Varför köper du ekologiskt?

Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jätteroligt att höra! Och jag håller med dig angående skötaren.... finns tyvärr de som jobbar med grisar som inte är djurintresserade och det blir aldrig bra :(

Men till det jag har hört så är det bla a att det under den kalla årstiden blir fuktigt, kladdigt, inte tillräckligt varmt för smågrisarna som ju faktiskt vill ha riktigt varmt. Sen har jag hört en och annan historia om att kastrera smågrisar i snöyra med en ilsken sugga jagande en i hälarna :D jag har funderat en del hur man löser det praktiskt med just kastrering med smågrisar i hyddor? och vad gör man av suggan så länge?
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jätteroligt att höra! Och jag håller med dig angående skötaren.... finns tyvärr de som jobbar med grisar som inte är djurintresserade och det blir aldrig bra :(

Men till det jag har hört så är det bla a att det under den kalla årstiden blir fuktigt, kladdigt, inte tillräckligt varmt för smågrisarna som ju faktiskt vill ha riktigt varmt. Sen har jag hört en och annan historia om att kastrera smågrisar i snöyra med en ilsken sugga jagande en i hälarna :D jag har funderat en del hur man löser det praktiskt med just kastrering med smågrisar i hyddor? och vad gör man av suggan så länge?

En av mina bröder har några Linderödssvin. I början hade han dom KRAV-godkända men han gick ur, mest pga dåliga år räckte inte hans egenodlade spannmål till både kossor och grisar och enligt KRAV-reglerna ska man vara självförsörjande på djurfoder. Förr så fick dom grisa ute i hyddorna på vintern också och det var inget problem med kylan så länge dom fick fri tillgång på hö och halm att bädda med. Men dom äter avsevärda mängder stråfoder -suggan fattar inte alls att hon borde vara rädd om bädden pga dom små utan äter glatt upp den. Och utanför är det uppbökat. Det innebär att då det går mot vår så blir det väldigt blött, lerigt och jobbigt för småttingar att ta sig fram där. Det är inte bara att ta traktorn och flytta hyddan till en ny, obökad hage heller för i den första finns vattenautomaten. Därför får dom som ska grisa på vintern numera flytta in i ladugården.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jätteroligt att höra! Och jag håller med dig angående skötaren.... finns tyvärr de som jobbar med grisar som inte är djurintresserade och det blir aldrig bra :(

Men till det jag har hört så är det bla a att det under den kalla årstiden blir fuktigt, kladdigt, inte tillräckligt varmt för smågrisarna som ju faktiskt vill ha riktigt varmt. Sen har jag hört en och annan historia om att kastrera smågrisar i snöyra med en ilsken sugga jagande en i hälarna :D jag har funderat en del hur man löser det praktiskt med just kastrering med smågrisar i hyddor? och vad gör man av suggan så länge?
Man får enligt Kravs regler låta dem grisa i grisningsbox och sen efter ca 14 dagar körs de ut på bete under betessäsongen och övrig tid på året kan de flyttas ut i storbox(familjebox) med djupströbädd och rasthage.
Vi har värmelampor i storboxarna i en stor smågrishörna där de kan hålla värmen.
De kan grisa i hyddor också men problemet är inte på vintern utan på sommaren då det blir för varmt istället och suggorna hellre badar än ligger i hyddan.:D
Fördelen att låta dem grisa inne är också hanteringen vid kastrering som du säger,det är inget kul att bli jagad av en vaktig sugga ."Been there done that":D
De flesta större besättningar har dem inne när betesperioden är över .Kalla vintrar är inget problem om de har isolerade hyddor och mkt halm och mat,men regniga vintrar är inte kul.
Olika gårdar har olika lösningar.
Det är en dyrare uppfödning då det går åt mkt mark,strö och underhåll av staket osv.
Men man slipper skrapa skit dygnet runt och får mkt frisk luft.
Soliga dar är roligare än regniga men jag tycker det är kul med utegrisar.:)
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Ok, ja där ser man :) Kul att lära sig lite nytt. Jag trodde att de skulle grisa utomhus för att kallas KRAV. Visste inte att man kunde ha grisning och kastrering etc inomhus, det gör det hela mer djurvänligt och framförallt mer djurskötarvänligt tycker jag :D
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Det förstår jag mycket väl att man tar in dem och låter grisa på vintern, men då är det alltså fortfarande KRAV, om de äter egenodlat foder?
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Det förstår jag mycket väl att man tar in dem och låter grisa på vintern, men då är det alltså fortfarande KRAV, om de äter egenodlat foder?

KRAVs regler ligger ute på deras hemsida.

När det gäller självförsörjningen:
Fodret ska vara av god kvalitet och anpassat till varje djurslag. Det ska också vara KRAV-certifierat. Djuren ska ha fri tillgång till bra grovfoder och vatten. Däremot finns det begränsningar på hur mycket kraftfoder du får ge dina djur. Reglerna i detta avsnitt berättar även om i vilken utsträckning du får ge dina djur animaliskt foder och foder skördat från mark i karens.

Du ska sträva efter att i så stor utsträckning som möjligt vara självförsörjande med foder på gården. På så sätt hushållar du bättre med växtnäringen. Det ger också stor klimatnytta. Du kan samarbeta med andra närliggande KRAV-gårdar för att nå detta mål.



Och sen under stycket just för grisar:
Självförsörjningsgraden för gris ska vara minst 50 %.
http://www.krav.se/node/36455


Och för grisningen:
5.5.4 Suggor ska grisa avskilt

Suggor ska grisa avskilt i skydd, till exempel i grisningshydda. Suggan får grisa inomhus om hon får tillräcklig frihet, yta för att bygga bo och riklig tillgång på material för att bygga bo. Tidigast en vecka före beräknad grisning får du flytta suggan till en grisningsbox. Dina rutiner för skötseln av djuren och andra förutsättningar i samband med grisning ska göra det möjligt för suggorna att vistas i flock fram till dagarna innan grisning.

Senast två veckor efter grisning ska suggan och smågrisarna kunna vistas ute. Vid grupphållning räknas 2 veckor för den senast födda kullen, vilket innebär att de äldsta smågrisarna i suggruppen får bli drygt 3 veckor innan de får utevistelse. (K)
 
Senast ändrad:
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Ok. Tack för informationen.

Jag är inte övertygad om att KRAV-grisar har det bättre förrän jag sett det med egna ögon ;)

Den raden där det stod att suggorna måste ha tillräckligt med plats vid grisning, det måste väl rimligen anges en yta. Man kan ju inte bara skriva tillräckligt stor för då kan det ju innebära sämre förutsättningar än för vanliga grisar. Utevistelese låter ju alltid bra, men frågan är hur det ser ut i verkligheten med lera och regn och blåst osv för de små grisarna.

Det gäller detsamma angående uttrycket tillräckligt med strö. I ett av inläggen tidigare stod att suggorna åt upp bädden? då kan det väl inte vara tillräckligt med strö tänker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Det finns såklart angivet i KRAVs regler hur stort det ska vara också, dessa regler hittar du här: http://www.krav.se/node/36434#booknode-36449 (Jämför med minsta måtten för alla svenska grisar som hittas här http://www.jordbruksverket.se/amnes...hbyggnader.4.6beab0f111fb74e78a780001374.html)

Se till att besöka gårdar med olika certifieringar!
Jag har inte varit på en KRAV-märkt grisgård (än), bara en EU-ekologisk, men det är ju jätteintressant att se hur djuren verkligen har det och hur det fungerar i verkligheten.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Ok. Tack för informationen.

Jag är inte övertygad om att KRAV-grisar har det bättre förrän jag sett det med egna ögon ;)

Den raden där det stod att suggorna måste ha tillräckligt med plats vid grisning, det måste väl rimligen anges en yta. Man kan ju inte bara skriva tillräckligt stor för då kan det ju innebära sämre förutsättningar än för vanliga grisar. Utevistelese låter ju alltid bra, men frågan är hur det ser ut i verkligheten med lera och regn och blåst osv för de små grisarna.

Det gäller detsamma angående uttrycket tillräckligt med strö. I ett av inläggen tidigare stod att suggorna åt upp bädden? då kan det väl inte vara tillräckligt med strö tänker jag.

-I en hydda med smågrisar ska det helst vara så mycket hö eller halm att det packas upp mot väggarna och isolerar. Har med egna ögon sett hur brorsans stora grisar glatt käkar tio kilo hö om dagen än fast dom bara kan tillgodogöra sig 10 % av näringen. Då blir det en betydande kostnad. Halm är kanske inte lika gott, men han har begränsat med halm också så den går åt till nötkreaturens djupströbädd. Än om han han tydligen hade fått lov att köpa KRAV-foder till grisarna de år det egna fodret tryter så hade det blivit för dyrt. Så nu är dom bara EU-ekologiska, inte KRAV. Men priset på KRAV-kött beror inte bara på bondens merutgifter utan också på att det är en ganska liten bransch så slakterierna och handeln tar betalt för "besvärlig särbehandling" ´,fast så heter det ju inte på deras språk... Och desstom lönar det sig för handeln att hålla priserna nere på det som flest köper - alltså inte eko-mat. Jag tror dom räknar med att vi som köper ekologiskt är idealister och inte särskilt priskänsliga.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Eu- ekologiska grisar får inte gå på bete,just bete är nåt grisar gillar.;)

Snarare så finns det inget krav på att EU-ekologiska grisar måste få gå på bete (de måste däremot ha utevistelse), men det är ju inget som hindrar de bönderna att släppa ut grisarna på bete även om de inte uppfyller alla andra KRAVs regler ;)
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Köper ekologiskt eller åtm svenskt kött ( kyckling är svårt men det "smakar illa" å köpa ändå)
Alltid bananer, mjölkprodukter ,ägg, kaffe t ex

har tur att ha ett gårdsslakteri i närheten som bara tar emot djur från trakten/länet
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

kl

http://www.svtplay.se/klipp/1884301/hur-navigerar-jag-ratt-bland-ekologiska-produkter

Från dagens gomorron i svt, vad är viktigast - närodlat eller ekologiskt?

Jag vill ha både närodlat och ekologiskt.
Men närodlat blir nog viktigare framför ekologiskt om de ekologiska kommer från ett annat land.
Jag vill köpa så mycket svenska produkter jag bara kan.
Är det däremot ekologiskt och kommer från skåne och den oekologiska kommer härifrån så väljer jag nog den ekologiska iaf.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Gäller det animalier är Köttguiden en väldigt bra källa. Lite mer nyanserad än de flesta andra. Jag använder den ganska mycket själv, och jag borde rimligen vara tämligen insatt i ämnet med tanke på vad min huvudsysselsättning är. Miljö är ett för komplext ämnet för att man ska kunna "veta" allt själv.

Tänkte bara tacka igen för tipset om Köttguiden, nu när jag rotat runt lite i den. Den är verkligen jättebra! Inte minst ser man ju att det där med närproducerat kan man prioritera ner ordentligt - om man inte antingen vill stödja lokala företag eller har möjlighet att försöka få insyn i hur djuren har det. I övrigt verkar det inte ha några särskilda fördelar för vare sig miljö eller djur.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp