Bukefalos 28 år!

Varför klassas inte incels som terrorister?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi (män) kan inte sluta prata om känslor innan vi (män) har börjat med det.
Varför drar du en parallell mellan att tala om känslor och att "älta"?

Vägen framåt är att kunna uttrycka känslor utan att det ska förpassas till att "älta", som ett exempel. Vägen framåt är att prat om känslor inte längre ska anses feminint och kärring-aktigt. När det är nått, kan vi tala om huruvida vi pratar för mycket om känslor eller ej.

Nej precis. Jag är väl införstådd i att man nu även inom psykoterapin försöker komma bort från att älta och gräva i gammalt skulle vara en bra strategi. Men bara här om dagen pratade jag med min manliga nära vän som uttryckte "Jag oroar mig för X (en specifik sak) och det känns jobbigt". Så då pratade vi om det. Alltså nutida problem, och bollade lite lösningar. Jag hoppas att saken kändes mindre jobbig efter samtalet.
 
68CBB3F5-F924-4C2C-AEDA-21E28B48FAB2.jpeg
 
Nej precis. Jag är väl införstådd i att man nu även inom psykoterapin försöker komma bort från att älta och gräva i gammalt skulle vara en bra strategi. Men bara här om dagen pratade jag med min manliga nära vän som uttryckte "Jag oroar mig för X (en specifik sak) och det känns jobbigt". Så då pratade vi om det. Alltså nutida problem, och bollade lite lösningar. Jag hoppas att saken kändes mindre jobbig efter samtalet.

Men precis så! Bara att kunna uttrycka "det känns jobbigt". Det är en win.
 
I stället för att enbart säga emot alla andra i tråden - vad tror du själv har skapat incelrörelsen och hur ska man få bort den?

Jag tror inte det är så enkelt. Såklart att de som begår våldsbrott har en skruv lös och behöver hjälp . Men varför incel-rörelsen uppkommit kanske ligger djupare än att det bara är mäns fel. Vi pratade ju om mansrollen och det är ju inte bara män som ger mat till mansrollen. Kvinnor har ju lika stort ansvar där.
 
Jag tror inte det är så enkelt. Såklart att de som begår våldsbrott har en skruv lös och behöver hjälp . Men varför incel-rörelsen uppkommit kanske ligger djupare än att det bara är mäns fel. Vi pratade ju om mansrollen och det är ju inte bara män som ger mat till mansrollen. Kvinnor har ju lika stort ansvar där.

Allt är faktiskt inte kvinnors fel... och i helvete att vi har lika stort ansvar när det gäller att bibehålla en osund mansroll! Men visst, anser du att män bara lallar med och är helt inkapabla till självständigt tänkande så...

Om någon försöker fösa in mig i en roll jag inte vill ha eller passar in i så protesterar jag. Dvs jag använder min hjärna och min röst för att protestera. Jag vägrar tro att det är oöverstigligt svårt för en man.
 
Allt är faktiskt inte kvinnors fel... och i helvete att vi har lika stort ansvar när det gäller att bibehålla en osund mansroll! Men visst, anser du att män bara lallar med och är helt inkapabla till självständigt tänkande så...

Om någon försöker fösa in mig i en roll jag inte vill ha eller passar in i så protesterar jag. Dvs jag använder min hjärna och min röst för att protestera. Jag vägrar tro att det är oöverstigligt svårt för en man.
Om vi inte envisades med att klämma ut barn skulle problemet med männen vara löst för länge sedan. Inga incels skulle behöva födas, allt är kvinnans fel hon och hennes jäkla äggstockar.
 
Om du hade hängt på typ reddit och pratat med äcklena som grundat den här rörelsen så hade du vetat att det är extremt mycket sanning i uttalandet.

Källa? Jag har själv pratat ganska mycket med dessa människor.

Nej, jag har tyvärr inte hängt på reddit. Då det inte är ett ämne som har intresserat mig...
 
Vi (män) kan inte sluta prata om känslor innan vi (män) har börjat med det.
Varför drar du en parallell mellan att tala om känslor och att "älta"?

Vägen framåt är att kunna uttrycka känslor utan att det ska förpassas till att "älta", som ett exempel. Vägen framåt är att prat om känslor inte längre ska anses feminint och kärring-aktigt. När det är nått, kan vi tala om huruvida vi pratar för mycket om känslor eller ej.

Varför är det en väg framåt att prata om känslor?

Vad är det som gör att förmågan att prata om känslor ses som något positivt?

Nyfiken; försöker inte provocera.
 
För att terapi som behandlingsform är helt beroende av att man klarar av att beskriva sitt mående med ord. Alltså hur det känns=känslor.

Jag tycker inte ens man egentligen behöver vara i terapi men för mig brukar problem/jobbiga känslor kännas bättre om jag pratat om det med tex en kompis. Just för att man fått ord på dem och att det oftast inte är så illa som man tror när man går omkring med det inombords.
 
Jag tycker inte ens man egentligen behöver vara i terapi men för mig brukar problem/jobbiga känslor kännas bättre om jag pratat om det med tex en kompis. Just för att man fått ord på dem och att det oftast inte är så illa som man tror när man går omkring med det inombords.
Ja men om man inte kan sätta ord på sina känslor vilka de nu än må vara, då är man ju helt oförmögen att bli behandlad om man nu behöver behandling. Ska man vara i en relation med någon oavsett om det är en kärleksrelation, familjerelation eller en vänskapsrelation behöver man ju också vara kapabel att sätta ord på sina känslor, hur ska det annars fungera?
 
Varför är det en väg framåt att prata om känslor?

Vad är det som gör att förmågan att prata om känslor ses som något positivt?

Nyfiken; försöker inte provocera.

Men nu blir du ju extrem-filosofisk och det har inte heller med tråden att göra.
Vi måste väl ändå utgå från vad vi vet i nuläget, istället för att bli fast i en filosofisk rundgång om vad som är positivt och negativt med att tala om känslor? Vi vet att män inte talar om känslor. Män gråter inte. Vi vet att det är stämplat som feminint och "bögigt" i många manliga kretsar. Vi vet att mansrollen är problematisk i dess utformning. Vi vet också att självmordsstatistiken är högre.

Summa summarum blir det då väldigt problematiskt att insinuera som du gör att känslor skulle vara detsamma som att "älta" (cementerar bara uppfattningen om kunna uttrycka sina känslor som något negativt), och att föreslå att vi ska sluta göra det när vi inte ens har börjat. Mansrollen är precis i början av sin uppluckring. Det bästa man kan göra är att inte stå i vägen för det.
 
Ja men om man inte kan sätta ord på sina känslor vilka de nu än må vara, då är man ju helt oförmögen att bli behandlad om man nu behöver behandling. Ska man vara i en relation med någon oavsett om det är en kärleksrelation, familjerelation eller en vänskapsrelation behöver man ju också vara kapabel att sätta ord på sina känslor, hur ska det annars fungera?

Nej, jag menade inte att terapi var dåligt. Jag menade bara att även enklare problem som inte kräver behandling blir lättare att bära om man kan sätta ord på dem, tex när man pratar med en kompis. Dvs att kunna uttrycka känslor är bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp