Varför lär man sin häst stegra?

Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Fortfarande inte övertalad om att det är bra.

Särskilt inte efter en stegrade mot mig i våras och nära smällde sönder skallen på mig (halvblod på 600 pannor).
Ägaren frågade om jag "gjorde sådär rörelse" när jag gick förbi. Jag gick för lägga in hö i hagen. Sa att jag slog bort en fluga.
Jepp ja det var som kommando för hon ska stegra.. Verkar ju stabilt!
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Jag fattar inte varför man lär dem trix överhuvudtaget, men jag är en rätt torr typ :D

Nej där är väl alla såklart olika :) Jag är inte mkt för att lära hästar tricks, men jag ska helt ärligt säga att hade jag haft en häst som stegrat mkt i ren demostration hade jag (om jag varit kunnig nog eller fått hjälp) hellre satt ett kommando på stegringen för att flytta fokus. Ovanor blir sällan lika kul för en häst när det ges ett kommando för det. I övrigt kanske jag bara lär nåt litet för skojs skull, kanske "Puss". Har fått lära "Goddag" (sträcka fram hoven) på ett gäng benskrapande hästar...

Men framför allt så kan jag tänka mig att trickträning ger en väldigt fin kontakt ägare och häst emellan, lite liknande som det gör med hund. Detta som sagt, om det görs på rätt sätt. Annars är det inte ens trickträning.
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Jag tror folk gör så för att det ser tufft ut helt enkelt, tror det har blivit lite status att kunna få hästen att stegra på kommando.
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Ovanor blir sällan lika kul för en häst när det ges ett kommando för det. I övrigt kanske jag bara lär nåt litet för skojs skull, kanske "Puss".
Hästar som ser sura ut och gärna naffsar mot ansiktet brukar jag ta tag i och pussa rätt på mulen och sen ge en godbit. Det tar bara ett par gånger så pussar dom alla utan att se sura ut för dom vill ju ha godbiten istället för bannor. Enkel lösning på ett stort problem. ;)
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Många hästar har lärt sig nafsa i samband med godis, det är klart tveksamt om man kan få dem att sluta genom att ge godis.
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Fattar inte när folk ska hålla på o ge gosaker till hästar i tid och otid...

Jag ger aldrig godis till hästarna och har aldrig haft problem med nafsande hästar :D
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Fortfarande inte övertalad om att det är bra.

Särskilt inte efter en stegrade mot mig i våras och nära smällde sönder skallen på mig (halvblod på 600 pannor).
Ägaren frågade om jag "gjorde sådär rörelse" när jag gick förbi. Jag gick för lägga in hö i hagen. Sa att jag slog bort en fluga.
Jepp ja det var som kommando för hon ska stegra.. Verkar ju stabilt!


:mad: IQ-fiskmås.

Detta med stegringar är ju bara ett jäkla Svarta Hingsten-komplex. Sådana dumheter. Lär den något vettigt istället - varför inte rumsrenhet, eller att hämta mattes handskar i bilen... :devil:
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Hästar som ser sura ut och gärna naffsar mot ansiktet brukar jag ta tag i och pussa rätt på mulen och sen ge en godbit. Det tar bara ett par gånger så pussar dom alla utan att se sura ut för dom vill ju ha godbiten istället för bannor. Enkel lösning på ett stort problem. ;)



Här får jag faktiskt hålla med till viss del. Jag lärde min Grinpotta att bete sig artigt och trevligt genom att just ge mycket godis och beröm när han var försiktig och mjuk. Han får ofta godis direkt från handen, även idag, och på honom har det varit en strålande strategi. Han vet att om man tjurar, nyps, eller är oförskämd så får man varken godis eller gos. Är man snäll och trevlig får man bådadera.
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Min häst stegrade som protest förr. Jag gjorde allt för att träna bort det som dra henne åt sidan, knacka henne i huvudet, slå ett ägg i huvudet på henne men inget funkade så tillslut började jag från marken med att sätta kommando på det och sedan tog jag det upp till ryggen för att hon skulle få balansen för det så vi inte välte. Ni stegrar hon ytters sällan och när hon gör det ber jag henne stegra och sedan är det inte så kul för henne längre. Skulle dock ALDRIG lära en häst stegra som inte gör det i vanliga fall :)
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Jag tycker det är ytterst korkat att lära hästar stegra. Tror det är väldigt få som har såpass koll på hästen och lär den på rätt sätt att det blir säkert. Har lite mera förståelse för det om hästen har väldigt lätt att stegra och tar till det såfort den inte får som den vill eller liknande, då kan det fungera att göra det till ett kommando. Men det är väl det enda.
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Jag tycker stegring är något man ska vara försiktig med att lära in. Få hästar flyr ju nedåt sas. Om de vill fly gör de det framåt eller uppåt. Det är också enklare att lära av en häst med att lägga sig mot att resa sig om de har tendenser åt något håll då man träffar dem först.

Stegring är också en av få saker som kan bli så livsfarlig för ryttare. Går hästen över och man får den på sig kan man dö. Det ska man vara medveten om när man börjar med sånt.

Jag vägrar lära ut sånt. Jag vill inte ha det på mitt samvete om det skiter sig med någon. Jag vet en tjej som jag tycker det är helt ok och fine att hon håller på med det. Men det är en tjej som lagt SÅ mycket tid på sin häst, vi pratar många år med 5 h per dag ganska ofta.. Hon är dessutom en naturtalang och har ett intresse utöver det vanliga. Hon tränar för min tränare och har där hjälp om något skulle skita sig.
Dessutom sköter hon hästen själv, kommer ha den tills den dör etc.
Och hon gör sina trick avsuttet och uppsuttet med signaler som inte kan råka misstolkas.

Generellt kan jag dock tycka att olyckor händer för att folk är för naiva. En häst kan alltid resa sig för saker, den kan slå, den kan kasta sig. Därför får man alltid vara beredd att ta sig undan eller vara jävligt bra på att läsa hästar och veta om riskerna med att inte ha en planerad flyktväg.
Man ska inte gå runt och vara rädd eller hoppig. Men man ska inte lita på att man inte kan få sig en smäll när som helst.
Så även om jag inte vill lära in vilka trick som helst i hästar, just för att man inte vill att ev nästa ägare ska skada sig, så tycker jag att folk över lag är för naiva. Oftast går det bra om att hästar ÄR snälla djur som inte VILL göra illa oss. Men även vi människor kan ju råka missbedömma situationer och klanta oss och stöta till någon eller kliva på ngt etc. Hästar med.. Bara det att de väger 500 kg mer än oss..
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Har inte hört talas om någon som lär in läggning i maktdemonstration. Snarare är det människor som har en enorm respekt för sitt djur och har en ganska god relation som intresserar sig för sånt, upplever jag.
Och jag har inte varit med om att någon vill trycka till hästen genom att sätta sig på eller lägga sig på.
Om man efter lång tid vill prova sånt är det för att ytterligare stärka relationen och göra sånt som hästen är trygg med och lite grann öka den trygghetsramen little by little. Det är nog ingen som i Sverige med lagliga metoder slänger omkull en häst och slänger sig på den.

För mig har det att mina hästar är trygga liggande med mig runt dem eller liggande i ridhus etc faktiskt hjälpt i en del saker. Bla sover min gamling liggande ute för första gången i sitt liv. Han har insett att man kan vara trygg liggande annanstans än i boxen.
Och en häst var bra att han var så trygg att det gick att trassla loss honom utan panikreaktioner då han rullade fast. När andra gick fram fick hästen panik. När jag gav signal för ligg kunde jag gå fram och dra hästen rätt och pillra in benen så att han kunde skjuta ifrån. Jag fick stå i vinklar som kan vara livsfarliga. Så jag är glad att hästen kunde relaxa och låta mig försöka hjälpa.
De kan ju även annars relaxa för att de lite hajar att man vill hjälpa. Men här syns det ofta en tydlig skillnad i igenkännande trygghet för att man känner igen situationen mot att lite mer vaksamt lite till sin människa i ny situation.

Vissa hästar håller inte för ridning men klarar trick. Då tycker jag det är utmärkt. Och som komplement till ridning tycker jag det är super!
Det brukar hästarna också tycka.
Att rida är på inget sätt naturligt för hästen! Får hästen bara motion och stimulans så tror jag den skiter i om man kör eller rider eller om den får trickträna. Det finns ju en hel del trick som kräver rörelse. Eller som man kan kombinera med rörelse.
Och att sätta sig på höga hästar och se ner på de som inte rider tycker jag är en jävla pissig attityd! Tråkigt att vara så trångsynt!
Tycker även jag som personligen helst rider. Men om andra vill göra annat och hästarna mår bra - kör för fasen!:laugh:

Den tjej jag känner som är duktigast på trick rider även dressyr, hoppar, rider ut och kör. Men när hästen var sjuk började hon med trick och tyckte det var kul. Hon har dessutom en fd travhäst iom att mamman haft den som löphäst. Hon älskar hästen och vill inte byta iom det. Med den hästen kan man inte utvecklas mer i dressyr/hopp än hon redan gjort. Den har dåliga vinklar, är vb-travare etc. Den går LA och har inte kap för mer. Tjejen har ridit mkt andra hästar och klarar def mer.
Tjejen är en för jäkla talang på allt som har med hästar att göra. Och kontakten mellan henne och hennes häst är fantastisk! Den hästen både stegrar och ligger, uppsuttet och avsuttet(utöver en massa annat som inte har med såna rörelser att göra). Första gången jag såg dem så grät jag faktiskt. Just för att hennes häst litar så på henne. Den är på intet sätt avtrubbad. För med någon mer okunnig eller mer "hård" person blir hon en pissmärr om något inte passar damen..;)
Och jag har under alla år mött få som älskar och respekterar hästar och djur som den tjejen gör!

Dvs: Även om vi älskar att rida finns det andra som tycker annat är kul. De behöver inta vara dåliga ryttare för det.
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Det finns sätt att förhindra att de lägger sig fast o sen är hästarna som annars är välhanterade inte paniska i dessa situationer. Dessa skräckscenarior igen.:mad:

Man behöver inte hävda sig o lägga ner dem- till skillnad från kameler- för att komma upp.

att man umgås med sin häst som inte går att rida på är en sak, men därifrån till att börja med cirkus....nää.

du ser ditt ex. Tjejen är inte nöjd med hästen o börjar med cirkus. den har gjort sitt i travet. Har man såna ambitioner kan man köpa en som passar.

Du fick en jättefin sporthäst som sedan måste göras om för att bli vad?

Måste tränas av din tränare- NH för att gå att rida i skogen o sen barbacka. De ska vara robotar
Den skulle tränas o tävlas hette det i första villkoren, men av det blev det inget.

Din ponny var oxå "livsfarlig"

Jag ser inte på hästar så o behandlar dem inte heller därefter. De är bara flyktdjur- inte rovdjur som man kan tro eller är det för att man är så rädd för att ramla av?
Troligen.
Det är inte en mänsklig rätt att ha häst. Guldfiskar finns det om hästar inte duger som de är. acceptans.
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Fattar inte när folk ska hålla på o ge gosaker till hästar i tid och otid...

Jag ger aldrig godis till hästarna och har aldrig haft problem med nafsande hästar :D

Och jag har alltid gett godsaker till alla hästar men aldrig haft en enda nafsande, tiggande häst någonsin. Dom har inte tiggt av andra heller trots att det varit fritt fram för alla att handmata hästarna och nåt jag faktiskt uppmanat folk att göra. Frågar hästen om det finns nåt men man säger "jag har inget" och visar händerna så blir svaret "okej, då vet jag" och sen är det inte mer med det.

Däremot har dom fjäskat rejält för att få vara lösa och vara med mig och då har dom kunnat kört allehanda cirkuskonster bara för att jag ska öppna grinden och släppa dom fria. ;)
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Här får jag faktiskt hålla med till viss del. Jag lärde min Grinpotta att bete sig artigt och trevligt genom att just ge mycket godis och beröm när han var försiktig och mjuk. Han får ofta godis direkt från handen, även idag, och på honom har det varit en strålande strategi. Han vet att om man tjurar, nyps, eller är oförskämd så får man varken godis eller gos. Är man snäll och trevlig får man bådadera.

Ja det finns lika många lösningar som det finns hästar,,,,,och hästägare. Jag träffar ju en riktig grinpotta ibland som tidigare nafsat folk i ansiktet, det gjorde han med mig också men jag halade fram ett äpple så nu tar vi varsin tugga av det, äter den näsa mot mule och tjurar, lyfter på öronen och frågar "har du mer"? tar varsin tugga till och fortsätter sura osv. Han är knäpp (kanske inte bara han) :o :angel: men han är så söt när han ser ut som en säl, och han går att retas med eftersom han börjar. :p

Han brukar vara glad i minst en vecka efteråt sa hans matte. :laugh:
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Hästar som ser sura ut och gärna naffsar mot ansiktet brukar jag ta tag i och pussa rätt på mulen och sen ge en godbit. Det tar bara ett par gånger så pussar dom alla utan att se sura ut för dom vill ju ha godbiten istället för bannor. Enkel lösning på ett stort problem. ;)

Det fetmarkerade är :bow: Man måste inte göra saker mer krångligt än nödvändigt :)

Och ang godisdiskussionen så är svaret ganska lätt i mina ögon. Om hästen tigger efter godis i tid och otid så har den helt enkelt fått godis vid fel lägen. Då har hästen troligtvis inte kopplat att godiset var en belöning för att den utfört kommandot. Alltså ägarens fel.
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Jag tror inte man BEHÖVER lägga kameler ner heller. Det går nog utmärkt att hitta pallar, stegar eller annat om man nu vill. Däremot är det tradition och bekvämt. Därför gör man det.

Man BEHÖVER inte rida heller.
Och tjejen i mitt inlägg är jättenöjd med sin häst och den funkar ju utmärkt till det de gör. Den hästen om någon mår bra. Fasen så mycket bättre än som löphäst. Vilket också är skälet till att mamman gav bort den till dottern istället för att fortsätta travet.
På vad sätt skulle det vara dåligt för en häst att göra trick?
Förklara gärna det med ren fakta och inte bara ditt vanliga dravel om att det inte behövs eller att man är rädd eller inte kan rida.
För uppenbarligen håller inte det när det finns gott om kapabla ryttare som är otroligt mer orädda än de flesta andra som ändå tycker trick är kul.
Och dessutom tycker hästar det är kul. Varför skulle de inte göra det?
På vilket sätt skulle en galoppiruett vara mer det hästen vill göra än tex inkallning, flytta valda kroppsdelar i löslongering vid kroppsspråk etc?
Snarare är det väl skönt att en människa äntligen lär sig nog mycket om sina rörelser så de vet vad de säger till hästen hela tiden.
För de flesta människor "pratar" oavbrutet med sin kropp utan att vara medvetna om det. Hästarna däremot ser och märker. De flesta trubbar ju dock av för att stå ut.

Min häst är ju ngt du älskar att dra upp i alla diskussioner istället för att diskutera med fakta. Dessutom drar du upp saker som är rent osanna.
Ja, han är hyfsat fin i modellen. Ingen svårklasshäst. Men fin!
Och dessutom nu rätt trevlig!
Däremot har han haft ett beteende som pågått hela hans liv, innan jag kom in i det, mer än som kompis till ägarinna/uppfödare. Han reste sig. Dessutom hade han sadeltvång och en hel del annat som jag gett dig info om via PM.
Han har inte tränats ngt NH från marken. Varken jag eller min tränare är NH-människor.
Däremot tränades han en del från marken vid hand i träns.
Med min tränare som sysslat med hantering har vi tränat uppsuttet endast. Och det vi gjort då är att rida in hästen på nytt.
Att jag sen förklarat för dig att jag är och har varit sjuk och därför inte orkat göra annat än att rida ut honom är ngt du inte låtsas om i trådarna. Och om du nu låtsas om det heter det att han blir förstörd av det.
Jag kan inte se hur det förstör honom faktiskt. Han mår väldigt bra!
Och uppfödare/säljare är jättenöjd! Vi är fortfarande goda vänner. Så det borde inte vara något problem.

Jag tror flera här vet vilka en del av mina tränare är. De båda männen är inte på något vis fegkrukor som gammal ft-ryttare, rider skolor ovan mark och båda är inridare och den ena problemlösare. Båda får de hästar de flesta i Stockholm tackat nej till. Det vet de flesta i branchen om. Om de två vägrat sätta sig på min häst för att han var för farlig.. Ja.. Då kan nog e hel del intyga att det är en häst som nog bör hanteras lite speciellt och med försiktighet. Idag rider dock den ena honom. Och jag tror nog den andra också skulle kunna göra det nu.
Min kille är inte en elak häst eller ett rovdjur! Men hans panikreaktioner som också triggade hans sadeltvång gjorde honom farlig. Och han hade innan tränats så att problemet vidmakthölls.
Han är en mkt rar häst som tyvärr reagerade mycket stort i instinkt för att skydda sig.

Min ponny dömdes ut för lynnesfel. Så jo - visst hade han problem. Men inte för att han var född som en elak rovdjurshäst. Nej, han hade lärt sig det i försvar iom att han själv varit misshandlad. Han är en tuff häst med mycket instinkter som någon gång råkade agera i försvar och omedvetet insåg att det funkade. Då slapp man elaka människor.
Han är dock idag en rätt harmlös gubbe iom att andra gett godis, gullat och gosat när han kommit igenom den värsta tiden.

Där jag står ses jag som en dåre som är väldigt orädd. Det kan nog stärkas av någon som läser här med om de vågar offentligt gå ut och säga emot dig, iom att du kan bli jävligt personligt elak.
Jag vet att du själv blivit ledsen då du blivit personligt påhoppad upprepat.
Kanske värt att tänka på..
Spec iom att jag ALDRIG gått på dig personligt. Trots att du upprepade gånger gör det mot mig.

Iom att jag håller på med lite speciella saker så kontaktas jag sällan förrän folk verkligen har problem. Först då blir människor öppna för annat än det som alltid varit bara för att det ska vara så.

Om hästar duger som de är ska du nog sluta rida. och sluta rida dressyr. Det är inte naturligt någonstans.

Det handlar inte om att de inte duger. Precis som i dressyren handlar det om att förädla och förbättra. Men då måste man nog byta inställning mot din. För att se det som förtryck och maktkamper.. Nja.. Då är man jävligt fel ute.

Du skulle behöva träffa någon riktigt duktig problemlösare/hanteringsproffs.. Inte de där avarterna som du jämt drar upp och påstår att så är alla som inte bara rider..

Jag anser att vi båda måste respektera varann. Hästen mig och jag den. Inte bara att jag ska respektera hästen och sen får den göra som den vill.
Tror man att det verkligen funkar så att hästen bara gör vad den vill och man aldrig lyckats träna den till något så lever man i en My Litle-pony roman. Då skulle man inte kunna leda, kratsa hovar, sadla, rida etc. Allt det tränas in och är onaturligt. Och hästen skiter i vilket vi gör. Bara grunläggande behov fylls och inte negligeras. Det kan de göras avsuttet, uppsuttet eller i vagn.
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Tuaphua, jag skulle vilja sammanfatta det du m.fl. skrivit och det jag själv levt efter hela mitt hästliv:

Det ska inte vara han OCH jag, hon OCH jag utan VI och ber man hästen (eller djuret) "vill du vara snäll och" samtidigt som man "smälter ihop" till ett VI så blir allt så mycket enklare. Hästar och djur öht. är inga komplicerade varelser, komplicerade är däremot många människor som bara krånglar till allting och allt behöver inte gå så förb. fort jämt.
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

kl

jag lärde min ponny stegra, samt buga, ta godis under upplyft bakben och lite agillity. hästen var då 28år och behövde aktiveras lite, jag hade ett enkelt kommando för att stegra = upp. + höll en bit äpple ovanför honom(som en hund dvs :p). men, gjorde man bara det så var reaktionen bara att han sträckte upp huvudet mot äpplet och höll upp ena frambenet, gammal som han var behövde han lite hjälp :D höll man upp hans ben så reste han sig och tog äpplet, han reste sig inte högt och var så försiktig så. utan gjorde det mest för att han skulle få röra lite på musklerna, ponnyn blev 32 år och hade haft honom sen han var 18, så kände honom väl och skulle inte sälja honom.
skulle dock aldrig få för mig att göra det på min stora häst, hon gör för mycket konster av sig själv.
 

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
487
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
7
· Visningar
628
Senast: Acer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 636
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 098
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp