Varför lär man sin häst stegra?

Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Jag minns inte var men jag hörde om någon som lärde hästen stegra på kommando för att den hade ovanan att stegra. Hästen slutade med dumheterna, det verkade som det inte var lika roligt när det var tillåtet.

Jag TROR att det är mig du menar. Jag har skrev lite i en annan stegringstråd för länge sen. Jag hade en liten travare som skulle bli ridhäst, som stegrade i protest när det blev för jobbigt i ridningen. Han stegrade däremot väldigt sällan så att det var risk att han slog runt. Han verkade ha en sjujäkla balans. Det var enkelt att lära honom. Det utvecklade sig till liksom som en lite högre levad. Och vi lade till det i ridningen som ett moment för urladdning. Innan kunde han stegra vid uteritter ex. vid klättring (uppförs och nedförs :crazy:), men slutade helt när kommandot var befäst och användes vid träning vid ridningen. Det var som om att när det blev ännu ett arbetsmoment så var det inte lönt längre att "att göra onödigt arbete för att slippa arbete". Däremot fick han absolut inte göra det när man hanterade honom på marken.

Men det jag tror nu i efterhand, så var det en personlig lösning bara för honom, inget jag rekommenderar andra som lösning. Han såldes som ridhäst senare och vad jag vet så fungerade han väldigt bra där och jag tror inte han stegrade med henne alls. På provridningen hade vi kommit så långt att stegringen knappt behövdes som arbetsmoment. Så jag kommer inte riktigt ihåg om jag sa något om hans stegringskommando eller inte. Jag tycker mig minnas att jag visade henne, men jag tror inte att hon visade något intresse.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Man ser flera klipp på youtube och bilder där ryttaren har hästen att stegra.

Har nog funderat i 100 år på detta men VARFÖR lär man hästen detta? :o

Jag har lart min hast stegra. Har haft 40-talet hästar och detta är den första.

Anledningen är helt enkelt att hästen har en förkärlek till att stå på två ben. Blir hon rädd reser hon sig, blir hon glad reser hon sig om hon inte förstår reser hon sig. Detta kombinerat med att hon hade en usel balans gjorde det lite farligt när hon väl skulle ridas in i höstas och efter att vi tippat baklänges tillsammans två gånger så fick jag nog och lärde henne stå på bakbenen på kommando för att öva upp balansen.

Det har fungerat rätt bra, hon har rest sig en gång efter och då kom vi ner på alla fyra igen. Sedan har vi haft ett par missförstånd från marken där hon trott att hon ska stegra och därmed gjort så. Det sistnämnda är inte bra såklart men det är bättre än att trilla baklänges i alla fall.
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Delvis Kl
Ston är som regel inte benägna att resa sig då det är ett hingstmanér för att brösta upp sig o visa styrka.

ett sto har inte samma muskelstyrka o som du säger går de då gärna över.

Jag hade nog haft den motsatta aproachen- att lära den att resa sig är ett BIG no no. Oftast är en resning ett försvar mot att man provocerar den. Den förstår troligen inte o det visar sig i frustration.
Den behöver bli trygg o lugn o hanteras dito.

Nej jag anser inte att man ska lära en häst att resa sig om den inte ska bo kvar hela livet o endast hanteras av dressören. Att den GARANTIN finns.

Det handlar mest om en waowfaktor- att man vill visa sina egna muskler o begåvning. Tror att det fascinerar andra- som man sett på cirkus.

Samma sak med att KUNNA lägga dem ner.

De enda som jag har sett hålla på på detta vis har ej kunnat rida o varit självlärda- Konstiga värderingar. Skaffa en hund istället! men inte ens den räcker det att köra endast konster med. De behöver fysisk motion för att må bra o fungera väl.
Får det de så kommer sällan en massa bråkiga betéenden fram.
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

"Jag hade nog haft den motsatta aproachen- att lära den att resa sig är ett BIG no no. Oftast är en resning ett försvar mot att man provocerar den. Den förstår troligen inte o det visar sig i frustration.
Den behöver bli trygg o lugn o hanteras dito."

Den approachen har jag med en annan hast som gjarna bade reser sig och tillampar egna tolkningar pa divese hogre skolor nar det kommer damer i narheten. Han ryter jag till at ORDENTLIGT, man far inte bete sig sa helt enkelt. Sedan far man aktivera honom sa att han tanker pa annat an tjejer.

Mitt sto som jag lart att stegra ar dock helt annorlunda. Det handlar om sekunder mellan lugn och panik sa det finns inte sa mycket att gora. Att pressa/provocera henne (eller ngn annan hast) ar inte min slags ridning men det racker med att hon misstolkar en hjalp for att hon ska reagera negativt och flyga i luften. Men nu om hon reser sig sa landar vi pa alla fyra och jag kan ignorera att det hande och guida henne ratt igen. Forhoppningsvis skall detta leda till en hast som blir trygg i framtiden.

Maste ocksa poangtera att jag inte lart henne stegra under ryttare. Det handlar (handlade rattare sagt, behover inte trana det langre da vi uppnatt det som onskades) endast om att gora det fran marken.

Ett ben i marken men i nagorlunda balans numera.
tiff.jpg
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

KL

Jag tycker det är GALET när folk (ofta småtjejer) ska lära/försöka lära sina hästar/ponnyer att stegra. Ofta vet dom inte alls vad som gör och lär in det på fel sätt.
Dessutom är det en övning som isåfall ska komma långt efter man gjort andra övningar.
Det kan ju också slå tillbaka, om hästen är stressad eller tjurar, så kan den ställa sig i protest. Dels vifta med hovar, eller tappa balansen bakåt osv.

På 99% av bilderna ser man en stressad och obalanserad häst. Usch! :mad:
En kompis skulle visa en gång att hon lärt sin häst; Den slängde sig upp och hon hängde i tyglarna, visst.. jättehäftigt. Verkligen.


Min äldsta häst kan stegra, hon var med i filminspelning för många år sedan och då behövdes det, vi umgås flera timmar om dagen och jag har haft henne i 12,5 år. Men det sker kontrollerat, med signaler som inte kan misstolkas, och hon reser sig väldigt balanserat. Förhoppningsvis finns hon hos mig tills hon dör (jag skulle aldrig sälja henne, och det skulle aldrig pappa tillåta heller :D)

Jag ger aldrig tips till hur man lär ut sånt här.
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Precis.
Ska man inte ha hästen hela livet själv eller stalla upp den så räcker det med en felmanöver ó ngn får en hov i huvudet.

Såna tricks gör folk som aldrig nöjer sig med att få rida på hästen eller inte får ut så mkt av sin ridning.. Eller ska lägga dem o o sen lägga sig på den- som en maktdemonstration.
Det ingår idag för många ungdomar att få vara som sina idoler- Hempfling o Co.


Precis:bow:
Helt vansinnigt vad folk lär sina djur för dumheter:crazy:
Börjar som en kul grej å sen går det överstyr å blir farligt
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Har aldrig hört att ston skulle ha sämre balans på två ben än hingstar men kan säkert stämma.

kram.
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

KL:
Nån som fått en kram av en fyrbent vän som stått på två ben? Jag har det vid flera tillfällen och jag kan inte säga att det var helt fel. :love:
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Delvis Kl
Ston är som regel inte benägna att resa sig då det är ett hingstmanér för att brösta upp sig o visa styrka.

Du har inte träffat ett sånt där "hingstigt" sto?

Rent generellt: vi som aldrig har fått för oss att lära våra hästar stegra står ju gärna där med pekpinnar och förmaningstal med den här minen: :mad: och himlar med ögonen åt motargument.

De jag känner till som lärt sina hästar stegra har gjort det på ett väldigt bra sätt, det är en "kul" grej för både häst och människa och i viss mån tänker jag att det är en "status-grej" för ägaren/tränaren .... jag har sett det som "hotfullt" men ... egentligen rycker jag mest på axlarna åt det ... de som vet vad de håller på med och har glädje och nytta av detta brukar j inte ge sig in i diskussionen heller. Så frågan är hur mycket det är för att bevisa för andra jämte att utveckla sig själv och sin häst och testa sin och hästens förmåga.

Dessutom vill man gärna sätta sig på en "hög häst" (som någon ovan) som lärt sin häst "som man ska ha tills den dör och ingen annan ska sköta om" att stegra och "skulle aldrig lära ut hur man gör"..... den har man ju sett/hört förr :smirk: (Är det bara jag som hör Madickens: "jag vet nåt som inte du vet... pilutta dig - pilutta dig..")


För 10 år sedan jobbade jag hos en av Sveriges mest anlitade (Islands)hästtränare. H*n var väldigt stressad och sprang alltid med hästarna till och från hagen, det fick även vi som jobbade göra. Det gick ju jättebra, massor med motion, men det var inte så kul att komma ut ur stallet på morgonen när det var isgata till hagen och den broddade hästen gjorde det "som förväntades", jag höll på att slå ihjäl mig (men hästen hittade ju själv till hagen så det gick bra).
 
Senast ändrad:
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Jag litar på att du vet vad du gör, men tyvärr tar många efter .. det där häftiga...:crazy:

Jag har ett sto som har hingstmanér men reser sig inte- aldrig. Nej hon är nog mer rädd. Vallar o ska "beskydda" andra från andra.

Klockmalva

Jag skrev inte att ston inte kan resa sig, utan att de inte är benägna som hingstar. Du skrev ju just "hingstigt" sto.:D
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Fast mitt sto med hingstmaner (skrek, vaktade, vallade) ville gärna stå på bakbenen också .... ;)
Däremot har jag träffat rätt många hingstar som inte är så stegrings-benägna ... ;-)
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Jag möter betydligt färre ston som reser sig i jobb som problemlösare. Det är oftare valacker eller hingstar man kallas ut till i såna fall.

Hingstar slåss ju gärna så i hagen, framifrån. Ston vänder oftare arslet emot och slår än hingstar gör tex.. Även om en del a dem så klart fräser ifrån fram med. Men sällan genom att resa sig.
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Jag har faktiskt hört om nåt till sto som din. Min ena häst var så då jag fick honom. Jag tror de är extremt få som är så. Extremt få! Hans absolut första instinkt vid stress, uppspelthet över sånt han gillade, rädsla, irritation etc var att resa sig bara pang utan större förvarning(kom den så var det nån hundradel innan). Även avsuttet. Han har varit så hela livet tydligen. Mellan det är han stencool och helt fantastisk. Och var det ofta uppsuttet med. Han hade också så där unghäst-dålig balans och dessutom sadeltvång som triggades då han rest sig. Så efter resning kunde det bliandra resor med bockandeoch så dåigen när han fick panik av sadeltvånget resande..

Tydligen var hans mamma likadan. Hon var ju uppenbarligen av honkön och hade ändå det sättet. Jag känner den som ägde det stoet under många år. Hon har haft många hästar, fött upp, tävlat dressyroch hopppå rätt hög nivå iaf och hade tysk beridare som arbetade åt henne då.
Hon är vettig och luttrad. Ingen som hispar upp sig över lite skoj och bus i hästar(bock, stegring så där nån gång eller heta hästar är inga prob, ej heller lite normala skutt av rädsla etc).
Men just det mödernet kunde inte kontrollera sig. Och hade lite svårare än andra med inlärning. Det som funkat på övriga hästar genom alla år funkade inte på henne. Hon hade heller ej ont. Utredd och ej smärtpåverkad.

Dock tycker jag inte om när hästar ställer sig regelbundet. Det kan bli farligt om man inte kommer till bukt med det. Det vet ju du med har jag förstått.
Men just därför låter jag inte såna hästar resa sig. Det finns sätt att hindra dem från att komma upp.
Bla reser de sig inte om man själv lutar sig väääldigt mkt bakåt just när de vill upp. Där måste man vara så in i helsikes snab på sån som din och min. För jag kan gissa att även din är rörlig och snabb! Jag har en suverän tränare som kapat på mig då. För självbevarelsedriften slår inoch man vill luta sig fram. Men när man fått in tekniken så hjälper den.
Och går hästen undan från innerhjälperna reser de sig heller inte. Då menar jag från tygel och innerskänkel.. Dvs på volt kliva utåt och lägga mankens vikt utåt. Jag har hittills aldrig sett en häst som verkligen är på väg utåt resa sig.
Det går ju också att dra dem ur balans i innertygeln då om man misslyckats med ovanstående saker.. Så man får ner dem innan de rest sig fullt och man riskerar att gå över.

Impulskontroll kan man öva med de där små liven på många olika sätt utöver ridningen för att få dem att iaf reagera lite långsammare, just iom att de bara blixtrar till i första impuls när de gör så.
Jag tror dock som sagt att just din häst kan vara ett av de få extremfallen. För de flesta andra som reser sig kan man läsa det på innan. Och de har betydligt fler andra saker de gör för att visa att de inte är nöjda innan de slutligen reser sig.

Men man såna som de här kan man inte bestraffa(hojta åt etc) bort resning på(det tror jag sällan på ärligt talat.. nästan aldrig). För de gör det i impuls och hajar inte bestraffning mer än att de kan börja bli rädda EFTER de rest sig eller rent av i luften.

Jag tror man blir bra på det man tränar på. Och låter man dem resa sig blir de jävligt bra på det. Det kan avdramatisera till viss del. men det kan också befästa. Så att lära ut det som lösning tror jag inte på. Och vet man inte med sig att man ska behålla hästen resten av dess liv så bör man försöka andra sätt.
Vissa hästar(ofta dressyrhästar) har triggers i galoppen och börjar hetsa upp sig. En del lever rövare och bockar och så. Om man då galopperar dem låååååånga stunder varje dag och bara rullar på i lugn energi brukar det u passera. Galoppen mister laddningen. Men har de inte galopperat på ett tag lika mkt av något skäl(kanske hälta, ryttarbyte etc) så återkommer ofta laddninen med galopp efter ett tag.
Jag tror lite samma kring stegringen i såna här fall.
Bäst är därför att undvika stegring till varje pris. För galoppera kan vara bra att kunna. Stegra fyller ingen större funktion. Men kan vara jääävligt farligt.
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Man ska INTE klumpa ihop liggning med stegring! De triggar helt olika responser i hästen.
Liggning gör dem tryggare och lugnare och sänker energin. Det stärker bandet mellan människa och häst om det görs korrekt.

Stegring höjer energin i hästen och kan bli väldigt farligt utfört fel. Liggning blir inte farligt förutsatt att hästen inte tvingas till något.

Angående att mediokra ryttare sysslar med det här och sen inte rider så är det sånna du sett. Men iom att du inte intresserar dig för sånt så har du förmodligen inte träffat lika många som tränar trick etc som jag, som känner flertalet som är goda ryttare, rider mycket OCH sysslar med trick.
Man kan ha börjat med enkla trick under en vila pga skada. Då givetvis trick som inte belastar kroppen. men som iaf kan stimulera hästen mentalt då den inte får ridas. Sen inser man att man tycker det är kul, att man lär sig förstå hästarna mer och att hästen tycker det är kul. Så när hästen sen är frisk så fortsätter man med tricken jämte ridningen/körningen/motionen.

Den tjejen jag tidigare nämt som bla gör stegring hade helt enkelt inga fler avsuttna saker kvar. Och deras relation är så stabil att stegring inte var några problem för dem. Den här tjejen har aldrig varit intresserad av makt, över något levande ting. Hon är inte intresserad av att visa sig stor och stark. Det är tjejen som är så otroligt ödmjuk och aldrig hävdar sig. Och hon är öht så omtänksam och ödmjuk att hon faktiskt rejält avviker från normen och inte riktigt smälter in i dagens samhälle. Hon har en fantastisk talang med hästar. Och använder bara mjuka metoder och små signaler. Hon kan spendera timmar med att bara umgås med sin häst. Hela dagar.. Att se deras relation är helt underbart! En häst som vågar lägga sig ner var som helst iom att den tränat på det. Vill den vila gör den det där den är lös. Och om matte kommer fram lägger den gärna huvudet i knäet på henne eller låter matte sitta och luta sig mot hennes rygg och fundera och vila. Hon följer matte lös genom skogen när de är ute, skritt eller trav eller galopp. Matte kan åla sg runt på hästen när den står eller ligger just för att den är trygg och för att matte tränat in det i små, små steg under 17 års tid.
Min tränare har jobbat med sånt här i över 30 år, kombinerat med inridning och problemlösning. Han är en stor förespråkare för ridning/motion/rastning etc. Men han ser inga prob med den här tjejens sätt, tvärtom. Visst är hon ung och lär sig fortfarande. Men fenomenal kontakt med sin häst har hon!
Han vill inte själv gå in och peta på hennes häst. Just för att de är så otroligt samspelta och det inte behövs. Han är annars ganska bra på att vilja ta över för att folk gör feeeel, tycker han.;)

Jag inser gott att de flesta som lär in stegring är okunniga som gör det bara för att det är ballt. Men man ska inte dömma alla för deras felsteg.
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

KL:
Varför jag tillåtit hästar jag haft att gå på bakbenen ibland är just bara för att vi lattjat och haft kul, det har aldrig varit fråga om vare sig cirkuskonster eller att imponera på nån då vi oftast (nästan alltid) gjort det när vi varit ensamma och busat till det lite. Hos mig har aldrig något varit förbjudet så länge det inte kunnat innebära skada för nån (vilket hittills aldrig hänt), gamla Madam och jag gjorde ju "Give-me-five" hundratals gånger, hon visste var hon hade sina fötter och var alla var nånstans och busade aldrig om nåt riskerade att störa henne.

Det finns många filosofier, min är att dom djur som är runt mig har fokus på mig och håller reda på var jag är nånstans och numera skiter jag helt i att hålla koll på var dom är nånstans för jag vet att dom håller koll på mig,,,,,,och det funkar. Behandlar jag dom väl och respekterar dom som individer så gör dom samma sak med mig oavsett om det är hundar, hästar eller kossor.
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Tack for ett genomtankt svar. Huvudet pa spiken dar.

Bla reser de sig inte om man själv lutar sig väääldigt mkt bakåt just när de vill upp. Där måste man vara så in i helsikes snab på sån som din och min. För jag kan gissa att även din är rörlig och snabb! Jag har en suverän tränare som kapat på mig då. För självbevarelsedriften slår inoch man vill luta sig fram. Men när man fått in tekniken så hjälper den.

Det ska jag testa, det later rimligt fast livsfarligt. :crazy:
Om jag inte skrivet mer pa Buke sa vet ni varfor... ;)
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Du måste göra det extremt nog. Och dessutom innan hästen lättar mer än decimetern. Då ska man snudd på ligga ner på dem.

Bättre eg att från backen lära dem undan från innerhjälper. Sen ta med det upp i sadeln. Extremridning ja! Men såna som din och min är extremt ovanliga om den är som jag tror. Nån på tusen..
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Hon gor skolor vid handen och vi har paborjat det uppsuttet. Dock anvander jag inte skankeln som sadan utan flyttar henne med satet/tyngdpunkten sa om jag lagger till skankeln sa far jag forhoppningsvis en ordentlig reaktion som bryter rorelsen upp.

Hon har haft vintervila men jag ska fortsatta med vidareutbildningen nu efter jul sa da far jag chans att testa dina tips. :)
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Jag är en av dessa som lärt min ena d ponny stegra. Varför? Ja, av samma anledning som jag lärt honom någonting egentligen. För att det är kul att testa vad vi faktiskt kan lära oss, hur långt vi kan utvecklas.

Har inte haft några problem med att han tar till stegringen som protest, varför skulle han göra det? Det är ju något som jag bjuder in till frivilligt.

Jag har även ridit honom i halsring, lärt honom andra trick så som två olika buga, bergsgeten, yoga osv. Förutom att han rids och körs då.

Självklart ska inte vem som helst lära hästen stegra. Av samma anledning som inte vem som helst ska utbilda hästen i någonting egentligen - för att det kan bli fel.


62541_357142021038433_824351325_n.jpg


581605_357143631038272_1245554747_n.jpg


Ignorera min min :D
285017_133707236715247_1097882_n.jpg
 

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
487
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
7
· Visningar
628
Senast: Acer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 636
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 098
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp