Bukefalos 28 år!

Varför köper du ekologiskt?

Sv: Varför köper du ekologiskt?

KL

Det finns faktiskt numera massor av gott kaffe som är både ekologiskt och fair trade. Skippa den där kaffen på stan (som säljs till löjliga priser) och köp lite dyrt kaffe hem istället.

http://johanochnystrom.se/produkter/sumatra-gayo-mountain/

Sumatra_Gayo_Mountain_orig250-150x240.jpg
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jag köper ekologiskt främst för djurens skull. Det har jag gjort i över 25 års tid. -sedan grönsaker köper jag när det finns. Rättvisemärkt osv också när det finns. Men finns det inte ekologisk mjölk eller ägg tex då köper jag ingen ägg eller mjölk. Kaffe köper jag ändå även om fairtrade är slut...

dubbelmoral javisst!
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jag köper ekologiskt främst för djurens skull.

Typ kl - det är många som anfört detta, både här och i generella debatten. Eko/krav ger kanske mer positiva miljöeffekter än bättre liv för djuren. Vill man ge djuren bättre liv så köper man sitt kött av små producenter med miljöprincipa uppfödning, såsom sprätthöns tex.
Man ska kanske påpeka att eko/krav inte alltid innebär att villkoren för djuren är det bättre än i konventionell djurhållning. Jag tänker på tex ekokycklingar som är av snabbväxande raser från samma kläckerier som i övriga industrin, men får mindre energirikt foder, vilket gör att de växer lite långsammare och benen tar stryk. Eko/kravkycklingar avlivas på samma sätt som de konventionella genom att få hänga upp och ner och bli doppade i vattenbad som elektifieras sen skärs de i halsen och förblöder/avblodas.

Ekologisk mjölk kommer från kor som har samma mjölkkvoter i produktionsmålen som konventionella, och har samma statistik av juverinflammationer som kor i konventionella bruk har. Det är små men marginella skillnader mellan eko-kossans liv och den konventionella, eko-kossan får gå ute längre men tillåts även vara uppbunden men ska "rastas två gånger i veckan". Köp av ekomjölk är mer ett statement, ett ställningstagande än vad det är att "ge" djuren bättre liv.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jag har uppfattningen att det är så lite med grisar också, utegrisar har det inte alltid bättre än de som föds upp inomhus.

Tex blir fler "pelliga" och fler får problem med leder och hältor och dör eller avlivas. Det är i alla fall vad jag har hört av folk som jobbat med utegrisar, själv jobbar jag i en besättning med konventionell uppfödning och inga av våra suggor är fixerade (såklart) och smågrisarna bedövas innan de kastreras.

Antibiotika används till sjuka djur och jag skulle tycka det vore djurplågeri att inte behandla de som är sjuka. Så jag skulle vilja säg att de grisar som växer upp på min arbetsplats har det bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Men du måste ju också tänka på att de bönder som producerar tex. mjölken gör mycket mer än minimikraven, de gör det för att de vill göra det bästa för sina djur, sedan vet jag att tex juverinflammation botade man i tyskland för 25 år sedan med homeopatiska medel då man i Sverige vägrade acceptera sådana hjälpmedel, nu är de accepterade här och föreskrivs av veterinärer också... Sedan att mjölkproduktion är hårt för djuren och de ska producera fruktansvärda mängder under kort tid då de mjölkar sämre med åldern det vet jag...

Ibland får jag så dåligt samvete att jag bara köper kidney bönor som protein ersättning då tom de jävla kikärtorna utarmar jorden tydligen...

Att jag köper ägg av sprätthöns är ju helt självklart...det ingår i det ekologiska konceptet...
 
Senast ändrad:
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Min erfarenhet av grisar är att de är fantastiska djur, lätt tränade, renliga, roliga, smakar fantastiskt när de är slaktade och sedan vill man inte äta vanlig gris igen...

Och inte föda upp slaktgrisar heller igen... :( Då man saknar de glada lätena i stian och hagen!
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jag köper bananer, kaffe och choklad eko och fairtrade pga arbetsförhållanden och hållbarhet. För övrigt handlar jag svenskt och säsongsbetonat. Ekologiskt kött är för mig oftast hyckleri, det finns ingen större skillnad på djurvälfärd sammantaget.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Kl

Jag det mesta ekologiskt, och allra helst krav-märkt. Såpa, schampoo, tvättmedel osv köper jag miljömärkt och svenskproducerat i första hand då det inte finns några ekovarianter där jag handlar.
Den absolut största anledningen är "jag gör så gott jag kan". Jag har råd att köpa krav, eko och miljömärkt så det finns ingen anledning för mig att inte göra det.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför köper du ekologiskt?

.
Ekologiskt kött är för mig oftast hyckleri, det finns ingen större skillnad på djurvälfärd sammantaget.

Om man bortser från hur djuren har det, så handlar det även om hur foderproduktion etc ser ut. Närproducerat foder till största del.
Och utan Kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel, det är inget vi behöver mer av i vår natur..

Jag pratar om krav, kanske ska lägga till det.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Men du måste ju också tänka på att de bönder som producerar tex. mjölken gör mycket mer än minimikraven, de gör det för att de vill göra det bästa för sina djur, sedan vet jag att tex juverinflammation botade man i tyskland för 25 år sedan med homeopatiska medel då man i Sverige vägrade acceptera sådana hjälpmedel, nu är de accepterade här och föreskrivs av veterinärer också... Sedan att mjölkproduktion är hårt för djuren och de ska producera fruktansvärda mängder under kort tid då de mjölkar sämre med åldern det vet jag...

NEJ! Homeopatiska preparat är inte på något sätt tillåtna för legitimerad vårdgivare att förskriva, varken på djur eller humansidan!

http://www.svf.se/sv/Forbundet/Remi...rnativmedicinska-behandlingsmetoder-for-djur/
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

*KL*

Angående prisskillnader så har ju kaffe blivit så billigt nu att man gott kan köpa ekologiskt om man inte tycker att det smakar alldeles för rävgiftigt. När vi gick över till Arvid Nordquists ekologiska mellanrostade kostade det drygt 50 kr paketet, nu är det nere på 40 jämt. Jag tycker att det är gott och då är jag ändå rätt petig med hur kaffe ska smaka.

Vad gäller ursprungsfrågan är jag lite fascinerad, det har aldrig slagit mig att man ska välja ekologiskt för att undvika miljögifter för egen del. När jag köper ekologiskt är det för att jag tror att det är bättre för miljön i stort, för de personer som arbetar inom jordbruket(t ex på bananplantager) eller i viss mån vad gäller djur(exempelvis kravmärkt kött).
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

kl

Snarare borde väl ingen tillverka de miljökorkade eller djurovänliga produkterna. Det behövs politik och ansvarsfullt företagande här, som jag ser det. Individuella insatser räcker inte tillnärmelsevis.

Fast den skiljelinjen går inte mellan ekomärkning eller inte. Mycket sk "konventionell" odling/djurhållning är alldeles utmärkt för miljö, djur och kvalitet - i en hel del fall mycket bättre per producerad enhet livsmedel.

Jag ser det som något egoistiskt att vi i rika västländer väljer att säga att man minsann ska producera livsmedel på ett sätt som gör att maten inte räcker till alla. För det är ju inte vi som blir utan.

Å andra sidan är det viktigt att ta ställning mot de arbetsvillkor som gäller för exempelvis nästan all kaffe- och kakao-odling. Det finns poänger, men det finns ingen som helst entydighet.

Jag hänger på din slutsats; det krävs nog mer politik än konsumentpåverkan. Även om båda är viktiga.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Självklart föreskriver inte veterinärer homeopatiska läkemedel. Veterinärer är ålagda att använda metoder och läkemedel efter vetenskap och beprövad erfarenhet. Inte metoder som är bevisat verkningslösa - som bara finns till för att lura av folk pengar.

För antibiotikaresistensens skull är ju homeopatiska läkemedel starkt att föredra framför antibiotika. Fast det är onödigt dyrt jämfört med lite vanligt kranvatten eller sockerpiller.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Ekologisk mjölk kommer från kor som har samma mjölkkvoter i produktionsmålen som konventionella, och har samma statistik av juverinflammationer som kor i konventionella bruk har. Det är små men marginella skillnader mellan eko-kossans liv och den konventionella, eko-kossan får gå ute längre men tillåts även vara uppbunden men ska "rastas två gånger i veckan". Köp av ekomjölk är mer ett statement, ett ställningstagande än vad det är att "ge" djuren bättre liv.

Jag blir så trött ... :( Inte av att du skriver det, tvärtom, jag är tacksam, utan på att det är så det ÄR.

På ekomjölken +(2.75/l jämfört med konv) i mitt kylskåp finns en bild av en liten glad kossa som tackar mig eftersom "vi eko-kor får vara ute och röra på oss". Hon säger däremot INTE att det bara är rastning 2 ggr/v. Och visst, de två gångerna är bättre inget alls men jag blir ändå förbannad på att Arla vill ge mig en bild av kor som fridfullt idisslar i sina hagar.

Och det gäller ju så mycket! Inte minst sådana här trådar visar ju att det vi TROR om eko/krav osv så sällan håller. Jag blir frustrerad när konventionellt odlat till och med kan vara bättre än eko. Som igår, när jag stod med blomkålen på Ica och konstaterade att eko var dubbelt så dyr som vanlig. Varför ska jag betala dubbelt så mycket när jag inte vet om det är bättre för miljön, för planeten, för ekosystemet eller ens nån enskild liten blomkålsodlare nånstans?

Arrggh! :arghh:
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Eller hur. Det är lika bra att alla flyttar ut på vischan och blir självförsörjande! ;)

Jag kanske ska påpeka också att det där med uppbindning är något som är tillåtet, inte att det är så att alla ekokossor faktiskt står uppbundna och bara får skutta ut två gånger i veckan - det vet jag ju inget om.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Och det gäller ju så mycket! Inte minst sådana här trådar visar ju att det vi TROR om eko/krav osv så sällan håller. Jag blir frustrerad när konventionellt odlat till och med kan vara bättre än eko. Som igår, när jag stod med blomkålen på Ica och konstaterade att eko var dubbelt så dyr som vanlig. Varför ska jag betala dubbelt så mycket när jag inte vet om det är bättre för miljön, för planeten, för ekosystemet eller ens nån enskild liten blomkålsodlare nånstans?

Arrggh! :arghh:

Välj eko på de varor som man vet har väldigt stor miljöpåverkan vid konventionell produktion? Animalier är mycket svårare, för där krockar ibland prioriteringarna miljö-djurhållning.

Jag har rätt dålig koll på mjölk, men svenskt naturbeteskött är lätt att få tag på. Sämre med bra gris, och ägg kräver nästan att man känner någon om man verkligen ska dra det hårt. Jag sliter med att få tag på svensk kanin i Gbg, så om någon har tips där tas det tacksamt emot.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jodå, jag förstod nyansskillnaden i dina formuleringar :)

Men bo på vischan ... Det verkar så jobbigt när klackarna sjunker ner hela tiden :angel:

Sassy: jodå, "där man vet". Men det är ju så svårt att veta för säger A en sak så förklarar ju B genast att det inte stämmer.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Fast finns det verkligen stöd för att de där "man vet"-varorna någonsin skulle vara bättre i konventionell produktion? Kaffe, bananer, potatis...? Jag har aldrig sett några källor på det, och jag nördar ändå ganska flitigt i ämnet.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Gäller det animalier är Köttguiden en väldigt bra källa. Lite mer nyanserad än de flesta andra. Jag använder den ganska mycket själv, och jag borde rimligen vara tämligen insatt i ämnet med tanke på vad min huvudsysselsättning är. Miljö är ett för komplext ämnet för att man ska kunna "veta" allt själv.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp