Bukefalos 28 år!

Varför gör han såhär?

A

AmandaJakobsson

Hej alla hästmänniskor :)
Jag har en varmblodskille på 10 år (aldrig varit aktiv inom travet) som jag håller på och utbildar till dressyrhäst. Allt går bra, men så kommer vi till det stora MEN som oftast finns.
Rider jag utanför ridhuset elr paddocken så går han bara ca 10 meter från stallet, sedan börjar han att backa.. Han backar tills han backat in i något, då flyger han fram pga att han blir livrädd. Det spelar ingen roll vad jag gör för att han ska sluta backa, han slutar inte.
Har haft veterinär och vetbesiktigat honom, det är inget fel på varken tänder, rygg eller hovar.
Han brukar även fåför sig att gå åt motsatt håll som jag vill rida honom åt. Använder jag t.ex. spö elr sporrar när jag rider så är han extremt lätt i baken. Några tips, erfarenheter från samma sak?


Tacksam för alla tips & råd jag kan få! :)
 
Sv: Varför gör han såhär?

Han gör förmodligen så för att han inte vill lämna stallet/ridbanan/flocken och tryggheten som finns där. Bara att träna vidare med andra ord så att han lär sig att du också är trygg att vara med. Ett jättevanligt problem om man läser alla tusentals trådar som har skapats i ämnet. :)
 
Sv: Varför gör han såhär?

Jag hade en häst som gjorde så en gång, min lösning var att backa. Och backa. Och backa. Varje gång hon började så "tog jag över" och gav kommando att backa. Efter det var problemet borta ganska snart. Är ju inte säkert att det funkar på alla. Troligtvis är det så att din häst inte känner sig trygg med dig riktigt än, då kan en lösning vara att gå mycket promenader och bygga upp tryggheten från marken först.
Har haft flera hästar som varit problem att rida ut på, när jag skaffade min nuvarande så gick jag mestadels promenader i början, tog lång tid innan jag red ut. Men min häst har aldrig försökt vända eller gjort några andra dumheter på uteritterna!:laugh: Vet dock inte om det berodde på just det, men kanske:laugh:
 
Sv: Varför gör han såhär?

Precis så här håller min varmblodskille på!

Jag har suttit av och lett, jag har väntat ut (upp mot en timme), jag har använt spö och sporrar, jag har drivit med allt det säte jag har, jag har irriterat med spö, jag har gjort ALLT! Han blir precis som din häst väldigt lätt i baken om man driver på honom.

För en vecka sedan kom jag på hur jag skulle göra. Kan man inte få en häst att gå framåt, kan man iallafall få den att gå åt sidan, genom att helt enkelt dra i tygeln så mycket det går. Nu menar jag givetvis inga ryck i tygeln, utan ett mjukt tag i tygeln som successivt ökar tills hästen väljer att svänga åt sidan!
När hästen tagit ett steg åt sidan (vilket de oftast gör för att kunna balansera upp sig när de böjer halsen så mycket), driv då på. Går han inte fram, gör samma sak med andra tygeln åt andra hållet. Mjukt tygeltag som ökar, tills hästen väljer att gå. Det tog fem minuter innan min häst tröttnade på att böja halsen och tog ett steg framåt. BERÖM! Vi hade kanske 5-6 stopp efter vägen (jämfört med 30 minst annars), och nu testar han alltid när vi går från stallet; jag hänger tag i tygeln, först åt ena, sen åt andra, och sen ger han upp och går framåt.

Min erfarenhet är att hästar som backar självmant när de inte vill gå inte hjälps av att man som ryttare "backar ännu mer". Min häst backade 3 kilometer, hela vägen hem, med spetsade öron och ett glatt humör... :D

Lycka till!
 
Sv: Varför gör han såhär?

Jo det kan nog vara så. En nh expert sa till mig att det även kan vara så att han ska dominera över mig. Han är ganska dominant av sig och vill bestämma.
Har arbetat honom från backen ca 5 dagar i veckan i ett helt år nu och det börjar iaf ge resultat :)
 
Sv: Varför gör han såhär?

Prova att gå promenader med hästen och bygg upp ett förtroende utanför ridhuset/stallet/ridbanan.

Sedan rid enbart med sällskap i början så hästen får lära känna sin omgivning på ett lugnt sätt. När den gått några gånger samma ridvägar så kommer den känna igen sig och då kanske du kan prova rida själv och ha en kompis som går med eller att du går men har en kompis på hästens rygg.

Och så småningom kommer du kunna rida ut själv.

Men din häst visar upp ett normalt beteende, för för ett flockdjur är det onormalt att gå från flocken och tryggheten. Människan i all ära men vi kan aldrig bli 100% den trygga ledaren för våra hästar hur mycket vi än vill tro det.
Varför? För att vi lämnar dom och åker hem varje dag.
 
Sv: Varför gör han såhär?

Gå ofta promenader! Ta med någon lugnoch trygg häst eller ponny som smittar av sig sin trygghet.

Du kanske också kan ha olika "stationer" som han får något gott på? Då ser han kanske framemot något. ;)
Det kan dock bli lite tråkigt om ni måste gå samma vägar varje gång för att komma till dom där "stationerna", men man kan senare ändra lite grann, när han blivit mer trygg.
Lycka till! Vill gärna veta sen hur det går. :)
 
Sv: Varför gör han såhär?

Förtroende har han redan. NH tränad i ett år nu med mig och han litar på mig till 110%
 
Sv: Varför gör han såhär?

Det där med att han bara går tio meter sen backar det kanske är för att han kanske tycker att det är läskigt att rida utomhus(utanför staket/vägg). Men det andra vet ja inte varför. :)
 
Sv: Varför gör han såhär?

Men om han hade förtroende för dig skulle han kanske inte bete sig såhär?


De hästar jag har haft som har backat har det hjälpt att vända om och backa mot det håll jag ursprungligen ville åt, har de varit fråga om osäkerhet har jag vänt om innan hästen börjat (dock lite svårt om man bara kommer 10 meter)


Fast nu är det ju ända svårt att veta vad den exakta orsaken är.

Varför tar du inte ut din "expert" för att bedöma saken?
Vad tror du själv att det beror på?
Var har du jobbat från marken, backar han då?
Antar ju att du inte jobbat bara på ridplanen..

sen är det en helt annan sak att ha förtroende på marken jämfört med då man sitter på. Tyvärr går de inte alltid hand i hand
 
Sv: Varför gör han såhär?

Förtroende har han redan. NH tränad i ett år nu med mig och han litar på mig till 110%


Nej din häst har inget förtroende för dig. Hade den förtroende så skulle den modigt gått dit du säger att ni ska - det vågar den inte nu. Jag tror inte heller att den är så "dominant", däremot vill/vågar den inte lämna flocken och tryggheten. Det är helt normalt för ett flyktdjur, som flera redan skrivit. Jag tror helt på att hästen lyder dig snällt... så länge du inte ber om någonting otäckt.

Rid med någon annan som går först, så hästen får lite draghjälp. Gå ut och promenera i grimskaft så har får se annat än ridbanan, men slipper ta ansvar. Tömkör så han får träna på att gå först men fortfarande har stöd av dig från marken. Gör det enkelt - när du rider själv så rid bara en liten slinga och låt honom beta eller liknande en stund på mitten av turen.

Jag gissar att din häst behöver stärkas snarare än tryckas till så gör ovanstående delar. Men den rena lydnadsbiten - att den inte får backa - finns det olika metoder för. Att ryta till riktigt ilsket brukar funka rätt bra. Men det bästa är att inte provocera fram en massa dumheter utan skapa en situation där du kan berömma.
 
Sv: Varför gör han såhär?

Det första jag såg i huvudet när jag läste 'han går 10 m utanför stallet sedan backar' var: "jag backar. Backar raaakt in mellan skaklarna.. shiiIIT det var inte min vagn!" X D

Kvällhumor...
 
Sv: Varför gör han såhär?

Sådär höll mitt sto på som jag hade förut.
Hon backade in i stallägarens brevlåda, nästan in i bilen, ner i diken osv.
Jag vände henne och backade ut från stallplanen till slut.

När vi väl kom iväg så slängde hon sig runt, stegrade och backade.
Att driva hjälpte inte, då blev hon sur och stegrade (aldrig spec högt iof men ändå)

Gjorde så att jag tog det från marken istället. Ledde/tömkörde några meter och vände innan hon hann göra det. När hon hann vända först så fortsatte jag vända henne så hon hamnade åt rätt håll ändå och drev på medan hon var igång sas.

Det tog ett tag men till slut så insåg hon att det inte var någon ide.

Jobbade mycket med hantering från marken också för att bygga upp förtroendet oss emellan.
 
Sv: Varför gör han såhär?

Förtroende har han redan. NH tränad i ett år nu med mig och han litar på mig till 110%

Jag tyckte att min förra häst hade jättefint förtoende för mig, och allt funkade klockren.
Utom två saker: Hon var vansinnigt het ute och gick knappt att göra halt på (dock inga tendenser att sticka eller liknande, hon kunde bara inte stå stilla) och hon drog järnet in i hagen så fort vi närmade oss grindöppningen.

En bukefalist gav mig den hårda sanningen:
Min häst litade säkert på mig i de allra flesta situationer, men bara när det passade henne själv. I dessa två lägen, som hon hade svårt med, så var jag inte vatten värd...

Alltså fanns inte tilliten och lydnaden där till 100 %, så enkelt var det.

Och VILL man ens ha det? Det är ett enormt ansvar man tar på sig som människa i så fall, och jag tror inte ens den mest erfarna hästmänniskan kan axla det ansvaret och leda ett fullständigt eftergivet mähä till häst på rätt sätt.

Låt hästen vara en egen individ med egna åsikter till viss grad, det tror jag relationen människa/häst mår bäst av! :laugh:
 
Sv: Varför gör han såhär?

jag håller nog med Seabaz att 100% får vi aldrig eftersom vi överger dom med jämna mellanrum..

Egenheter får dom ha ibland kan jag tycka, men en häst som drar full fart när man närmar sig grinden känns alltför riskfullt.. Min nuvarande häst var tränad på att han blev släppt i grinden, alltså när han passerar grinden är han fri, för då kopplade dom av kopplet. Snäll häst och skrittade oftast, men ibland räckte det med 15 cm öppnat så satte han av i full galopp.... Så nu har vi tränat (med ledträns) på att alltid vända innanför grinden, sen koppla loss.. (så han inte kan sticka med en). Han kan oftast gå i bara grimskaft, men har han en liten liten glimt i ögat så tar man tränset : P då går han som en snäll gammal ko bara för att han vet att han har tränset på sig. Men man ska inte tro att han är snäll alla dagar för att han vart det de senaste 20... Mamma hade en PRE för några år sedan som var lite likadan, kosnäll med kedja, men utan då gick han bara, a la ponny, huvudet åt höger och bestämd skritt dit han ville. Men men, 100 % tror jag inte att vi får även om dom nog ofta kan få oss att tro att vi har det.
 
Sv: Varför gör han såhär?

Ja, alltså jag lät henne ju inte fortsätta med det beteendet! ;)

Det jag menar är, att jag hade ju inte det fullständiga förtroendet som jag trodde jag hade.

Och med det i bakhuvudet hade jag också en nyktrare syn på vå relation, att det var dags att jag satte ner foten och tog tag i problemet. Ett par dagar med kedjegrimskaft och konsekvent vändande så fort hon laddade mot grinden så var problemet löst.
 
Sv: Varför gör han såhär?

Nej så långt förstod jag = ) ville mest bara säga det att vissa saker kan man se mellan fingrarna andra inte, tycker jag, det handlar ju om säkerhet med hästen, en sådan ska är farlig, medans en egenhet som att alltid takta när man kortar upp tyglarna är irriterande : P
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 666
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 769
Senast: Nahar
·
Hästhantering Hej, jag har nyligen fått en d-ponny på 10 år! Hon är jätte snäll i all hantering bits sparkas inte eller så. Men när man rider...
Svar
7
· Visningar
1 851
Senast: Brassneck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp