Varför önskar man Glad midsommar?

Catsu

Trådstartare
Hur kommer det sig att man önskar glad midsommar, god jul, gott nytt år osv.
Alltså vad grundar sig den traditionen i? Någon som faktiskt vet?

Jag stör mig lite på alla inlägg på sociala medier som just nu önskar Glad midsommar med en obligatorisk bild på blommor, mat, barn eller helst allt på en gång. Inte ett vettigt inlägg någonstans :yuck: . Inser dock att detta kanske passar bättre i Vad stör vi oss på-tråden :D
 
Tänker att det inte är så annorlunda mot att önska någon "trevlig helg" eller liknande? Dvs en artighetsfras.
Jo det är det säkert men undrar mer hur det liksom började? Men man kanske alltid har gjort så, ända sen man började fira högtider?
 
På franska, i Frankrike, har jag upplevt att man säger Glad/God (bon) allting. Typ Glad cykeltur, madame! Glad ogräsrensning!

Och givetvis Bon appétit.
 
Det är dagar som denna jag är sjukt glad över att jag inte spenderar tid på att scrolla sociala medier längre.

För övrigt önskar vi väl en bra dag/trevlig helg osv vardagligvis, så jag tycker kanske frågan i sig är lite konstig.
 
På franska, i Frankrike, har jag upplevt att man säger Glad/God (bon) allting. Typ Glad cykeltur, madame! Glad ogräsrensning!

Och givetvis Bon appétit.
Men Bon är väl mer "bra" än glad? Du säger ju "c'est bon" om allt är bra liksom, om jag inte minns fel. 10 år sedan jag läste franska.
joyeux är ju glad däremot, som i joyeux noël.
 
Men Bon är väl mer "bra" än glad? Du säger ju "c'est bon" om allt är bra liksom, om jag inte minns fel. 10 år sedan jag läste franska.
joyeux är ju glad däremot, som i joyeux noël.
Jo, det är det. Men det används ju på samma sätt som vi säger glad eller trevligt eller för all del god, som i god jul. Jag har tolkat det som den typen av lyckönskning, men jag kan vara helt fel ute.
 
Hur kommer det sig att man önskar glad midsommar, god jul, gott nytt år osv.
Alltså vad grundar sig den traditionen i? Någon som faktiskt vet?

En följdfråga är varför det är olika prefix till olika helger. Glad midsommar men God jul... Min turkiska kollega frågade och varken jag eller min kollega från Dalarna (denna midsommarfirandets högborg) hade något bra svar. Kom att tänka på denna...

 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 602
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
629
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 884
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp