Varför köper du ekologiskt?

Sv: Varför köper du ekologiskt?

Några anledningar till att köpa ekologiskt (enl. mig ivf):

* De som jobbar med varorna slipper bli "tvångssteriliserade" utav bekämplingsmedlet
* Det värnar om vår jord.. (jorden ska faktiskt hålla fler generationer än vår)
* Slipper få i mig olika slags gifter (7 olika typer utav gifter i 1 besprutad banan, 0 gifter i ekologisk)
* Det ekologisk kaffet är godare
* Slipper vetskapen att människor dör bara för att jag ska tjäna några kronor
* Värnar om djuren
* Slipper storkedjor

Nu köper jag nästan allt ekologiskt. Men det är inte bara ekologiskt som jag tycker är viktigt utan köper ex. aldrig från bl.a. Coca-Cola, produkter som kommer från växthus, gärna Fairtrade (bättre arbetsvillkor) och Rainforest Alliance. Köper inte heller ex. konservburkar, då det är ett svårt material att bryta ner.

Nu är jag kanske lite extrem... :angel:
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

KL
Den dagen jag ser Arlas ekologiska mjölkbil ska jag överväga att köpa deras mjölk...
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

KL
Den dagen jag ser Arlas ekologiska mjölkbil ska jag överväga att köpa deras mjölk...

Fast tankarna diskas, ekomjölken hålls separerad rigoröst från mjölk från konventionellt bruk. Jag har en god vän som kör mjölkbil, ochdet händer att hen kör båda sorterna i samma bil, men med separata tankar. Det vore inte eko-försvarbart att ha speciella eko-tankbilar som snurrar runt i hela landet med halvfyllda tankar.
Så du kan gott köpa arlas ekomjölk med gott samvete.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jo, dom påstår det ja... Tvivlar mycket starkt på det där. Har själv jobbat på gård nämligen.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Men det är sånt där som är så tråkigt att läsa/höra. Tvivlar? Antingen vet du eller så vet du inte. Illvillig ryktesspridning utan grund.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jo, dom påstår det ja... Tvivlar mycket starkt på det där. Har själv jobbat på gård nämligen.

Du kan lita på det. Ekomjölken går särskilt.
Emellanåt har den blandats med vanlig mjölk, då efterfrågan på eo varit låg, men då har mjölken sålts som vanlig mjölk, och inte som eko.


Och ja, jag jobbar på gårdar av bägge sorter.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Tänkte bara tacka igen för tipset om Köttguiden, nu när jag rotat runt lite i den. Den är verkligen jättebra! Inte minst ser man ju att det där med närproducerat kan man prioritera ner ordentligt - om man inte antingen vill stödja lokala företag eller har möjlighet att försöka få insyn i hur djuren har det. I övrigt verkar det inte ha några särskilda fördelar för vare sig miljö eller djur.

Kollade upp en källhänvisning http://www.kottguiden.se/svenskt_griskott.html
och blev tyvärr direkt besviken. :banghead:
Procenten bogsår i Sverige sägs vara 20 % med hänvisning till källan= (8) http://stud.epsilon.slu.se/1661/1/nyman_c_100806.pdf. Den källan handlar om magsår, bogsår nämns öht inte i texten.

Dessutom finns i (8) som handlar om magsår hos grisar inga siffror om hur det ser ut i Sverige. Ska kolla några källor till men...
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Nja, den hänvisningen rör ju två källor. Inte bara Nyman utan även Hedfors:

(8) Nyman. 2010. Magsår hos gris - förekomst och faktorer som påverkar. Examensarbete 325. Institutionen för husdjursgenetik, SLU.
Hedfors. 2011. Utformning av ett graderingssystem för bedömning av bogsår på gris. Studentarbete 352. Institutionen för husdjurens miljö och hälsa, SLU.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Djurvälfärd är ju min "hemmaplan" så att säga - jag har lättast att kontrollera uppgifterna där.

Kollar runt lite mer, om man ska få grönt ljus på djurvälfärd så måste djuren vara på bete, förutom att svensk lagstiftning följs. Hittar ingen övertygande motivering till varför just bete ska vara ett så viktigt kriterium för alla djurarter.

Gult ljus om man endast följer svensk djurskyddslagstiftning.
ELLER om djuren får vara ute halva året utan att följa svensk djurskyddslagstiftning för övrigt, bara de bedövas vid slakt. Detta känns inte rimligt för mig - hur hålls djuren den andra halvan av året?
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

KL

Det är en missuppfattning att tro att ekologiskt = obesprutat. Det sprutas nämligen även i eko-odlingar av den enkla anledningen att man måste skydda grödan mot svamp och skadeinsekter.

I t ex ekologiska äppleodlingar sprutas med koppar, svavel, svavelkalk, pyretrum, kvassia, bakterier, svampar mm. Och trots att man använder skorv-resistenta sorter, så bryts resistensen lätt om trycket av skorvsmittan blir för högt.

Dessutom litar jag inte på eko-märkningen. Har hört alldeles för mycket om fusk i t ex eko-produktionen av vin.

Jag köper hellre närodlade produkter som jag vet är producerade enligt svenska regler. Det behöver inte var eko-odlat, jag vet att de konventionellt odlade svenska produkterna är framtagna med minsta möjliga risk för människa och miljö.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Det behöver inte var eko-odlat, jag vet att de konventionellt odlade svenska produkterna är framtagna med minsta möjliga risk för människa och miljö.

Skojar du med oss? Det där är ju inte sant på något minsta vis!
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Skojar du med oss? Det där är ju inte sant på något minsta vis!

Nej, självklart skojar jag inte. Varför skulle jag göra det? Svenska konventionella odlare är inga miljöbovar - varför tror du det? De följer de regler som är uppsatta av Livsmedelverket och Kemikalieinspektionen.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Och du tror att det räcker? Hört talas om de 16 miljömålen och hur bra det går i arbetet med dem?
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Nej, självklart skojar jag inte. Varför skulle jag göra det? Svenska konventionella odlare är inga miljöbovar - varför tror du det? De följer de regler som är uppsatta av Livsmedelverket och Kemikalieinspektionen.

Men miljöreglerna är ju inte i närheten av att vara långsiktigt hållbara. Det är ju det som är problemet. Sen är det så klart möjligt att även reglerna för Krav, eko osv inte är tillräckliga, deheller, men det gör ju bara problemet än större.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Nej, självklart skojar jag inte. Varför skulle jag göra det? Svenska konventionella odlare är inga miljöbovar - varför tror du det? De följer de regler som är uppsatta av Livsmedelverket och Kemikalieinspektionen.

Uttalandet är så dumt att man knappt kan tro att någon idag 2014 skulle kunna vara så naiv. Jag blir helt matt. Petruska svarade exakt vad jag skulle säga.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Men hur ska odlingen gå till då? Skadeinsekter och skadesvampar måste bekämpas, om det överhuvudtaget ska kunna produceras någon mat. Det är många eko-odlare som har fått röja hela odlingar eftersom de inte har haft möjligheter att kontrollera skadegörarna tillräckligt effektivt.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Uttalandet är så dumt att man knappt kan tro att någon idag 2014 skulle kunna vara så naiv. Jag blir helt matt. Petruska svarade exakt vad jag skulle säga.

Tack för den du :D

År 2014 trodde jag faktiskt att debatten kunde vara mer sansad, men fortfarande är tydligen det väldigt mycket känslorna som styr när det gäller eko!

Nej, uttalandet är inte dumt på något sätt. Men du får gärna utveckla lite bättre vad du menar.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Men hur ska odlingen gå till då? Skadeinsekter och skadesvampar måste bekämpas, om det överhuvudtaget ska kunna produceras någon mat. Det är många eko-odlare som har fått röja hela odlingar eftersom de inte har haft möjligheter att kontrollera skadegörarna tillräckligt effektivt.

Ja, nu är storskalig odling inte mitt expertisområde. Men din invändning nu är också en helt annan sak, än påståendet att svenska miljöregler gott och väl räcker. Snarare illustrerar ju det du skriver, om det stämmer, att läget är lite småkärvt. Jag menar, om varken konventionell eller ekologisk odling fungerar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp