Bukefalos 28 år!

Varför gör han så?

S

samtson

Min ena hund har ett beteende som jag funderat lite över. Få se om jag kan förklara så ni förstår:

Om jag kommer gående i huset kommer hunden emot mig, går runt mig och sluter upp snettbakom vid min sida (gärna så nära som möjligt).

Jag har två alternativ till varför han gör så, antingen:
* Han vallar in mig (känns negativt)
* Han sluter upp vid mig (känns positivt)

Hur skulle ni tolka det?
 
Sv: Varför gör han så?

Hade inte du Labrador? Eller har du skaffat nån ballare vallare nu? :d

Min ena hund går alltid bakom mig. Mycket irirterande när man bor i en etta... Går jag på toaletten så kommer dock den andra hunden och lägger sig i duschen :) Mina vallar mig inte. De ska bara ha koll på vart jag är. Jag har alltid en nos på min fot om jag sätter mig ned.
 
Sv: Varför gör han så?

Jo det stämmer - det är labben som gör så här. Vänder jag mig för fort snubblar jag på honom, går jag på toa sitter han utanför - om jag inte lämnat dörren på glänt för du öppnar han den och kommer in och sätter sig brevid... Det är väl bara ett "kontakt begär" han har kan jag tro då, om din beter sig likadant.

Hur hälsar din/dina hund/hundar dig när du kommer hem? Min tar gärna tag i handen eller mudden på jackan. Har hört att detta också är en typisk "labbegrej".
 
Sv: Varför gör han så?

Hundar som inte slappnar av hemma utan hela tiden måste ha koll på dig, känner sig antingen inte trygg hemma eller litar inte på dig som ledare.

Gör några ledarskapsövningar som: innan du och hunden går in i lägenheten efter ni varit ute, så lämna hunden utanför (öppen dörr), och gå in och kolla så att det inte finns några "fiender" i lägenheten. Likadant när ni ska gå ut, gå ut före hunden och titta så att allt är OK.

Lycka till!
 
Sv: Varför gör han så?

Nja jag köper inte riktigt Jan Fenell rakt av faktiskt... Kan väl stämma i vissa fall och skulle kunna stämma på min ena. Den andra gör det av mer sociala skäl. Min kompis Labrador går alltid fot inomhus (mycket irriterande) men det är för att han till 110% vill vara till lags hela tiden.

Ofta sänks dessa beteenden när de fått aktivering och fått stressa och rasa av sig. Före matdags är de som extra plåster :p Många gånger är det nog för att de vill ha lite mera action och för att de helt enkelt gillar att umgås så förbenat mycket!!

Den ena bär ingenting när jag kommer hem. Hon bara väntar och viftar lite på svansen. Jag klappar de bara lite lugnt när jag kommer hem. Om jag varit borta jättelänge så är hon mycket intensivare och klättarar på mig och ska slicka mig i ansiktet. Men då ska det vara nån sån där riktig mardrömsdag när jag varit borta ALDELS för länge.

Den andra är född med en leksak i munnen så hon går väl och bär 50% av sin vakna tid på nånting. En sak är rolig. Om jag kommer hem rör hon ALDRIG skor. Om min pojkvän kommer hit så nappar hon en sko direkt!! :D
 

Liknande trådar

Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 193
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 617
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 107
Senast: Migo
·
Hundhälsa Upptäckte härom dagen ett lite skorvigt område på ena kattens öra. Inte pälslöst men tunnare päls och som sagt lite skorvigt, som små...
Svar
14
· Visningar
1 279
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp