Bukefalos 28 år!

Varför göra det värre för den nya ägaren och hästen?

P

PulverTroll

har ni oxå varit med om det fenomenet, att när man köper en häst så berättar man vitt o brett om hästens alla vanor, alla underbara egenskaper mm.

När man kommer hem blir man helt förvånad. jag fick tex höra att min häst åt 15 kilo hö och 2 kilo havre. när han kom var han ganska tunn hade ingen rumpa o ingen rygg, inte en muskel.pälsen var glanslös o trist, de försäkrade sig om o om igen att han skulle få den mat han behövde, samt att jag fick höra att du kan ge upp till 7 kilo havre han blir inte piggare bara så du vet.

Efter 3 veckor har han gått upp ca 50 kilo. han har fått både rygg o rumpa, o snart kommer det nog muskler, han har sådan lyster i pälsen, han äter 12 kilo hösilage om dagen, men havren den får vi skita i för han blir superstressad på 5 dl. jag mitt nöt gav 2 kilo havre o fick en häst som sprang över folk,problem med magen, blev rädd för ljuset i ridhuset mm

Det känns rätt tufft att först ska man få höra du ger väl hästen mat, och de visar sig vem som kanske inte gav hästen mat? och varför säger man att mata på m ed havren du, är det för att de vill att man ska få problem, ska man sedan få höra, sååådanna problem hade minsann inte vi vad gör du för fel.
nu e det ju inte bara maten som visat sig att inte stämma så man blir ju lite deppig ibland.


är hästar enbart en kapital vara numera??

när jag sålt mina tidigare hästar, har jag vänt o vridit mig för att försöka hjälpa till så övergångarna blivit så enkla som möjligt, tex har jag haft en häst som reagerat kraftigt på miljö ombyte har jag försökt återge detta så mycket som möjligt. för att underlätta för HÄSTEN.

varför ljuger man om mat till hästen, bara för att framstå som i bättre dager själv eller vad, inte är det ju omtanke om hästen iallafall!

om man tror att man ska låta seriös som säger här fick hästen 15 kilo hö, det ända som händer är ju att man som ny ägare tänker min gud vilket dåligt foder min stackare gått på, eller att man tänker jaha vad ljuger de om mera, när man ser hästen frodas på ett par ynka veckor. men varför utsätter man sin häst för att hos den nya ägaren kanske bli sjuk av för stora kraftfodergivor, dessutom tillsammans med miljö o hanteringsbyte. i mina ögon är inte det att handla efter hästens bästa. tänk om vi inte insett problemet snabbt nog o det hänt en olycka, sjukdom mm.

Nu e det en hel del i försäljningen av min häst som gör mej lite ledsen, detta är egentligen mitt minsta bekymmer, men det som jag tycker påverkat min häst negativt. att de ljuger om massa annat det är så vanligt så jag e inte förvånad, men hur man kan ljuga så det kan riskera hälsan hos hästen. och så sitta o vara såååå ledsen över att skiljas från hästen.

Det är ju intet ovanligt har jag förstått, men det är hemskt att när folk ska sälja sin vän handlar det mest om att inte behöva pruta. man säger vad som helst för att sälja, vem det drabbar häst eller människa är oviktigt, bara jag får ut mitt pris.

Missförstå mej inte, jag ångrar inte en sekund att jag köpte min häst, den kanske inte är så lämpad till mitt syfte som läts på skina,men åh vad jag gillar honom. men jag blir ledsen för hans skull !
 
Sv: Varför göra det värre för den nya ägaren och hästen?

Jaaa...

Påminner om en häst jag hade på foder en sommar (tillridningsobjekt).

Förra fodervärden påståd:

*Hästen har inte tappat någon kondition på de tre veckor han har stått nu (pga sjukdom)

Glömde nämna att han aldrig haft någon, hästen blev så trött att han började vingla efter 500 mters travande på grusväg...

*Hagen på framsidan av huset räcker som bete, han blir tjock jättelätt...

Fick stödutfodra hästen trots att den gick på nyslagen äng (vilket ska vara för fölston... han var tvungen att gå själv för de andra hästarna i stallet blev för tjocka...)

Ägaren säger:
*Tänderna är kontrollerade regelbundet

Tandläkaren hittar stort alvarligt fel som med största sannolikhet härrör från tandfällningen (hästen var 8 år)


*glömmer bort att säga att hästen är bredåkare

Varvid resorna till tränaren varje vecka blir ett en mil långt helvete tills vi kommer på vad som är problemet... (det var några år sedan och jag hade inte nån direkt vana vid att transportera hästar då... nu vet jag bättre)

Hovslagaren säger:
(på tal om att alla skorna trillar av)
*Jag såg att han var annolrunda skodd, men jag tyckte inte att det var någon vits att göra likadant...

Nej för en hovslagare som har skott hästen ett helt år gör säkert "fel" utan anledning...

Så det är nog tyvärr inte nåt nytt fenomen... Men vad less man blir... man hade ju kunnat få en så mycket smidigare övergång om man hade fått rätt uppgifter och folk inte prompt hade velat framställa sig själva i så bra ljus...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför göra det värre för den nya ägaren och hästen?

Jag har varit med om en liknade historia nu när jag köpte min nya häst (1,5år sedan)
Hästen skulle vara i bra tävlingskondition
Eller inte, var alldeles för smal, överanstängd= halt 2grader vid böjprov efter 2 veckor hos mig. hade då bara ridit henne 3 ggr. Efter en omgång Butta och vila blev hon bra.
Skulle vara grundriden
Slog med huvudet så hon nästan nockade en varje gång, kunde inte galoppfattning eller gå i form och balans. har fått börja om från början med grunderna.
En ängel att ha med att göra
Det är nog den mest dominanta och ranghöga häst jag varit med om, Har tagit 1,5 år att sätta sig över henne som ledare. Visst är hon underbar, men ingen ängel för den som är okunning.

Så ofta gör nog säljaren allt för att få hästen såld.
 
Sv: Varför göra det värre för den nya ägaren och hästen?

Behöver ju inte vara så att säljaren ljugit. Olika grovfoder har olika värden. Så med det som säljaren hade behövde hästen havren också och förmodligen lite till efter som den var i underhull. Nu får den kanse ett mycket bra grovfoder och då blir helt enkelt för mycket med havre ovan på det. Jag har själv aldrig varit med om att kunna hålla exatk samma foderstat till en häst två år i rad. Allt beroende på kvaliten på grovfodret.
 
Sv: Varför göra det värre för den nya ägaren och hästen?

Ägaren säger:
*Tänderna är kontrollerade regelbundet

Tandläkaren hittar stort alvarligt fel som med största sannolikhet härrör från tandfällningen (hästen var 8 år)


*glömmer bort att säga att hästen är bredåkare

Varvid resorna till tränaren varje vecka blir ett en mil långt helvete tills vi kommer på vad som är problemet... (det var några år sedan och jag hade inte nån direkt vana vid att transportera hästar då... nu vet jag bättre)

*Det här kan ju helt enkelt vara ett missförstånd, tänderna kan ha blivit kollade regelbundet av en veterinär som inte är duktig på hästens tänder och ägaren inte vet om det.

*Ägaren kan ha haft en bred två hästars-transport och alltid åkt med den så h*n inte visste att hästen haft problem att åka "smalt".
 
Sv: Varför göra det värre för den nya ägaren och hästen?

*Det här kan ju helt enkelt vara ett missförstånd, tänderna kan ha blivit kollade regelbundet av en veterinär som inte är duktig på hästens tänder och ägaren inte vet om det.

*Ägaren kan ha haft en bred två hästars-transport och alltid åkt med den så h*n inte visste att hästen haft problem att åka "smalt".

Inte ens en blind kunde missa den defekten i munnen och ägaren visste absolut att hästen var bredåkare (kom fram vid tillbakalämnandet) så tyvärr, det finns faktiskt sånt folk...
 
Sv: Varför göra det värre för den nya ägaren och hästen?

Men allvarligt talat. Inte särskilt till just denna TS, men det är SÅ många trådar uppe nu om hur stackars jag är lurad. Någon annan ljuger....

Ibland blir jag så trött på folk som har köpt häst och DE har blivit lurade på ett eller annat vis. Det är alltid någon annans fel. Var är det egna ansvaret och var är det egna tänkandet ?

Hästar är faktiskt levande varelser. Förändringar påverkar dem. Ganska mycket för vissa, medan andra anpassar sig på no-time och det märks ingen skillnad från innan flytt.

Mitt sto som gått på lösdrift med sin fölunge i ett och ett halvt år har fått en livsförändring nu och det märks på henne. Det kommer att ta tid att anpassa sig till det "nya" livet. Det är uppenbart och ändå är hon kvar på samma gård. Dessutom är olik sig från när jag köpte henne - ja, självklart är hon det - många saker har hänt !

Jag sålde en barnponny för en massa år sen, han var larvigt snäll, sen fick jag på omvägar höra att han både skenade och gick på bakbenen. Jaha - har JAG lurat någon eller ljugit? Så var nämligen inte den ponnyn som jag sålde.
 

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 675
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 162
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp