Varför lyssnar inte butikspersonal?

Maran

Trådstartare
Behöver gnälla lite. Jag har varit runt i 4 st ridsportbutiker samt ringt till några till och kollat på bra begagnade sadlar och lite billigare nya. Jag har frågat efter allroundsadel mot hopp (=helst kloss både fram och bak) eller ev. hoppsadel men INTE flatback, 17,5", bomvidd typ Stübben 31" eller en aning vidare, något svängd bom och helst inte kilbossor. Vad tror ni de plockar fram?

Jo, flatbacksadlar, 17"-sadlar, sadlar med smal-normal bomvidd, kilbossor, sadlar med rak bom, allroundsadlar som knappt har kloss fram ens. När jag inte ville ha flat säger personalen - Jamen, alla köper flatback och har till allt. Allroundsadlar säljs inte längre. Vare sig hästen eller jag vill tillbringa 3 h i skogen med en flatback. Jag vill heller inte rida krumelurer i en flat. Har jag råkat ut för osedvanligt korkad personal eller finns det fler som har dåliga erfarenheter? Eller är jag en ovanligt kräsen och kinkig kund?

En expedit förstod efter en stund vad jag ville ha och hade konstruktiva förslag. Tyvärr fanns ingen sådan sadel hemma. Men nu vet jag vad jag ska spara till - en Prestige Silver Star (om den passar hästen).

Jag gav upp och letade hos webshoparna istället. Hittade en bra begagnad allround som kommer med Posten inom de närmaste dagarna. Har haft en likadan sadel fast smalare tills hästen växte ur den, så nu håller jag tummarna för att den vidare passar. Annars får jag skicka tillbaka den. (För att förekomma ev. kommentarer - Nej, vi har inga sadelutprovare i trakten. Ja, jag har lärt mig en del om provning så jag törs ge mig på det på egen hand.)
 
Sv: Varför lyssnar inte butikspersonal?

Äh inte alls ovanligt. Sadelkunskapen bland butiksbiträden är rent generellt MKT dålig. De flesta jag har pratat med brukar anse att om man har ett halvblod så passar alla sadlar av ett visst märke :smirk:
 
Sv: Varför lyssnar inte butikspersonal?

inte ovanligt precis.... hoppas du hittar nån sadel... men håller med butikerna om att allroundsadlar inte säljs nu för tiden, är antigen hopp eller dressyr som gäller. och det finns en orsak till det. ;)
 
Sv: Varför lyssnar inte butikspersonal?

Jo det är sant... Men ta fler av mina kompisar till exempel De flesta har travare i olika åldrar. De rider för det mesta i skogen eller så är det markarbete eller lite småskutt i pddocken. De vill inte ha någon renodlad hoppsadel eftersom de inte hoppar så högt eller mycket eller någon ren dressyr eftersom de ändå hoppar litegranna. Allroundsadlar passar dem perfekt!
 
Sv: Varför lyssnar inte butikspersonal?

Jo, fast allroundsadlar tillverkas ju fortfarande. Åtminstone finns de på tillverkarnas hemsidor m m. Visst är det så att det finns orsaker till "specialsadlar". Men för mig med hänsyn till ekonomi, icke färdigvuxen häst och oklarheter kring vilken typ av ridning jag ska ägna mig åt utöver uteritter är en bra allroundsadel den bästa lösningen för tillfället. Jag har en westernsadel också, men hästen börjar växa ur den. Får jag den sadeln såld får jag loss pengar till en "krumelursadel". Egentligen skulle jag vilja ha 3 sadlar - hopp, dressyr och bladsadel - men det finns inte plats vare sig i plånboken eller sadelkammaren för det.

Håller med Polly_Mulle också. För många ekipage är en allroundsadel det ultimata. Till min förra häst hade jag bara allroundsadel utom de sista åren då det även blev en western. Jag red upp till LA-dressyr, 0,90-hoppning och 50 km distans i allrounden. Funkade utmärkt. Men visst, man sitter inte lika bra för aktuell gren i en allround som man gör i en inriktad sadel.
 
Sv: Varför lyssnar inte butikspersonal?

Jag tror att det beror mest på att de vill sälja, alltså försöker de alla knep för att få dig att köpa det de har i affären.

Vilket strunt att allroundsadlar inte skulle vara bra!! Men det är klart, man tjänar ju mer pengar på att sälja dressyr- OCH hoppsadlar till alla ryttare. Om man är en helt "vanlig" ryttare passar en allroundsadel utmärkt, tycker jag. Om man inte har planer på att träna och tävla på högre nivå så behöver man inte en sadel till varje gren.
 
Sv: Varför lyssnar inte butikspersonal?

Ja, så är det väl. Och hade jag inte varit så säker på vad jag ville ha och inte så hade jag säkert gått därifrån med sadel/sadlar. Som läget var nu var det ingen mening att ens låna hem någon att prova. De tyckte antagligen att jag var en trist och gnällig kund som inget dög åt.

Vet inte om det här är vanligare i ridsportaffärer, men jag tycker att det är ganska vanligt att personalen/butiksägaren försöker sälja "fel" saker till en. För att inte tala om den gången en nybliven ponnyfamilj kom in i en av affärerna och frågade vad man behöver till en ponny. Butiksägaren blev helt i extas och visade det ena dyra täcket efter det andra. Ungen så salig ut och föräldrarna verkade svälja allt. Jag fick bita mig i tungan för att inte lägga mig i. Vet inte hur det slutade, jag flydde.
 
Sv: Varför lyssnar inte butikspersonal?

Jag upplevde samma problem när jag letade sadel till min häst. DEt blev i slutänden efter att ha provat ett 15-tal på honom en Prestige Silver Star VSD. Den ligger kanon på honom (givetvis utprovad av sadelmakare) och jag trivs super i den! *rekomenderar* (om den passar din häst!)
 
Sv: Varför lyssnar inte butikspersonal?

Uppdatering: Nu har jag fått hem den begagnade allroundsadeln från webshopen. Det blev en Zaldi Royal i mycket gott skick från Lillhästen. Sadeln ligger bra på hästen, en aning för vid, men det gör inget. Jag fyller ut den med en fårskinnspad så länge eftersom hästen kommer att växa i den inom det närmaste halvåret. Jag trivs med sadeln också och den kommer att passa bra för den ridning jag ägnar mig åt för närvarande.
 
Sv: Varför lyssnar inte butikspersonal?

Vad roligt att du hittat en sadel som passar både dig och hästen.
Jag fick också ha fårkinnspadd under medan min häst musklade sig.
 

Liknande trådar

Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 088
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 013
Senast: super
·
Utrustning Jag letar efter en sadel till min unghäst, det är ett fullblod f. mars 2015 (exgaloppör utan karriär) som inte hunnit bygga några...
Svar
6
· Visningar
1 722
Senast: Debsie
·
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 684
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp