Bukefalos 28 år!

Varför dra med hunden överallt?

De hundar jag såg på Falsterbo igår var definitivt inga tjänstehundar. De var, som någon skrev, accessoarer" :(

Immer
 
vi hade med våran hund när vi kollade på gård men han kan inte vara själv hemma. men han var ju rastad innan då.
Och satt i bilen mesta tiden, med fönstren nere, så han fick luft men inte kunde hoppa ut :)
Tog även ut honom och rastade efter halva tiden (inte på gården då)
 
Det är en helt annan sak att ha en tjänstehund med sig Thina! En annan att dra med sig ett ouppfostrat monster alt. livrädd Jack Russel valp på 8 veckor. En tjänstehund ska vara med för det är ju din "förlängning" och hjälp. Jag tror nog att du har koll på vad din hund gör och inte gör :D.
 
Givetvis är ju detta en helt annan sak!! Vad jag förstår är specialtränade hundar tränade för alla situationer. Jag har då aldrig sett tex en ledarhund med svansen mellan benen för att den befinner sig bland mycket folk. :smirk:

/Timsetim :)
 
issåfall är det en väldans osmart ägare, miljötränar man hunden går man runt hela spektaklet så hunden inte blir skrämd, att dra med den in i folksamling så den blir nertrampad är höjden på egoism...
 
De hundar som jag har sett jaga de tävlande hästarna på banan har då inte varit tjänstehundar.
Möjligtvis "vallhundar på drift" som inte vet när de INTE skall valla. Understimulerade stackare som ingen egentligen bryr sig om och som släpas med för att döva något sorts samvete.
 
Våra hundar följer med överallt. Dom kan inte vara ensamma och jag ser ingen anledning till att dom ska behöva vara ensamma heller. Okej då, om jag åker ner på affärn i 10 min så får dom klara sig själva.
Jag åker iofs aldrig på så stora hästtävlingar som den i Falsterbo, utan det är snarare på travbanor då. Där har jag aldrig märkt att ngn är grinig över att hunden är med.. inte heller är han stressad eller olycklig. Han sätter sig ner och vips, så står det en hög med barn där och vill klappa honom.. och han är i 7:e himlen. :love:

Ska vi någonstans då dom inte kan följa med så får dom vara hos mina föräldrar och röja loss på gården :D
 
Jag åker en hel del på marknader, står alltså och säljer själv..
Ibland står jag bara och gapar för att folk är sånna idioter, flera marknader jag åker på är mångder med folk på, oftast uppåt 20000 st och ganska trånga gångar, folk ser inte hundarna och trampar på dem, väldigt orättvist mot hunden, det är inte miljöträning utan snarare att förstöra hunden.
Sen folk som stannar mitt i en gång och pratar med någon och sen svich så gör hunden ett utfall mot en annan hund eller ett barn och så har idioterna ett flexikoppel de inte har spärrat!!

För någon månad sen var den en kvinna som gjorde så, hennes hund for runt och snodde in en gammal dam som givetvis stöp i backen och skadade armen.
Folk har ingen koll på sina hundar, tyvärr har 8/10 ingen koll på sina hundar men ska ändå släpa ut dem bland folk.

Jag har själv min hund bakom disken på alla marknader, nu bryr han sig inte längre men i början så gick jag alltid med honom på marknaden på morgonen eller när den slutade då det är väldigt lite folk, det var väldigt smidig miljöträning, var det för mycket folk skippade jag hellre att gå. Nu är han stabil och bryr sig inte om stimmande barn och folkmassor, han ligger och sover bakom min disk hela dagarna.

Jag har inte förstå hur man tar med sig en valp på en evenemang med mycket folk. Det gäller ju att välja rätt tillfälle
 
Jag håller med Immer! Det fanns ju hundar vart man än titta och vad dom skaka dom stackarna. :( En del av rädsla men dom flesta frös, speciellt alla små Jack Russel. Några hade varit snälla och köpt små täcken till hundarna men vad hjälpte det.
Likadant var det på campingen, fullt ös massa fest sketfulla folk och nog F... hade dom en stackars vovve som satt och skaka av skräck och köld. :mad:
 
Min äldsta tik hade jag kunnat dra med på sånt, om jag inte hade kunnat fixa hundvakt eller liknade - hon skiter nämligen i folk, hon blir varken överlycklig eller stressad, dessutom är hon så stor att folk inte trampar på henne. Hon är sån så är det i hennes ögon ionget spänande så rullar hon ihop sig å sover - sen kan himlen trilla ner utan att hon lyfter på ögonen :D

Min yngasta däremot hade varit PEST att ha med, han hade varit så överlycklig å upstressade att han varit mer vild än tam :crazy: inget bra för hunden å hur kul skulle JAG ha?Då hade jag INTE haft med hunden för ALLAS bästa.
 
Jo, har man en hund som klarar av mycket folk så kan man ju klart ta med den, men ner än hälften av folket som tar med sina hundar gör det för att "träna" eller så tänker de sig inte för.

Samma sak att självklart ska service hundar följa med, men det är heller inte rädda eller uppstressad av miljön utan är koncentrerade på sitt jobb istället.

Men att ta med en 10 veckors valp ser jag inget nytta i att göra
 
Det absolut VÄRSTA skräckexemplet :mad: var på nyårsafton vid milleniskiftet, folk drog med sina hundar i centrala Göteborg, det var flera 100 000 fulla människor, glaskross ÖVERALLLT, å smällare,fyrverkerier å allmänt kaos :angel:

å där drog folk omkring med både hundar å riktigt SMÅ barn? Var en unge som fick panik på bussen för att det var så trångt och varmt..

Jag hade väl fått lite innaför västen så jag gick runt å skällde på folk med hundar där.. jag verkligen tiggde å baaaad polisen att ta sig ett snack med en som hade en berded som helt tydligt var i rejält chocjktillstånd - men polisen brydde sig inte ett smack :cry:
 
Många tar nog med sina hundar för miljöträning, det hade jag gjort. I annat fall så kan det ibalnd tyckas ionödigt att ta med dem på större tillställningar. Sen är det ju från hund till hund också vad de tycker om det, vår hund älskar att träffa mycket folk och få följa med oss dit vi åker. Det är väldigt sällan han är hemma. den förre hunden vi hade avskydde det, blev stressad och uppjagad och for allmänt illa av att vara bland mycket folk. På utställningar gick det dock bra, fråga mig inte varför. :crazy:
 
Visst kan man ta med sig hundarna som miljöträning, men då skall man ägna sig åt hunden, kolla in att den är bekväm med situationen. Inte låta den klara sig bäst den kan i andra änden av snöret och själv ägna sig odelat åt hästtävlingarna.

Sen finns ytterligare en aspekt. Även om hundägaren inte tänker så mycket på hunden (vilket denne naturligtvis borde), bör man ta hänsyn till övrig publik. Visserligen är det mest djurvant hästfolk på t.ex. Falsterbo, men inte alla människor känner sig bekväma med att möta en stor hund i trängseln.
 
nää det gör inte jag heller, det är ett kanonbra sätt att SKRÄMMA sin valp :mad: och min andra hund han ÄSLKAR folk MEN han skulle bli stressad av att vara med på sånt just för att han älskar folk. egentligen BORDE han miljötränas mer.. men då åker man å GÖR just det - dvs man ägnar sig åt HUNDEN - å hur mkt av ex hästtävlingarna hade man då sett?
 
Tänk att den tanken har jag också tänkt många gånger. Var på Hästvedamarknad förra veckan men så då när jag var där ett fåtal hundar men ett antal borde ändå fått stanna hemma.
 
"Våra hundar följer med överallt. Dom kan inte vara ensamma och jag ser ingen anledning till att dom ska behöva vara ensamma heller".

:crazy:
Bättre att säga att man VILL ha med sig hundarna än att ursäkta sig med brister hos hunden, det påvisar ju bara ens egna brister i hundägandet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 362
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 645
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 334
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp