skulle jag aldrig tagit med honom till så stora tillställningar så att det är risk för att han skadas eller någon som är hundrädd inte kan undvika att möta honom.
 
Miljöträning kanske? Vi hade med vår valp på en fotbollscup en gång , stort misstag :mad: Nu är hon rädd för barn efter den enda gången så var försiktiga :(
 
Tror jag inte ett dugg på. Folket har med sina hundar för att de är en "piffig" accesoar = liten hund, "häftig" accesoar = stor hund, "moderiktig" accesoar = hund med scarf, keps osv osv osv

Inte en käft tänker på hundens bästa när man som publik tar med sin hund på dylika stora evenemang.
Instämmer :bow:!
Satt själv bakom en tjej som hade med sin JÄTTE hund som fick utbrott varje gång någon av ekipagen hoppade förbi, morrade, ylade och gjorde utfall, hon kunde med nöd och näppe hålla hunden från att sticka över rinken in på banan!
Vadå miljöträna, se till att "träna" hunden i korta stunder på ställen där det inte finns tusentals människor och hundratals topp idrottsmän/kvinnor/hästar, i störtregn och sur dynga.
DÅ kanske...om man lyckats med att träna sin jycke, kan man ta med sin byracka på större evenmang.

//kristel, vars hundar hellre legat kvar i bilen med ordentlig luftcirkulation än blivit trampade, knuffade, skuffade av tusentals människor :smirk:
 
Jag har inte mina/mina med på större tillställningar.Finner det fullstädigt onödigt då min hund inte ska bli varken vakt hund el skyddshund..hon behöver inte miljötränas i så stora folk massor..


Jag blir lika upprörd som du faktiskt :crazy: Här uppe i dalarna har vi en marknad varge år med 100.000 besökare.och varenda år är det folk med hundar där av alla olika slag..jag kan förstå att en hund av brukstyp ar där att göra för träning..men vad fasen gör en papillon eller pudel där :confused: och det är inte sällan man ser skakade hundar med svansen mellan benen..Hundar som är livrädda.. :(för nått år sedan var det någon som hadde med sig en liten hund den kan inte ha varit gammal..men den var så rädd att den vätte ner sig :crazy:
Jag tycker det är på snudd djurplågeri..Man har svårt att tasig fram på denna marknad utan att själv som människa bli trampad på ..hur är det då inte för en liten hund :crazy:
Detta kan inte vara "kul"f ör någon hund :crazy:
 
Jag tillhör den sorten av människa som lämnar vovven hemma. Han trivs inte om det är mycket folk så varför utsätta honom?

Jag ordnar hundvakt för jag ser ingen vits att ha med vovven på en plats där det är så trångt att han knappt kan gå. Miljöträning i all ära, men ska inte hunden kunna gå själv utan att bli trampad/knuffad av folket som är omkring :confused:
 
ungefär lika idiotiskt som alla dessa hundägare som bara måste dra med sina hundar när det är visningar på gårdar. Vill gårdsägaren verkligen ha en inskiten och inpissad tomt?
Finns bara ett ord och det är idioter.
 
På islandshästtävlingar har jag haft med hundarna många gånger och det stämmer att det är lika många hundar som hästar ibland ;) - men var är den stora publikmassan? Går det 3-4 människor i publiken på varje häst under en klubbtävling får man vara glad.

Undantag då, de lite större tävlingarna t.ex. SM, NM och VM.
På SM har jag själv haft med hundarna, på den tiden jag även tävlade. Men inte släpade man med dem in runt banan, de fick promenader i utkanten av området och tillbringade sin tid i skuggan i en sval bil eller hästtransport.

Däremot tycker jag det är ett oskick att ha hundarna lösa, vilket inte är ovanligt bland islandsfolk. Det har hänt mer än en gång att en hund förirrat sig in på banan och stört ekipagen under tävlingens gång eller att ägaren inte har någon aning om var hunden håller hus utan konstaterar med en axelryckning att "den dyker väl upp när den blir hungrig" typ. :devil:
Men så är ju islandshästfolket ett märkligt släkte - eller hur Inte_Ung :D :D :D
 
Men så är ju islandshästfolket ett märkligt släkte - eller hur Inte_Ung
Jo, men jag har ingen hund.
Och jag tycker att det är ganska så respektlöst mot de tävlande att låta hunden springa lös och störa själva tävlingen.

Släktet har dessutom, tyvärr, blivit mindre märkligt iom att rasen har blivit en "inne-ras" för Juppies.
 
jag har ju tjänstehund och at be mig lämna den hemma är som att säga:

"ja men MÅSTE du släpa på den där förbannande rullstolen var du än ska?!?! Du kan ju köra över folks tår..dessutom är dne skitig..verkar -mycket -enklare att krypa...."

Mian servicehundar är specialtränade att stå ut i extremsituationer,ja tom(den ena) att älska dem,då hons er varje tillfälle att vis aupp sig...

jag kan förstå om vanliga hundar inte tycker det är så kul,men vi är vana att jobba i "rövhöjd" och har lärt oss navigera och rör aoss i extrem trängsel.

Dessutom är jag beroende av min tjänstehund,det är helt enklet ett tekniskt fölrflyttnings och apporterings osv hjälpmedel...

Ho n har gjort de mest konstiga saker i sitt liv,att gå på Falsterbo betecknar hon som semester..

Thina
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2
Svar
34
· Visningar
889
Senast: Asko
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 149
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 987
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Anlägga blomrabatt
  • Semester.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp