Varför klassas inte incels som terrorister?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast nu pratar jag ju inte om explicit psykoterapi, eller någon terapi what so ever. Det handlar också om det alldagliga livet, att kunna kommunicera sina känslor i vardagen, kunna visa empati, att kunna gråta när det är befogat istället för att trycka undan och säga att allt är bra med en ryggdunk.
Ja alltså jag vet ju inte. Jag har inte umgåtts med män som är den där tysta starka typen så jag har ingen riktig uhm relation till problemet som sådant. Alltså jag håller väl med om att det är bättre att säga till än gå runt som en mussla.

Jag skrev ju till och med att mina instinkter säger mig att det är bra att kunna tala känslor! (även om jag själv inte är världens fontän på området) Och uselt att inte kunna göra det!

Det enda jag har skrivit här är att jag läst att... osv. Jag kan inte förstå problemet du har med det :D Jag har helt och hållet gått med på paradigmen att det är bra att kunna tala känslor. In i min själ! Jag är övertygad! Men jag vet att det kanske inte är så, man vet inte.

Min man slår klart högre på alla empatiska skalor än jag gör och min pappa mer än min mamma så jag trampar vatten här.

Om vi pratar på det här sättet så alltså jag håller ju med om att jag läser mycket om män som inte kan prata känslor och jag är helt med på konceptet och jag har erkänt paradigmen att det är så. Jag är helt övertygad om att det är så. Men männen jag känner är inte riktigt där, det är mer som att jag vet att det finns men har aldrig sett det. Så jag kan inte relatera det till verklighet jag sett. (Min familj har en mer vad folk brukar beskriva som en Italiensk attityd till känslor :D jag har själv sett båda mina föräldrar gråta )
 
Senast ändrad:
Ja alltså jag vet ju inte. Jag har inte umgåtts med män som är den där tysta starka typen så jag har ingen riktig uhm relation till problemet som sådant. Alltså jag håller väl med om att det är bättre att säga till än gå runt som en mussla.

Jag skrev ju till och med att mina instinkter säger mig att det är bra att kunna tala känslor! (även om jag själv inte är världens fontän på området) Och uselt att inte kunna göra det!

Det enda jag har skrivit här är att jag läst att... osv. Jag kan inte förstå problemet du har med det :D Jag har helt och hållet gått med på paradigmen att det är bra att kunna tala känslor. In i min själ! Jag är övertygad! Men jag vet att det kanske inte är så, man vet inte.

Min man slår klart högre på alla empatiska skalor än jag gör och min pappa mer än min mamma så jag trampar vatten här.

Om vi pratar på det här sättet så alltså jag håller ju med om att jag läser mycket om män som inte kan prata känslor och jag är helt med på konceptet och jag har erkänt paradigmen att det är så. Jag är helt övertygad om att det är så. Men männen jag känner är inte riktigt där, det är mer som att jag vet att det finns men har aldrig sett det.

Jag har inget problem med det? Men jag har en annan utgångspunkt som studerat samhällsstrukturer, varav detta är en. Och jag har också (tyvärr) erfarenhet av densamma. Det finns flera män som har poddar, föreläsningar och olika sociala konton om just detta manliga fenomen, som vill skapa förändring. Kan tipsa på PM om du är intresserad!
 
Tack för översikten!

Jag tror jag stött på aningen av en tredje skola? Finns den? Som verkar antyda att om man faktiskt har praktiska problem så är det svårt att sluta vara deprimerad pga terapi eller mediciner så länge själva orsaken ligger kvar.

Den artikeln beskrev att man hade gett ett antal personer 500 kr extra i månaden och fått mycket bra resultat på mående. De menade att det är svårt att inte vara deprimerad att om man är så förtvivlat ekonomiskt trängd. Jag kan nog inte leta upp den igen och vet inte hur man skulle kunna använda detta i praktiken.

(vet däremot att jag kände till en bekant med ADHD som fick mediciner mot depression som inte hjälpte. Samtal är jag osäker på, kanske kanske inte fick det. Saken var den att roten till depressionen fanns ju rent praktiskt. Deprimerad pga inte klarar det som individen ville klara. Med ADHD-medicin blev det mycket bättre än med antidepp.)

Nu blir jag säkert mördad iofs. Vet inte om det är ok att skriva om det så.
Fast det är väl inte konstigt. Det du beskriver är ju helt självklara saker. Jag ser dock inte vad det har med terapi att göra alls dock. Precis som med all annan behandling behöver man ju ha rätt behandling för rätt problem.
 
Jag har inget problem med det? Men jag har en annan utgångspunkt som studerat samhällsstrukturer, varav detta är en. Och jag har också (tyvärr) erfarenhet av densamma. Det finns flera män som har poddar, föreläsningar och olika sociala konton om just detta manliga fenomen, som vill skapa förändring. Kan tipsa på PM om du är intresserad!
Jo, jag har läst några artiklar i dagspressen osv om det. Och håller med om att det är ett problem.
Däremot som sagt så ligger det å andra sidan aktuellt att återuppta dåliga minnen och prata om känslor tydligen kanske inte alltid är optimalt.

Antagligen så ligger sanningen någonstans mittemellan? kanske?

Du får gärna föreslå någon podd, det blir kanske kul.
 
Fast det är väl inte konstigt. Det du beskriver är ju helt självklara saker. Jag ser dock inte vad det har med terapi att göra alls dock. Precis som med all annan behandling behöver man ju ha rätt behandling för rätt problem.
Ja då borde de ju inte forska på området såklart.
 
Vilka aspekter syftar du i ??
Exempelvis att det finns ett stort mått av interaktion och dynamik.
Tittar man bara på individens objektiva egenskaper i isolat så missar man samspelets betydelse, hur olika individer fungerar i kombination med varandra och vad personerna värderar i detta.
Bara ideen att analysera resultatet av komplext socialt beteende endast som en följd av tämligen triviala personfaktorer blir... ett väldigt snävt synsätt.
 
Exempelvis att det finns ett stort mått av interaktion och dynamik.
Tittar man bara på individens objektiva egenskaper i isolat så missar man samspelets betydelse, hur olika individer fungerar i kombination med varandra och vad personerna värderar i detta.
Bara ideen att analysera resultatet av komplext socialt beteende endast som en följd av tämligen triviala personfaktorer blir... ett väldigt snävt synsätt.

Vad har det med nätdejting att göra ? Många får inte chans att testa samspelets betydelse ens ? Därför att de objektiva egenskaperna ligger dom om fatet.
 
Jo, jag har läst några artiklar i dagspressen osv om det. Och håller med om att det är ett problem.
Däremot som sagt så ligger det å andra sidan aktuellt att återuppta dåliga minnen och prata om känslor tydligen kanske inte alltid är optimalt.

Antagligen så ligger sanningen någonstans mittemellan? kanske?

Jag har skrivit detta förut, men påpekar igen att jag tycker det är fel ände att landa i. Det blir för mig märkligt om vi talar om hur män basic ska kunna uttrycka sig utan förtryckande normer och sedan direkt drar en parallell till att det eventuellt är dåligt att "älta gamla minnen". Vi kan ju åtminstone börja med att jobba för att männen ska få rösten, innan vi kapar den.

Även om tråden också handlat om mäns psykiska ohälsa, så ligger det ju också en norm till vardags att män inte ska uttrycka känslor, även sådana de känner för stunden. Alltså inte bara "gamla minnen". Jag tycker nog att det blivit en märklig riktning i tråden.
 
Vad har det med nätdejting att göra ? Många får inte chans att testa samspelets betydelse ens ? Därför att de objektiva egenskaperna ligger dom om fatet.
Ingenting med nätdejtning.
Jag svarade på dina frågor om det jag sagt ang. "incel-kosmologin"
 
Senast ändrad:
Jag har skrivit detta förut, men påpekar igen att jag tycker det är fel ände att landa i. Det blir för mig märkligt om vi talar om hur män basic ska kunna uttrycka sig utan förtryckande normer och sedan direkt drar en parallell till att det eventuellt är dåligt att "älta gamla minnen". Vi kan ju åtminstone börja med att jobba för att männen ska få rösten, innan vi kapar den.

Även om tråden också handlat om mäns psykiska ohälsa, så ligger det ju också en norm till vardags att män inte ska uttrycka känslor, även sådana de känner för stunden. Alltså inte bara "gamla minnen". Jag tycker nog att det blivit en märklig riktning i tråden.
Alltså jag såg nog inte diskussionen som exakt just den. Utan mer som en diskussion om är det alltid bra-relaterat till självmordsfrekvens, att kunna diskutera känslor. Rent vetenskapligt.

Så jag tror vi pratar lite förbi varandra.

Att det i ett äktenskap eller i en vänskap är bra att kunna uttrycka vad man tycker och känner och gråta känns självklart, om inte för en själv så i alla fall för den andra parten!
 
Ingenting med nätdejtning.
Jag svarade på dina frågor om det jag sagt om "incel-kosmologin"

Ok, då hänger jag nog inte med.
Jag pratade om nätdejtingen och kopplingen mot Incel. Jag tror nämligen nätdejtingen har en stor bidragande orsak till "incel-kosmologin" som du så fint pratar om...
 
Alltså om det är så självklart att lösningen kan komma med hjälp av tex 500 kr. Jag antar dock att det är svårt att göra det på recept iofs.
Jag tänker att den forskningen är att på något sätt få evidens på något man redan "vet". Typ som att det påverkar hälsan att ha dåligt med pengar eftersom det begränsar ens umgänge med andra människor. Jag läste studien när den kom för ett antal år sedan. Man behöver ju finna en anledning till att man mår dåligt och en möjlighet till det som vi människor har är ju att kommunicera det med ord. Om man då inte är kapabel att sätta ord på vad man känner eller anser att uttala dessa ord är "omanligt" så blir det ju problematiskt. Jag är uppväxt med en pappa där alla negativa känslor tog sig uttryck i ilska för det var det som var acceptabelt för en man att känna. Sorg, oro, nedstämdhet, ledsamhet alla blev ilska. Skitjobbigt inte bara för honom.
 
Ok, då hänger jag nog inte med.
Jag pratade om nätdejtingen och kopplingen mot Incel. Jag tror nämligen nätdejtingen har en stor bidragande orsak till "incel-kosmologin" som du så fint pratar om...
Du frågade varför jag ansåg att den analys jag nämnde var felaktig. Och det svarade jag dig på.

Vilket inte har ett smack med någon nätdejtningkoppling att göra.
 
Vad har TRÅDEN med nätdejting att göra?!?

/mod

Det har jag förklarat. Det finns en stark koppling mellan Incels och nätdejtingens intåg.
Det faktum att män är överrepresenterade där och kvinnor är mer selektiva gör att många män hamnar utanför och känner sig "ratade". Har man sen ingen annan att prata om sina känslor eller som förstår situation så vänder man sig kanske till andra likasinnade på diverse forum. Där blir man matade av andra som ligger så djupt i träsket att man har börjat vända sitt hat gentemot kvinnor.
Jag tycker inte tanken är helt långsökt iaf... Jag har läst på Flashback och det finns män som inte får en enda match på Tinder tex. Vissa pratar om självmord tex osv... Vissa mår mkt dåligt.
 
Senast ändrad:
Det har jag förklarat. Det finns en stark koppling mellan Incels och nätdejtingens intåg.
Det faktum att män är överrepresenterade där och kvinnor är mer selektiva gör att många män hamnar utanför och känner sig "ratade". Har man sen ingen annan att prata om sina känslor eller som förstår situation så vänder man sig kanske till andra likasinnade på diverse forum. Där blir man matade av andra som ligger så djupt i träsket att man har börjat vända sitt hat gentemot kvinnor.
Jag tycker inte tanken är helt långsökt iaf... Jag har läst på Flashback och det finns män som inte får en enda match på Tinder tex. Vissa pratar om självmord tex osv... Vissa mår mkt dåligt.
Alltså första gången jag nätdejtade måste ha varit för i alla fall 18 år sedan,
Det är väl senaste året som incels har gjort attacker.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp