Varför så dyrt med hästar.....

M

Malin81

Jag tycker att det är så synd att det är så dyrt med hästar. Och dyrare blir det. Låt säga att man vill ha en hyfsad häst som gått LB,LB. (halvblod) Ja, då får du ju ge minst 50000 kr.(lån)+avbetalning Ca:800kr/mån och sen ska man försäkra den (ca:500kr/mån), boxhyran, fodret, utrustning och man vill ju träna för instruktör också....(ridhuskort),transport=lån=avbetalning. Ja hästar är rikemans sport. men kul är det... ville bara beklaga mig lite grann. (Är sjukskriven för tillfället med väldigt lite lön) mvh malin :D :confused:
 
För att dra ner kostnaden lite ( inköp)
kan man sattsa på en grön häst( det ska jag göra )
Skulle aldrig ha råd att köpa en häst färdig i dom klasserna jag vill tävla ( inte skyhöga)

Ang lånet så kan man ju teckna längre avtalstid ( 3 år ) och betala mindre i månaden. Får man pnegar över så är det ingenting som hindrar att man betalar tillbaka tidigare.

Resten av summan som du räknar på stämmer *tyvärr*.

Japp det är dyrt, men tusen så kul :)
 
Jag köpte också en grön och ohanterad, något speciell unghäst (fyra år) med fin stam för 25 000kr, skulle inte haft råd med en dyrare...men då gäller det ju att man har erfarenhet av såna hästar också... :smirk:

Nu finns det ju många varmblod som fungerar som fina ridhästar för de som inte har så stor plånbok också... :)

Sen är det ju lika dyrt att hålla hästen, det spelar ju ingen roll om man har ett varmblod för 5 000 eler ett halvblod för 100 000!
 
Därför att ridning egentligen är en rikemans sport. DEt är bara de som tjänar mkt pengar som kan ha hästar att roa sig med utan att det ska märkas på eonomin. är man tex en vanlig kommunal arbetare är lönen inet anpassad för att ha häst. Då får man antingen skita i att skaffa sig en eller prioritera bort ALLT annat
 
smartas e ju spara undan till hästen först istället för att ta lån...men att ha häst om du inte har en llön på 20.000 är att avstå de mesta annat...

Vem vill åka till grekland när man an ta in hö...de måsta vara andra som har konsitiga prioriteringar :D

Vad är en "endags" semester jämfört med att stå i ett kallt ridhus ??
 
nu är det ju inte själva hästköpet som är dyrast utan allt runt omkring...

och det gäller att ha en ordentlig buffert ifall nått skulle hända :crazy:
 
20 000?? :o Men en sån lön skulle jag då aldrig ha råd att ha häst!! (Har ingen lön alls än, dock... :angel:)

Det värsta tycker jag är att det skiljer så mycket mellan var man bor :( Vill man ha häst i storstäderna och behöver service under "kontorstid" samt hyfsade träningsmöjligheter, ja då blir det verkligen snordyrt!! Jag skulle verkligen jättegärna vilja ha egen häst, men för mig känns det bara som rena drömmar även om jag förväntar mig att tjäna en bra bit över 20 000 när jag är färdigutbildad :crazy:

Kanske skulle flytta till norrlands inland och skaffa en liten gård iaf... ;)
 
Så du menar att man inte kan ha häst om man tjänar under 20.000 i månaden?? :confused:
 
Nej, jag menade inte att "man" inte kan det, utan just att det varierar så mycket... :(

Här på bukefalos har jag läst om ensamstående mammor, låginkomsttagare, studenter och gud vet allt som har egna hästar, och jag har verkligen fascinerats av att det går!! :o Jag har som sagt ingen lön än (är student) men för mig är det en fantasidröm som förmodligen inte kommer bli av heller när jag jobbar, att ha häst.

Det är självklart så mycket mer än kostnaden som spelar roll, beroende på hur mycket tid man har blir man ju olika beroende av att service ingår, osv. osv...Men enligt de -grova- beräkningar jag gjort så skulle jag behöva ca 4000-5000 i månaden för att ha häst, plus att man ju borde ha en buffert om något skulle hända...Skulle jag tjäna < 20 000 brutto, bo vettigt, ha bil osv. så skulle det då inte bli några 5000 över :crazy: Det var bara det jag menade!
 
Jag har häst i privatdelen av ett ridskolestall med ridhus. I hyran ingår in- och utsläpp och fodring, mockning sköter jag själv.
Jag har extremt dålig lön (lååååååååångt under 20'000:-/mån), och jag pendlar ca 8 mil om dan till och från jobb och stall.
Jag sparade ihop och köpte hästen kontant, men har nu blivit tvungen att ta ett lån på bilen. Avbetalning på lån gör att jag inte längre har råd att lägga undan till en "buffert" att ha om det skulle hända nåt, och den buffert jag en gång hade har ätits upp av veterinärkostnader...
Som ekonomin ser ut just nu har jag inte råd att köpa kläder eller nåt till mig själv, allt går till hästen eller bensin för att ta mig till hästen...

Det är kul att ha häst... :smirk:
 
Det handlar väl om hur man prioriterar, jag tjänar långt under 20.000 i månaden, har 3 hästar dock bara två som jag betalar för, den tredje kostar bara försäkringen.

Måste man stå på ett ställe som tar 4.000 i månaden?? eller kan man tänka sig att söka sig lite utanför stan, som sagt det handlar om prioriteringar, hur mycket man vill "offra" på hästeriet.
 
Som så många andra skrivit före mig handlar det om prioriteringar. Studerar, har ca 2000 i studiestöd (tar inget lån och har inte tid att jobba under terminen) plus sommarjobbspengar samt en del hjälp från föräldrarna.

Köpte en travare eftersom jag inte har ambition till att uppnå höga klasser, står i ett billig stall där jag hjälper till med utfodring, ut- och insläpp. Foder köper jag själv.

Men det handlar som sagt om prioriteringar. Köper inte kläder (för vad köper man om man skall välja mellan ett täcke och ett par jeans :smirk:), går sällan på bio eller ut. Det som alla mina pengar går till är hästen :love: och böcker :smirk:.
 
För att få råd att ha häst så måste man ibland sänka sina ambitioner, vara medryttare istället för ägare, köpa en yngre (billigare) outbildad häst istället för en välutbildad, stå i ett (sämre?) stall för lägre kostnad m.m.
Jag vet av erfarenhet att det går att ha häst medan man har studielån, jag har själv provat på det under 5 års tid.
Jag hade en period då jag var ensamstående med bra lön och låg hyra då jag verkligen kunde unna mig allt i träningsväg m.m. men den tiden tog slut när vi köpte hus och jag var tvungen att börja snåla igen.
Vill man nog mycket klarar man allt men det kan vara kämpigt, jag avråder från att ta lån för att kunna köpa häst, det blir nog jobbigt ekonomisk i längden ändå!
 
Är hästen bara frisk så går det väl an, jag fasar för om den skulle bli allvarligt sjuk, då får man väl ta banklån :confused:
 
du får nog betala mer i avbet på ett lån på 50000...jag har ett lån på 30000 o betalar 1000 kr/mån på 3 år...
för övrigt håller jag med om att det smart att antingen satsa på en ung häst eller en äldre läromästare...håll dig borta fråån 10åriga hästar, då är de som dyrast:)
 
3 hästar?? :o Ja jag får väl hoppas jag har råd med en då iaf när kag väl får någon lön ;) jag menade ju inte att stallhyran skulle vara 4000 heller, utan allt med mat, träningar, försäkring...

Just nu är min totala månadsinkomst ca 6700 (CSN). Jag betalar 3250 kr i hyra, 150 kr internet, ca 200 mobil, 1/3 el+telefonräkning = ca 500 (?) Då blir det kvar ca 2500, som skall räcka till mat, kurslitteratut, linser (1200 i halvåret) ridning (ca 3000/termin) och i bästa fall lite nöjen/fika/kläder ibland... :angel:

Kan jag priotera in en häst också, tror du?? :D
 
Nej, det tror jag inte i dagsläget med endast bidrag från CSN, men på en "vanlig" lön så klarar du det om du vill, den behöver inte ligga på över 20.000:- för att det ska funka.

Själv bor jag iofs billigt, det var länge sedan jag var utomlands, kläder köper jag inte allt för ofta, mina hästar är försäkrade långt under sitt värde så jag har inte så höga kostnader på försäkringen (men med dubbel vet.försäkring), bilen är inte helt ny den heller, gå på krogen är det inte så mycket av längre (dock mest för att jag inte tycker det är kul längre).
 
Det låter som de flesta häst tjejer lever som mig. Min sambo tycker att det är lite tråkigt att alla mina pengar går till pållen. Men det är ju så kul. Det jag tycker är bland det roligaste är träna och tävla. Jag är en äkta tävlings människa. Men ibland så får jag spatt för att jag inte har så mycket pengar som jag vill ha över. :confused:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 383
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 253
Islandshäst Jag har ett stort dilemma med min häst. Han är 16år gammal och jag har nu haft honom i ca 10år. Dem första åren så fick han göra lite...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 640
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag beklagar om tråden ligger fel eller om jag på annat sätt klantat mej nu med denna tråd, men är ny på buke så ha lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 772
Senast: jouhanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp