VARFÖR kissar han på saker??

Emuliiaa

Trådstartare
Vi har två katter här hemma, Iso på 8 månader och gizmo på snart 2 år.

Första gången gizmo kissade inne var han runt 6 månader och det var när jag var bortrest en natt, då sov en kompis i min lägenhet och passade honom. I sängen kissade han då. Efter det hade jag problem ett tag, men tillslut efter många olika funderingar slutade han.

Han kastrerades i samma veva som kisseriet pågick. Vi flyttade sedan ihop med min sambo, då fick han för sig att ibland sätta sig på hans svettiga träningskläder. Vi tog bort kläderna från golvet och han slutade.

Förra sommaren flyttade vi till en ny lght och här har han inte kissat utanför lådan alls. Fram tills för ett tag sedan. Då kom han på att svettiga träningskläder låg på tvättmaskinen. Lösning: tog bort dessa. För någon vecka sedan satte han sig på en kudde som låg på möbeln i hallen och idag när han var ute på balkongen hade han kissat på en dyna.

VARFÖR sätter han sig på sånt?? Han har aldrig kissat i soffan och heller aldrig mer i sängen. Jag blir tokig snart..
 
Kan tillägga att han verkar inte missnöjd heller. Busar med lillan, kelar med oss, är på balkongen hela dagarna så fort vädret tillåter osv..
 
Har ni kollat upp honom veterinärt när han har kissat på saker? Det är väldigt typiskt att de vill kissa på mjuka saker när de har problem med urinvägarna så mitt råd är att ta en tur till veterinären nästa gång det händer. Ta gärna med ett urinprov.
 
Har ni kollat upp honom veterinärt när han har kissat på saker? Det är väldigt typiskt att de vill kissa på mjuka saker när de har problem med urinvägarna så mitt råd är att ta en tur till veterinären nästa gång det händer. Ta gärna med ett urinprov.

Iochmed att det hänt så sällan så nej, men får väl ta och göra det nästa gång!

Hur kommer det sig att de väljer mjuka saker om dom har problem? Borde han inte alltid välja mjuka saker då eller hur "funkar" det?
 
Iochmed att det hänt så sällan så nej, men får väl ta och göra det nästa gång!

Hur kommer det sig att de väljer mjuka saker om dom har problem? Borde han inte alltid välja mjuka saker då eller hur "funkar" det?

Jag vet ärligt talat inte varför de väljer att kissa på mjuka saker när de har problem, bara att de gör det. Just att det händer så sällan gör att jag hade misstänkt urinbesvär av något slag.
 
TS- nu vill jag inte låta negativ. men jag har haft två katter och de började båda kissa inne. I början lite då och då men senare oftare och oftare. Det berodde i dessa fall på sjukdomar. Och de gick alltid till mjuka saker såsom kuddar, en mjuk fåtölj, mjukisdjur.
Så jag rekommenderar ett samtal till veterinär.
Det behöver ju inte vara ngt allvarligt men det skadar ju inte att kolla upp så man vet att allt står rätt till. Vad jag förstår har det ju också pågått ett tag?
Om man sen från veterinären får höra att allt står rätt till rent fysiskt så kan man ju då gå vidare och se om det handlar om beteende etc.
 
TS- nu vill jag inte låta negativ. men jag har haft två katter och de började båda kissa inne. I början lite då och då men senare oftare och oftare. Det berodde i dessa fall på sjukdomar. Och de gick alltid till mjuka saker såsom kuddar, en mjuk fåtölj, mjukisdjur.
Så jag rekommenderar ett samtal till veterinär.
Det behöver ju inte vara ngt allvarligt men det skadar ju inte att kolla upp så man vet att allt står rätt till. Vad jag förstår har det ju också pågått ett tag?
Om man sen från veterinären får höra att allt står rätt till rent fysiskt så kan man ju då gå vidare och se om det handlar om beteende etc.

Fast gizmo gör det snarare mer sällan nu än när han "började" för då var det både i sängen och på påsar..
Självklart kan det vara bra att kolla upp men det känns samtidigt inte alls som att det skulle vara något "fel" på honom, mer att han kommit på det och när han inte får som han vill (typ gå ut på balkongen eller komma in därifrån) känns det som det är protest.
Fast å andra sidan kan väl djur inte tänka så så jag ska göra ett litet schema om tillfällen och hur ofta det sker tänkte jag..
Sedan vi flyttade hit för ett år sedan har det hänt några gånger på svettiga träningskläder, en gång på kudden i hallen och en gång ute på dynorna. Senaste gången kan dock vara mitt fel då han jamade och ville in men då hade han nyss gått ut så jag ignorerade, säkert var han kissenödig då..
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 710
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 341
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 966
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 484
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar 4st
  • Mat till kräsen liten valp
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp