Varför inte säga som det är?

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Vi håller precis på med en ettåring som har stått hos ett proffs, enligt honom har hästen varit i vagn utan problem. Bara ren tur att vi tömkör en vända först, för hon hade inte blivit körd på länge... Så fort man tar henne i munnen blir hon tvär sur och kräver man lite till så slänger hon sig platt på backen... Och lägger isg även ner när man ska gå förbi vattenpölar...
Och okej det kommer säkert att fungera så småning om men jag tro inte ett skit på att hon har gått bra i vagn... Och varför säger man något dyl när det inte är sant+ Vi kunde ju lika gärna ha satt på vagenen från början och då vet vi inte var det kunde ha slutat...
Och det var ingen sura miner att hästen flyttades utan det var tvunget pga av tränarens situion...
Det hade varit betydligt bättre om vi hade vetat och kunnat börjar från början istället för ha trasslat som sjutton första gången...
 
Unghästar brukar ofta kunna reagera på detta vis med nya människor/miljö/utrustning.
Vi har flera gånger sålt 1½-åringar som verkligen varit kanonsnälla att köra, för att sedan fått höra att de lagt sig eller brallat eller nåt hos den nya ägaren.
 
Fick också hem en 1½ åring, som stått hos proffs, för att träna lite och ägaren sa att hästen var jättesnäll att köra och den hade fått beröm hos proffset också. Första gången vi körde gick bra. Andra gången var vi tvungen ett stanna för nåt och sen gick det ta mej sjutton inte att få hästen att ta ett steg framåt. Hon backade o backade tills vi satt fast i en snödriva. Man fick vackert kliva ur och leda fram hästen och snabbt hoppa i vagnen i farten. Påpekade detta för ägaren, och jo detta hade hänt henne också men en rejäl däng med pisken hjälpte. :o Så nästa gång vi var ute hände samma sak, försökte få fram henne med smackningar och tömmar först, men nej, back back. Drog fram pisken och dängde till= hästen blir skitskraj och backar ner med vagnen i diket. :confused:

Den här hästen kan inte ha vart riktigt inkörd. Det var inget test som hon körde med utan hon fattade helt enkelt inte kommandot mellan halt och sedan framåt när vi var ute och körde. Så när man smackade på henne och hon inte fattade så blev det tilt i huvudet till slut.
Hon vara bara sporadiskt tömkörd och gått med vagn några gånger med ledare innan hon åkte i väg till tränaren. Och där hade hon väl fått springa med andra hästar hela tiden och aldrig fått träna på annat än kuta runt på banan.

Så det är viktigt; kör in hästen riktigt innan man lämnar den till "proffs" :devil:
 
Men nu hade hästen i fråga stått på det nya stället över en månad just för att känna in miljön först. Och jag tror inte på att det är pga av miljöbyte som hon inte vet vad styrning är. Och det hade väl varit en sak om hon hade varit dum i vagnen men tömköras?
Och det är väl en sak första gången men efter fem gånger och fortfarande knappt lärt sig något?
 
He, he... Unghästar!
Nu vill jag inte försvara nämnda inkörare eller metoder. Och tycker det verkar underligt att hästen reagerar så starkt som denna redan vid bara tömkörning!?
Men man ska aldrig låta sig bli förvånad... Tömkörde min ettåring på våren i över en månad, och hon blev satt i vagn några ggr också innan betet. From som ett lamm!
På hösten, tömkörde en månad till och satte vagn på, from som ett lamm. Körde varannan dag, först skritt och sedan jogging. Inga problem, körde ensam och med sällskap, i skymning och på olika vägar, kunde lätt volta åt båda håll och stanna på kommando.
Men plötsligt en dag så stannade hon och växte fast, gick inte att rubba henne, höll på en timme med att få hem henne! Gångerna efter gick likadant. Tillslut var vi tre man som höll på i tre timmar en dag för att övervinna henne. Hon låg i dikena med vagn och allt! (Nu i efterhand så garvar jag!)
Spö eller ej spelade ingen roll. Men hon gav upp till slut! Och sedan den dagen har hon skött sig klanderfritt!
Kämpa på med tålamodet och ge dig aldrig! Lycka till!
 
en del tränare kör ju in med helstängt.....jag fick hem min 2 åring från frankrike och han kunde knappt gå framlänges och inte styra heller knappt.....nu visste jag ju att det troligen var för det helstängda och jag trugade i flera,månader med öppet huvudlag...tillslut blev det häst av honom också...
jag VISSTE ju att han var mycket körd...men har dom bara hft en värld rakt framåt så kan dom bli ganska förvirrade av att se !allt"
 
Där sa du något... Att jag inte ens har funderat i de banorna... Vi får väl se, pga av olika omständigheter har vi inte kunnat tömköra på en vecka, så hon har kanske mognat till eller oxå slagit runt ännu mera... ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 564
Senast: Tofs
·
Trav Min passhäst har haft lite problem med sin mun nu på senare tid. Han bröt överkäken förra året i oktober/november, fick tandställning...
Svar
17
· Visningar
2 397
Senast: Tagliabue
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 356
Senast: Cämz
·
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 311
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp