Bukefalos 28 år!

Varför dreglar min katt?

Breen

Trådstartare
Jag skulle behöva lite tips från er för att försöka finna anledningen till att min katt dreglar/ har ökad salivproduktion. Sedan två veckor tillbaka droppar det ofta saliv från min katts mun. Han får hålla på och svälja och svälja men ändå droppar det ner på pälsen, vilket givetvis påverkar och irriterar honom. Vissa stunder dreglar han mycket, sedan kan det vara uppehåll några timmar då och då.

Han är i övrigt helt frisk. Pigg, äter och leker. Innekatt och här finns inga giftiga växter. Fri tillgång till torrfoder och vatten. Ingen förstoppning eller diarré, kräks inte. Jag har varit hos två veterinärer som inte kunnat finna någon förklaring. Han är röntgad utan att något gick att finna. Blodprover tagna för att utesluta infektion och njurproblem. Körtlarna som producerar saliv är inte förstorade. Inga fel på mun, tänder, tandkött och vad man kan se av strupen. Veterinärerna har inga mer förslag på vad det kan vara.

Så han står nu utan någon behandling men så här kan han ju inte fortsätta ha det. Frågan är om någon här har varit med om något liknande eller har något mer tips om vad som bör kollas?

Bör man kanske gå ner i magsäcken (gastroskopi?) och kolla? Dock har jag 20 mil till närmsta veterinär som har sådan utrustning och jag drar mig för att utsätta katten för en sådan resa då han inte gillar bilåkning.
 
Jag hade definitivt åkt vidare, något måste ju göras. Kan han inte få någon typ av lugnande hos veterinären som ligger närmre, om han blir stressad av bilresor?
 
Har du gått igenom alla dina växter du har hemma? Gör det en gång till för säkerhets skull. Jag missade nämligen själv en blomma som det visade sig att katten åt utav. Det var just ökad salivering som var de första symptomen. Hon fick sedan hemska levervärden, hon var alltså förgiftad. Jag kunde inte förstå vad hon hade kunnat bli förgiftad av så jag satte mig och googlade på varenda blomma jag hade och det visade sig då att en blomma jag alltid haft flera utav var giftig för just katter och då har jag som vana att alltid kolla upp om växten är giftig om jag köper eller får en ny blomma. Av någon anledning så måste jag ha missat just den blomman eller om det kan ha varit så att den inte stod som giftig då för flera år sedan när jag köpte den första. Blomman åkte ut och katten blev med hjälp av antibiotika frisk igen. Jag hade alltså haft sådana blommor i många år och katten som är 15 år (var 14 år då) hade aldrig ätit på dem förut men så började hon av någon märklig anledning att knapra på den och blev ju då sjuk. I början var det just att hon dreglade och jag kunde inte förstå vad det var för fel på katten men efter några veckor blev hon riktigt dålig och först då visade sig förgiftningen på blodproverna.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 517
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
983
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 438
Senast: canine
·
Katthälsa Vår katt M har börjat kräkas lite för ofta för att det ska kännas bra. Det har kommit långsamt, så det finns ingen uppenbar "då började...
Svar
17
· Visningar
5 383
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp