Varför kissar hästarna rött???

A

arkivx

Dom brunstar inte, har sett att valacker gör det också. Synns speciellt väl nu i snön.
 
Vanligast nu på vintern är att dom dricker dåligt. Dom flesta har inte vatten i hagen, då det fryser. Därav dricker hästarna mindre och urinen blir mer koncentrerad.
 
Kan vara urinvägsinfektion.Det är tydligen ganska vanligt på vintern. Enl min veterinär behövs ingen behandling om hästen är pigg och ser ut att må bra förövrigt annars måste antibiotika sättas in. Men om alla hästarna kissar rött är det väl inte så troligt att alla har uvi!!!
 
Kna vara foderrelaterat.
om man ger lucern, morötter eller har granris i hagen.
 
Enligt min veterinär är det pga det som ... skrev ovan, att de inte får tillräckligt att dricka.
Det är rätt vanligt så här års, då vattnet frusit innan det ens nått botten på karet. Hopplöst! :mad:
Nu när det är så här kallt får jag vattna mina som går på lösdrift 4 ggr per dag. Jag längtar till sommaren! :smirk:
 
Jo, men det är ju skillnad på mörkmörkmörkrödbrunt och RÖTT!
Om det finns EN häst i stallet som kissar RÖTT och de andra mörkbrunt - kan det då inte vara att denna enda häst har något fel? Typ urinvägsinfektion eller så?
 
Var bor du? Jag har gjort såhär: Tagit en plasttunna och delvis grävt ned den på lösdriften. På morgonen fyller jag på med 40-50 gradigt vatten ur en dunk. Det håller sig hela dagen (8 timmar) i 7 minusgrader. Funkar jättebra!
 
Alla VALACKER jag har haft har kissat rött mer eller mindre under vintern. Vissa bara någon enstaka gång, vissa mer frekvent. Gemensamt för dem alla är att de dricker dåligt vintertid (ingen aning varför men de ston jag har aft har BÄLGAT i sig vattnet och valackerna mer smuttar lite).

Nuvarande valacken dricker hiskeligt dåligt vintertid, kanske 10 liter/dygn. Äter hösilage med 68% TS och äter nog en del snö. men rör knappt vattnet. Kissar dock inte rätt (tror aldrig jag sett det på honom) men har tydligt mer koncentrerad (mörkare) urin än på sommaren.

Andra valacker jag haft har också druckit dåligt vintertid och en av dem kissade illrött hela vintern utan att ha minsta fel (kollades av vet i början men sen struntade vi i det då inget fel hittades och han verkade må prima).

Aldrig sett ett sto kissa rött..
 
Det bildas något ämne (kommer inte ihåg vad) som sedan utsöndras med urinen och detta ämne är rött. Hästar kan kissa rött på sommaren också men då är det ingen som upptäcker det och får panik. Denna fråga kommer upp varje vinter.
 
jag tror kisset blir rött när det fryser också, såg när pållen på kissa å då såg de alldeles fint ut men sen när det frysit hade det blivit lite rödaktigt.. pållen min kissar också lite rött förövrigt men antar att det är för att han inte dricker så där jättemycke nu på vintern.. plus att vi har en gran i hagen.. :D //Johanna
 
Ingen regel utan undantag vet du väl, din valack är såklart undantaget som bekräftar regeln ;)

Nu ska vi bara hitta någon med ett sto som INTE dricker som en svamp, så är regeln spikad sen :)
 
Ja, det är ju sant...

Vi har en vallack som går i hage med ett sto. I hagen finns det träd som de gnager på. En av de två hästarna kissar rött . Vi tror att det är vallacken. Stoet dricker inte riktigt som hon ska, lite för lite...
Kan det då fortfarande vara vallacken som pinkar rött av den enkla anledningen att de äter träd o dricker för lite?
 
Nu ska vi bara hitta någon med ett sto som INTE dricker som en svamp, så är regeln spikad sen :)

Har tre ston som dricker dåligt (trots ljummet vatten) när det är kallt & snö.. och i hagen finns massor av rostbruna kissfläckar nu :smirk:
 
Då hasr vi en regel då?

Apropå kissa rött. RÅDJUREN kissar rödare än rödast. De stjäl hösilage i hagen på nätterna, och det tog ett bra tag innan jag fattade var allt "blod" kom från, och insåg att det är när rådjuren kissar..
 
Så är det hos oss också, men då är det harar som haft kalas under natten :smirk:
Har också sett röda kissfläckar i hagen.. våra hästar går på lösdrift med uppvärmd vattenkopp, så de har fri tillgång på vatten.
 
Min kissar oxå rött...men han har vatten i hagen,
ger min lucern och morötter(läste ett tidigare svar)
mvh/Arabizar
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 018
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 959
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
2 730
Senast: Stereo
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
553
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp