Varför klassas inte incels som terrorister?

Status
Stängd för vidare inlägg.
För det är liksom bara motpolerna ynklig eller macho som är alternativen. :confused:
Just sådan onyanserad polarisiering hör till det problematiska med rollerna. :angel:

För att kvinnor attraheras mer av macho än av sårbarhet. Det är svaret.
Hence, kvinnor har en stor del i den macho roll vi ser idag.
 
1002004000123706.jpg
 
Om nu kvinnor attraheras av den där sårbara, känslosamma killen. Varför framställs inte män som det i populärkultur ? Mitt exempel ovan är ju långtifrån det...

Fast över huvud taget är ju "populärkultur" lite skum.
Titta bara på hur den "normala" kvinnorollen visas.
Den ska ju också framställa en "superkvinna" som är stark, smart och oövervinnerlig.
Lite likadan som mansrollen ska vara.

Det är ju rätt sällan "normala" människor som visas upp i populärkulturen. Om jag tänker på filmer och TV-serier, alltså.

Fast jag tycker att det generellt sett blir mer och mer nyanserat i "normala" serier som jag sett, exempelvis deckare. Varken de manliga eller kvinnliga huvudrollerna gestaltar något specialfall. Både män och kvinnor får se "normala" eller "vanliga" ut numera, och behöver inte vara superduper på någonting.
Sedan har vi de där väldigt amerikanska varianterna där alla ska se ut som modeller eller dockor och vara superstarka, supersmarta, supersnygga. Och som antingen är jättesympatiska eller riktiga kräk. Inga mellanting, liksom.
 
Om nu kvinnor attraheras av den där sårbara, känslosamma killen. Varför framställs inte män som det i populärkultur ? Mitt exempel ovan är ju långtifrån det...
Tja, syftet med populärkultur är inte direkt att vara dokumentär och representativ, kan ha något med det att göra...

Snälla, snälla försök åtminstonde visa på hur de sakerna du tar upp har relevans för trådens övergripande frågeställning? Menar du att populärkulturens (icke-korrekta?) skildringar är en avgörande orsak barkom incel?
 
Tja, syftet med populärkultur är inte direkt att vara dokumentär och representativ, kan ha något med det att göra...

Snälla, snälla försök åtminstonde visa på hur de sakerna du tar upp har relevans för trådens övergripande frågeställning? Menar du att populärkulturens (icke-korrekta?) skildringar är en avgörande orsak barkom incel?

Nej, men det säger ändå mkt. Kvinnorna vallfärdade för den filmen. Precis som fifty shades of grey. Älskade karaktärerna. Den typ av män som kvinnorna i tråden påstår att dom inte gillar.

Allt hänger ihop.
Biologi, strukturer i form av mansrollen osv.
Så jag tror absolut det.
 
Den som kan påvisa ett svar på hur Twilightfilmerna har en koppling till varför incels inte terroriststämplas eller hur annonser på dejtingsiter (det räckte tydligen inte med att jag tog Tinder som ett exempel utan då trodde någon det var ok att använda en annan site som exempel :banghead: ) kan ju fortsätta på det spåret men annars är jag rätt nöjd om ni håller er till ämnet.
Och med det sagt så är jag också rätt ointresserad av att läsa hur en enskild användare för 784:e gången fastställer vad kvinnor vill ha.

/mod
 
Jag tror kvinnors hjärnor som har fler kopplingar mellan hjärnhalvorna har lättare att för att träna upp sina sociala förmågor generellt. Samt att deras större förmåga för empati/känslor och att dom är det fysiskt svagare(framstår som mer harmlös) könet gör att dom har lättare att knyta kontakter och också söker sig mer till att knyta kontakter.
"
Why are women more outgoing and sociable than men?
Not all of them are, of course, but in the most ancient times, their survival — and that of their children — depended on a good relationship with others in the tribe, and especially other women. A heavily pregnant woman is vulnerable, and one looking after multiple children needs help or she will become exhausted. At a time before birth control, this was the fate of most women if they survived childbirth. They banded together to help each other. If a woman couldn't secure assistance and food for her children, they died, ending her genetic line. Social cooperation is an adaptive trait.

Birth control and modern social structures have made this unnecessary, but the instinct is still there."


Nu vet jag inte vad som specifikt kännetecknar en incels hjärna. Men en del kan nog vara biologiska skillnader.

Så män ”in ancient times” var inte sårbara? De var inte beroende av sin ”flock” utan levde solitära liv och träffade bara andra människor för att para sig? De behövde inte hjälp för att fixa mat? De behövde inte hjälp om de blev sjuka eller skadade sig?

Hur var män inte beroende av ett socialt sammanhang?
 
Det är en del av vad som är skadligt i mansrollen ja, och ja vi kan också se en överrepresentation av män i självmordsstatistiken.

Det sista tänker jag inte ens bemöda mig att svara på.
En intressant aspekt i just självmordsstatistiken är att det är om jag minns rätt dubbel så många män som kvinnor som dör i självmord trots att kvinnor genomför 3ggr så många självmordsförsök. Det blir lite svårt att förklara att fler män dör pga att man inte "pratar om känslor då" om man inte samtidigt bemöter varför så många kvinnor försöker.
 
En intressant aspekt i just självmordsstatistiken är att det är om jag minns rätt dubbel så många män som kvinnor som dör i självmord trots att kvinnor genomför 3ggr så många självmordsförsök. Det blir lite svårt att förklara att fler män dör pga att man inte "pratar om känslor då" om man inte samtidigt bemöter varför så många kvinnor försöker.
Män använder mer definitiva metoder än kvinnor. Män söker heller inte hjälp i samma utsträckning som kvinnor http://folkhalsoguiden.se/nyheter/dubbelt-sa-manga-kvinnor-som-man-soker-vard-for-psykisk-ohalsa/.
 
Män använder mer definitiva metoder än kvinnor. Män söker heller inte hjälp i samma utsträckning som kvinnor http://folkhalsoguiden.se/nyheter/dubbelt-sa-manga-kvinnor-som-man-soker-vard-for-psykisk-ohalsa/.
Precis men varför är det så? Det är ju ganska uppenbart att man använder "bättre" metoder eftersom man har högre procent "framgång" men varför är det så? Speciellt om man sedan använder samma "ineffektiva" metod flera gånger? Om män nu är sämre på att prata om känslor och därför begår mer självmord är kvinnor då ännu sämre på att prata eftersom man försöker fler gånger?
 
Mäns sociala sammanhang är, skulle jag argumentera, mer beroende på en gemensam nämnare, tex sport vilket räcker även för mer privata diskussioner. Kvinnor har i allmänhet lättare för att forma vänskaper och sociala nät baserat på mer abstrakta grunder och är i allmänhet bättre på vänskaper som kommer genom känslomässiga förhållanden. Har det alltid varit så? Jag skulle nog säga nej, utan det är en del av det samhälle vi har idag i västvärlden.

I andra delar av världen ser vi ett helt annat mönster. Tex, när män, särskilt äldre, spenderar mycket av sin tid att skvallra på ett gemensamt café eller liknande ffa i mindre samhällen. Även i väst och i Sverige finns det grupper av män som bryter de allmänna sociala normerna. Jag har själv stött på män som bor i ett manskollektiv och där de pratade och pratade om sina känslor. Min erfarenhet är dock att de utgick från sina egna känslor och åsikter på ett sätt som kvinnor i allmänhet inte gör. Det finns även mansgrupper som träffas regelbundet och diskuterar sin roll i samhället och förändring av sin mansroll. Tilläggas ska att de är alltifrån sk hunks till fysiskt oattraktiva män men de flesta lever i tvåsamhet och har ett bra socialt kontaktnät med kvinnliga vänner.

För att återknyta till ursprungsfrågan. Vi vet att incels är farliga och att de kan ta till våld ibland med dödlig utgång, men inget har gjorts för att förebygga. Islamska extremister, neo-nazister finns det återanpassningsprogram för. Varför har incels ignorerats? Det finns en viss problematik att mycket hat och våld mot kvinnor utförs av de som inte identifierar som incels, men det betyder inte att det inte måste beivras och förebyggas. @metoo var ett bra första steg även om det har resulterat i en backlash och det är där samhället måste ingripa. Utbildning? Kanske. Men det är svårt när många av incels åsikter är en del av kulturen idag. Olikt neo-nazister eller islamska extremister.

Alla kvinnohatare är inte incel, men alla incel är kvinnohatare.
 
Precis men varför är det så? Det är ju ganska uppenbart att man använder "bättre" metoder eftersom man har högre procent "framgång" men varför är det så? Speciellt om man sedan använder samma "ineffektiva" metod flera gånger? Om män nu är sämre på att prata om känslor och därför begår mer självmord är kvinnor då ännu sämre på att prata eftersom man försöker fler gånger?
Fler män har tillgång till vapen, man kanske verkligen vill dö eftersom man tror att det inte finns hjälp att få. Sedan återkommer vi till det där med att prata om psykisk ohälsa vilket män är sämre på. För att generalisera så pratar kvinnor om relationer och män om sport. Av min helt icke vetenskapliga utfrågning i bekantskapskretsen så har det kommit fram att män generellt sett pratar känslor med kvinnor men inte med varandra. Sedan finns det undantag, speciellt bland yngre män kanske också för att man umgås i mer blandade grupper. Steget till att då öppna sig och prata om sitt psykiska mående blir väldigt stort.
 
Fler män har tillgång till vapen, man kanske verkligen vill dö eftersom man tror att det inte finns hjälp att få. Sedan återkommer vi till det där med att prata om psykisk ohälsa vilket män är sämre på. För att generalisera så pratar kvinnor om relationer och män om sport. Av min helt icke vetenskapliga utfrågning i bekantskapskretsen så har det kommit fram att män generellt sett pratar känslor med kvinnor men inte med varandra. Sedan finns det undantag, speciellt bland yngre män kanske också för att man umgås i mer blandade grupper. Steget till att då öppna sig och prata om sitt psykiska mående blir väldigt stort.
Ja men om nu anledningen till självmord är att männen är dåliga på att prata är kvinnorna då ännu sämre eftersom man försöker mer?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp