Varför leker inte hundar själva som katter?

kallamigmimmi

Trådstartare
Jag har märkt att katterna kan få för sig att slänga iväg med sina leksaker utan att någon annan (människa eller djur) leker med den. Och om jag kastar något så kan de fortsätta lång stund själva att leka. Men de hundar jag träffat värkar det inte alls vara samma med. Om det inte är någon annan som får för sig att kasta något så rör dom det i stort sätt inte, eller så kommer dom till närmaste människa eller djur och ber dom kasta eller drar i den, men ingen gör det eller slutar så försöker de få igång något att göra det så slutar de och ser besvikna ut. Så är det någon som har en förklaring Varför leker inte hundar själva som katter? Förstår att det är olika hur olika hundar och katter beteer sig också förstås, berätta gärna era erfarenheter:)🐈🐕
 
Min lekte faktiskt allra helst själv och hade väldigt lite intresse i att leka med andra, men kanske är för han var av en ras som ibland beskrivs som kattaktig? :D Min tyckte t.om att kattleksaker var mycket roligare än hundleksaker
 
Det var det jag tänkte att det kunde vara min erfarenhet av de hundar jag träffat och att det är en personlighet från hund till hund. Kanske har med ålder och ras att göra också?De hundar jag träffat har varit mest labrador,shefer och stora raser och över 4år och ingen annan hund hema. vad är era för ras ålder?
 
Hundar är ofta avlade för att jobba med människor. Katter är generellt sett mycket mer självständiga än vad hundar är. Dessutom har de flesta katter starkare jaktlust än många hundar. Ofta när katterna leker för sig själva så är det lek som är träning inför att döda djur.

Lek är många gånger träning inför jakt eller liknande. Det är tex därför som vinthundar (greyhound, saluki, whippet m.fl.) leker genom att springa i full fart och jaga varandra, det är så de "tränar jakt" på ett lekfullt sätt i vardagen. Hundar som inte är avlade för att jaga på vinthundars vis leker sällan jaktlekar på det sättet.

Jag har just nu en vinthundsvalp hemma. Det är tydligt att hon lätt leker ensam. Även mina vuxna kan leka ensamma. Där arbetar jag dock på att rikta om det så att de leker med mig, just för att det ska gå lättare att träna sedan (och då använda leken som belöning). Med en ras som självmant söker upp människor för att leka, som vill göra saker med människor är betydligt enklare att träna.
 
Jag passar en labrador ibland som är som jag beskriver. När jag inte ger uppmärksamhet så släpper hon leksakerna lägger sig och ser väldigt besviken ut. Rör dom inte så länge jag inte rör dom. Ägaren säger att hon brukade bita på leksakerna själv som valp men att hon slutat med det och ligger bara och väntar att människan ska komma och aktivera. Jag undrar vad det kan beror på?
 
Hundar är ofta avlade för att jobba med människor. Katter är generellt sett mycket mer självständiga än vad hundar är. Dessutom har de flesta katter starkare jaktlust än många hundar. Ofta när katterna leker för sig själva så är det lek som är träning inför att döda djur.

Lek är många gånger träning inför jakt eller liknande. Det är tex därför som vinthundar (greyhound, saluki, whippet m.fl.) leker genom att springa i full fart och jaga varandra, det är så de "tränar jakt" på ett lekfullt sätt i vardagen. Hundar som inte är avlade för att jaga på vinthundars vis leker sällan jaktlekar på det sättet.

Jag har just nu en vinthundsvalp hemma. Det är tydligt att hon lätt leker ensam. Även mina vuxna kan leka ensamma. Där arbetar jag dock på att rikta om det så att de leker med mig, just för att det ska gå lättare att träna sedan (och då använda leken som belöning). Med en ras som självmant söker upp människor för att leka, som vill göra saker med människor är betydligt enklare att träna.
Ja just på den hunden märker tydligt att hela dens liv är runt att umgås och sammarbeta med människor eller andra hundar. Nästan som om den inte finns om den inte umgås eller är lojal med andra. Och kan ju också förstå att om det inte finns något att träna jakt eller sammabete med så blir det lite point less 🤖
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har märkt att katterna kan få för sig att slänga iväg med sina leksaker utan att någon annan (människa eller djur) leker med den. Och om jag kastar något så kan de fortsätta lång stund själva att leka. Men de hundar jag träffat värkar det inte alls vara samma med. Om det inte är någon annan som får för sig att kasta något så rör dom det i stort sätt inte, eller så kommer dom till närmaste människa eller djur och ber dom kasta eller drar i den, men ingen gör det eller slutar så försöker de få igång något att göra det så slutar de och ser besvikna ut. Så är det någon som har en förklaring Varför leker inte hundar själva som katter? Förstår att det är olika hur olika hundar och katter beteer sig också förstås, berätta gärna era erfarenheter:)🐈🐕

Min hund leker själv på eget initiativ oftare än vad mina lata katter gör. Han har inga problem att kasta bollen med stropp själv för att sedan springa efter den. Fotbollen, medan den fortfarande var rund, brukade han jaga runt gården.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Shiban är hemskt duktig på att leka själv, lite som @Red_Chili beskriver har jag fått träna mycket på att det ska vara roligare att leka med just Mig, så nu kommer hon oftast och frågar om jag vill vara med. :heart men är jag inte det finurlar hon på på egen hand. Risken är stor att det leks med olämpliga saker och på olämpliga sätt om hon blir för uttråkad och får leka utan styrning dock. Lite som katten. :D
Terriern kunde undehålla sig själv i timmar utomhus genom att spåra och jaga förstås, men i lek ville hon inte ens ha med andra hundar att göra. Bara människor!
 
Min hund leker lika gärna själv som med människor. Han kan inte ha sina leksaker tillgängliga själv längre för han leker sönder dem (läs biter sönder och jag är rädd att han sväljer och grejer fastnar). Kattens leksaker som han mycket väl vet att han inte får ha biter han aldrig sönder men han kan stå och bita försiktigt tusen gånger på en av hennes pipmöss bara för att det är så roligt när det piper. Sina egna pipleksaker slaktade han på under minuten men aldrig kattens. Skulle jag däremot tillåta honom att ha kattens leksaker så hade de varit ett minne direkt men vetskapen om att det inte är hans gör honom så mycket mer försiktig.
 
Ja just på den hunden märker tydligt att hela dens liv är runt att umgås och sammarbeta med människor eller andra hundar. Nästan som om den inte finns om den inte umgås eller är lojal med andra. Och kan ju också förstå att om det inte finns något att träna jakt eller sammabete med så blir det lite point less 🤖
Haha, ja, och det är bland annat sånt där som är så tydligt att hundavel är viktig och att hundar INTE blir vad man gör dem till. De blir vad man gör dem till utifrån deras genetiska förutsättningar, men hur mycket jag än tränar mina vinthundar till att tycka om att jobba med mig så kommer de aldrig ha samma inställning till att jobba med människor som en rastypisk labrador har. De är i grunden för olika, och ska vara det också.

Jag tycker det är väldigt intressant att iaktta just sådana skillnader mellan olika hundar och hundtyper. Det är ju också sådant som man får fram genom att titta på resultat från tex MH och BPH. Det är två olika standardiserade mentalitetsbeskrivningar för hundar, med ett helt gäng olika moment som bedömer hur lekfull hunden är, om den har några rädslor, hur den är gentemot människor... För den enskilda hunden spelar det inte jättestor roll, men när man gått sådan beskrivning med ett helt gäng hundar och kan börja se samband, då blir det intressant! Då kan man se just hur vissa raser är mer positiva till människor, vissa raser har mer rädlsor än andra osv. Det gör också att man kan se om olika uppfödare har mer eller mindre rädda hundar än vad som är önskvärt i en ras och på så sätt vara en enorm hjälp för den valpköpare som vill hitta en passande hund. För allt sånt där är ärftligt till stor del, och det är ju onödigt att köpa en hund som har medfödda egenskaper som man inte gillar.
 
Jag passar en labrador ibland som är som jag beskriver. När jag inte ger uppmärksamhet så släpper hon leksakerna lägger sig och ser väldigt besviken ut. Rör dom inte så länge jag inte rör dom. Ägaren säger att hon brukade bita på leksakerna själv som valp men att hon slutat med det och ligger bara och väntar att människan ska komma och aktivera. Jag undrar vad det kan beror på?
Samma med min labbe, hon leker inte ensam. Hon gjorde det lite som valp men då gick det mest ut på att förstöra något.
 
Båda mina hundar leker själva med sina leksaker. Den ena gör det mer frekvent än den andra. Framförallt gillar han att kasta upp leksaker i luften och försöka fånga dem. Ser väldigt komiskt ut :D
 
Båda mina hundar leker själva med sina leksaker. Den ena gör det mer frekvent än den andra. Framförallt gillar han att kasta upp leksaker i luften och försöka fånga dem. Ser väldigt komiskt ut :D
Just så gör min husky också! Kastar i luften och fångar. Hoppar och slår på det med tassarna så det flyger åt alla håll så han kan jaga efter det. Han leker bra själv, men älskar samtidigt kamplekar, jaktlekar och hämtlekar med mig.

Eftersom det är en husky gillar han inte träning och lydnad, utan allt sånt ska ske med lek i åtanken så att man lurar honom lite :D Han vill ha roligt i sitt liv och han vill göra som han vill helt enkelt, inte som en labbe alls :D
 
Svaret grundar sig nog i deras ursprung. Katten är i grunden solitär och ska den leka så får den göra det själv. Medans en hund/varg leker med medlemmar i sin flock hellre. Även om de såklart kan roa sig på egen hand också.
 
Båda våra kan leka själva. Den yngsta kastar gärna sina leksaker själv om inte andra hunden vill leka och hon ser att vi är upptagna.
Den äldre kan krafsa och putta runt saker att sedan jaga/bita.

Alla mina hundar har kunnat leka själva. Men lek behöver inte alltid vara att jaga/bita etc. En av mina tidigare hundar älskade att gräva ihop och bita och dra i tex badrumsmattan medans hon gav ifrån sig märkliga pip-skall. Varvades med jaga svansen tex.
Hennes barnbarn gjorde precis likadant med samma märkliga ljud. Kul att se IOM att det gjordes rätt udda och de aldrig mötts.
 
Min vinthund leker själv när andan faller på, sambons labrador gör det inte. Som andra redan sagt så beror det troligen på hur självständiga de är. En labrador är ju avlad för att jobba tillsammans med sin människa, en vinthund är avlad för att jaga på egen hand. Sambons labbe gör öht väldigt lite saker på egen hand. Blir hon inte aktivt interagerad med av en människa så ligger hon mest och tittar och väntar på att människan ska ta initiativ till att göra något. Min vinthund roar sig själv om han har tråkigt.
 
Mina tidigare hundar har lekt själva. De har letat upp ett projekt opch satt igång. Gärna ute å gården.
Nuvarande pappis gör det inte. Han ligger vid mig och gnäller ömkligt. Det betyder att jag ska ta en leksak eller ett tuggben och kasta så han få springa efter. Sedan gnäller han eller skäller och vill att jag ska komma dit och kasta igen, Han har ALDRIG burit något till mg för att leka. :D

Han har nog nån störning :D

Den enda lek han inbjuder till är att man ska jaga honom på gräsmattan. När avkomma med sambo kommer hit är h an lycklig för sambon gillar att springa efter honom. Själv kan jag inte springa alls. Inte ens ett par steg, så stackars hunden får aldrig ha kul med matte....
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 633
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
622
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
650
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp