Bukefalos 28 år!

Varför gör han så?

S

svea08_

Jag har en D-ponny som jag har haft sen 1 september.
Det är en tävlingsponny som har tävlat rätt mkt och han är alltså van att åka transport, även längre sträckor då talar vi ca 60 mil.
Han är hur snäll som helst att lasta, lastar sig själv. Dom vi köpte honom av sa att det aldrig hart vart något problem att köra honom, kanske att han har trampat lite mer i vänster svängar men inget de direkt lagt märke till. Han har åkt smalt (dock med halvvägg) i transport och både brett och smalt (med helvägg) i lastbil. Det har gått hur bra som helst.
Vi har helvägg i vår transport och första gången vi åkte och tävlade med honom trampade han rätt mkt i svängarna så då breddade vi åt honom på vägen hem. Sen dess har det gått hur bra som helst och han har nästan stått helt still. Sen i slutet av November åkte vi till våra kompisar för vi skulle åka med i deras lastbil till Borås (43 mil). Det började redan på vägen dit (det tar bara ca 25 min. att åka till dom) han kastade sig på väggen i varje sväng å det var ett helvete där bak rent utsagt. Vi hade inte gjort nånting annorlunda utan allt var som vanligt. Vi tänkte att det blir säkert bättre när han får åka i lastbilen (gången innan vi hade åkt lastbil hade han stått jättebra) men det blev det ju inte. Dem har oxå kamera i lastbilen så man ser hästarna där bak, å det var inte roligt att se.. :( Han hade lixom ingen balans alls. Kasta sig till vänster i varje sväng och så fort det guppade på vägen. Det var jätte obehagligt och ändå fick han åka bredare än de andra hästarna. Men det blev iaf bättre sen när vi kom ut på motorvägen.
Tidigare samma vecka hade jag klippt honom för andra gången. Första gången gick jättebra det var inga problem alls, kanske att han tyckte att det var lite obehagligt vid bringan.
Förra ägarna sa att han kunde va lite orolig när man klippte vid bakbenen, men det gick jättebra. Andra gången jag skulle klippa honom betedde han sig på samma sätt som han gjorde i transporten. :crazy: Han försöker nästan lägga sig ner och sätta sig på bakbenen. Skit läskigt!!
Jag vet inte vad det har tagit åt honom efter som det har aldrig vart nå problem tidigare. Nu sist vi var iväg och tävlade lånade vi en annan transport en Värmlands Vagn, vi hade testat köra i våran igen men det gick inte det var samma sak igen.. Vi tror att det är för han vill bredda sig mer i fram och det kan han inte i våran Star Trailer. Det gick bättre i V vagnen som tur var så nu måste vi köpa en sån! Men han är fortfarande lika snäll att lasta.
Jag förstår inte varför han gör såhär, är det någon av er som kan ha en teori? Det har ju lixom inte hänt någonting så han har kunnat bli rädd. Och att han även gör det när jag klipper honom, det är det som är så konstigt.

Nu blev det väldigt långt :o men jag hoppas ni orkar läsa detta för jag vill gärna höra era teorier!
1000 - Tack :)
 
Sv: Varför gör han så?

Tråkigt problem du har, jag kan inte ge dig några säkra tips men om det hade varit min häst så skulle jag gjort följande.
Du hade en Värmlandsvagn nu ?? Isåfall kan man ta ut hela mellanväggen och prova att åka helt fritt.
Gjorde så med min gamla häst som precis som din har varit tävlinghäst och åkt transport "mycket" i sitt liv. Han började leva om lite i släpen och i början räckte det med att han åkte brett bak. Nu får han åka helt utan mellanvägg för att känna sig bra.

Sedan kan det hända så mycket under en lång transportsträcka som vi inte tänker på, men som är obehagligt för hästen.
Kanske någon förare tog en för skarp sväng, kanske han tappade balansen över ett gupp osv. Det kan skrämma en häst för ett tag framöver.

Mitt tips är att vänja om din häst vid transporten. Åk brett och åk korta lugna sträckor ofta.
Tyvärr tar inte alla människor dessa problem på allvar utan får tillslut en häst som inte går att lasta.
Lyssna på din häst och försök förstå vad han försöker säga, han gör inte detta för att bråka.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med varför han gör så vid klippningen, men samma råd gäller där. Skynda långsamt och ta fram klippmaskinen ofta och korta stunder.
Lycka till
 
Sv: Varför gör han så?

vi har en Star nu som han har fått åka brett, asså men vägg men vi har breddat!
sist körde vi honom i en Värmlandsvagn som är extra bred. då breddade vi oxå bara väggen. men den e ju då bred hela vägen eftersom de e gummi matta på hela väggen. i star e de en fast del där fram som inte går att bredda..
vi vill inte ta bort hela mellanväggen heller för då får man inte plats med packning till meeting å så.. :crazy:

klippningen oroar jag mig nästan mer för eftersom nu gick de ju bra när vi körde honom sist och vi ska köpa en Värmlandsvagn nu. man vill ju inte droga honom varje gång han ska klippas heller, de e ju trots allt ca 3 grr/år..
 
Sv: Varför gör han så?

Har du kollat så att hästen är fräsch ? Min häst betedde sig precis som din när han var ofräsch...tyvärr upptäckte jag det lite för sent och det slutade med att han inte ville bli lastad alls och vart supersvettig av att åka. Från att själv ha sprungit in i transporten och varit jättecool.. När han var fräsch igen så var han lite stressad första gångerna när vi åkte men nu är allt som vanligt igen.
Min häst hade problem med bakknäna och då är det jättesvårt att hålla balansen.. Han som kollade upp min häst förstod mycket väl att min häst inte ville åka transport med dom där bakknäna..han hade rejält ont utan att jag visste om det. Bakknäna är ju lite lurig hälta också..ofta syns det inte så bra. !
Så mitt tips är att börja med att kolla så hästen är fräsch om du inte gjort det redan..
 
Sv: Varför gör han så?

Kan det inte vara så att han fått problem med balanssinnet i sig? Man vet ju aldrig. Tycker du ska låta en veterinär kolla hästen innan ni åker nästa gång. Han kan ju som sagt ha ont någonstans som gör att han får svårt att hålla balansen.

Hoppas det blir bättre iaf!
 
Sv: Varför gör han så?

nu när han åker så kastar han sig iaf inte i svängarna nu e de mer som han försöker hålla balansen genom att luta sig å trycka sig mot ytterväggen, men bara i vänstersvängar annars står han blickstilla..

att han va ofräsch har ja svårt att tro, han går jättebra å stannar aldrig eller så..
 
Sv: Varför gör han så?

Han KAN ju va ofräsch utan att visa det.
Det finns hästar som kan vara dåliga eller ha lite ont nånstans utan att visa det kanske för att vara lojal och viljan att vara tilllags helt enkelt.
Om det bara är i vä-svängar borde ju NÅT va fel annars skulle han ju antingen stå still eller kasta sig vilken sväng det än är.
 
Sv: Varför gör han så?

Tråkigt problem...
Orsaken till problemet kan bero på tusen och en miljon saker, men det är lösningen som är svår.
Lösningen är inte alltid att låta hästen åka brett.
I stallet hade vi en märr som uppförde sig precis som din häst och vi kämpade länge med breda transporter. Men en dag hade mellanväggen fått en spark och gick inte att flytta, så hon fick åka trångt. Det var som att köra en helt ny häst!!! Hon slutade att hoppa och sparka. Troligen kännde hon sig trygg när hon fick stöd av vägg på båda sidaorna. Sedan dess åker hon alltid trångt.
Visst kan hon sparka lite ibland men det blir bättre om hon får bomull i öronen, hon gillar inte ljudet på motorvägen...

Ha tålamod med din häst och träna honom försiktigt!
Lycka till!
 
Sv: Varför gör han så?

En av mina gammla d ponnyer gjorde precis så i svängarna och det visade sig att hon hade spatt.. så de var inte så konstigt..
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 216
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 998
Senast: Mkb
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 695
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 503
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp