Varför kissar hästarna rött???

:idea:..fick jag i morse på toa :o
Kollade ner i mugghålet.. hmm, ganska mörk var färgen (koncentrerat), drack sen kaffe & har under dagen bälgat i mig vatten + en öl till maten.. så kollade jag igen vid toabesöket ca 18.00, syntes knappt nån färg alls.. men guuud så dumt, det ÄR ju så att urin späds ut med allt vi dricker.. då blir det ljusare i färgen för alla levande varelser :)
 
I hagen nu på vintern så är det lite ljusröda fläckar efter kisset, men jag ha sett när min polle kissar och det är INTE rött när han kissar och det är en gul fläck i någon timme tills det frusit, då blir det rött.
Men jag vart också orolig när jag såg det först..så om det är ute i snön du ser det så blir det nog bara så när det frusit...
 
Fruset kiss blir rött.. nääe, det stämmer inte på hundarnas kiss.. deras fläckar lyser 'solgula' över hela trädgården, men de bälgar i sig vatten inne.. äter endast torrfoder :)
 
Men det kanske gäller växtätare? Deras urin kanske innehåller ämnen som inte köttätare har? :confused:
 
Första gången jag såg det höll jag på att få panik, det var massor med "blod" på några ställen. jag tror att det beror på om dom käkar träd, granris, asp och rönn fick mina - obs! ston! - det året.
Har också lagt märke till att kiss i spån kan bli blodrött.

/P
 
Fruset kiss blir rött.. nääe, det stämmer inte på hundarnas kiss.. deras fläckar lyser 'solgula' över hela trädgården, men de bälgar i sig vatten inne.. äter endast torrfoder

och en JÄKLA tur är väl det. Det är illa nog med 'gul snö' fasiken överallt i trädgården, men att ha 'blodfläckar' i snön över hela trädgården skulle väl rendera en anmälan till djurskyddet ;)
 
Men det kanske gäller växtätare? Deras urin kanske innehåller ämnen som inte köttätare har? :confused:
Om man får skoja lite.. :o, så borde ju växtätarnas kiss vara grönt eller gult och köttätarnas vara rött :rofl:

Nej, allvarligt talat.. så tror jag på vätskebristen :)
 
Jag tror att det är alla morötter som hästarna får. Det syns överallt i våra hagar. Röd/orange fläckar.
 
Fast här kissas det rött fast de inte sett en morot på bild ens. Ingen av nuvarande kissar rött än iår vad jag sett, men vis av föregående år så kan jag säkert säga att det är inte pga morötter eller gran. Mina hästar har ingetdera..
 
Våra får inte heller morötter. Dessutom så tror jag inte att hararna och rådjuren får det heller :smirk:
Jag har märkt att kisset blir rött först efter ett tag, det är alltså gult först :confused:
 
Det kan komma av någonting i fodret eller om de tuggar på något lövträd. JISSES!!
 
AHA :idea: då vet jag varför det är massa röda kissfläckar i mellan gången mellan hagarna. Spiller hö där när jag lunchfodrar i hagen, ser massa bajspluttar överallt o röda kissfläckar. Trodde det var hararna :o

vilka snyltare de är. Rådjuren alltså..
 
Hittade detta vid sökning om VATTEN, skrivet för människor visserligen.. men gäller väl även djur?

*Fett och proteiner kräver vätsketillskott vid förbränningen. Under proteinnedbrytning bildas urinämnen som måste spädas med vatten innan de utsöndras med urinen.*

*Mörk urin: I njurarna filtreras slaggämnen bort från blodet. Processen är beroende av en riklig tillgång på friskt vatten, annars blir slaggämnen mer koncentrerad vilket syns på att urinen blir mörkare.*

*Behovet ökar vintertid, eftersom det bl a försvinner större mängder vätska med utandningsluften. Det förloras även vätska genom att kroppen måste värma upp och fukta den torra och kalla inandningsluften.*

*Förstoppning: Vatten snabbar upp tarmtömningen och ökar mängden avföring. Att dricka tillräckligt med vatten gör magen mer regelbunden.*
 
Hej
Vi hade en häst i vårt stall ett sto som kissade rött.
Hon hade urinvägsinfektion. Fick medecin blev bra .
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 018
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 959
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
2 729
Senast: Stereo
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
553
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp