varför köper man och tävlar med dyra hästar?

S

Stinat

Igår hade jag och min sambo en intressant diskussion efter att en vän sagt till mig att det inte alls är ovanligt att folk köper "dyra" hästar. Enligt oss runt 200 000 och uppåt. Hon menade att man tex. lär lägga 75 000 om man ska ha en utbildad häst att hoppa lite med och rida dressyr på vanlig svensson nivå. Sen om detta stämmer eller inte vet jag inte, tyckte bara det var kul att fundera på saken.

MEN min sambo som själv inte rider så mycket frågade oss vad folk har dessa dyra hopp- och dressyrhästar till? Han har en kollega som tydligen vinner smålopp ibland med sina travhästar och på så vis både får in och lägger ut pengar på hästarna. Han antog att travfolk oftast köper hästar för att tjäna pengar på dem och kan göra det även på relativt låg nivå. Men inom hoppning, ens på hög nivå finns det väl inte några enorma vinster? Man lär väl lägga ut mer tid och pengar än man får tillbaka? Om man inte får eller köper en unghäst sjukt billigt och sen säljer den efter många tävlingar.

Jag hjälpte en tjej förut som hade hästar hemma på gården, hon tävlade med en på mycket hög nivå, 140 cm, tävlingarna jag var med och tittade på hette elittävlingar.. Men iaf så var det inga stora prissummor. Hon var inte rik men la allt på hästen, som säkert kostade massor att köpa. Samt massa träningar, bensin till tävlingar överallt och massa utrsutning osv. Visst hon kanske kan sälja hästen tilll bra pris, men en hoppryttare - blir den rik ens om den kommer upp på högsta klasserna ute i världen eller vad vinner folk på detta? är det för sin egen skull? Ja hehe det var lite funderingar. Har inga egna åsikter egentligen.
 
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

Det är nog väldigt få förunnat att tjäna pengar på sina hopp/dressyr hästar. I grund och botten handlar det väl om ett brinnande intresse och en vilja att se hur långt man kan nå.

Det finns ju folk som lägger en förmögenhet på häftiga bilar, lyxiga hus och svindyra semesterresor - och det finns väl inga pengar att tjäna på det heller, om du förstår vad jag menar.

Vi prioriterar alla olika.
 
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

Jag förstår inte riktigt ditt inlägg?

Hade jag haft massa pengar hade jag gärna köpt mig en dyr häst även om jag är ganska ointresserad av att tävla o aldrig kommer tävla högre än 110. Men det vore så himla kul att få ha en riktigt fin o välriden häst som hoppar hus har riktigt bra gång, stam osv. Men det är bara en avlägsen stam o jag får nöja med mina medelklass hästar som helt klart räcker för mina mål.
För mig är hästarna det viktigaste som finns, jag lägger massa pengar på dem varje månad o jag vet att jag aldrig kommer få igen en krona, men vad gör det?

Sen det där med travarna, det är inte många som gör några pengar på dem. Där jag jobbade kostade det då 10 000:- per månad att ha sin häst i träning. Jag hade hand om två åringar, de startade först som treåringar o hade redan då kostat mer än 200 000:- i bara träningsavgifter, flera av dem kom inte ens till ngt riktigt lopp.... Andra startade o tog några placeringar o van därmed några tusenlappar samtidigt som träningspengarna tickade iväg. Fundera på hur många riktigt bra travare det finns i Sverige, dvs som har sprungit in miljonbelopp o jämför det sen med hur många travare det finns totalt.
 
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

Det är nog väldigt få förunnat att tjäna pengar på sina hopp/dressyr hästar. I grund och botten handlar det väl om ett brinnande intresse och en vilja att se hur långt man kan nå.

Det finns ju folk som lägger en förmögenhet på häftiga bilar, lyxiga hus och svindyra semesterresor - och det finns väl inga pengar att tjäna på det heller, om du förstår vad jag menar.

Vi prioriterar alla olika.

:bow::bow:
 
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

Han har en kollega som tydligen vinner smålopp ibland med sina travhästar och på så vis både får in och lägger ut pengar på hästarna. Han antog att travfolk oftast köper hästar för att tjäna pengar på dem och kan göra det även på relativt låg nivå.

10 % av svenska travhästar springer in såpass att de "betalar sin egen mat". ;)
 
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

Och siffran måste vara bra mycket lägre när det gäller hästar som faktiskt går med vinst. 5%, eller ännu lägre?
 
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

Jag menade inte att någon skulle ta illa upp? Jag har som sagt ingen åsikt i detta eftersom jag inte har råd att köpa en häst för såna pengar eller är på den nivån. Jag skulle aldrig värdera någon. men en okunnig (min sambo) tror kanske jämfört med tex fotboll, golf, tennis osv att man ska kunna blir elit och liksom leva på det och blir rik om man satsar allt. men sen hade han förstått att det inte är så höga priser. Och sås äger hans kollega att travare lätt tjänar pengar! Det var bara en naiv fråga. Det är ju liksom lite lyxigt att lägga flera hundra tusen på ett intresse. Plus att någon då hade fått det att framstå som att travare ganska lätt sprang in pengar. Jaja strunt samma.

Jag som älskar hästar förstår ju såklart man lägger pengar på dem! Det planerar jag själv att göra och sammanfattningsvis kan man väl säga att ska man nå höga höjder kostar det väl helt enkelt, men att det inte riktigt är något man tjänar pengar på.
 
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

Visst kan man bli rik och leva på sitt hästägande, men det gäller bara en liten minoritet. Något fler kan få det att gå runt, medan de flesta får ha det på hobbynivå. Precis som inom andra idrotter. ;)

Hästar är en dyr och tidskrävande hobby. Det finns många andra, men när jag satt och tänkte på olika exempel kom jag på att hästar och ridning är den enda riktigt dyra hobbyn med en majoritet kvinnliga utövare...
 
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

Jag tar inte illa upp alls. Har inte några hästar den prisklassen heller, men förståelse för de som är beredda att satsa.

Sen förstår nog även din sambo att man inte han bli elit i någon sport överhuvudtaget utan att ha någon slags fallenhet för sporten. Bara träning räcker ju inte. Hur många procent av sveriges fotbolls/golf/tennisspelare kan leva på sin sport?

Elitidrott är inte billigt. Har bekanta vars barn åker konståkning på nationell nivå - och inte är det gratis det heller.
 
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

Varför köper man en dyr häst man inte ens tävlar med?

Jag har köpt en dyr och fin häst med massor av kapacitet, hoppar hus och har god stam trots att jag inte törs hoppa högt. Däremot är det kul att åka på träningar och jag vet att det inte är hästen som är begränsningen utan jag.

Jag tycker bara det är så kul och skulle tappa intresset om jag bara hade en skogsmulle att styra runt på. Att äga en häst kostar ju lika mycket, förutom försäkringen, oavsett skogsmulle/dyr häst.

Jämför killar som köper en sportbil. När kan de egentligen använda bilens kapacitet? Men ändå, de älskar sina bilar, liksom jag älskar min fina häst.

Fast jag mottager gärna tips på en skoj hobby som genererar pluring. :)

/Gg
 
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

Ja, jag blir så glad själv när jag ser den. :)

/Gg
 
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

Visst är ridsport relativt dyrt även på låg nivå, men att komma upp i elit är dyrt oavsett vilken sport du väljer. Det är kanske inte alltid det finns utrustning som motsvarar en häst på x antal tusenlappar men kringkostnaderna är stora i de flesta idrotter på hög nivå.
Resor land och rike runt, anmälningsavgifter, träningar etc. Är det sedan ungdomar som är beroende av att minst en förälder följer med så kommer ännu mer kostnader in som många inte tänker på, ledigt från jobbet, övernattningar, resor m m.
Vår son tävlade i motorsporten, och det kan jag säga att där ligger hästeriet i lä vad det gäller kostnader!!!
Precis som när det gäller allt annat så får man vad man betalar för. En dyr häst är oftast, jag säger oftast för det är så, "bättre" än en billig. Den är bättre uppfödd, har en stam som borgar för bra gener, bättre utbildad. Så även om jag inte vill nå eliten med min fina dyra häst så har jag en frisk och hållbar häst som sedan inte kostar en förmögenhet i en massa behandlingar och annat skit. Alltför många fixerar sig vid inköpspriset i s f att tänka att det är en engångssumma som jag sedan kan ha glädje av i många år. För som sagt det kostar lika mycket att sko en dyr häst som en billig. Jag kan inte pruta på stallkostnaden för att jag köpt en häst för 5000 kr.
 
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

Min man (som inte är hästintresserad men sponsrar både fru och döttrar;) ) brukar säga att hästar är inte det snabbaste sättet att bli fattig på, men det säkraste!

Naturligtvis skojar han bara med oss:angel: han trivs rätt bra med att vara månskensbonde och köra stolp med traktorn, lassa grus och hämta torv;)
 
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

Gubben hotar med att köpa ett klistermärke till min bil och trailer:

We used to have money, now we have horses..
:D:angel:


För att svara TS:

Hästarna blir ju en så kallad livsstil och det är lätt att det går mkt pengar (har jag hört av sambon:angel:) Jag lägger mkt pengar på mina djungeldjur och kommer troligtvis göra det i många år till.

Kan mkt väl förstå att folk köper dyra hästar för att tävla och träna:d


/LL
 
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

Nu har ju jag lyckats skaffa mig en häst som fyller mina behov ganska utmärkt väl för 3000:-. :D Men om jag skulle köpa en ny häst och köpa "drömhästen" så skulle jag nog få betala 200 000 för en fyraåring. Och då tävlar jag inte ens, utan rider dressyr för mitt höga nöjes skull.

Den häst jag har nu har jag lagt ner tolv års arbete på, och kan nu göra många roliga saker med honom. Han behärskar de flesta rörelserna som ingår i svår klass. Jag törs inte tänka på vad utbildningen har kostat i timmar och pengar.

Ska jag lägga ner allt jobb och alla pengar en gång till så vill jag förstås ha ett bra råmaterial, och en häst som kan bli ännu bättre än den jag redan har. Dessutom är det bra om den saknar de fysiska och mentala begränsningar som min häst har. Då kanske det tar lite färre år innan vi kan göra alla balla grejer. Det vore ju bra. Och så vill jag att den ska vara snygg också.

Senast jag såg en riden drömhäst som jag fick veta prislappen på så gick den loss på 40 000 euro, och det var för fem år sedan. Det var en femårig lusitanohingst med bästa tjurfäktarblod, en blank svart liten gummiboll. Förmodligen prutbar, men ändå.

Att man köper en dyr häst är inte så mycket annorlunda än att köpa en Porsche eller en fin båt. Det handlar om kvaliteten på upplevelsen (och för vissa om att skryta och visa status förstås).

Sen får man också väga in att den reella produktionskostnaden för en utbildad ridhäst av hyfsad kvalitet faktiskt ligger runt 200 000.
 
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

Ja hehe som sagt ni behöver inte förklara varför man köper hästar för mig, det är ju min egen plan också. Det var mer "kan man verkligen vinna något på att köpa en dyrhäst och tävla inkl allt vad det kostar?" Svaret är helt enkelt ja, man vinner den egna känslan, precis som man mår bra och är stolt över att äga en superfin bil, båt eller varför inte ett drömhus??

Jag tror att vi, framförallt sambon, bara blev lite ställda när kompisen menade att det var helt normalt för vanliga ryttare att köpa en häst för 200 000kr, liksom hur har folk råd att tävla, "man vinner ju inte ens nåt". OBS! Min sambo är helt med på att vi ska ha häst sen. Det hela handlade om de där dyrare som används som tävlingshästar.

Jag pluggade med en kille som spelade fotboll på "hög nivå" i vår stads stora lag. Han fick ju en bra men ganska vanlig månadslön på 27 000 kanske och var inte känd. Det är väl kanske det man kan jämföra med som hon i mitt tidigare exempel som inte fick någon lön och definitivt la ut mer pengar på hästen än han gjorde på fotboll. Och är man i klass med som svenska Malin Baryard är ju frågan om hon är lika rik som Zlatan hehe. Inte för att det spelar någon roll men jag hoppas att nån förstår ju jag menar. Som sagt ingen värdering i det! Bara en tanke liksom.
 
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

För mig är det som ger mig mest med att ha häst just att träna och tävla. För att kunna göra det jag tycker är roligast behöver jag lägga ut mer pengar än om jag "nöjde mig" med att ha en vardagshäst.

Det är lite som att jämföra med de som har dyra bilar de mekar med, vad vinner de på det? Det är knappast för att tjäna pengar man utövar sitt intresse.
 
Sv: varför köper man och tävlar med dyra hästar?

Maken fick frågan på en tävling om han var "BOB".

"Bob?", sa maken

"Ja, Bär O Betalar..."
 

Liknande trådar

Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 889
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 153
Senast: Cambrie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 145
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 386
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp